Onsdagskörningar i Falkenberg?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
När jag kommit ny till en bana, och det stått koner ute, så har jag tyckt "Konerna står fel juh! De står alldeles för sent!" Men i takt med att bankännedom, och därmed fart kommit, så har placeringen "fallit på plats" och känts naturlig!
Men SÅKLART, att sätta ut koner ska ses som en FÖRBÄTTRING av dagen, inte som något som folk tycker är något dåligt och jobbigt!
 

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
Jepp. håller med, för de som ökar tempot under passen funkar det bra, de som är rätt nöjda med att glida runt och softa blir det dock lite konstigt.

Men konerna hjälper säkert mer än inga alls. bara kör..:tummenupp


När jag kommit ny till en bana, och det stått koner ute, så har jag tyckt "Konerna står fel juh! De står alldeles för sent!" Men i takt med att bankännedom, och därmed fart kommit, så har placeringen "fallit på plats" och känts naturlig!
Men SÅKLART, att sätta ut koner ska ses som en FÖRBÄTTRING av dagen, inte som något som folk tycker är något dåligt och jobbigt!
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
återkom med svaret när du pratat med dem, kanske fler som har samma funderingar!

Har försökt nå dem idag utan resultat på 0346-19033
Om någon vet vilka cyklar som får köra på onsdag får ni gärna säga till!
All bankörning är väl på egen risk, så gatreggat eller avställd borde väl inte spel någon roll?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har försökt nå dem idag utan resultat på 0346-19033
Om någon vet vilka cyklar som får köra på onsdag får ni gärna säga till!
All bankörning är väl på egen risk, så gatreggat eller avställd borde väl inte spel någon roll?

Prova imorgon!:tummenupp
 

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Härligt!

Vi är 2 snubbar från Jönköping som dyker upp. Ska visa er västkustbönder hur man kör ;D :7peta:kär:kär
 

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Har försökt nå dem idag utan resultat på 0346-19033
Om någon vet vilka cyklar som får köra på onsdag får ni gärna säga till!
All bankörning är väl på egen risk, så gatreggat eller avställd borde väl inte spel någon roll?

Det låter inte vettigt, gatuhojj grupp borde rimligtvis kräva att hojjen är påställd, besiktigad och får köras. Allt annat vore ju en direkt livsfara för oss andra som kör.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Det låter inte vettigt, gatuhojj grupp borde rimligtvis kräva att hojjen är påställd, besiktigad och får köras. Allt annat vore ju en direkt livsfara för oss andra som kör.
-Min uppfattning är att en försäkring på hojen för allmän väg INTE gäller vid körning på bana. Det är det jag räknar med, dvs jag räknar med att försäkringen INTE gäller.
Jag vill ha ett skriftligt och signerat avtal, påskrivet av aktuellt försäkringsbolag, om att den gäller.

Räknar iskallt med att jag inte får nån ersättning om jag vurpar på bana.

Viktigast är att ha en ordentlig olycksfallsförsäkring för din egen kropp.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
-Min uppfattning är att en försäkring på hojen för allmän väg INTE gäller vid körning på bana. Det är det jag räknar med, dvs jag räknar med att försäkringen INTE gäller.
Jag vill ha ett skriftligt och signerat avtal, påskrivet av aktuellt försäkringsbolag, om att den gäller.

Räknar iskallt med att jag inte får nån ersättning om jag vurpar på bana.

Viktigast är att ha en ordentlig olycksfallsförsäkring för din egen kropp.

fast det är egentligen inte det som är problemet, de på falken vill ha trafikgodkända, påställda och försäkrade motorcyklar, att försäkringen inte gäller bana vet ju de flesta, i värsta fall kommer det ngn med en avställd hoj som har dåliga däck, kasst drivpaket osv osv vilket kan orsaka olyckor! folk skall komma, ha en kul kväll inte bomba sönder banan på en risig hoj och riskera andras säkerhet! vill man bomba på och köra oförsäkrade hojar förslår jag att man tar licens, köper en banhoj, sen kan man i princip köra hur fan som helst fast i licensgrupp.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
fast det är egentligen inte det som är problemet, de på falken vill ha trafikgodkända, påställda och försäkrade motorcyklar, att försäkringen inte gäller bana vet ju de flesta, i värsta fall kommer det ngn med en avställd hoj som har dåliga däck, kasst drivpaket osv osv vilket kan orsaka olyckor! folk skall komma, ha en kul kväll inte bomba sönder banan på en risig hoj och riskera andras säkerhet! vill man bomba på och köra oförsäkrade hojar förslår jag att man tar licens, köper en banhoj, sen kan man i princip köra hur fan som helst fast i licensgrupp.

