Video Polisens egna material från omtalad mc-jakt med dödlig utgång, Stockholm 2011-07-20

Status
Ej öppen för fler svar.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Blir förvånad om vi inte har ett totalförbud mot sporthojar på gata inom en inte allt för avlägsen framtid.
BoSoZoKu kommer gråta ut här på SH och inte förstå varför.

Vad tror du ger allmänheten mest negativ inställning till sporthojar? En jakt som går i 250km/h över hela stan med dödskrasch och Kalla Fakta-program eller en stoppad sporthoj vid ett rödljus?

Varför skulle jag gråta ut? Kan du visa var jag gråter ut här? Att anse att dessa poliser verkar puckade, är det att gråta ut?
 
Last edited:

jetson

Guest
Fan dillar ni om grabbar, youtubeklippet funkar ju?


Alternativt kunde snuten gå fram och trycka på dödarn vid något av trafiklysena, och snackat lite med honom, gett han lite böter. Men istället ligger dom efter för att få fler överträdelser på film.. jag vet att det inte är brottsprovokation men vafan det känns bara så löjligt att ligga o smyga efter.. plocka han vid första chans ?

Jaja. 24 polisenheter inblandade den kvällen, dom hade nog inget vettigare för sig ändå :D

Edit: jag menar ska inte polisen agera FÖREBYGGANDE? När dom vet att den här föraren garanterat kommer fortsätta bryta trafikregler så ska dom väl hoppa ut ur bilen och stoppa honom när dom har chansen?
 
Last edited:

Över1

Bannad
Gick med
2 Mar 2012
Ort
Mellan benen
Hoj
Din fru
Ja jag är bonde ;)

Min dyslexi är obotlig liksom min framfart i trafiken eller mitt syn på polisen, jag skulle gjort samma sak

Beklagar din dyslexi men det ursäktar inte din dumhet. Jag upplever att dom som har något emot polisen ofta är förknippad med Samhall och har en hel drös med ursäkter för sitt beteende. När är det dags att ta sig i kragen och rätta sig i ledet?

:hej
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Beklagar din dyslexi men det ursäktar inte din dumhet. Jag upplever att dom som har något emot polisen ofta är förknippad med Samhall och har en hel drös med ursäkter för sitt beteende. När är det dags att ta sig i kragen och rätta sig i ledet?

:hej

Eller så har de som inte klarar av att ha en nyanserad bild av polisen brist på både IQ och livserfarenhet. Bara en tanke. Det är ett ganska naivt tankesätt både att tro ont om alla poliser eller att som du och andra här hylla dem som hjältar utan att ens reflektera över att de kan göra fel. Och som jag skrev tidigare hade en inte obetydlig andel av dem passat bättre inom Samhall än inom poliskåren.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Beklagar din dyslexi men det ursäktar inte din dumhet. Jag upplever att dom som har något emot polisen ofta är förknippad med Samhall och har en hel drös med ursäkter för sitt beteende. När är det dags att ta sig i kragen och rätta sig i ledet?

:hej

Mitt betende är min liv o ingen annans, ingen kan komma o bestämma över mig vad jag ska göra o inte göra, vist vissa kan tycka jag är omogen i mitt betende, men mitt liv är redan i spilror, jag är över strässad, har ont i hjärtat som hugger tillbaxs i mellanåt under ett helt dygn, min lever börjar säja upp sig, lika bra att leva för något man brinner för o ingen ska förstöra för min framfart.

Om man kollar i filmen, vem gjorde störst fara till allmänheten ? En mc eller en bil, där slår bilen hårdast om den skulle smälla
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Jag asgarvar. Utan att först be om tillåtelse.

