Nyckelbensskada

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag vet inte om ni väljer att inte lyssna, eller om ni helt enkelt inte förstår. Ni har redan fått alla svar ni behöver i den här tråden. Ingen säger att nyckelbensfrakturer (eller andra frakturer) inte skall opereras. Det som sägs är att rätt frakturer skall opereras.

När bör nyckelbensfrakturer opereras?

* Vid hudhot eller hudpenetration.
* Vid tvärställt intermediärfragment.
* Vid kraftig förkortning (>2 cm).
* Vid mycket laterala frakturer.

Personer som har "bokstavskombinationer" och är väldigt aktiva med högriskaktiviteter kan faktiskt väga över i den konservativa behandlingsgruppen eftersom patient-compliance är väldigt viktigt efter en operation. Vid för snabb mobilisering ökar risken för sårruptur och plattbrott och då har man köpt sig själv ett stort problem. Men utöver de grundläggande riktlinjerna så gäller alltid en individuell plan.

Grundråd?

Var ärlig mot läkaren, lyssna på läkaren och lita på läkaren. Eller går ni till tandläkaren, sotaren, brandmannen, piloten, etc och säger exakt vad ni skall ha gjort också?
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Frågar Du mig så nej. Jag blev avträngd i slutet på långa rakan. En fjant som pluttrade i 80km/h enligt hans egen utsago. Han låg mitt i banan och blev skraj när två pers körde om honom på höger sida. Då går han ut till vänster där vi kommer tre stycken i full fart. Jag fick honom rakt i sidan och flög ut till vänster på gräset.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Min historia:
Juni 2013: AClux grad tre
Oktober 2013: fortfarande problematik i vissa rörelser vid tung belastning plus ful knöl
December 2013: beslut om op. 1a Okt då jag behöver jobba mkt under sommaren
Idag: En månad efter op. är jag hittills jättenöjd. Det ser ut som min friska axel och jag har inte haft i närheten av samma smärtor som vid olyckstillfället.
Man använde en sena från min underarm för att återskapa den sena som går till skulderblades utskott för att hålla ner nyckelbenet. Man kapade oxå en dryg centimeter på nyckelbenet eftersom den ursprungliga leden aldrig kommer att kunna fungera igen.AClux.jpgcoracoid.jpg
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Blir ett trådlyft på önskan av Notrightrider

Krockade ju med ett rådjur onsdag kväll för drygt två veckor sedan. Kommer ihåg att jag såg rådjuret, men ingenting av kraschen. Nästa minne är folk som lyser mig i ansiktet och frågar diverse saker, ganska blurrigt minne, även av hanteringen på akuten fast starkast minne är saxen som klipper av alla kläder. Vet att jag åker igenom en apparat för skiktröntgen, men vaga minnen. Ont som satan att röra sig, får hjälp med allt under natten då de säger att nyckelbenet plus två revben är av, dessutom någonting mer (men inte av) av andra revben. I övrigt bara blåslagen, gul och blå lite överallt.
Helt klart dunkar jag i asfalten rätt ordentligt, hjälmen gör nog det den ska för jag har ju klarat mig rätt ok och den har en spricka i sig.

Grejen är att jag trodde att nyckelbenet var av, de gjorde ju ingen vanlig röntgen och jag har ju inte sett något. I fredags var jag på efterkontroll och läkaren jag träffade började kolla lite med fingrarna, sedan skickade han iväg mig till röntgen, han ville ha en plattröntgen. Hon som tog röntgen utbrast ett Oh! när första bilden kom upp på skärmen, hon sa nog mer än hon skulle där sen. Jag hade ju uppfattningen att nyckelbenet hade gått av, inte krossat.

Sedan tillbaka till läkaren, han kollade röntgen, sedan drog han iväg för att rådfråga kollega. Sedan kom de tillbaka, och det blev en längre diskussion om att de troligtvis inte ska operera då jag kan röra mig i stort sett obehindrat. Den äldre läkaren skrattade till när jag sträckte armen rakt upp när han frågade om jag kunde röra mig, han hade nog inte väntat sig det. Hade det varit ett par år sedan hade det blivit operation, men numer är de mer restriktiva.

Någon som har åsikt om vad som läker fortast, operation med skruvar/plattor eller låta kroppen bilda ben av sig självt mellan alla delar? Jag är 58, antar att ålder spelar in i läkningsprocessen. De skulle ta upp det igen imorgon, de har nog läkarkonferens då.
 

Bifogat

  • 1666542711960.png
    1666542711960.png
    2.9 MB · Visningar: 15

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blir ett trådlyft på önskan av Notrightrider

Krockade ju med ett rådjur onsdag kväll för drygt två veckor sedan. Kommer ihåg att jag såg rådjuret, men ingenting av kraschen. Nästa minne är folk som lyser mig i ansiktet och frågar diverse saker, ganska blurrigt minne, även av hanteringen på akuten fast starkast minne är saxen som klipper av alla kläder. Vet att jag åker igenom en apparat för skiktröntgen, men vaga minnen. Ont som satan att röra sig, får hjälp med allt under natten då de säger att nyckelbenet plus två revben är av, dessutom någonting mer (men inte av) av andra revben. I övrigt bara blåslagen, gul och blå lite överallt.
Helt klart dunkar jag i asfalten rätt ordentligt, hjälmen gör nog det den ska för jag har ju klarat mig rätt ok och den har en spricka i sig.

Grejen är att jag trodde att nyckelbenet var av, de gjorde ju ingen vanlig röntgen och jag har ju inte sett något. I fredags var jag på efterkontroll och läkaren jag träffade började kolla lite med fingrarna, sedan skickade han iväg mig till röntgen, han ville ha en plattröntgen. Hon som tog röntgen utbrast ett Oh! när första bilden kom upp på skärmen, hon sa nog mer än hon skulle där sen. Jag hade ju uppfattningen att nyckelbenet hade gått av, inte krossat.