- Ja, på det sättet når man ju faktiskt en ganska hög nivå på startfältet.
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
återkom med svaret när du pratat med dem, kanske fler som har samma funderingar!

Ringde och pratade med dem nyss!

  • När det är "MC gata" får bara besiktigade godkända motorcyklar köra. De skall lagligt kunna köra till och från banan.
  • Vid MC licens får bara de med licens köra helt enkelt! Det fanns något sätt att komma runt det om man tillhörde en mc-klubb, samt betalade någon extra avgift för att få en tillfällig licens som gällde för dagen. Dock har jag haft kompisar som kört med gatreggad cykel i denna grupp, men det är väl på eget ansvar...

Så i mitt fall som bytt från en gatreggad Daytona 675, till en bankittad får stå vid sidan av!
Har aldrig haft några tankar på tävla, men skall givetvis ta en licens för att utöka mina möjligheter att få köra. Dock lär vi inte hinna det tills i morgon :3freak

/Martin
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Ringde och pratade med dem nyss!

  • När det är "MC gata" får bara besiktigade godkända motorcyklar köra. De skall lagligt kunna köra till och från banan.
  • Vid MC licens får bara de med licens köra helt enkelt! Det fanns något sätt att komma runt det om man tillhörde en mc-klubb, samt betalade någon extra avgift för att få en tillfällig licens som gällde för dagen. Dock har jag haft kompisar som kört med gatreggad cykel i denna grupp, men det är väl på eget ansvar...

Så i mitt fall som bytt från en gatreggad Daytona 675, till en bankittad får stå vid sidan av!
Har aldrig haft några tankar på tävla, men skall givetvis ta en licens för att utöka mina möjligheter att få köra. Dock lär vi inte hinna det tills i morgon :3freak

/Martin

Det är ju föraren (inte hojen) som skall ha licens för att köra i licensgruppen, om hen :)hihi) sen kör gathoj bör ju inte spela någon roll. Men man kan ju inte låta bli att undra varför dom inte alltid har en racehojgrupp? eller kan mixa med befintliga grupper? någon som vet?
 

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Jag får damp-i-munnen av att köra samtidigt med folk som är 800 ggr snabbare än mig. Det passar alltså utmärkt med uppdelat :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
för att licensarna också skall kunna träna! mixa gatgrupp med licensare är inte att rekommendera då fartskillnaderna är väldigt stora plus att licensarna kör på ett helt annat sätt än gatförarna men skulle jag få välja mellan att köra med gatförarna eller licensarna kör jag ihop med licensarn i 100 fall av 100, dom har mer erfarenhet plus att det ytterst sällan bjuds på några överraskningsmoment dvs ingen som får för sig att bromsa hipp som happ, ingen bytar spår som dom behagar plus att jag själv föredrar att bli omkörd av en licensare som har full koll på sin hoj än av en gatförare, med detta sagt säger jag inte att gatförare inte kan köra hoj!


Även om risken att licensföraren har större koll på sin cykel än gatföraren är det ingen garanti för att tokiga saker inte sker iallafall tyvärr..
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Just det, så är det!
 

Bifogat

  • rossi-marquez-cavatappi-4-620x350.jpg
    rossi-marquez-cavatappi-4-620x350.jpg
    44.7 KB · Visningar: 49

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Blandade grupper är ingen bra ide. Licensförare vill nog inte ha gathojar i licensgruppen eftersom gathojar inte är "säkrade" efter reglemente. (Båt, najjningar, glykol etc.) En gathoj kan utgöra en säkerhetsrisk.

Angående försäkringar:
Gathoj= trafikförsäkring som täcker skada på annan person.
Licensförare= SVEMO försäkring som inte täcker skada på annan person, endast på föraren själv.

Blandade grupper blir återigen ingen bra ide eftersom det uppstår en ansvarsfråga vid eventuell olycka.


En trafikförsäkrad racehoj i gatgrupp bör inte innebära några större problem, dock kan åsikterna skilja mellan olika arrangörer. Det är alltid bäst att kolla före..!
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top