Nyckelbensskada

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
För referens,
Bröt vä nyckelben för 10 år sedan (2 ggr på 2 månader ca). På gränsen till öppen fraktur, gick av på mitten å ena halvan lade sig ovanpå den andra med någon centimeters överlappning. Läkaren gav mig op med skruvar å grejer eller självläkning som alternativ. som harig 18åring långt hemifrån (usa) valde jag det mindre skrämmande alternativet, armen i mitella och det läkte ihop fint. känns starkt, absolut, men att jag nu har olika långa nyckelben gör att jag ofta har ont i axeln/skuldran, särskilt när jag bär tyngre väskor eller jobbutrustning. En ihållande, obekväm värk typ som att axeln är lite ur led hela tiden, inge skönt alls. Så i efterhand hade jag valt op.
kan va bra för andra att ha i åtanke om ni ställs inför samma val!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För referens,
Bröt vä nyckelben för 10 år sedan (2 ggr på 2 månader ca). På gränsen till öppen fraktur, gick av på mitten å ena halvan lade sig ovanpå den andra med någon centimeters överlappning. Läkaren gav mig op med skruvar å grejer eller självläkning som alternativ. som harig 18åring långt hemifrån (usa) valde jag det mindre skrämmande alternativet, armen i mitella och det läkte ihop fint. känns starkt, absolut, men att jag nu har olika långa nyckelben gör att jag ofta har ont i axeln/skuldran, särskilt när jag bär tyngre väskor eller jobbutrustning. En ihållande, obekväm värk typ som att axeln är lite ur led hela tiden, inge skönt alls. Så i efterhand hade jag valt op.
kan va bra för andra att ha i åtanke om ni ställs inför samma val!

Du vet ju inte hur alternativet skulle sett ut.

Det kanske inte bara var nyckelbenet som var knäckt. Så ett ihopskruvat nyckelben kanske skulle gett dig precis samma besvär plus ett par skavande skruvar.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Du vet ju inte hur alternativet skulle sett ut.

Det kanske inte bara var nyckelbenet som var knäckt. Så ett ihopskruvat nyckelben kanske skulle gett dig precis samma besvär plus ett par skavande skruvar.

Absolut möjligt, men jag tror ändå att två nyckelben av samma längd borgar för en mer symetrisk kropp och således bättre hållning som i längden orsakar mindre obekvämhet än en väl utförd operation. Men på det vis som olyckan hände + 2 olika xrays vid 2 olika tillfällen säkerställde till stor grad att detta brott var den enda skada som uppkom vid olyckan.
Finns självklart många variablar som kunde kukat ur min axel även om den opererats, men rimligheten för detta känns ändå mindre än så som verkligheten ser ut idag.
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Bumpar denna tråd

Har åkt på en AC-luxation grad 5 efter en marksyning. Undrar mest om det är någon som vet om det görs operationer av typen tightrope som FettSnok beskrev tidigare och framförallt vart? Flyttar utomlands efter sommaren så tyvärr är inte hook plate nåt alternativ då den ska ut åxå, så utan tightrope blir det att klara sig utan operation. Att man kanske inte kan köra hoj på ett tag får jag i leva med :(
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bumpar denna tråd

Har åkt på en AC-luxation grad 5 efter en marksyning. Undrar mest om det är någon som vet om det görs operationer av typen tightrope som FettSnok beskrev tidigare och framförallt vart? Flyttar utomlands efter sommaren så tyvärr är inte hook plate nåt alternativ då den ska ut åxå, så utan tightrope blir det att klara sig utan operation. Att man kanske inte kan köra hoj på ett tag får jag i leva med :(

Borde göras överallt om du frågar mig, då det är ett mindre ingrepp och bara ett ingrepp..
Fick mitt gjort på Hallands länssjukhus, Halmstad.

Här finns ett antal personer som bör veta ett och annat
http://ssas.se/kval/axel/members.php

Nu två år efter min op, helt utan besvär.
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Borde göras överallt om du frågar mig, då det är ett mindre ingrepp och bara ett ingrepp..
Fick mitt gjort på Hallands länssjukhus, Halmstad.

Här finns ett antal personer som bör veta ett och annat
http://ssas.se/kval/axel/members.php

Nu två år efter min op, helt utan besvär.