Sedan tillbaka till läkaren, han kollade röntgen, sedan drog han iväg för att rådfråga kollega. Sedan kom de tillbaka, och det blev en längre diskussion om att de troligtvis inte ska operera då jag kan röra mig i stort sett obehindrat. Den äldre läkaren skrattade till när jag sträckte armen rakt upp när han frågade om jag kunde röra mig, han hade nog inte väntat sig det. Hade det varit ett par år sedan hade det blivit operation, men numer är de mer restriktiva.

Någon som har åsikt om vad som läker fortast, operation med skruvar/plattor eller låta kroppen bilda ben av sig självt mellan alla delar? Jag är 58, antar att ålder spelar in i läkningsprocessen. De skulle ta upp det igen imorgon, de har nog läkarkonferens då.

Mitt ena nyckelben sitter inte fast längst ut i axeln, och min arm fungerar ändå.
Med tanke på att du kan röra dig obehindrat så bli inte förvånad ifall dom låter bli att göra någonting alls.

Därmed inte sagt vad som är rätt eller fel beslut för jag saknar totalt kompetens att bedöma det. Sen undrar jag om det verkligen kan bildas ben mellan bitarna som är så där mycket separerade.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Blir ett trådlyft på önskan av Notrightrider

Krockade ju med ett rådjur onsdag kväll för drygt två veckor sedan. Kommer ihåg att jag såg rådjuret, men ingenting av kraschen. Nästa minne är folk som lyser mig i ansiktet och frågar diverse saker, ganska blurrigt minne, även av hanteringen på akuten fast starkast minne är saxen som klipper av alla kläder. Vet att jag åker igenom en apparat för skiktröntgen, men vaga minnen. Ont som satan att röra sig, får hjälp med allt under natten då de säger att nyckelbenet plus två revben är av, dessutom någonting mer (men inte av) av andra revben. I övrigt bara blåslagen, gul och blå lite överallt.
Helt klart dunkar jag i asfalten rätt ordentligt, hjälmen gör nog det den ska för jag har ju klarat mig rätt ok och den har en spricka i sig.

Grejen är att jag trodde att nyckelbenet var av, de gjorde ju ingen vanlig röntgen och jag har ju inte sett något. I fredags var jag på efterkontroll och läkaren jag träffade började kolla lite med fingrarna, sedan skickade han iväg mig till röntgen, han ville ha en plattröntgen. Hon som tog röntgen utbrast ett Oh! när första bilden kom upp på skärmen, hon sa nog mer än hon skulle där sen. Jag hade ju uppfattningen att nyckelbenet hade gått av, inte krossat.

Sedan tillbaka till läkaren, han kollade röntgen, sedan drog han iväg för att rådfråga kollega. Sedan kom de tillbaka, och det blev en längre diskussion om att de troligtvis inte ska operera då jag kan röra mig i stort sett obehindrat. Den äldre läkaren skrattade till när jag sträckte armen rakt upp när han frågade om jag kunde röra mig, han hade nog inte väntat sig det. Hade det varit ett par år sedan hade det blivit operation, men numer är de mer restriktiva.

Någon som har åsikt om vad som läker fortast, operation med skruvar/plattor eller låta kroppen bilda ben av sig självt mellan alla delar? Jag är 58, antar att ålder spelar in i läkningsprocessen. De skulle ta upp det igen imorgon, de har nog läkarkonferens då.
4 eller 5 år sedan, +50 och mitt brott såg liknande ut. Ortopeden tyckte jag skulle opereras. Mycket glad att jag gjorde det. Axeln sitter där den ska, och jag har inga skumma vinklar som kanske inte visar sig förrän om många år
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
En uppdatering ang. mitt nyckelben. Det blev så att de avvaktade med operation. Eftersom jag hade en del smärtor vid vissa rörelser så har de även gjort magnetröntgen för att kolla något som heter rotatorkuff, inte riktigt klurat ut exakt vad det är, men tror det är något senfäste. Det var i alla fall OK. Sedan en vanlig röntgen, och sedan ytterligare en skiktröntgen.

Efter den såg de att jag börjat utveckla något som kallas pseudo-artros. Eftersom jag bor i Stockholms län men tillbringar mycket tid på Gotland och olyckan hände där så har jag gått till Visby lasarett. Men nu tyckte de att jag skulle fortsätta på min "rätta" region, så i måndags var jag på ortopeden på Huddinge (Karolinska) sjukhus. Efter genomgång med läkare där och de sedan haft samtal läkare mellan så har beslut tagits att jag ska opereras. Så nu står jag på kö för det, vet att det blir efter sommaren och antar att det blir typ september/oktober som det kommer hända.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jobbigt och jobbigt, jag kan röra mig hyfsat obehindrat, det är vissa lägen som är problematiska. Och sedan att lyfta och jobba med armen som jag upplever att det krånglar. Klarar väl av 80-90% av alla situationer som dyker upp. Men det vore skönast att klara allt utan problem.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan man kontrollera rörelsen så brukar det ju inte vara några problem, det är ju när man reagerar på instinkt, eller det kommer en belastning man inte riktigt hade tänkt sig som det gör ont :( Det är ju först när man gör illa sig som man inser hur mycket man egentligen använder kroppen, och i vilka vinklar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Har ni problem eller har en skada som riskerar bli ett problem skall ni ta en fysio/personlig tränare på ett gym som konsult , fysion går desutom som vårdcentral med maxbelopp på typ 100 spänn så slipper ni massa problem i framtiden
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top