P-vakter som lyfter på MC-kapell

maxg

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
stockholm
Hoj
honda cbr 600f
Tjena,

Har en nyfiken fråga som google ej riktigt kunna besvara, jag bor i ett område i Jakobsberg Stockholm där vi boende parkerar våra motorcyklar på refuger som finns mellan två vägar, där finns även parkeringsplatserna. Detta för att ta upp mindre plats och ge platserna till bilarna i området.
Nu till det tråkiga, det finns en nitisk p-vakt, alltid samma person som ger en böter.
Detta kommer tyvärr ändra spelreglerna och sabba för alla

Men jag som har kapell på hojen, får vakten lyfta på kapellet och fota reggskylten?
Samt om han nu gör det, räcker det som fällande vid överklagan? I min mening måste man väl fota så man ser fabrikationen på hojen också?
Då detta står utskrivet på bötern.
Någon som är duktig på hur man ska överklaga detta och vart går begränsningen för vad p-vakten får göra?
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Står du på ett ställe där det är parkerings förbud så får du ju räkna med böter??? :va
 

maxg

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
stockholm
Hoj
honda cbr 600f
Mögel nu var ju min fråga gällande regler och lagstiftning för böter av Mc med kapell och vilka befogenheter vakten har :)

Det känns inte logiskt att de kan ge böter om de inte fotar hela fordonet?

Men på vår boende gata har de alltid funnits en tyst överenskommelse på hur det fungerar. Mc står vid stolparna i mitten och bilarna på platserna i mitten. Fungerat i flera år men nu är det en vakt med samma id som börjat bli nitisk.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Så om jag drar ett kapell över min hoj/bil så får jag parkera var jag vill? :dummer
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bor du i förening? Vem har avtalat med vaktbolaget att sköta p-platserna? Kommunalt eller privat? Är ju bara att isf tillse att denna överenskommelse kommer på pränt och delges vaktbolaget. Hur svårt kan det va?
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Ta lös skylten under parkeringstiden, tror inte vakten orkar köra ramnummerkoll.
Däremot är jag osäker angående bortbogsering oskyltat fordon.

Vid frågor nämn stöldrisk för plåt.
 

maxg

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
stockholm
Hoj
honda cbr 600f
Kommunalt i järfälla, ja alltså frågan är inte gällande om jag får parkera eller inte.

Frågan är fortfarande gällande lagstiftningen och regler kring själva bötern och hur det fungerar med kapell.
 

Th1anonly

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2005
Ort
???
Hoj
SUPERDUKE 1290
Det är väl klart som fan dom får lyfta på kapellet! Annars hade det varit parkeringskaos i alla städer. Det finns ingen lag som skyddar din bil/mc från parkeringsböter pga du gömmer den under ett täcke.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och lösningen på problemet är ju att höra av sig till kommunen och be om att det ska bli MCparkeringar där ni står nu. Det enda som behövs för det från kommunen är ju några skyltar.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Haha, jag förstår frågan men jag har inget svar.

På boten står både regnr och fabrikat. Antingen så går han på regnr och får fram fabrikat den vägen eller så drar han upp kapellet tills han ser vad det står på tank eller motor. Hittar han inget så kollar han väl ramnummer för att få uppgifter från två håll. Regplåt och ram.
Jag parkerade min bil på en gata i Solna. Städdag, 700 kr. Kollade på remsan och där stod det Volvo Passat och mitt regnr. Nu kom det som ni förstår ingen påminnelse på den boten
Ingen får gå in i en bil, båt eller husvagn utan tillstånd. Hur det då är med ett kapell är lite intressant.
På översnöade bilar kan man se att lapplisorna grävt sig in till rutan för att kolla p-tillstånd och kvitton på p-avgift. Så snön är fri. :)
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Skulle aldrig tro att du kommer undan bara för han inte fick lyfta på kapellet, som någon klok tidigare sade, vilket parkeringskaos det skulle bli om dom inte fick lyfta på kapellet för att identifiera fordonet..

Men det finns många dumma bestämmelser och paragrafer...

Instämmer med enföregående likaväl att enklast prata med kommun om nya skyltar så är blir detta ett icke problem.
 

maxg

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
stockholm
Hoj
honda cbr 600f
Tack så mycket för de seriösare svaren som dimper in :)

Jag funderade på samma sak, självklart måste de få lyfta på kapellet, annars blir det kaos. Mer nyfiken på när det står fabrikat, visserligen var det rätt men om han nu fotat med kapellet på så framgår det ju inte? Kan det då bli fel och man blir av med boten?

