P-avgift för MC på gång i Stockholm

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Men nu bor vi ju i Sverige, där man gör allt så svårt som möjligt. Och Stockholm specifikt, där man säger sig vara för cykel och kollektivtrafik, men det enda man bygger är bilvägar - som man sen förstås avgiftsbelägger.

Jag har bott i innerstan i 8 år nu och har bara tvåhjulingar. Nyss blivit diagnostiserad med astma, antagligen pga alla satans bilavgaser(aldrig haft problem i andra städer jag bott i).
Sthlm är fortfarande SÄMST i norden på cykelinfrastruktur och kollektivtrafiken är också usel, ingen bättring finns heller i sikte. Pga det har jag kört MC överallt trampcykeln inte når. Men nu verkar idioterna göra det surt för MC-förare också.

Därför har jag beslutat mig för att flytta. För varför skall man bo i en skitstad där inget blir bättre?
De enda som fått det bättre under tiden jag bott i stan är kriminella, tiggare och "ensamkommande". Alla vi hederliga knegare som faktiskt är de som betalar för infrastrukturen, vi har fått det sämre.
Det är rent ut sagt åt helvete, och inget jag tänker fortsätta stödja. Därför drar jag härifrån nu i höst. Som tur är har jag tjänat en bra hacka som jag kan leva på i åtminstone 20 år, så nu blir det sol och värme! Sthlm kan fara åt helvete!
Innan du klagar på stockholms kollektivtrafik, testa att åka buss ute på landsbyggden eller i ett mindre samhälle... :näsblod:död

Känner någon som läser tråden till en reghållare där mankan ta bort skylten lätt?
*mer text*
Det är min plan iallafall att skaffa löstagbara skyltar. Därav frågan, innan jag frågar farbror google. Vet nån på rak arm om nåt sånt att beställa?
En bekant har dzus snabbfästen till skylten på sin motard, kan vara ett alternativ :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Bygga--Bo/Pata-med-staden-om-cykel-och-parkering/

25 aug kl 17 är de möte. Härligt att de tar en sådan bra tid så vi som arbetar inte hinner dit.

Längre ner på sidan finns en möjlighet att ställa frågor!
http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Bygga--Bo/Pata-med-staden-om-cykel-och-parkering/

Jag skickade en fråga men gissar att jag inte får svar. Men skicka frågor, utan att vara dum eller så utan ge dem de argument som vi vet håller och visa att vi finns.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jo, där finns en logik.

Eftersom myndigheterna leker hela havet stormar med kostnader, så är det till sist den som vill göra rätt som blir sittande med räkningen.

Detta gäller felparkerade bilar, övergivna vrak, trafikfarligt uppställda bilar och släp - ingen vill ta i det, för då uppstår en kostnad.
Till nöds kan Trafikverket åka ut med en plastflärp när en bil stått ute på motorvägen, mörklagd, utan varningstriangel en hel vecka - men ingen gör det som görs i andra civiliserade länder:
bärgar bort bilen, låser in den och jagar rätt på ägaren för att kräva pengar för de kostnader som uppstått.

Om - Gud förbjude, någon skulle krascha in i den övergivna, mörklagda bilen på motorvägen så uppstår förvisso mycket högre kostnader för samhället - men det rör inte Trafikverket som är väghållare, eftersom denna nya, högre kostnaden belastar ett annat konto...

Så länge man harvar runt i 1000-kronorsbilar och får regelbunden fanmail från Trafikförsäkringsföreningen, KFM och de andra institutionerna så är det nog rätt safe att pilla av skyltarna när man parkerar.
Man är ju en av de nya "untouchables" där Staten tycker att det är för jobbigt att driva saker vidare.
"Man kan inte lugga en flintskallig" sägs det, men vad hindrar att man tar tag i något annat utstickande - och håller fast...?

Men, försöker man samma stunt med en hyfsat fräsch bil - eller MC för den sakens skull, som representerat ett vettigt värde, så tror jag att lyftslingen kommer fram tämligen omgående igen.

Eftersom att demokratin verkar fungera sådär, dvs miljöpartiet har ju plötsligt fått stor makt i Sthlm men de har knappast röstats fram av någon som pysslar med mc. Men ändå ska de in och detaljstyra utan någon riktig utredning kring saker de inte vet något om och enda syftet är att få in mer pengar. Det krävs lite mer rebel av alla då när man försökt gå alla de korrekta vägar som finns. Med tanke på vad som prioriteras idag av polis med mera så har jag mest gett upp och skiter i allt när jag kör, varför ska jag bry mig om jag ändå blir överkörd av någon annas idé i slutändan? Mc har ju inte synts till någonstans i trafikplanering eller som ett alternativ till bil på jag vet inte hur många år och då känner jag att det som funkar bäst är att göra som man vill, tyvärr..
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Parkera på vanliga p-platser och acceptera den extra pengen det kostar för att irritera.

