Jo, där finns en logik.
Eftersom myndigheterna leker hela havet stormar med kostnader, så är det till sist den som vill göra rätt som blir sittande med räkningen.
Detta gäller felparkerade bilar, övergivna vrak, trafikfarligt uppställda bilar och släp - ingen vill ta i det, för då uppstår en kostnad.
Till nöds kan Trafikverket åka ut med en plastflärp när en bil stått ute på motorvägen, mörklagd, utan varningstriangel en hel vecka - men ingen gör det som görs i andra civiliserade länder:
bärgar bort bilen, låser in den och jagar rätt på ägaren för att kräva pengar för de kostnader som uppstått.
Om - Gud förbjude, någon skulle krascha in i den övergivna, mörklagda bilen på motorvägen så uppstår förvisso mycket högre kostnader för samhället - men det rör inte Trafikverket som är väghållare, eftersom denna nya, högre kostnaden belastar ett annat konto...
Så länge man harvar runt i 1000-kronorsbilar och får regelbunden fanmail från Trafikförsäkringsföreningen, KFM och de andra institutionerna så är det nog rätt safe att pilla av skyltarna när man parkerar.
Man är ju en av de nya "untouchables" där Staten tycker att det är för jobbigt att driva saker vidare.
"Man kan inte lugga en flintskallig" sägs det, men vad hindrar att man tar tag i något annat utstickande - och håller fast...?
Men, försöker man samma stunt med en hyfsat fräsch bil - eller MC för den sakens skull, som representerat ett vettigt värde, så tror jag att lyftslingen kommer fram tämligen omgående igen.