Ska slå en pling till kommunen och få lite vettiga mc platser så man håller sig på god fot med grannarna :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men jag som har kapell på hojen, får vakten lyfta på kapellet
Ja. Det får de göra ifall de känner för det.
Rent krasst sett så får vem som helst lyfta på ditt kapell, även Conny* som pundat i 15 år och behöver snabba stålar till nästa inköp hos lokale handlaren.
Har folk sönder kapellet är det ju skadegörelse, men att lyfta eller flytta på det är inte olagligt.
Olämpligt högst eller eventuellt åverkan ifall man är nitisk, men det håller inte i rätten.

fota reggskylten?
De behöver inte fota regskylten eller fordonet för att utfärda en parkeringsanmärkning eller kontrollavgift.
Det har mest blivit en standard i branschen att de gör det. Sen att miffona inte fotar något av bevisvärde är ju en helt annan sak. Ok om de fotade ditt fordon med synlig regskylt där man ser att du står i strid med gällande bestämmelser. Då skulle det ha bevisvärde och högst intressant. Men de tenderar ju bara fota regskylten och vad har den för bevisvärde utan resten av informationen (bild på vart du stod, osv.)
Skärpning P-vakter!! Fota bättre och tänk på att bevisen skall hålla i rätten. :fakta

*Alla med Y namn löper större risk att hamna i kriminella kretsar och börja punda enligt vedertagen statistik från 70-talet som återberättas från mun till mun.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja. Det får de göra ifall de känner för det.
Rent krasst sett så får vem som helst lyfta på ditt kapell, även Conny* som pundat i 15 år och behöver snabba stålar till nästa inköp hos lokale handlaren.
Har folk sönder kapellet är det ju skadegörelse, men att lyfta eller flytta på det är inte olagligt.
Olämpligt högst eller eventuellt åverkan ifall man är nitisk, men det håller inte i rätten.


De behöver inte fota regskylten eller fordonet för att utfärda en parkeringsanmärkning eller kontrollavgift.
Det har mest blivit en standard i branschen att de gör det. Sen att miffona inte fotar något av bevisvärde är ju en helt annan sak. Ok om de fotade ditt fordon med synlig regskylt där man ser att du står i strid med gällande bestämmelser. Då skulle det ha bevisvärde och högst intressant. Men de tenderar ju bara fota regskylten och vad har den för bevisvärde utan resten av informationen (bild på vart du stod, osv.)
Skärpning P-vakter!! Fota bättre och tänk på att bevisen skall hålla i rätten. :fakta

*Alla med Y namn löper större risk att hamna i kriminella kretsar och börja punda enligt vedertagen statistik från 70-talet som återberättas från mun till mun.

Att en konstapel eller parkeringsvakt får lyfta på kapellet är jag helt med på men att Sonny och Börje får göra det tycker jag låter skumt. Finns risk att man konfronterar en sån kille med 45cm lång 90mm2 returkabel i handen.
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Funkar utmärkt att göra två små öglor med öljetter i kapellet och så sätter man fast ett mindre hänglås undertill. Då lyfter ingen på det med mindre än med milt våld. Hade så när jag stod i stan och inte ville att hojen skulle synas för mycket och hålla bort klåfingriga typer.
 

Jimmy

Guest
Ja. Det får de göra ifall de känner för det.
Rent krasst sett så får vem som helst lyfta på ditt kapell, även Conny* som pundat i 15 år och behöver snabba stålar till nästa inköp hos lokale handlaren.
Har folk sönder kapellet är det ju skadegörelse, men att lyfta eller flytta på det är inte olagligt.
Olämpligt högst eller eventuellt åverkan ifall man är nitisk, men det håller inte i rätten.

Blabla hitådit...

*Alla med Y namn löper större risk att hamna i kriminella kretsar och börja punda enligt vedertagen statistik från 70-talet som återberättas från mun till mun.

Hörrudu din pundarwannabe, om du väljer ett nick som slutar på y, vad betyder det? :hihi:fyllisar:tummenupp
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
P-vakten behöver ju bara säga - "Jag har inte rört nåt, kapellet var så när jag var där".

Enklast är ju som tidigare påpekats att be kommunen fixa en MC-parkering. Jag bad Sthlm stad öka antalet platser vid jobbet, och de dubblade faktiskt antalet platser.

Sök alltid den enklaste lösningen först.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att en konstapel eller parkeringsvakt får lyfta på kapellet är jag helt med på men att Sonny och Börje får göra det tycker jag låter skumt. Finns risk att man konfronterar en sån kille med 45cm lång 90mm2 returkabel i handen.
Vilken lag bryter Conny mot när han försiktigt lyfter på ditt kapell?
Ingen..
Vilken lag ger p-vakten större befogenheter att göra det?
Ingen..
P-vakten har ju samma rätt som Conny när det gäller kapellet.
Sen är det ju som sagt var inte smart att lyfta på någon annans kapell. Det är en helt annan sak.

Polisen däremot har ju lite andra befogenheter i samband med sin tjänsteutövning och om de misstänker brott.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top