Video Polisens egna material från omtalad mc-jakt med dödlig utgång, Stockholm 2011-07-20

Status
Ej öppen för fler svar.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Håller på att plocka ner en kopia av den, om den nu skulle försvinna. Tjommen som lagt upp refererar till Kalla Fakta-avsnitt. Finns dock ingen tablå ang innehållet i kommande avsnitt.

Det har varit reklam och preview på TV4 om detta kommer upp i Kalla Fakta nästa vecka.
Bl.a ingick interview kommentarer från från flickan som satt bak!!

Extremt Beteende på MC, kan vara belagd med dödsstraff, som i filmen (verkligheten) - tycker faktisk det är bra att polisen släppar materialet. Kan ju endast konstatera att resultatet var extremt onödigt!
Och sen, ska alla vi andra grillas av Kalla Fakta - för sedan få smisk av allmänheten - som indoktrineras med att sporthojfolk kör tills vi dör ......

Eller, blir det tvärtom så, att Kalla Fakta konkluderar - Polisen jagar motorcyklister i döden !!!!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det var de fegaste grisar jag nånsin skådat, vågar inte gå av vid sveavägen!?!?!?! Va fan tror de att bara för de ska plocka en snubbe kommer alla svensson som står där och vill se hårda ut hoppa på dem?

Det värsta är att dessa fegisar vågar inte ens ta tag i andra brott då de valt yrket för sin lilla penis.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
1. Varför inte stanna honom inne i city? Var de verkligen tvungna att hitta mer på honom?
2. Varför kalla in helikopter(!) för en rödljuskörning plus 78km/h på 50 väg? Vilket var de brott de hade på honom.
3. Varför starta en jakt när man ser att han har en passagerare bakpå?
4. Varför ligga och köra slalom i 200km/h utan blåljus när man uppenbarligen är ett par mil efter?

Detta tillsammans med rädslan för att hoppa ur vid McD Sveavägen tycker jag tyder på tydliga fördomar mot MC. Sen är det förstås puckat av killen att inte stanna när han riskerar tjejens liv men jag måste ändå säga att de här två donutätarna, som alla kan höra inte är särskilt smarta, har en stor skuld i varför situationen blev som den blev. Och inte ett ord om att hojen kunde vara stulen ens. Allt de har är små trafikbrott och om de nu tycker det är så hemskt och att han riskerar tjejens liv och andras liv borde de väl vilja att han inte begår fler. Startar man då en jakt eller plockar man in killen på det man har?
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Det var de fegaste grisar jag nånsin skådat, vågar inte gå av vid sveavägen!?!?!?! Va fan tror de att bara för de ska plocka en snubbe kommer alla svensson som står där och vill se hårda ut hoppa på dem?

Det värsta är att dessa fegisar vågar inte ens ta tag i andra brott då de valt yrket för sin lilla penis.

Ja eller hur!! undrar hur han hanterar situationer där killen han jagar är beväpnad? förmodligen stannar han längs vägkanten och skyller på motorhaveri så han slipper åka efter. men en yngling som flyr för sitt liv ska han minsan sätta efter till vilket pris.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ja eller hur!! undrar hur han hanterar situationer där killen han jagar är beväpnad? förmodligen stannar han längs vägkanten och skyller på motorhaveri så han slipper åka efter. men en yngling som flyr för sitt liv ska han minsan sätta efter till vilket pris.

Det är sådana personer som blir poliser som i skolan gav sig på de som inte kan göra så mycket eller ser tuffa ut, de tuffa som kan betala med samma mynt ger de fan i, därför valde de att bli poliser men så fort de blir påminda om att deras polis bricka inte är värt ett skit i stridens hetta tar de svansen mellan benen och tar ut det på vilsna själar.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
En annan grej. Gnälls det inte jävligt mycket på brist på resurser från polisens sida? Så fort den dystra statistiken över antal lösta brott kommer på tal eller om man får/har haft inbrott eller nåt annat problem så åberopas resursbrist. Och så fort det krävs att de lägger ner lite jobb eller att något kan vara farligt för den egna hälsan gnälls det tamejfan också. Var fanns denna resursbrist här? Det verkar ju vara ett hav av blåljus på olycksplatsen och dessutom skulle tydligen alla stå kvar där halva natten av nån anledning. Det hade väl räckt med ett par patruller och ambulanserna. Brott? Rödljuskörning.