1. Ja, vad enkelt det är. Du kanske borde bli konsult åt polisen och upplysa om hur de enklast och säkrast stoppar en motorcykel. Det allra säkraste är om poliserna blinkar med blåljusen och den de ligger bakom stannar vid vägkanten framför de. Att börja blockera vägen eller prejas när det är en motorcykel som ska stoppas är långt ifrån säkert. Hur hade du reagerat över en film där svenska polisen prejar en motorcyklist eller kör ut framför denne och motorcyklisten åker i backen och blir skadad, allt det på grund av en mindre fortkörning och en rödljuskörning?
2. Tja, de körde en hoj utan regplåt. Så de kanske då trodde att den var stulen. Enligt det man brukar läsa på den här sidan så är ju hojtjuvar värre än både polismördare och pedofiler och något det läggs alldeles för lite resurser på att fånga. De kanske ville bättre på statistiken över hojtjuvsfångandet lite?
3. Är det polisen som riskerar den passagerarens liv eller är det föraren av hojen?
4. Men snälla, har du sett filmen? Ja, helikoptern har kontakt med motorcykeln. Vilket kan betyda att den ligger 500m ifrån och är totalt omöjlig att se ens om man letar efter den när det går ett par hundra kilometer i timmen. Ca fem minuter innan kraschen går det ut på radion att alla landfordon ska hålla sig borta från motorcykeln och från det att helikoptern rapporterar om kraschen tills att första bilen meddelar sin ankomst till platsen dröjer det ca 20 sekunder om jag inte minns fel. 20 sekunder i 180kmh betyder att närmaste bil ligger en kilometer bakom. Och sedan dröjer det ju ytterligare några minuter innan bilen man får följa i filmen når fram. Så istället för att ha legat ett par mil bakom som bilen man fick följa så låg kanske det tiotalet bilar som hann före till platsen bara en halvmil bakom motorcykeln.

Ledsen att behöva spräcka din idoldyrkan. Men de som framförde motorcykeln var de som agerade utan vare sig ansvar, omdöme eller hänsyn.

1. JA, att stoppa någon vid ett rödljus är väldigt enkelt och JA jag har talat om för poliser vad jag tycker de skulle ha gjort flera gånger. Främst i samband vid inbrott och gånger jag jagat rattfyllon och annat med bil. Tror du på fullaste allvar att poliser alltid gör rätt i brottssituationer? Tre saker har jag märkt är rätt vanligt. De är blasé, de är rädda om sitt eget skinn och de är rätt lata. Ibland, som i detta fallet, är de även omdömeslösa. Ingen bra kombo för att sätta dit tjuvar. Dock har jag stött på raka motsatsen till detta också.

2. Detta kommer alltid upp i dessa diskussioner. Du är rätt förutsägbar. Varför skriver du "kanske trodde" när du hör hela deras konversation tydligt. De ville dra hans kort. Inget annat. Och som jag skrev tidigare (Snälla, jobba med din läsförståelse) så hade de nog stoppat dem direkt om de hade misstänkt hojstöld. Annars är det ju grovt tjänstefel.

3. Är det någon som inte kallar föraren omdömeslös? Vänligen sluta dra upp det. Du är bara barnslig. Detta inser väl till och med munkätarna att han är. Drar man då igång en jakt istället för att avsluta det fortast möjligt?

4. Finns egentligen inget försvar för deras körning. Du behöver inte ens försöka.

Garva på du. Både du och jag vet att du inte har några riktiga argument.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Mitt betende är min liv o ingen annans, ingen kan komma o bestämma över mig vad jag ska göra o inte göra, vist vissa kan tycka jag är omogen i mitt betende, men mitt liv är redan i spilror, jag är över strässad, har ont i hjärtat som hugger tillbaxs i mellanåt under ett helt dygn, min lever börjar säja upp sig, lika bra att leva för något man brinner för o ingen ska förstöra för min framfart.

Om man kollar i filmen, vem gjorde störst fara till allmänheten ? En mc eller en bil, där slår bilen hårdast om den skulle smälla


Dyslexin bleknar bredvid din dumhet.