Verkar inte vara någon i Stockholm iaf enl. min ortoped, så nu breddar jag sökandet lite
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nästan ett år senare och jag är inte helt återställd. Är svagare i axeln, har allt för ofta en malande känsla (blandning av träningsvärk, sendrag och en tryckande känsla) och att röra axeln på "udda" sätt känns helt fel. Sover sällan på den sidan.
Tanken att jag är 2ish cm kortare på ena sidan irriterar mig ;)

Ska in på kontroll i slutet på juli men jag tror att läkprocessen is "working as intended".

Alla andra bonusskador jag fick av kraschen känner jag inte av, det enda är en kass kondition.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag slet av fästet mellan nyckelbenet och axeln/skuldran när jag var 20 år, ganska exakt två veckor innan jag ryckte in i lumpen. Armen var helt obrukbar och bara hängde ner slapp första två dagarna. Sedan körde jag ett par timmar styrketräning (sjukgymnastik) om dagen fram till inryckningen och kunde genomföra en fysiskt krävande tjänst utan att befälen märkte att min ena axel var ganska kass. Efter ett par år var både styrka och rörlighet nästan helt återställda och nu märker jag endast av det om jag försöker anstränga axeln i vissa vinklar. Detta med enbart träning som medicin.

Jag kan tillägga att det gjorde gruvligt ont att träna med den skadade axeln i början. Jag var helt blek och kallsvettig varje gång, så det är inget jag skulle göra om frivilligt direkt...
 
Last edited:

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Hej,
Har du verkligen åkt på en grad 5? Märker att det går inflation i när folk pratar om vilken grad av skada de har. Grad III skador innebär rivning av alla ledband, vilket resulterar i fullständig AC ledluxation dvs att axeln hänger ner några cm och att nyckelbenet sticker ut. Grad 5 skulle innebära en kraftig förskjutning och skador på omgivande muskler.
Jag åkte på en grad 4 och fick hook plate inopererad för 3 veckor sen då läkaren menade att det var det optimala om man skulle bli helt bra. Flyttar till Sydafrika om några veckor men tänkte åka hem på semester och ta ut den då så det går ju att göra även om man ska flytta utomlands.

Det som gör mest ont nu är att det smäller och knäpper i axeln om man försöker röra den. Det gör betydligt ondare nu än innan operationen men det blir säkert bättre snart.

Lycka till med din axel!

Uppmätt 150% förskjutning vilket blir grad 5 (100-300%), men jag har åxå varit lite tveksam då axeln inte ser så illa ut som vissa bilder på internet. Men har blivit tydligt försäkrad om att det är grad 5 som gäller av diverse läkare.

Visst kan man åka hem och operera ut plattan något senare än vad som är rekommenderat, men jag resonerar som så att en tågbiljett tvärs över Sverige nu är billigare än flygbiljetter över atlanten vid jul. Vore helt enkelt en mycket bättre lösning för mig.

Tack detsamma, har hört att operationen ska kännas rätt duktigt, men det löser sig säkert :)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R

MC Doktorn, är du fortfarande på forumet? Gick omkull midsommardagen och slog i axeln, det verkade inte så farligt men smärtan tilltog veckan efter. Noterade att nyckelbenet såg lite mysko ut så jag gick till vårdcentralen och hon skickade mig på röntgen direkt. Inga skelettskador och leden såg fin ut. Har i princip full rörlighet men det gör förbannat ont i vissa lägen. Nu fick jag ju inte träffa nån ortoped efter röntgen eftersom allt såg okej ut men jag är ändå lite nyfiken. Nyckelbenet ser ut ungefär som TS:s första bilder i inlägg ett, inte riktigt så markerad men nåt liknande. Jag som lekman fattar inte vad det är, jag menar ett nyckelben är ju bara ben hur kan det bli svullet? Är det en utgjutning eller vätska? Träffade en naprapat jag känner som tyckte jag skulle stretcha för att påskynda läkningen men det gör ont, är det så smart? Jag kan köra mc, att få på sig stället är det värsta, värre än så är det inte men typ lyfta skrot är uteslutet.

Om nu inte MC doktorn hänger kvar, finns det andra med nån slags läkarlegitimation? Helst inga vilda SH-gissningar denna gång tack.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
MC Doktorn, är du fortfarande på forumet?

MC Doktorn ledsnade på gratiskonsultationer och hoppade av.
Han reggade sig på nytt under sitt riktiga namn, men har inte varit inloggad här på mer än ett halvår.


