Påföljd vid körning av tung motorcykel med A2!

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
En vän till mig tog en bil i sidan så den blev skrot samt att han krossade sin fot men försäkringsbolaget ersatte både hans hoj och kläder trotts att han saknade körkort öht.

Vet inte hur det gick till faktiskt och sjukt förvånad att han löste det.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Smått OT, men hur fan kan R1 fortfarande vara alla småpojkars våta dröm?

Håller med ...mycket märkligt dom släppte en ny modell 1998 och även 1999 var den värst...typ sedan har den varit efter seglad i allt tills 2015 då den är i fas med övriga igen.

Visst viktigaste är väl att man trivs med hojen man har oavsett modell osv, glömmer aldrig när jag pratade med en kollega på jobbet om att jag montera Turbo kit på min dåvarande zx9 -99 och att det var ett jävla tryck i den, hans reaktion var....går den som R 1 då ungefär ?......omg...:huvet
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Från erfarenhet, stryp hojen på papperet. Vad den är i verkligheten har ingen som helst betydelse för polisen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En vän till mig tog en bil i sidan så den blev skrot samt att han krossade sin fot men försäkringsbolaget ersatte både hans hoj och kläder trotts att han saknade körkort öht.

Vet inte hur det gick till faktiskt och sjukt förvånad att han löste det.


Låter som om bilföraren kan ha dömts som vållande, och att bilens försäkringsbolag lät udda vara jämnt - eller inte ens brydde sig om att kolla hur det egentligen låg till?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Lätt för oss gamlingar o komma med kloka råd. För vi har redan busat färdigt." Med att tex köra r1 med a2 kort :) " men om jag får slänga in min åsikt. Det är faktiskt lite farligt att puttra på en tung hoj. Risk för att bli ett ungt kolli med förlorade drömmar, på cp moppe resten utav ditt liv. Du måste räkna in massa tid som skall slösas på brudar sex o annat skit i din ålder o många år framöver. bli kung på att köra på den du har. Att bli duktig på Mckörning handlar om mycket mer om än att köra i 200. Så kommer du vara mer än mogen att ha 1-liters hingst mellan benen. Jag själv tycker det är lika ball på 50cc moppe som en 1-litrare. Sen har du den andra delen. Du kommer vara konstant på spänn, o inte riktigt njuta av körningen. Sen om farbror blå dyker upp. Skall du stanna o få kortet rivet. Eller försöka köra ifrån på en hoj som du inte bemästrar.med risk för sönder mosad kropp. Eller ännu värre böter. Jag tycker iallafall inte att det riktigt är värt det.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag älskar motorcyklar över allt annat, det enda som kommer nära är jakten och skyttet. Det är min stora passioner i livet, jakt och motorcyklar. För att få jaga enskilt så måste man ta jägarexamen och ansöka om vapenlicens och väntar i vissa fall flera månader tills man får licensen. Det är skitsurt men att vänta men man måste göra det! När jag tog tung mc-kort så var jag 18år.
Jag hade aldrig nån tanke på att åka olagligt eller försöka hitta några genvägar för att köra ett fordon jag inte var berättigad till. Så jag tycker att du ska sluta att ställa korkade frågor där du ber oss att försöka gissa vad straffet till ditt "planerade brott" resulterar i!
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
En vän till mig tog en bil i sidan så den blev skrot samt att han krossade sin fot men försäkringsbolaget ersatte både hans hoj och kläder trotts att han saknade körkort öht.

Vet inte hur det gick till faktiskt och sjukt förvånad att han löste det.

Hm han kanske inte var svensk medborgare. De brukar få pengar av oss svenskar utan motprestation (lite ironi men ändå):)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Håller med ...mycket märkligt dom släppte en ny modell 1998 och även 1999 var den värst...typ sedan har den varit efter seglad i allt tills 2015 då den är i fas med övriga igen.

Visst viktigaste är väl att man trivs med hojen man har oavsett modell osv, glömmer aldrig när jag pratade med en kollega på jobbet om att jag montera Turbo kit på min dåvarande zx9 -99 och att det var ett jävla tryck i den, hans reaktion var....går den som R 1 då ungefär ?......omg...:huvet
han kanske bara ville få slut på det eviga motortjötet som han artigt våldats till att lyssna på..?
 

Smagatusk

Guest
En vän till mig tog en bil i sidan så den blev skrot samt att han krossade sin fot men försäkringsbolaget ersatte både hans hoj och kläder trotts att han saknade körkort öht.

