Onsdagskörningar i Falkenberg?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Håller med om att det var "hallaballoo" i gatgruppen igår. Flera av de långsammare förarna körde "stressat", dvs. de försökte hålla undan för de snabbare, det vinglade och bytte spår lite hur som helst.

Det är INTE bra; långsam SKA hålla spår, de snabbare kommer ALLTID om!
 

rusty_13

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2007
Ort
varberg
Hoj
r6
Det var en gat och en racegrupp. Tydligen var de länge sedan det fanns behov av två gatgrupper; uppenbarligen är det färre med re
Men, nästa vecka ÄR dQ


Är det baserat på dom första bandagarna iår? Det har ju inte direkt varit hojväder. Förra året va det två gatgrupper och så vitt jag vet var dom välbesökta. Jaja nog om detta. Vi ses på onsdag.
 
Last edited:

dukka

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Holm
Hoj
2011 Aprilia RSV4-R APRC, 2006 Ducati S2R 1000
Trots temposkillnader i bägge grupperna, trots att det blev en högt tempo med rullande 20kör och 25vila, trots att det var varmt som satan, så var det endast 1förare i gatgruppen som fick åka kärran det tycker jag är förbannat föredömligt med alla dom "trots" som det var igår. Tycker det var kanon med två grupper. Fick ju lika mycket körtid på en kväll som man får på en heldag! Är man även då medlem och pyntar endast 400spänn så är det med ett brett leende man lämnar banan. Ska man ösa på runt i en gatgrupp med laptimer och försöka slå nya PB tror jag man ska titta på andra alternativ som att ta en licens och köra i racegruppen (ingen kritik) . Galet täta omkörningar men alltid lika korrekt, tar lite tid att vänja sig :).

/Göran
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ska man ösa på runt i en gatgrupp med laptimer och försöka slå nya PB tror jag man ska titta på andra alternativ som att ta en licens och köra i racegruppen (ingen kritik) . Galet täta omkörningar men alltid lika korrekt, tar lite tid att vänja sig :).

/Göran

Bra sagt!:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Är det baserat på dom första bandagarna iår? Det har ju inte direkt varit hojväder. Förra året va det två gatgrupper och så vitt jag vet var dom välbesökta. Jaja nog om detta. Vi ses på onsdag.

Jag vidarebefodrar vad Helena på banan sa till mig! För 4-5 år sedan var det ibland tre fulla gatgrupper, aldrig numera.
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Ska man ösa på runt i en gatgrupp med laptimer och försöka slå nya PB tror jag man ska titta på andra alternativ som att ta en licens och köra i racegruppen (ingen kritik) .

Om vi för en kort sekund tänker oss att personen ifråga hade ett PB på t.ex 1:05. Utifrån vems perspektiv skulle det då bli "ösig" körning för att sätta ett nytt PB...

1) En snabbare förare som körde om?
2) En långsammare förare som blev omkörd?
3) Publik som står och tittar på?
4) Föraren själv?
5) Annat alternativ...

Vad jag vill ha sagt är att man varken måste köra som en galning, eller vara ute efter att sätta PB bara för att man har en laptimer. Ser att du poängterar att det inte är kritik och det tar jag det inte som heller. Din tolkning är fullt förståelig! :krama

/Dag
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Förra året var det fullt i grupperna de gånger jag var där, med 3st grupper. Så 4-5 år sen låter som en överdrift.
Kan inte vara så att deras prishöjning påverkat lite :va
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Tycker trots att tempot va väldigt varierande får vi väl ändå klappa varandra på ryggen, för inga allvarligare incidenter hände, de flesta omkörningar skedde på ett schysst vis med lite marginal och inga direkta vildpellar som ska om till varje pris oavsett om de går eller ej. Det va nån hoj som nästan åkte farligt sakta men de gånger jag varvade honom upplevde jag ändå att han körde på ett förutsägbart sätt vilket minimerar riskerna med ungefär hur mkt som helst.
 

dukka

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Holm
Hoj
2011 Aprilia RSV4-R APRC, 2006 Ducati S2R 1000
Om vi för en kort sekund tänker oss att personen ifråga hade ett PB på t.ex 1:05. Utifrån vems perspektiv skulle det då bli "ösig" körning för att sätta ett nytt PB...

1) En snabbare förare som körde om?
2) En långsammare förare som blev omkörd?
3) Publik som står och tittar på?
4) Föraren själv?
5) Annat alternativ...