Jag har ingen läkarlegitimation, men jag kan tipsa dig om vem som är bäst i landet på denna typen av skador:
Uppsalaortopeden Jan Nowak.
Läs det du kommer över av hans forskning på nätet, och du kan börja här:
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/rontgen-fran-tva-olika-hall-hittar-lomska-nyckelbensbrott/

Det ger dig lite argument i dialogen med dina egna ortopeder.


Röntgen från två olika håll hittar lömska nyckelbensbrott

Patienter med nyckelbensfrakturer måste behandlas mer aktivt och individuellt. Frakturen bör dessutom alltid röntgas från minst två olika håll. Det hävdar ortopeden Jan Nowak som följt 245 nyckelbenspatienter. Efter tio år hade nära hälften av patienterna någon form av problem orsakade av frakturen.
(min fetning)


Här finns ett mycket bra utbildningsmaterial från SU: http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/Område 3/SgAt/Utbildning/Klavikelfraktur M Ullman 2012-09-19.pdf


Vänder man sig utomlands så har vi Althausen et al:
Clinical and financial comparison of operative and nonoperative treatment of displaced clavicle fractures
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22960145

Summa:

Patients with displaced clavicle fractures benefit clinically and financially from stabilization. They have less chronic pain, less deformity, less weakness, and better range of motion. They return to work sooner, take less pain medication, and require less physical therapy. Their initial hospital bill is higher because of surgical charges but is balanced by less income loss, resulting in a cost savings of $5,091.33 in operative patients.

Jag var lite över 50 år senast jag bröt nyckelbenet. Mig skulle dom absolut inte operera. (Hallands Landsting)

Efter bara 10 minuters chit-chat var både läkaren och jag överens om att jag absolut skulle opereras med implantat. Nyckelord i resonmanget: Riskbeteende, aktiv livsstil, hög smärttröskel, Jan Nowak 2002
Då var det plötsligt precis lika självklart att jag istället skulle opereras.

Kraschade på en lördag, skrev ut mig själv på söndag kväll, möte med ortoped på Tisdag, opererad följande tisdag. Min enda dag borta från arbetet var just precis den dagen jag opererades. Första turen på hoj kunde jag ta 2 veckor senare, men revbenskorgen behövde ytterligare flera veckors läkning innan jag kunde gasa som jag ville.


Min uppfattning är att det är huvudlöst att inte operera klavikelfrakturer. Alldeles oavsett hur fint dom ligger just vid röntenbilden så finns det en speciell sorts daredevils som sätter igång alldeles för tidigt med precis allt dom inte borde göra, och då kommer de framtida problemen som ett brev på posten.

Finns ingen anledning att gå omkring med svårdefinierad smärta eller obehag i veckor i axel/skulderområdet.
Kräv svar, och kräv operation/stabilisering med implantat om det kan hjälpa er.
De svenska dumbfuckupplägget med ett snålt Landsting som suboptimerar för att låtsashålla en fejkbudget är något som tvingar folk till onödigt lidande på både kort och lång sikt och gör att samhället i stort förlorar hemska pengar på dessa felprioriteringar.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Min uppfattning är att det är huvudlöst att inte operera klavikelfrakturer. Alldeles oavsett hur fint dom ligger just vid röntenbilden så finns det en speciell sorts daredevils som sätter igång alldeles för tidigt med precis allt dom inte borde göra, och då kommer de framtida problemen som ett brev på posten.

Finns ingen anledning att gå omkring med svårdefinierad smärta eller obehag i veckor i axel/skulderområdet.
Kräv svar, och kräv operation/stabilisering med implantat om det kan hjälpa er.
De svenska dumbfuckupplägget med ett snålt Landsting som suboptimerar för att låtsashålla en fejkbudget är något som tvingar folk till onödigt lidande på både kort och lång sikt och gör att samhället i stort förlorar hemska pengar på dessa felprioriteringar.

Du plockar fritt ur vetenskapen du....

Man kan komma fram till precis vilken slutsats man vill om man friplockar bland studierna. Frågan är hur studien är designad och hur selektionsprocessen har gått till. Plockas patienterna från en idrottsklinik där alla är unga högpresterande idrottare så får man fantastiska operationsresultat. Plockas patienterna i en blandad grupp som kommer in på ett svenskt sjukhus är resultaten betydligt sämre för att inte säga dåliga. Därför är konsensus att vara restriktiv med kirurgi för även om det blir en snygg rtg-bild där frakturen blir rak och fin så korrelerar det inte särskilt bra med avsaknad av symptom.

