Video Polisens egna material från omtalad mc-jakt med dödlig utgång, Stockholm 2011-07-20

Status
Ej öppen för fler svar.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har jag sagt det? Läs om mina inlägg. Har tjejen/passageraren i filmen gjort något brott? Hon är passagerare oavsett om hon tycker det är häftigt eller ej. Sedan har vi medtrafikanter som hade kunnat råkat bra mkt mer illa ut. Till och med polisbilen var ju nära att orsaka en krock. Självklart skall man inte tillåta den typen av körande men ibland får man välja sina fighter och tillfällen.

Om polisen gick med livet som insats som snubben på hojen undrar jag om de hade gjort samma val som de gjorde. För våra fega poliser vågar väl inte göra nåt om de vet att de äventyrar sitt liv. Finns enklare brott som de inte ens vågar eller tar hand om.
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Fattar inte varför snutarna inte försökte plocka in honom redan i stan när dom låg bakom honom. Visst han skulle nog försöka sticka iallfall men nu kändes det som om dom skuggade honom enbart för att sätta dit honom för så många förseelser som möjligt.

Jag förstår inte riktigt varför dom är "rädda att gå ut" vid mcdonalds. De hade säkert kunnat springa fram och stänga av hojen när dom stog bakom han vid rödljuset. Tror att de ville ha upp helikoptern innan de började jaga han med.
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Ursäkta men, ni som skriver att " Det är bara att gå och vrida av nyckeln/trycka på dödarknappen"

Hur ska polisen veta var nyckel och dödarknapp sitter på alla hojjar?
Jag som är mc-intresserad vet för övrigt inte det heller.



För övrigt så är jag rätt säker på att "Kalla fakta" läser den här tråden.
Så troligen lär ju ett å annat citat härifrån dyka upp.. Tack för den primehöjningen igen då!
 

sportbike

Guest
Ursäkta men, ni som skriver att " Det är bara att gå och vrida av nyckeln/trycka på dödarknappen"

Hur ska polisen veta var nyckel och dödarknapp sitter på alla hojjar?
Jag som är mc-intresserad vet för övrigt inte det heller.


Lösningen är lika enkel som simpel, det är helt enkelt bara att ta tag i frambromshandtaget och inte släppa förrän motorn är avstängd.
 

IvanDrago

Bulten Master
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Sovjet
Hoj
Aprilia
Hopefully "kalla fakta" will come to their zenses and interviewz Drago, as he is very good represetative of sporthoj.comskij!

Djes Djes
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Dödarknapp på i princip alla motorcyklar som är avsedda för gatbruk sitter på höger styrhalva och markeras med en fet röd knapp. Rätt så basic.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Bra att filmen blivit offentlig, är ju lättare för oss civilister att göra en bra bedömning av händelsen då. Själv tycker jag att det är ganska tydligt att killen inte blivit hetsad till att köra tokfort, bara kolla i början på filmen då han kör förbi dubbelt så snabbt som man får och senare kör mot rött ljus, utan att veta att någon polis ser honom. Varför skulle han tagit det lugnare efteråt om ingen polis varit där? När han kraschade hade han inte heller någon efter sig förutom helikoptern som låg för högt upp för att synas (enligt polisen då, och jag har svårt att tro att man upptäcker många helikoptrar i 200 km/h och 10k rpm vinande i öronen).

Att polisen kör snabbt och gör omkörningar ser jag inte som något problem, det är ytterst sällan polisen är inblandad i olyckor pga deras egna vårdslösa körning, och de gånger det händer, ser man mycket allvarligare på det än om en civilist orsakat samma olycka, och poliser kör därför sällan över sina förmågor. Poliser har dessutom mer utbildning än de flesta på vägarna när det gäller att kunna hantera bilen på det sättet.

Killen hade varit en tillräckligt stor idiot om han kört på samma vis utan passagerare, i detta fall är han enligt mig obeskrivbart korkad. En stor vinst för alla övriga trafikanter att han körde ihjäl sig, och om jag tillåter mig själv att spekulera så tror jag inte någon som väljer att köra som han gjorde utan körkort och regplåt bidrog till något gott för samhället i övrigt heller.

Mina sympatier går till mannens efterlevande.
 

sportbike

Guest
Ok, kan vi göra den avlidne mc-förarens anhöriga en tjänst och sluta kalla honom "idiot" osv?
Han gjorde ett val som i slutändan var ödestigert.
Merparten av sporthojsförarna JAG ser kör långt över rådande hastighetsbegränsning, inget tvivel om saken.

Den här trasan till diskussion går inte att vrida ur mer nu.
Kör med insidan!
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Lösningen är lika enkel som simpel, det är helt enkelt bara att ta tag i frambromshandtaget och inte släppa förrän motorn är avstängd.

Du, det vill jag se! I teorin låter det enkelt, men prova det på någon som inte vill stanna och prata med dig!
 

sportbike

Guest
Du, det vill jag se! I teorin låter det enkelt, men prova det på någon som inte vill stanna och prata med dig!
Du, det har jag redan gjort då en polare fick sin hoj stulen.
Vi såg den i stan och kastade oss på bromsgreppet, och då menar jag safta i utav helvete.
Tror du han kom iväg?
Knappast.
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Du, det har jag redan gjort då en polare fick sin hoj stulen.
Vi såg den i stan och kastade oss på bromsgreppet, och då menar jag safta i utav helvete.
Tror du han kom iväg?
Knappast.

Ok, du har rätt då! Men vad tror du händer ifall polisen tacklar till en mc förare så personen och hojjen drattar i backen? Lär bli livat här, eller värre det går totalt fel när polisen gör så och en olycka sker? Helt ärligt så tror jag inte att det finns en polis i sverige som vågar göra sådär. I så fall på en moped

Idén är bra, men tyvärr så finns det scenarion med olycka som utgång där.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Här klagas det på 1 enda indevid som många tycker körde körde vårdslöst o miste livet på det han älskade, men hur mycke klagas det på alla bilister som kör vårslöst varje dag.