Till människor som tycker att allt är kasst förutom bilvägar som det bara byggs av;
www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/bilister-betalar-dubbelt (glöm inte att lägga på trängselskatten som vissa drabbas av också).

Var är vår valuta för pengarna?

Att den kollektiva trafiken måste förbättras är ingen nyhet, samma sak med säkra pendelparkeringar men vem ska betala för kalaset?
Vi bilister betalar redan mer än dubbelt.
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Innan du klagar på stockholms kollektivtrafik, testa att åka buss ute på landsbyggden eller i ett mindre samhälle... :näsblod:död

Man kan tänka så, problemet är att verkligheten är mer komplex än så och det blir faktiskt lite som att jämföra äpplen med päron. Jag är uppvuxen i ett litet samhälle utanför Falkenberg och det var där som jag lärde mig att gå, cykla, köra moppe, mc och bil. ;) Nu har jag bott på diverse ställen i Stockholm (både innerstan och förorter) de senaste tio åren och har således provat den "extremen" också. Vi har våra vardagsproblem och ni har era, de är olika men likväl vardagsproblem som inte går att föringa för den som har dem. :krama
 

JMB

Medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Utanför storstan
Hoj
HD Night rod -16, XT660R -07 plus en massa ex. hojar :)
Eller en låsbar flärp över skylten. Eller ta bort skylten..... ?

Men om du tar bort eller täcker skylten måste du även täcka för ramnummer, då riskerar det även att bli en polisiär insats för att se att hojen ej är stulen.
Tänkte mer att kapell använder man för att skydda hojen och det kan knappast strida mot någon lag, sen att man har möjlighet att låsa kapellet är ju för att det inte skall bli stulet / blåsa bort.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Med tanke på mängden veckovis inlägg i t.ex Sporthoj of Sweden på facebook om upphittade "stulna" hojar utan regplåt så kan det helt säkert skapa ett nytt problem för folk som hellre skruvar bort plåten än att betala P-avgiften
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej och tack för dina synpunkter,

Jag kan nämna att förändringen avseende parkering är inte endast den att MC ska betala utan även andra kategorier som t.ex. lastbilar/bussar och de med handikapp-parkering. Det är så att tar man upp plats på allmän gata så kostar det att ställa upp där.

www.stockholm.se/parkeringsplanen

Med vänliga hälsningar

Lars-Göran Jansson


Någon som tror att Lars-Göran läst mina synpunkter?

Nu räknade jag inte med det utan det var mest att visa att det finns motorcyklister som bryr sig om vad de pysslar med men en liten förhoppning om att det inte är så illa hade jag nog...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm...
Det här med parkering... När bilar inom några år kommer kunna köra sig själva tillförlitligt kan man ju i princip bara säga åt bilskrället att cirkulera och åka och toppa upp med el vid behov tills man är klar. då parkerar man ju inte, och elen bör ju blir billigare än pakering, men sedan kommer ju trafikstockningen att bli mycket värre.
Inte för det hjälper folk som kör hoj, men en lite halvintressant tanke.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hmm...
Det här med parkering... När bilar inom några år kommer kunna köra sig själva tillförlitligt kan man ju i princip bara säga åt bilskrället att cirkulera och åka och toppa upp med el vid behov tills man är klar. då parkerar man ju inte, och elen bör ju blir billigare än pakering, men sedan kommer ju trafikstockningen att bli mycket värre.
Inte för det hjälper folk som kör hoj, men en lite halvintressant tanke.

Intressant tanke! :tummenupp

Bileländena kör ju själva idag också.
De som sitter på förarplats, vill inte kalla dem förare, har ju fullt upp med facebook, pokemongo, tidningar, fumla med gps, smika sig, prata i telefon, skälla på personen bredvid osv osv. :4skrika
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nya bud idag:


2016-09-02
Igår kunde vi ge det glädjande beskedet att P-avgifter för motorcyklar skjuts upp till 1 januari. Det var efter en artikel om detta i SVD vi kontaktade Stockholms stad och fick detta bekräftat. Idag kommer nya besked. Gårdagens uppgifter var felaktiga. Det är endast skyltningen som drar ut på tiden men så snart det sitter en skylt vid en MC-parkering gäller avgift för MC. SMC är smått förvånade över hur kommunikationen på stadskotoret kan vara så olika, från en dag till en annan!

I gårdagens SVD kunde vi läsa att efter en folkstorm av protester och överklagan till förvaltningsrätten skjuts de höjda p-avgifterna upp i delar av Stockholm.
SMC kontaktade givetvis Stockholm Stad för att få detta bekräftat samt fråga varför om det bara gällde i vissa områden och självklart vad som gäller motorcykel och moped klass I i hela staden.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Neeej-Trafikkontoret-gav-fel-uppgifter/



Känns inte som dom riktigt vet vad dom håller på med i Stockholms Stad...?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Med andra ord är det bara att ta med en skiftnyckel o skruva ner skyltarna så gäller de inte längre. Underbart!
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top