Det finns knivkåta ortopeder som opererar allt och säger sig ha kanonresultat och där finns de som väntar ut allt med precis lika bra resultat....

Finns där ingen verifierad fraktur skall man absolut inte göra något. Vila första veckan därefter rehabträning 2v, är inte symptomen i regress då skall man göra en ny RTG, gärna då CT/MR för att verifiera att inget annat skadats.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du plockar fritt ur vetenskapen du....

Ja...? Det är ju det fina med att vara hemmautbildad internetdoktor. :crash

Självklart skall man inte in och operera något som inte är brutet, men när det gäller oss som flänger omkring på hoj, på häst, på moutainbike, som har halva alfabetet staplade på vart annat i sina vanliga diagnoser, som inte kan stava till konnvallesens, som nödvändigtvis skall pröva att hugga ved veckan efter sjukhusvistelsen, som inte är som alla andra - så har vi jävligt mycket nytta av att man går in och stabiliserar en nyckelbensfraktur så att sakerna hamnar på plats och får börja läka i lugn och ro.

Jag hör till dom som föraktar "väntautandet" och inte för mitt liv kan acceptera några månader i stillhet när det kan räcka med några veckor. Varför skulle jag?
"För mitt liv..." Ja, självklart finns det risker med att bli både sövd och opererad.
Jag har vägt riskerna med operationen mot den kortare konvalescensen jag uppnår men framför allt den ökade risken att inte kunna göra det jag vill - när det blir problem med läkningen av en obehandlad klavikelfraktur.

Jag skall inte ifrågasätta dig eller din yrkeskunskap - det vore jävligt övermaga.
Men, kan du acceptera att mitt engagemang i ämnet grundar sig på egna erfarenheter och en helvittes massa hardluckstories från hojåkare och ryttare som gått månader i onödan med smärta, eller aldrig någonsin kommit tillbaka till den nivå dom var innan olyckan tack vare Landsting som vill "vanta ut" något som aldrig kommer att hända?

Jag talar om den lilla riskgrupp som jag antar att alla SH-machos anser sig tillhöra - dom som skall upp och klättra på grejer långt innan dom borde. Att operera senildementa pensionärer i rullstol är inte min strid att föra - ledsen om det inte framgick.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag förstår din aversion mot att vänta och respekterar den men är själv minst lika avogt inställd mot patienter som kräver.

Typpatienten som kommer in och kräver är Sonny 39 år. En gång i tiden spelade han korpfotboll men det var ett antal kilo sedan. Nu vurpade han på fyllan med dotterns sparkcykel och bröt nyckelbenet/slet sönder korsbandet/luxerade axeln och nu är det vårdens uppgift att tillse att han återfår full funktion igen. Gå ner i vikt/rehabträna/immobilisera har han inte tid/ork/lust med utan kräver operation NU. Ortopeden faller till föga och opererar. (Det är ju de roligaste de vet)

Det står alla fritt att kräva om de betalar själva, köp en fancy sjukvårdsförsäkring och kräv på men så länge det är mina skattepengar som betalar både operationen och de oväntade komplikationerna så skall där gärna finnas vetenskapliga bevis för att behandlingen är effektivare än placebo.

Och i fallet okomplicerad nyckelbensfraktur finns där inga evidens. Cochrane (en mycket aktad sammanslutning som går igenom alla publicerade studier på ett område och gör en bedömning av evidensläget skriver följande. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23740670

Sammanfattningsvis så har studierna bevisat att kirurgi ger mindre smärta den första månaden efter skadan (det blir ju stabilt snabbare när där sitter en platta) men effekten kvarstår inte, vid 1 års kontroll har opererade inte bättre funktion eller mindre smärta än de icke opererade. Det finns inga långtidsstudier som jämför opererade vs icke opererade många år efter.

Så på gruppnivå är det meningslöst att operera okomplicerade nyckelbensfrakturer ändå gör vi det. WHY?
Det enkla svaret är att vi doktorer alla tror att vi är lite bättre än snittet(ungefär som män som alla tror att de kör bil bättre än snittet) och att vi kan välja ut de patienter som har stor nytta av operationen och skall man vara realistisk så är det troligen inte Sonny som skulle tjäna på en operation.