Vet att det finns mer bilar registrerade i swe en det finns hojar.

Men det som är gjort går inte ändra på.

Hoppas den som avled kom till en ny plats nån stanns i universum där han får fortsätta köra hoj.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Bra att filmen blivit offentlig, är ju lättare för oss civilister att göra en bra bedömning av händelsen då. Själv tycker jag att det är ganska tydligt att killen inte blivit hetsad till att köra tokfort, bara kolla i början på filmen då han kör förbi dubbelt så snabbt som man får och senare kör mot rött ljus, utan att veta att någon polis ser honom. Varför skulle han tagit det lugnare efteråt om ingen polis varit där? När han kraschade hade han inte heller någon efter sig förutom helikoptern som låg för högt upp för att synas (enligt polisen då, och jag har svårt att tro att man upptäcker många helikoptrar i 200 km/h och 10k rpm vinande i öronen).

Att polisen kör snabbt och gör omkörningar ser jag inte som något problem, det är ytterst sällan polisen är inblandad i olyckor pga deras egna vårdslösa körning, och de gånger det händer, ser man mycket allvarligare på det än om en civilist orsakat samma olycka, och poliser kör därför sällan över sina förmågor. Poliser har dessutom mer utbildning än de flesta på vägarna när det gäller att kunna hantera bilen på det sättet.

Killen hade varit en tillräckligt stor idiot om han kört på samma vis utan passagerare, i detta fall är han enligt mig obeskrivbart korkad. En stor vinst för alla övriga trafikanter att han körde ihjäl sig, och om jag tillåter mig själv att spekulera så tror jag inte någon som väljer att köra som han gjorde utan körkort och regplåt bidrog till något gott för samhället i övrigt heller.

Mina sympatier går till mannens efterlevande.


Håller till stor del med men vill påpeka att polisen förarutbildningar är väldigt begränsade. Endast ett fåtal som får ordentlig förarutbildning. Många av dom har ingen öht förutom vanlig körkortsutbildning. Något dom givetvis håller på att åtgärda. Har för mig att det var någon jätte debatt om det för ett par år sen faktiskt.
 

sportbike

Guest
Ok, du har rätt då! Men vad tror du händer ifall polisen tacklar till en mc förare så personen och hojjen drattar i backen? Lär bli livat här, eller värre det går totalt fel när polisen gör så och en olycka sker? Helt ärligt så tror jag inte att det finns en polis i sverige som vågar göra sådär. I så fall på en moped

Idén är bra, men tyvärr så finns det scenarion med olycka som utgång där.
Givetvis måste polisen ta hänsyn till personskador men när man ser sin hoj med tjyven på så skiter man om han åker i backen.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
och jag har svårt att tro att man upptäcker många helikoptrar i 200 km/h och 10k rpm vinande i öronen).

Inget bekymmer alls att vända sig om o kolla i 200km/h ++ , gjort det otaliga gånger för jag själv kör utan sidospeglar, ända sättet för mig att kolla om jag haft efterföljande bilar/mc eller annat fordon, men vist drar det i skallen av vinden när man vänder huvudet.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Att polisen kör snabbt och gör omkörningar ser jag inte som något problem, det är ytterst sällan polisen är inblandad i olyckor pga deras egna vårdslösa körning, och de gånger det händer, ser man mycket allvarligare på det än om en civilist orsakat samma olycka, och poliser kör därför sällan över sina förmågor. Poliser har dessutom mer utbildning än de flesta på vägarna när det gäller att kunna hantera bilen på det sättet.

Vad grundar du det på?

För inte så länge sedan var det rabalder om hur mycket poliser är inblandade i och olycksfrekvensen skiljer sig inte nämnvärt från "Joe Averege". Gäller f ö yrkesförare i stort. Utbildningen har konstaterats vara tämligen bristfällig eller åtminstone begränsad. I sakens natur ligger att vi som människor har begränsningar som i praktiken omöjliggör ett säkert framförande av fordon under dessa premisser. För polisen penibla exempel saknas icke. Lite mållåsning och adrenalin på det bäddar för att det kan gå snett. Yttre omständigheter kommer alltid att bjuda på oförutsägbara scenarion. Självklart kickar de igång på jakten, vem skulle inte göra det. De har ju dessutom rätt till det.

Jag säger inte detta för att man skall avstå från att stoppa någon som gjort det till ett nöje att hålla på som killen (och tjejen) i det här exemplet. Att tala om det som en vinst att någon kör ihjäl sig finner jag osmakligt. Att han föll på eget grepp är odiskutabelt men jag skulle önska en helt annan händelseutveckling.

Har du inte för dåligt på fötterna för att dra de slutsatser du gör? Har sett folk vända väldigt destruktiv energi till att göra konstruktiva saker med samma frenesi.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Inget bekymmer alls att vända sig om o kolla i 200km/h ++ , gjort det otaliga gånger för jag själv kör utan sidospeglar, ända sättet för mig att kolla om jag haft efterföljande bilar/mc eller annat fordon, men vist drar det i skallen av vinden när man vänder huvudet.

Kände viss sympati när kommentarerna började likna mobbing. Tråkigt att du fortsätter med tölpiga resonemang. Du gömmer dig bakom din "diagnos" och bevisar gång på gång att det var ett felaktigt beslut att ge dig lämpet. Du har ju bevisligen befunnits kapabel att förstå villkoren för att framföra fordon i trafik.

Sluta försöka dra sjukdomsfördel, det är för ynkligt. (Hänvisar till tidigare inlägg).
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top