Nån som kommer ihåg rånet mot värdedepån? Skrattretande.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Han skulle inte satt på sig öronpropparna när han körde hemifrån...
ni som läst tråden om proppar fattar :lol

Veronica är väl ihop med någon av bröderna nu,ute kör nya uppdrag. :gnissla
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
En annan grej. Gnälls det inte jävligt mycket på brist på resurser från polisens sida? Så fort den dystra statistiken över antal lösta brott kommer på tal eller om man får/har haft inbrott eller nåt annat problem så åberopas resursbrist. Och så fort det krävs att de lägger ner lite jobb eller att något kan vara farligt för den egna hälsan gnälls det tamejfan också. Var fanns denna resursbrist här? Det verkar ju vara ett hav av blåljus på olycksplatsen och dessutom skulle tydligen alla stå kvar där halva natten av nån anledning. Det hade väl räckt med ett par patruller och ambulanserna. Brott? Rödljuskörning.

Nån som kommer ihåg rånet mot värdedepån? Skrattretande.

Ja och vanliga svenssons tycker detta är helt rätt i stundens hetta, men tänker man efter har var och varannan svensk gjort samma brott som han mer eller mindre, undrar om de tycker att det är ok att de ska få betala med sitt liv eller deras barn. Resurser att stoppa våld inom familjer, rån, pundare som snor folks egendom, organiserad kriminalitet, allt jävla skjutande i Malmö osv. listan kan göras lång men då har de inte resurser.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Grym film, får ståpäls när jag hör en sporthoj andas ut genom en Growler med öppna spjäll i sommarkvällen! 17.20..

Snuten var då inte blyg på gasen, och vilka jävla omkörningar, på insidan och svajande över två filer panik(?)bromsandes för att inte smälla. Kändes iaf inte så där jätte kontrollerat hela tiden,
Men jag tycker inte man kan skylla den här patrullen för hans död, dom blev duktigt avhängda långt innan det tragiska hände. Det mest anmärkningsvärda tycker jag är att snutarna körde så vilt och att dom inte ville göra ett ingripande vid McD. Fast samtidigt är det nog inte så psykologiskt att haffa folk precis där, många som ser det kan väl känna att nu jävlar ska ni få era fegisar! Och så gasar folk satan därifrån. Typ..

Men i eftersnacket så säger väl ledningen att dom vill ha in filmen från helikoptern och bilen vi åkte med..?
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
1. Varför inte stanna honom inne i city? Var de verkligen tvungna att hitta mer på honom?
2. Varför kalla in helikopter(!) för en rödljuskörning plus 78km/h på 50 väg? Vilket var de brott de hade på honom.
3. Varför starta en jakt när man ser att han har en passagerare bakpå?
4. Varför ligga och köra slalom i 200km/h utan blåljus när man uppenbarligen är ett par mil efter?

Detta tillsammans med rädslan för att hoppa ur vid McD Sveavägen tycker jag tyder på tydliga fördomar mot MC. Sen är det förstås puckat av killen att inte stanna när han riskerar tjejens liv men jag måste ändå säga att de här två donutätarna, som alla kan höra inte är särskilt smarta, har en stor skuld i varför situationen blev som den blev. Och inte ett ord om att hojen kunde vara stulen ens. Allt de har är små trafikbrott och om de nu tycker det är så hemskt och att han riskerar tjejens liv och andras liv borde de väl vilja att han inte begår fler. Startar man då en jakt eller plockar man in killen på det man har?
1. Hade han försökt dra ifrån polisen inne i stan hade det antagligen utgjort en allt för stor risk för alla andra som vistades i city just då.
2. De kanske har legat efter samma hoj tidigare och då varit tvungen att släppa den så därför vill pröva att ha en helikopter i närheten om det skulle behövas?
3. Skulle det vara ett automatiskt frikort från att bli jagad om man hade passagerare? I så fall skulle väl alla som vill köra snabbare än hastighetsbegränsningen tillåter sätta någon på passagerarplatsen.
4. För att i alla fall kunna vara i närheten om den efterföljde skulle skaka av sig de som ligger närmast vid en tunnel eller något?