Det är alltid lättare att vara den doktorn som säger att visst vi opererar istället för att vara trist och neggo och säga nej. Går operationen bra så blir patienten nöjd och blir det ändå inte bra trots op så har man gjort allt man kan.....
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Tack för era svar, har semester nu och skall läsa era svar noggrant längre fram. Nu skall jag börja med att vila 4 veckor.
 

Perchen89

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Växjö
Hoj
FZS 1000
Hej,
Har du verkligen åkt på en grad 5? Märker att det går inflation i när folk pratar om vilken grad av skada de har. Grad III skador innebär rivning av alla ledband, vilket resulterar i fullständig AC ledluxation dvs att axeln hänger ner några cm och att nyckelbenet sticker ut. Grad 5 skulle innebära en kraftig förskjutning och skador på omgivande muskler.
Jag åkte på en grad 4 och fick hook plate inopererad för 3 veckor sen då läkaren menade att det var det optimala om man skulle bli helt bra. Flyttar till Sydafrika om några veckor men tänkte åka hem på semester och ta ut den då så det går ju att göra även om man ska flytta utomlands.

Det som gör mest ont nu är att det smäller och knäpper i axeln om man försöker röra den. Det gör betydligt ondare nu än innan operationen men det blir säkert bättre snart.

Lycka till med din axel!

Lyckades med bedriften att få ett nyckelben i tre delar ( :rolleyes: ) som slutade med op. Är nu 3 år sedan och som du skriver så "hoppar och knäpper i axeln" fortfarande. Dock så fick min axel sig en törn samtidigt vilket resulterat i 8% mindre rörelseförmåga i axeln.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Vurpade på i hög fart på Mantorp 1'e maj i år. Nyckelbenet bröts i fyra delar. De gjorde datortomografi och kunde konstatera att inget annat var skadat, dock var jag rejält mörbultad. Fick besked direkt av en riktigt bra läkare, Andreas, som meddelade att det inte skulle kunna läka ihop bra då bitarna låg en bit ifrån varandra och det skulle då resultera i en "falsk led". Det fick bli en skena om det skulle bli bra. Jag sa till honom att jag förutom hojåkandet cyklade drygt 200 mil MTB, springer, kör styrketräning, paddlar kajak och spelar golf. Därför kunde jag inte ha en skena som kunde skava och djäklas. Han ville inte operera direkt då jag var för svullen men menade att det skulle lösa sig. Han skulle skicka en remiss till min akut på Alingsås Lasarett och sa till mig att ringa dit själv och boka första vardagen efter helgen. Gjorde så och fick träffa dem på tisdagen. Sa samma sak om min träning vilket det visade sig att den förste läkaren hade skrivit på remissen. Dagen efter ringde de och meddelade att jag skulle in fredag morgon för operation. Blev opererad av Ingemar Olsson på Ortopeden på Alingsås. Han tog hänsyn till mina aktiviteter och lyckade sätta skenan under benbitarna med skruvarna uppåt. Då det bildas brosk över spetsarna lär jag inte få problem med det.
2014-05-09_Röntgen 25.jpg

Jag har ett arbete som gör att jag kunde vara gång hela tiden. Var bara off under dagen då de opererade vilket kändes skönt. Har inte heller haft några problem med rörligheten. Kom igång med träningen efter tre veckor. Kunde bara inte var stilla plus att de sa att det blir bättre genomblödning om man tränar så det inte gör ont vilket jag följt noga.

Fick också besked att jag var i bra skick fysiskt vilket i regel innebar att man tål mer. De som kommer in och är otränade har i regel slagit sönder sig mer. Läkaren körde själv MC och arbetade på akuten på Linköpings Lasarett, närmsta sjukhus från Mantorp, så jag anser att han har koll på vad han säger. Det kan vara ett bra motiv för Er som har svårt att hålla igång träningen. Han sa att om man tränar allsidigt, för mig är handlar det om det som är skoj, så är kroppen mer tålig.

Nästa vecka är det åtta veckor sedan vurpan och då skall jag vara med på bandag på Kinnekulle vilket känns skitkul. Hojen och jag är redo igen:)

Håller därför inte riktigt med om att oskuret är bäst eller att man skall acceptera väntan på att det skall bli bättre. Ligg på dem som fasen så får man en bra lösning. Rörligheten i axeln är viktig.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top