Jo, andra kan tala för dig vad du ska göra, det är så det fungerar i ett civiliserat samhälle. Man lever efter ett ramverk av sociala- och lagstiftade regler som bidrar till att vi alla kan trívas på samma plats.

Med ditt synsätt har du alltid möjligheten att flytta till Somalia, där fungerar det som du beskriver att du vill agera. För allas bästa, snälla gör det!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Fan dillar ni om grabbar, youtubeklippet funkar ju?


Alternativt kunde snuten gå fram och trycka på dödarn vid något av trafiklysena, och snackat lite med honom, gett han lite böter. Men istället ligger dom efter för att få fler överträdelser på film.. jag vet att det inte är brottsprovokation men vafan det känns bara så löjligt att ligga o smyga efter.. plocka han vid första chans ?

Jaja. 24 polisenheter inblandade den kvällen, dom hade nog inget vettigare för sig ändå :D

Edit: jag menar ska inte polisen agera FÖREBYGGANDE? När dom vet att den här föraren garanterat kommer fortsätta bryta trafikregler så ska dom väl hoppa ut ur bilen och stoppa honom när dom har chansen?

Har nu kollat igenom hela klippet och kan faktiskt inte se någonstans där de hade kunnat "gå fram och trycka dödarknappen".
Grabben har redan visat att han kör mot rött så varför skulle han stå kvar om någon hoppar ur en bil och springer mot hojen.
 

Över1

Bannad
Gick med
2 Mar 2012
Ort
Mellan benen
Hoj
Din fru
Mitt betende är min liv o ingen annans, ingen kan komma o bestämma över mig vad jag ska göra o inte göra, vist vissa kan tycka jag är omogen i mitt betende, men mitt liv är redan i spilror, jag är över strässad, har ont i hjärtat som hugger tillbaxs i mellanåt under ett helt dygn, min lever börjar säja upp sig, lika bra att leva för något man brinner för o ingen ska förstöra för min framfart.

Om man kollar i filmen, vem gjorde störst fara till allmänheten ? En mc eller en bil, där slår bilen hårdast om den skulle smälla

Du flyr ditt ansvar min son, jag är besviken men kan inte ändra dig eftersom du valt att ställa dig i skamvrån utan råda bot.

Var det polisen som bröt mot trafikreglerna och rammade skattebetalarnas vägbom? Var det motorcyklistens rättighet att bryta mot varenda regel och samtidigt göra allt i världen för att slippa ta sitt straff?

Karma min son....karma.

:hej
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag reagerade mest på hur rätt så lugnt killen körde. I början när det fanns bilar i vänsterfilen så väntade han tills dem flyttade på sig - det kändes inte som en riktig getaway. Kalla nerver.

Vet iaf hur jag hade kört, om jag hade åkt ifrån polisen. Men det hade jag ändå inte gjort.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Har nu kollat igenom hela klippet och kan faktiskt inte se någonstans där de hade kunnat "gå fram och trycka dödarknappen".
Grabben har redan visat att han kör mot rött så varför skulle han stå kvar om någon hoppar ur en bil och springer mot hojen.

Kan alla bara läsa detta:
Det går att köra in bilen FRAMFÖR motorcykeln. Denne har då ytterst begränsade möjligheter att smita pga att en motorcykel har rätt dålig svängradie och ingen backväxel (Ok guldvingar kanske). Om man ska börja baxa bak en motorcykel med passagerare har poliserna gott om tid att springa ut ur bilen och antingen dra ur nyckeln eller gripa killen. Alla som har blivit stoppade på detta sätt vet att det är kört.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Dyslexin bleknar bredvid din dumhet.

Jo, andra kan tala för dig vad du ska göra, det är så det fungerar i ett civiliserat samhälle. Man lever efter ett ramverk av sociala- och lagstiftade regler som bidrar till att vi alla kan trívas på samma plats.

Med ditt synsätt har du alltid möjligheten att flytta till Somalia, där fungerar det som du beskriver att du vill agera. För allas bästa, snälla gör det!

