Nej Camilla, du behöver inte byta olja.
Du har Motul 7100 i hojen och den kan du åka vidare med tills nästa byte.
Promise
Okej...bra visste inte vad det blev för olja, då du gjorde det senaste bytet.
Nej Camilla, du behöver inte byta olja.
Du har Motul 7100 i hojen och den kan du åka vidare med tills nästa byte.
Promise
De skrivs ju endel här om att gammal olja fräter på motordelarna, sen vad som är gammalt vet jag inte, därför frågade jag
Det här med att byta olja på våren för att slippa göra det på sommaren förstår jag inte riktigt.
Visst är det najs att slippa göra sånt tjafs innan säsongen börjar, men hur lång tid tar det egentligen? Om inte annat går det ju att göra nattetid eller då man inte har möjlighet att köra, tex vid dåligt väder eller vilken anledning som helst.
Det här med att byta olja på våren för att slippa göra det på sommaren förstår jag inte riktigt.
Visst är det najs att slippa göra sånt tjafs innan säsongen börjar, men hur lång tid tar det egentligen? Om inte annat går det ju att göra nattetid eller då man inte har möjlighet att köra, tex vid dåligt väder eller vilken anledning som helst.
Jag gillar iaf att ha sånt fixat innan sommaren så man slipper tänka på det, känns bra helt enkelt, man sover bättre, man får pyssla lite mitt i tråkiga vintern, sen brukar det ingå en del fler punkter i servicen än bara oljebyte.
En massa prat om olja men vem kommer ihåg att byta ut den gamla luften i däcken?
Visst att vissa kör med kväve och kan köra med samma år efter år.
En massa prat om olja men vem kommer ihåg att byta ut den gamla luften i däcken?
Visst att vissa kör med kväve och kan köra med samma år efter år.
Jag brukar byta oljan innan jag ställer av hojen för vintern, men funderade på om man verkligen behöver göra det på en hoj som är 3 år och med dagens olja som säkert är bättre än vad den var för 20 år sedan.
Byta luft i däcken ... varför skulle man göra det?
Jag känner till en som kört 106000 mll utan att byta vare sig olja eller filter. 55000 mil med en Volvo Amazon B18 och 51100 mil med en Volvo 140 B20. Båda motorerna drog olja så han fick fylla på annars hade det nog inte funkat.
Inte så att jag tror att detta är överförbart på en modern hojmotor. Jag byter själv olja och filter varje höst men det är kanske lite overkill.
Här finns allt du behöver veta om byta luft i däcken.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137247
Har man råd med en ny fin hoj bör man ha råd med oljebyte också? Bara min åsikt.
Finns som sagt ingen mening att snåla in på det om man vill att hojen ska hålla sig fräsch länge. Kör på men du lär få byta mitt i säsongen istället då du kört några hundra mil till. Och tycker du det är krångligt med byte så gört nu i förbyggande så klarar du väl dig sommarn ut.
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Resultatlista – Custom Bike Show
Custom Bike Show är tveklös... |
|
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Nu gäller prövotid för AM-körkortet
En ändring i körkortslagen ... |
|
Custom Bike Show imorgon!
Portarna till campingen är ... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Prövotid på AM-körkortet införs
En ändring i körkortslagen ... |
|
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna
Husqvarna Motorcycles har p... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!
Carlbarks motor arrangerar ... |