Oljebyte, hur ofta?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
De skrivs ju endel här om att gammal olja fräter på motordelarna, sen vad som är gammalt vet jag inte, därför frågade jag :)

Jodå, så är det. Speciellt i riktigt gamla motorer som har gått väldigt långt.
Men dom fåtal mil som en hoj går per sommar, blir det inte den mängd syror som gör att den fräter sönder.

Men i det långa loppet förkortar det livslängden. Frågan är om du vill köra 35'000 mil eller bara 30'000 mil.

Byt olja men bli inte livrädd för att det inte blir helt perfekt gjort.

Mats
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Det här med att byta olja på våren för att slippa göra det på sommaren förstår jag inte riktigt.

Visst är det najs att slippa göra sånt tjafs innan säsongen börjar, men hur lång tid tar det egentligen? ;) Om inte annat går det ju att göra nattetid eller då man inte har möjlighet att köra, tex vid dåligt väder eller vilken anledning som helst.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det här med att byta olja på våren för att slippa göra det på sommaren förstår jag inte riktigt.

Visst är det najs att slippa göra sånt tjafs innan säsongen börjar, men hur lång tid tar det egentligen? ;) Om inte annat går det ju att göra nattetid eller då man inte har möjlighet att köra, tex vid dåligt väder eller vilken anledning som helst.

Jag gillar iaf att ha sånt fixat innan sommaren så man slipper tänka på det, känns bra helt enkelt, man sover bättre, man får pyssla lite mitt i tråkiga vintern, sen brukar det ingå en del fler punkter i servicen än bara oljebyte.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det här med att byta olja på våren för att slippa göra det på sommaren förstår jag inte riktigt.

Visst är det najs att slippa göra sånt tjafs innan säsongen börjar, men hur lång tid tar det egentligen? ;) Om inte annat går det ju att göra nattetid eller då man inte har möjlighet att köra, tex vid dåligt väder eller vilken anledning som helst.

Är väl det att nattetid och vid regn sitter man och spammar på SH. Finns fan ingen kvalitetstid kvar till oljebyten. :banana
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Jag gillar iaf att ha sånt fixat innan sommaren så man slipper tänka på det, känns bra helt enkelt, man sover bättre, man får pyssla lite mitt i tråkiga vintern, sen brukar det ingå en del fler punkter i servicen än bara oljebyte.

Måste säga tvärt om för min del faktiskt, vet jag att imorn kommer det att fortsätta regna och att jag ska få ha nått att göra på hojen så sover jag gott som fan :):rolleyes:

Visserligen kommer man ju inte kunna ta en sväng när man mekat klart ifall det regnar men..
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
En massa prat om olja men vem kommer ihåg att byta ut den gamla luften i däcken?
Visst att vissa kör med kväve och kan köra med samma år efter år.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
En massa prat om olja men vem kommer ihåg att byta ut den gamla luften i däcken?
Visst att vissa kör med kväve och kan köra med samma år efter år.

Exakt! Det bästa är ju om man kan få tag på lite alpluft. Då går det fort nå djävulskt.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag brukar byta oljan innan jag ställer av hojen för vintern, men funderade på om man verkligen behöver göra det på en hoj som är 3 år och med dagens olja som säkert är bättre än vad den var för 20 år sedan.

Om du kör 800-1000 mil så är det bara att byta olja och filter en gång om året, då med fördel inför vintervilan. Filtret är ju så billigt så det finns ingen anledning att inte byta. Varmkör innnan du släpper ut oljan.:tummenupp
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag känner till en som kört 106000 mll utan att byta vare sig olja eller filter. 55000 mil med en Volvo Amazon B18 och 51100 mil med en Volvo 140 B20. Båda motorerna drog olja så han fick fylla på annars hade det nog inte funkat.

Inte så att jag tror att detta är överförbart på en modern hojmotor. Jag byter själv olja och filter varje höst men det är kanske lite overkill.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Du kan lätt köra ett par 100 till:tummenupp

Jag känner till en som kört 106000 mll utan att byta vare sig olja eller filter. 55000 mil med en Volvo Amazon B18 och 51100 mil med en Volvo 140 B20. Båda motorerna drog olja så han fick fylla på annars hade det nog inte funkat.

Inte så att jag tror att detta är överförbart på en modern hojmotor. Jag byter själv olja och filter varje höst men det är kanske lite overkill.

Har oxå hört om en som köpte en ny saab 90 som helt sonika bara gav fan i att byta olja, och det fungerade! Sen vet en som kör så lite mil med sin bil, så hon tankade i bensin i bilen i november förra året, nu var det tydligen dags igen, billigt med soppa om man tankar 3 ggr per år:)
 
Last edited:

BlackDevil

Rookie
Gick med
2 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
1986, Kawa zx600r stunt- såld! Honda CBR 600RR 2003 stunt
Jag byter olja\filter 1 gång per år och det vill säga under vintern. Då känns det alltid lika skönt att veta att det är ny och fräsch olja\filter inför säsongen :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag bytte inte olja på 7år och lika många tusen mil i min gamla saab 900, jag skulle ju dra den till skroten när den pajade/inte gick igenom besiktningen längre, den hade ju ändå gått 25 000 mil....

7år senare och med 33 tusen mil på mätaren rasade växellådan då en klumpfot bara la ur växeln till hälften och klev av kopplingen.

Jag körde den till skroten ändå, det small till i lådan var 50 meter.

I hojjen byter jag en gång om året, och då byter jag alltid filter.
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Har man råd med en ny fin hoj bör man ha råd med oljebyte också? Bara min åsikt.
Finns som sagt ingen mening att snåla in på det om man vill att hojen ska hålla sig fräsch länge. Kör på men du lär få byta mitt i säsongen istället då du kört några hundra mil till. Och tycker du det är krångligt med byte så gört nu i förbyggande så klarar du väl dig sommarn ut.
 

sportbike

Guest
Nu ska jag avslöja nåt som ingen hittils har förstått.
Jag byter olja och filter var 250:e mil på mina hojar.
Varför?
Jag gillar när det är rent i maskinrummet.
Onödigt?
Ja.
Dyrt?
Ja.
För att jag har råd?
Ja.
 

Camilla

Syrran
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K7
Har man råd med en ny fin hoj bör man ha råd med oljebyte också? Bara min åsikt.
Finns som sagt ingen mening att snåla in på det om man vill att hojen ska hålla sig fräsch länge. Kör på men du lär få byta mitt i säsongen istället då du kört några hundra mil till. Och tycker du det är krångligt med byte så gört nu i förbyggande så klarar du väl dig sommarn ut.

Du har helt rätt!...därför att jag frågar har inte med ekonomi att göra, utan mer den tid som det tar att åka och köpa olja, byta och sedan göra sig av med den gamla oljan...jag vet att det inte tar mer än någon timme sammanlagt. Men just har jag inte så mycket tid över och då känns det tråkigt att byta olja om det inte skadar hojen att jag kör några mil på den tills jag byter om någon månad.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top