Vad jag vill ha sagt är att man varken måste köra som en galning, eller vara ute efter att sätta PB bara för att man har en laptimer. Ser att du poängterar att det inte är kritik och det tar jag det inte som heller. Din tolkning är fullt förståelig! :krama

/Dag

Det ösiga står ju främst föraren som har en laptimer. Laptimer tender ofta till att "man ska bara" "lite snabbare", osv. Min andemening var att till slut så kan den lite snabbare och mer erfarna "gatgruppsföraren" bli en fara för andra lite lungnare förare pga att laptimern sporrar till lite mer "race". Jag talar ur ett perspektiv helt och hållet från mig själv. Jag började ju där förra året och märkte att laptimern var såväl som en sporre ibland ett stressmoment. Man pressade sig kanske lite för hårt bland andra människor som kanske var där för första gången och ville testa lite bankörning. Jag tog steget till licens och har fått ut så mycket mer av körningen än innan. Då man kan pressa sig och samtidigt få draghjälp av snabbare förare. Sen så vurpar man sig även lite ödmjuk med tiden :p

Men som sagt, var ingen kritik utan mer en reflektion från min egna sida av myntet :).

/Göran
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Bilderna som togs får säkert ändå inte läggas upp här, de ligger säkert redan på nån XXX-sida, är 100 på att vi alla såg sjukt porriga ut när vi for förbi;):tuttar
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Det ösiga står ju främst föraren som har en laptimer. Laptimer tender ofta till att "man ska bara" "lite snabbare", osv. Min andemening var att till slut så kan den lite snabbare och mer erfarna "gatgruppsföraren" bli en fara för andra lite lungnare förare pga att laptimern sporrar till lite mer "race". Jag talar ur ett perspektiv helt och hållet från mig själv. Jag började ju där förra året och märkte att laptimern var såväl som en sporre ibland ett stressmoment. Man pressade sig kanske lite för hårt bland andra människor som kanske var där för första gången och ville testa lite bankörning. Jag tog steget till licens och har fått ut så mycket mer av körningen än innan. Då man kan pressa sig och samtidigt få draghjälp av snabbare förare. Sen så vurpar man sig även lite ödmjuk med tiden :p

Men som sagt, var ingen kritik utan mer en reflektion från min egna sida av myntet :).

/Göran

Förstår precis vad du menar för jag gjorde exakt samma resa som du för ett par år sedan! Tyvärr höll inte ekonomin... Det är dyrt att ha skoj. ;-)
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Jag och en polare är sugna på körning nu på onsdag, men funderat lite ang gruppindelningen. Vi har båda plockat bort våra ljusen och har racekåpor på, betyder det att vi inte får köra då? "Mc gata" står det på dagen....
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag och en polare är sugna på körning nu på onsdag, men funderat lite ang gruppindelningen. Vi har båda plockat bort våra ljusen och har racekåpor på, betyder det att vi inte får köra då? "Mc gata" står det på dagen....

inte helt hundra men visst får du köra med kraschkåpor bara skylten sitter på där bak så att träningsledarna ser den! vid anmodan skall du kunna visa att hojen är godkänd dvs bes, försäkrad och skattad, har för mig att dessa regler gällde när jag körde där sist med gathojen, att du ersätter originalkåporna med kraschkåpor bör inte göra ngt då de flesta ändå tejpar för lamporna samt plockar backspeglarna! ring dom å kolla 0346-50189 så får du svart på vitt vad som gäller:)
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Okej. Uttryckte mig kanske lite kasst, vi har ju bara garageförsäkring på dem för att enbart använda dem till banåka. Kör ofta med sydskånes och där tillåts man köra i vilken grupp man vill med den typ av hoj. Är ju rena banräcerhojjar!

Men jag ringer och kolla med dem i stället!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Okej. Uttryckte mig kanske lite kasst, vi har ju bara garageförsäkring på dem för att enbart använda dem till banåka. Kör ofta med sydskånes och där tillåts man köra i vilken grupp man vill med den typ av hoj. Är ju rena banräcerhojjar!

Men jag ringer och kolla med dem i stället!

återkom med svaret när du pratat med dem, kanske fler som har samma funderingar!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er alla.
#22 i Superstock 600 Magnus Mossberg här. Jag ska ner och köra lite föråkare och sådär nu på onsdag, och då har jag en fundering.....

- När jag varit ute och kört bandagar på okända banor, så har ibland arrangörerna ställt ut koner för att visa tangeringspunkterna i kurvorna, Alltså var det är lämpligt att börja svänga, tangera apex samt var man slutar svänga. Vore det kul/intressant att jag ställde ut koner runt Falken nu på onsdag?
 

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Det låter nice, då lär man sig lite mer som nybörjare. Alltid lurigt med spårval innan erfarenheten kommer ju :)
 

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
Låter ju bra.

Men förutsätter inte det att ekipaget håller en viss hastighet.

De gånger jag kört i gatgrup och apexpunkter vart tydliga flänger vissa åkare som fulla kaniner över banan, bara för att inte "missa" apex..

Men vad vet jag..:3freak
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top