O2-eliminator

MLLRAPTOR

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Honda CB1000R 2009
Varför låter inte powercommander Lambdasonden styra blandningen på jämn gas/fiskörning? Det borde ju vara dels lätt, man behöver inte göra en mapp för fiskörning, och dels ge en bra bränsle ekonomi när man kör lugnt.

Till 5:an kan man ansluta Powercomander Auto Tune som gör just detta om man är beredd att punga ut med ytterligare 2.500-3.000:-...
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Varför låter inte powercommander Lambdasonden styra blandningen på jämn gas/fiskörning? Det borde ju vara dels lätt, man behöver inte göra en mapp för fiskörning, och dels ge en bra bränsle ekonomi när man kör lugnt.

Det blir så med automatik om du låter lambdasonden sitta kvar. Den styr ändå bara AFR på lägre belastningar. Vid högre belastningar arbetar ECU på tabellvärden som PC kan överrida. Jag har kört så en hel del och det fungerar bra. För bästa gassvar i alla belastningslägen är det dock bättre att koppla bort lambdasonden och bänka hojen med PC III.
 

MLLRAPTOR

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Honda CB1000R 2009
Det blir så med automatik om du låter lambdasonden sitta kvar. Den styr ändå bara AFR på lägre belastningar. Vid högre belastningar arbetar ECU på tabellvärden som PC kan överrida. Jag har kört så en hel del och det fungerar bra. För bästa gassvar i alla belastningslägen är det dock bättre att koppla bort lambdasonden och bänka hojen med PC III.

Återkommande till min första fråga, om lamdasonden bara styr AFR vid låg belastning kan det väl inte vara någon fara att koppla ur den???

/M
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Återkommande till min första fråga, om lamdasonden bara styr AFR vid låg belastning kan det väl inte vara någon fara att koppla ur den???

/M

Du kan koppla ur den om du har Power Commander. Du måste sätta dit en s.k. O2-simulator i kontakten för lambdasonden då så att ECU inte upptäcker att den är bortkopplad.
 

MLLRAPTOR

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Honda CB1000R 2009
Nu har jag klämt på en eliminator. Kan jag ta bort Lamdasensorn och plugga igen hålet i katten?

I såfall med vad, kan man ta vilken bult som helst eller måste det vara någon speciell metall???

/M
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja du bör ta bort lambdasonden. Den kan bli förstörd om den sitter i utan att matas med spänning.

Du kan i princip ta vilken bult som helst men det är ju lite speciell gänga så jag skruvade i ett tändsift med samma gänga. Det lär ju klara temperaturen :) Har för mig att de var en 12 mm tändstiftgänga, det är bara att kolla. Sätt på lite kopparpasta på gängan så går det att få bort sedan.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Följdverkan slipon & O2 eliminator

Jag har ställt frågan i Bandit 1250 tråden men tycker att det hör kanske bättre hemma här

Jag upplevda att motorn på min GSX 1250 gick rent och helt utan anmärkning original.

Jag satte på ett Yoshimura RS3 slipon och kunde då känna att den gick något ojämnt vid 3000 v/min och utan belastning. Den puffade även en del vid motorbromsning. Vid 100-mils servicen påpekade jag fenomenet och de sa på verkstaden att det var vanligt i samband då man monterat ett öppnare system och hojen gick något för snålt . Man rekommenderade mig att ställa upp insprutningen 3 enheter i databoxen dvs. mappa för 600:-. Detta utfördes men jag kunde inte känna någon skillnad i beteendet hos hojen.

Jag antar numera att O2 sensorn ser till att inte insprutningen matar på med mer bränsle på låga varv och utan belastning oavsett vad man säger till boxen att göra. Här har väl korrekt avgasvärde företräde före effekt och motorkaraktär?
Om jag monterar en O2-eliminator får jag då en jämnare gång vid obelastad motor?
Måste jag montera bort O2 sensorn så att den inte skadas?
Kan katalysatorn ta skada om jag om jag monterar bort O2 sensorn?
Vad är det lämpligaste att göra, originalsystemet vill jag inte ha!?
eliminator.jpg
O2 eliminator
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Jag kan egentligen för lite om bränsleinsprutning/motorstyrning till motorcyklar för att uttala mig. Men i stort handlar det om styrboxen går på mappade (hårdknackade) värden, något den måste göra under dynamiska förlopp eller om den går i closed loop, dvs lambdareglerat.
En smalbandslambda ger inte speciellt mycket mycket vettig data förutom att den kan tillgodose att katalysatorn får rätt arbetsbetingelser - en bredbandslambda däremot kan man kontroll genom hela belastningsregistret. Problemet som jag kan tänka mig är att, styrboxen kör faktiskt inte mot lambda 1 utan den oscillerar med någon hertz runt lambda = 1 för att öka effektiviteten hos katalysatorn. Och boxen förväntar sig att lambda ska verifiera denna oscillation. Annars så kommer den köra tills den tycker något är fel och därefter byta håll. Så att tvångsmata styrboxen med ”perfekt indata” är inte alltid optimalt. Å andra sidan rycker man ur sonden helt så blir det felkod. Jag vet inte riktigt hur allvarligt en motorstyrning ser på den saken. Det finns körsituationer där man kan får klara sig utan lambda, t.ex. direkt efter start - det kan vara kämpigt direkt efter en kilometerlång utförsbacke med motorbroms och bränslestrypning aktiverad. Till bilar med OBD2 så måste dock föraren upplysas om att det finns ett fel i avgasreningen :)
En annan aspekt är att även en smalbandslambda kan användas för fuel trim, dvs att den listar ut att den har en missmatch på ett visst antal procent mot mappen och grovjusterar.

Å andra sidan så ändrar man på flödet med hårdvaruändringar på maskinen så behöver mappen finjusteras, Inte bara åka upp/ner som helhet - i olika delar av registret behövs olika korrektion.

Kontentan är, att om mappen stämmer så ska man inte märka mycket av en urkopplad lambdasond. Man bör heller inte ha sönder katalysator eller sond även om sonden är urkopplad eftersom bräsnleblandningen ska ändras minimalt. Men man tappar fuel-trim och oscillationen som förbättrar katalysatorns verkningsgrad skulle kunna ställa till det.

Personligen tycker jag lamdasond är en bra pryl, den kan korrigera vartefter bränslebolagen och miljöpolitikerna bestämmer att bränslegroggen man häller i tanken ska ändras.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Enkie: Tack för ett bra och tänkvärt svar. Kanske det bästa av världar där man kombinerar effekt/miljö kan vara en Power commander V med Auto Tune. Här tar man ju nytta av O2-sensorn fördelar för att styra insprutningen. Vad tror ni sakkunniga med erfarenhet?
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top