Vist jag är dum i huvudet & har 0 i IQ, vet ingenting o har inte lärt mig något, allt är svart/vitt o består av 0011001100110011

Så vad har vi lärt oss av filmen.

Mc föraren gjorde fel som inte stannade hemma i sängen för då skulle det alldrig inträffat.

Polisen gjorde fel som körde oförlåtande på sitt körvis o smälde nästan.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Kan alla bara läsa detta:
Det går att köra in bilen FRAMFÖR motorcykeln. Denne har då ytterst begränsade möjligheter att smita pga att en motorcykel har rätt dålig svängradie och ingen backväxel (Ok guldvingar kanske). Om man ska börja baxa bak en motorcykel med passagerare har poliserna gott om tid att springa ut ur bilen och antingen dra ur nyckeln eller gripa killen. Alla som har blivit stoppade på detta sätt vet att det är kört.

Visst går det att göra det, men när skulle de ha gjort det? När de kommer upp i ett läge att kunna göra något sånt så var ju hojen redan i rullning igen, glider de upp jämsides så drar hojen bara på rejält istället.
Det är i alla fall min take på filmen.
 

jetson

Guest
Har nu kollat igenom hela klippet och kan faktiskt inte se någonstans där de hade kunnat "gå fram och trycka dödarknappen".
Grabben har redan visat att han kör mot rött så varför skulle han stå kvar om någon hoppar ur en bil och springer mot hojen.

Nja... du hade nog inte blivit nån bra polis :D.. kolla 06:10.

1: Antingen rulla upp bilen bredvid, mc fast mellan bilen framför och polisbil.
2. över 10sek står hojen still bakom en bil och väntar på rödljuset. Gå fram och tryck på dödarn, dom vet att han inte har några backspeglar.

dom hade kunnat göra det om dom ville.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
7:14 in i filmen kunde dom gjort ett försök om dom saktat ner o dragit fult vänster o blockerat han.
mc hojjjja.jpg
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Visst går det att göra det, men när skulle de ha gjort det? När de kommer upp i ett läge att kunna göra något sånt så var ju hojen redan i rullning igen, glider de upp jämsides så drar hojen bara på rejält istället.
Det är i alla fall min take på filmen.

Ok. Han verkar ju inte veta att han har polis efter sig och hade därför varit oförberedd på det. Så jag ser ett par tillfällen vid rödljus som detta hade gått rätt snabbt och smidigt.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Varför skriver du "min son" hela tiden?

Du flyr ditt ansvar min son, jag är besviken men kan inte ändra dig eftersom du valt att ställa dig i skamvrån utan råda bot.

Var det polisen som bröt mot trafikreglerna och rammade skattebetalarnas vägbom? Var det motorcyklistens rättighet att bryta mot varenda regel och samtidigt göra allt i världen för att slippa ta sitt straff?

Karma min son....karma.

:hej
 

r1ooo

Ride by my self allday everyday!
Gick med
17 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2005 Yamaha R1
kommer för alltid hata polisen! just pga av dessa anledningar: När man behöver dom, finns dom då där? NEJ, bryr dom sig om personen dom griper? NEJ!!! bryr dom sig om konsikvenserna när dom griper en person? NEJ.. Poliser är som väldigt många andra människor: egoistiska svin som bara bryr sig om sig själva och hur mycket deras bricka väger.
Slår vad om att dom sedan satte sig på macken, tog en kaffe klappa varandra på axel och sa "sånt händer, nu glömmer vi det och åker ut och tar nästa istället" snutar har ingen sympati för brottslingar spelar ingen roll om dom så är bankrånare eller små snattare. Kopplet borde stramas åt på den svenska poliskåren! bara för att dom blev mobbade i sin ungdom behöver dom inte ta ut det på oss!!!
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Det finns lika många poliser i klippet som brukar finnas på derbymatcher mellan AIK och DIF. Känns som mina skattepengar är välinvesterade.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top