Att de inte vill stanna honom vid donken-svea är inte så konstigt. De vet ju inte hur många eller vilka av de som är där som är kompisar till killen. Eller som kanske bara skulle vilja jävlas lite med polisen om de fick en chans. Om vi istället tar ett scenario där två civilklädda poliser till fots följer efter två sympatisörer till Firman Boys som misstänks ha varit ute och gjort något olagligt, är då det bästa stället att ensamma stanna de för att ta ett snack mitt framför ett par hundra personer i AIK-tröjor?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
1. Hade han försökt dra ifrån polisen inne i stan hade det antagligen utgjort en allt för stor risk för alla andra som vistades i city just då.
2. De kanske har legat efter samma hoj tidigare och då varit tvungen att släppa den så därför vill pröva att ha en helikopter i närheten om det skulle behövas?
3. Skulle det vara ett automatiskt frikort från att bli jagad om man hade passagerare? I så fall skulle väl alla som vill köra snabbare än hastighetsbegränsningen tillåter sätta någon på passagerarplatsen.
4. För att i alla fall kunna vara i närheten om den efterföljde skulle skaka av sig de som ligger närmast vid en tunnel eller något?

Att de inte vill stanna honom vid donken-svea är inte så konstigt. De vet ju inte hur många eller vilka av de som är där som är kompisar till killen. Eller som kanske bara skulle vilja jävlas lite med polisen om de fick en chans. Om vi istället tar ett scenario där två civilklädda poliser till fots följer efter två sympatisörer till Firman Boys som misstänks ha varit ute och gjort något olagligt, är då det bästa stället att ensamma stanna de för att ta ett snack mitt framför ett par hundra personer i AIK-tröjor?

Varför inte? Dessutom är de flesta seriösa hojåkare nyktra och ej drogpåverkade som hänger vid Svea så det går inte ens att jämföra dessa situationer. Så om en bilist kommer till en bilträff och det står massa parkerade bilar med finniga ungdomar ska polisen ej våga sig fram även fast denna bilist de följt gjort massa olagligheter?
Kan man inte göra detta eller agera rätt har man fan valt fel yrke.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En annan grej. Gnälls det inte jävligt mycket på brist på resurser från polisens sida? Så fort den dystra statistiken över antal lösta brott kommer på tal eller om man får/har haft inbrott eller nåt annat problem så åberopas resursbrist. Och så fort det krävs att de lägger ner lite jobb eller att något kan vara farligt för den egna hälsan gnälls det tamejfan också. Var fanns denna resursbrist här? Det verkar ju vara ett hav av blåljus på olycksplatsen och dessutom skulle tydligen alla stå kvar där halva natten av nån anledning. Det hade väl räckt med ett par patruller och ambulanserna. Brott? Rödljuskörning.

Nån som kommer ihåg rånet mot värdedepån? Skrattretande.
Det "hav av blåljus" som dyker upp här efter kraschen är väl ett resultat av radiotrafiken från en halvtimmes jakt. En del av de som är där kanske bara är nyfikna och har råkat vara i närheten eller så dyker de upp för att hjälpa till med att spärra av vägen eller liknande. Att de sedan är kvar där länge kanske beror på att de vill dokumentera olycksplatsen så grundligt som möjligt. Dels då att det kanske är många som hjälps åt med det medan andra kanske har i uppgift att hålla nyfikna mobilkamerapapparazzis på avstånd så de anhöriga inte ska behöva läsa på Flashback om hur häftiga blodiga bilder någon finnig femtonåring har hittat.

Visst, det var en del som gick snett för polisen vid helikopterrånet. Hade inte polishelikoptern varit satt ur spel och om rånarna vid värdedepårånet i Västberga (obs, stavas inte med "W"), om rånarna inte hade spärrat av närliggande vägar etc kanske de hade slutat annorlunda. Kanske med skottlossning, en gisslansituation, en kraschad helikopter eller liknande. Nu resulterade det i sju fällande domar, är det ett misslyckande? I och för sig så är fortfarande ca 40mille på vift, men det är nog bättre än att någon hade blivit skadad eller döda under rånet.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förstår inte problemet. Killen ville rejsa, han valde själv vilka risker han var berädd att ta och han valde att sätta både sitt och tjejens liv på spel. Han förlorade.

