Påföljd vid körning av tung motorcykel med A2!

Tekenn

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2016
Ort
STHLM
Hoj
Ny & Snabb
Hallå alla! Som det är nu har jag en strypt Kawasaki Er6n (35kw) men funderar på att köpa en Yamaha R1 och börja köra den. Vad kan man förvänta sig för straff om man har B samt A2 körkort och åker fast? Någon som har erfarenhet?:confused:
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du har inte gällande körkort = olovlig körning = förlust av befintligt körkort.



(Hmmm, har denna fråga ställts förut på SH?:va)
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Hallå alla! Som det är nu har jag en strypt Kawasaki Er6n (35kw) men funderar på att köpa en Yamaha R1 och börja köra den. Vad kan man förvänta sig för straff om man har B samt A2 körkort och åker fast? Någon som har erfarenhet?:confused:

Orsakar du en olycka så kan det bli väldigt jobbigt... Ställ dig i ledet och vänta 2 år tills du får ta Tungt.

Du har inte gällande körkort = olovlig körning = förlust av befintligt körkort.



(Hmmm, har denna fråga ställts förut på SH?:va)

en snabb googling hade bevisat detta ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker rettan e lite klen och vill ha en hajjabuza med turbo på A2
 

Naccache

Medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Citerar mig själv från en gammal sån här tråd. Notera att jag inte rekommenderar att du tar bort strypningen på din hoj, men kan ju vara bra med lite nyans. Samt att man faktiskt svarar på frågan.

Istället för att vara en moralkärring svarar jag på dina frågor bäst jag kan.

När jag fortfarande hade A-begränsad så körde jag vid tillfällen på en hoj med mer än 25kW. Blev även stoppad av en MC-polis för fortkörning en gång på hoj med mer än 25kW med mitt begränsade kort. De gångerna jag pratat med polis i sådana tillfällen har de inte sagt någonting om hojen, med största sannolikhet så kollar de (oftast) inte upp hojens effekt.

Det är mina upplevelser iallafall.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Påföljden blir att du kommer att tvingas svara på isis-snubbens ständiga frågor här på forumet under 3 månader, så se upp, allt annat är bättre än det :gnissla
 

Knug

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Er6-n, 09´
Har du testat med att ta bort strypningen, förmodligen lika olagligt men det är iallafall inte lika uppenbart för farbror blå att du köra olagligt :tummenupp
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Citerar mig själv från en gammal sån här tråd. Notera att jag inte rekommenderar att du tar bort strypningen på din hoj, men kan ju vara bra med lite nyans. Samt att man faktiskt svarar på frågan.

Detta var dock när den var strypt till 25 kw och du kunde strypa alla hojan. Allt du behöver är ett regnummer för att se ursprungs effekt samt förarenskörkort för att snabbt se att personen kör en hoj han inte har rätt att köra.

Jag skulle vara bra förvånad om de inte uppmärksammar detta nu.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men förgasarPONNISAR då? :arsele

Någon som vet vad gäller? Olovlig körning + olycka = försäkringsbolagen knullar dig arselet?

Ja, det kan väl kortast sammanfattas med detta. Dvs: Försäkringsbolaget ersätter tredje man och kräver sedan tillbaka varenda sekin från den tragiske losern som trodde han var frän, men fick betala skadestånd i resten av sitt liv... Har han riktig otur vållar han invalidisering av tredje man vilket innebär kostnader på kanske 2,5 miljoner som försäkringsbolaget kommer att driva in via kronofogden vilket för de flesta i A2-ålder innebär ett liv på existensminimum till 50-årsdagen...

Värt det?:fakta
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Smått OT, men hur fan kan R1 fortfarande vara alla småpojkars våta dröm?
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Ett enkelt svar är - IDIOT, Tålamod är en dygd ;). Allt ryker och du blir liggandes som ett dregglande kolli och jag, plus alla andra, med lite tålamod får pynta för det på våra försäkringar. Go ahead men sätt då en pistolkula genom skallen istället så är problemet ur värden, dessutom landar det på ett annat kontoställe hos försäkringsbolaget.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ett enkelt svar är - IDIOT, Tålamod är en dygd ;). Allt ryker och du blir liggandes som ett dregglande kolli och jag, plus alla andra, med lite tålamod får pynta för det på våra försäkringar. Go ahead men sätt då en pistolkula genom skallen istället så är problemet ur värden, dessutom landar det på ett annat kontoställe hos försäkringsbolaget.

Såja, lugna sig lite nu.
Killen ställde ju bara en fråga och det är väl ändå bättre att förklara att det är en väldigt dålig idé och att eventuella rättsliga påföljder är det minsta problemet.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Stämmer in i kören: problemet ligger inte i första hand mellan dig och polisen i vardagskörningen.
Rutinkontroll..? När såg man något sådant senast?

Den riktiga tråkiga stämningen uppstår mellan dig och ditt försäkringsbolag den dag det händer något.
Tyvärr måste man säga, är försäkringsbolagen generellt sett dåliga på att använda sig av sin regressrätt: alltså det som Brooklyn så målande beskriver när dom kräver tillbaka varenda krona dom lagt ut i fallet.

Oftast så nöjer dom sig med att bara inte betala ut något till dig och dom skador som uppstått på dig och din hoj. ...och chansen att det händer dig något är inte speciellt liten, faktiskt.
Bland de som omkommer eller skadas svårt är andelen förare utan rätt körkortsbehörighet förfärande hög.

Troligen inte för att dom just saknar rätt bokstav i körkortet, utan mer för att dom saknar de spärrar som säger att det är dumt att bryta mot lagar, regler och sunt förnuft.

Satsa på att bli riktigt bra på att hantera din nuvarande hoj, tids nog får du köra vilken hoj du vill - och förhoppningsvis kan du då verkligen köra just den hojen. Istället för att den kör dig...
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Lär dig svänga med hojen, köra snabbt rakt fram kan alla.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top