Jag kan egentligen för lite om bränsleinsprutning/motorstyrning till motorcyklar för att uttala mig. Men i stort handlar det om styrboxen går på mappade (hårdknackade) värden, något den måste göra under dynamiska förlopp eller om den går i closed loop, dvs lambdareglerat.
En smalbandslambda ger inte speciellt mycket mycket vettig data förutom att den kan tillgodose att katalysatorn får rätt arbetsbetingelser - en bredbandslambda däremot kan man kontroll genom hela belastningsregistret. Problemet som jag kan tänka mig är att, styrboxen kör faktiskt inte mot lambda 1 utan den oscillerar med någon hertz runt lambda = 1 för att öka effektiviteten hos katalysatorn. Och boxen förväntar sig att lambda ska verifiera denna oscillation. Annars så kommer den köra tills den tycker något är fel och därefter byta håll. Så att tvångsmata styrboxen med ”perfekt indata” är inte alltid optimalt. Å andra sidan rycker man ur sonden helt så blir det felkod. Jag vet inte riktigt hur allvarligt en motorstyrning ser på den saken. Det finns körsituationer där man kan får klara sig utan lambda, t.ex. direkt efter start - det kan vara kämpigt direkt efter en kilometerlång utförsbacke med motorbroms och bränslestrypning aktiverad. Till bilar med OBD2 så måste dock föraren upplysas om att det finns ett fel i avgasreningen
En annan aspekt är att även en smalbandslambda
kan användas för fuel trim, dvs att den listar ut att den har en missmatch på ett visst antal procent mot mappen och grovjusterar.
Å andra sidan så ändrar man på flödet med hårdvaruändringar på maskinen så behöver mappen finjusteras, Inte bara åka upp/ner som helhet - i olika delar av registret behövs olika korrektion.
Kontentan är, att om mappen stämmer så ska man inte märka mycket av en urkopplad lambdasond. Man bör heller inte ha sönder katalysator eller sond även om sonden är urkopplad eftersom bräsnleblandningen ska ändras minimalt. Men man tappar fuel-trim och oscillationen som förbättrar katalysatorns verkningsgrad skulle kunna ställa till det.
Personligen tycker jag lamdasond är en bra pryl, den kan korrigera vartefter bränslebolagen och miljöpolitikerna bestämmer att bränslegroggen man häller i tanken ska ändras.