Skulle han ha blivit prejad eller nåt vore det ju en sak men nu verkar det ju vara helt på egen hand som han kört ihjäl sig så det är väl bara vara glad att han inte körde ihjäl tjejen också.
Jag har själv kört ifrån polisen i yngre dar och skulle kanske försöka igen om omständigheterna var rätt men det här var en ren race incident och inget att gnälla på polisen om.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Förstår inte problemet. Killen ville rejsa, han valde själv vilka risker han var berädd att ta och han valde att sätta både sitt och tjejens liv på spel. Han förlorade.

Skulle han ha blivit prejad eller nåt vore det ju en sak men nu verkar det ju vara helt på egen hand som han kört ihjäl sig så det är väl bara vara glad att han inte körde ihjäl tjejen också.
Jag har själv kört ifrån polisen i yngre dar och skulle kanske försöka igen om omständigheterna var rätt men det här var en ren race incident och inget att gnälla på polisen om.
Säger inte att mc föraren gjorde rätt. Men klart att jag hellre sett att dem avbrutit. Det finns andra människor i närheten och tjejen bakpå att ta hänsyn till.
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Tycker som många andra att de borde stoppat killen tidigare. Skulle vara intressant att få se filmen från helikoptern.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Varför inte? Dessutom är de flesta seriösa hojåkare nyktra och ej drogpåverkade som hänger vid Svea så det går inte ens att jämföra dessa situationer. Så om en bilist kommer till en bilträff och det står massa parkerade bilar med finniga ungdomar ska polisen ej våga sig fram även fast denna bilist de följt gjort massa olagligheter?
Kan man inte göra detta eller agera rätt har man fan valt fel yrke.
Jo, men du vet ju ändå inte riktigt vilken situation du kliver in i en sån gång. Att göra någon form av ingripande alldeles invid en folksamling har potential att bli farligt, oavsett om det rör sig om 100 motorcyklister eller PROs årsmöte. Det räcker med att någon i folksamlingen bredvid börjar på att bråka för att situationen ska barka åt skogen tämligen snabbt om det är bara två poliser på plats. Som i det här fallet när polisen bara åker förbi så vet det ju inte hur stämningen på platsen är. Kanske är flera stycken uppretade för att ha fått böter för miniblinkersar och högljudda avgassystem tidigare på kvällen och tycker att måttet är rågat när sedan en till stoppas mitt framför de på grund av att han bara saknar nummerplåt (för något annat kanske de inte ser på direkten).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Säger inte att mc föraren gjorde rätt. Men klart att jag hellre sett att dem avbrutit. Det finns andra människor i närheten och tjejen bakpå att ta hänsyn till.

Det är polisens jobb att försöka ta fast kriminella. Är du vapenvägrare och pacifist också? Om polisen ska lägga ner jakten på alla kriminella så har vi snart anarki. Jakten var inte ens hetsig, dom kunde ha kört betydligt närmare. Och man hör även på snacket på slutet att dom snarare väntar på att han ska få slut bensin istället för att dom försöker sig på att stoppa honom.

Och det säger jag alltså trots att jag själv inte är den som nödvändigtvis skulle stanna om polisen försökte stoppa mig. Jag förväntar mig inte att polisen ska släppa mig bara för att jag når någon viss hastighet eller på moppedisters vis kastar hjälmen. Nu dog föraren tyvärr men det det låg till 100% i hans egna händer och ingen polis kan klandras för det.

Vem skyller du på när någon kör ihjäl sig i racing? Dom andra förarna som körde så fort att han hetsades att köra över sin förmåga? Nej, låt folk stå för sina egna handlingar.

Det finns tillfällen när poliserna prejat motorcyklar av vägen osv, då kan vi börja snacka om att poliserna gjort fel. Men inte i det här fallet.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Nu förstår jag varför min försäkringspremie gick upp med 300% i år.

Det som stör mig mest med det där klippet är att killen som lagt upp det inte kan skriva på korrekt svenska.

Det var väl ngn från Tyresö? Nu vet f-bolagen hur ni kör.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top