Vet inte hur det gick till faktiskt och sjukt förvånad att han löste det.

Jag kan ha en liten förklaring på det där då jag var med om en liknande sak själv för 20 år sedan.

Jag kom på min ZXR-750 -89 och körde in i sidan på en bil som bröt mot väjningsplikt. Det blev en liten tvist (försäkringbolagen emellan om jag minns rätt) eftersom vi båda gjort fel, men jag fick mina pengar till slut med motiveringen att jag faktiskt hade en försäkring på den. De sa dock att de inte borde låtit mig försäkra hojen från första början när jag inte ens hade körkort.

Ja, ni läste rätt. Den skenförsäkrades ICKE! :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jag fick mina pengar till slut med motiveringen att de inte borde låtit mig försäkra hojen från första början när jag inte ens hade körkort.

Wait what?
Att du får försäkra fordonet har ju ganska lite att göra med att du inte får köra det.
Du kan ju äga ett fordon utan körkort, och om fordonet ska köras (av till exempel en familjemedlem för att skjutsa dig nånstans) så måste det ju vara försäkrat och eftersom att du står som ägare så är det ju du som måste försäkra det.
Låter som om någon på försäkringsbolaget hade lite otur när de tänkte, men det föll ju definitivt ut till din fördel så det var ju i det här fallet bra iaf. :hihi
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Håller med ...mycket märkligt dom släppte en ny modell 1998 och även 1999 var den värst...typ sedan har den varit efter seglad i allt tills 2015 då den är i fas med övriga igen.

Visst viktigaste är väl att man trivs med hojen man har oavsett modell osv, glömmer aldrig när jag pratade med en kollega på jobbet om att jag montera Turbo kit på min dåvarande zx9 -99 och att det var ett jävla tryck i den, hans reaktion var....går den som R 1 då ungefär ?......omg...:huvet

Standardfrågan:
"Kör du en R1? :brynad :brynad :brynad "

Svar: Kan du något om mc?

"Jaja!"

Svar: Nä, jag kör en xxxxxx xxxxxxx xxxx (annan mc än r1)

Reaktion:
dumbfounded_2.jpg





:huvet
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Och jag har fortfarande kvar min Zx6r o har haft tungt kort i snart 6 år :va
 

Smagatusk

Guest
Wait what?
Att du får försäkra fordonet har ju ganska lite att göra med att du inte får köra det.
Du kan ju äga ett fordon utan körkort, och om fordonet ska köras (av till exempel en familjemedlem för att skjutsa dig nånstans) så måste det ju vara försäkrat och eftersom att du står som ägare så är det ju du som måste försäkra det.
Låter som om någon på försäkringsbolaget hade lite otur när de tänkte, men det föll ju definitivt ut till din fördel så det var ju i det här fallet bra iaf. :hihi

1. Skriv detta i någon av skenförsäkringtrådarna.
2. Ducka.
3. Pudla.

Redan på den tiden hette det att den som framför fordonet ska stå som försäkringstagare. Kan du inte framföra det ska du inte försäkra det. Kanske inte så vanligt att en mormor ber om att få bli körd till affären på en sporthoj.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1. Skriv detta i någon av skenförsäkringtrådarna.
2. Ducka.
3. Pudla.

Redan på den tiden hette det att den som framför fordonet ska stå som försäkringstagare. Kan du inte framföra det ska du inte försäkra det. Kanske inte så vanligt att en mormor ber om att få bli körd till affären på en sporthoj.

Problemet är väl att ägaren av fordonet måste vara den som försäkrar det, så om du äger fordonet så måste du försäkra det. Och för trafikförsäkring får de enligt lag till exempel inte ställa några som helst krav på huvudsaklig brukare, så en trafikförsäkring går det inte att skenförsäkra. :fakta
Trafikförsäkringen är den delen som täcker upp sjukhusvistelser, skador på person och sånt där annat som blir dyrt på riktigt.
Vad folk tycker om saken spelar ju föga roll, det är så landet ligger. Plus att frågan här gällde att de sa att de inte borde ha låtit dig försäkra ett fordon som du äger för att du inte hade körkort. Det är helt irrelevant om du innehar körkort för ditt ägande av fordon, och fordon har försäkringsplikt. Det finns möjlighet att lagligen bruka fordonet utan körkort som jag beskrev i mitt tidigare exempel, alltså var deras skäl att betala väldigt konstigt.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top