Nya Kawasaki H2.

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Tack boys, lite som att det har ett värde ändå, urstark motor som använder kompressorn vid behov för att ha kraft i överflöd i tid och otid. Då misstänker jag att där denna hoj kommer briljera jämfört med övriga är roll on körningar från låga hastigheter och hög växel. Annars same same?
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Har någon sett om nya H2 har kylning av laddluften?
http://www.youtube.com/watch?v=Njepp9LWCPQ&feature=player_embedded
Det känns som ett gränsfall med 300 hk utan att ta ned tempen. Kolvar och förbränningsrum är säkert superstadiga och optimala för att det ska hålla. Den motorn kan ju bli riktigt stadig att bygga vidare på..
Bara lite tankar, jag kanske är ute och cyklar. Hade jag pengarna så skulle jag köpa en direkt.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Såhär brukar det väl inte se ut?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-10-22 kl. 19.58.31.jpg
    Skärmavbild 2014-10-22 kl. 19.58.31.jpg
    26 KB · Visningar: 218

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Vad har ni att säga om H2an? R1an fick igår blandad kritik av folket här. Nu när H2an presenterats känner jag en gnutta besvikelse. Både R1an och H2an ger liknande toppeffekt. Mycket möjligt att vridmomentet är betydligt högre än vad sugmotorerna brukar prestera och detta borde innebära mer användbar kraft i alla lägen. Hojen väger dock 238 fulltankade kilo. Det är rätt mycket för en motorcykel i den klassen. Men det kanske maskeras väl på något sätt.

Edit: Priset som Bike skriver om 300 000kr är väldigt mycket. Värt pengarna, trots top notch konstruktion?
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vad har ni att säga om H2an?

För tung och för dyr, men potential att vara en grymt bra bas att bygga vidare på.
Nu har väl japanarna tydligen någon uppgörelse sinsemellan att inte göra hojar över 200 hästar för gata, så hela vitsen med kompressorn försvinner ju därmed (om man inte bygger vidare och trimmar alltså).
R1:an (och speciellt R1M) känns som ett mycket bättre köp för den som vill ha cykeln som den är direkt från handlaren.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Varför får ett överladdad maskin mer effekt med trycksatt luftbox? Är luftboxen tillverkad så att kompressorn inte kan suga nog mycket luft utan hjälp?
Är inte det rätt dumt isf?

Eller missar jag något? (Troligast)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Effekt kW
228 kW {310 PS} / 14,000 min
Maxeffekt med Ram Air
240 kW {326 PS} / 14,000
Vridmoment Nm
165 N.m {16.8 kgf.m} / 12,500

RAM Air? Whut?
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Nu har väl japanarna tydligen någon uppgörelse sinsemellan att inte göra hojar över 200 hästar för gata, så hela vitsen med kompressorn försvinner ju därmed (om man inte bygger vidare och trimmar alltså).

Min fundering är om det inte är tvärt om just med tanke på deras begränsning på 200 hk. "Får" man inte ha mer än 200 hästar så kan man effektivisera kurvorna så mer kraft finns tillgängligt även på lägre varvtalen och på så sätt få motorn att kännas ett nummer större.

Kawasakin blir den intressantaste motorcykeln att läsa om i testerna just på grund av konfigurationen med kompressorn. Men vad händer med ZX10R? Blir den kvar parallellt med H2an?
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Intressant mening funnen på Kawasaki Ninjas websida: "Although the Ninja H2’s high performance cannot be denied, since it was not intended to be a race bike designed to turn quick lap times as efficiently as possible, it did not need the spartan accommodation found on most purpose-built supersport models."

Edit: mer om körställningen jämfört med ZX10R "The kind of riding for which the Ninja H2 was designed, and a desire for a compact overall package resulted in a riding position similar to that of a supersport without being quite as aggressive. The rider triangle is similar to that of the Ninja ZX-10R, but more relaxed. As enjoyment of the intense acceleration and high speed capabilities was the first priority, a solo seat for the rider is the only seating provided."
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant mening funnen på Kawasaki Ninjas websida: "Although the Ninja H2’s high performance cannot be denied, since it was not intended to be a race bike designed to turn quick lap times as efficiently as possible, it did not need the spartan accommodation found on most purpose-built supersport models."

Edit: mer om körställningen jämfört med ZX10R "The kind of riding for which the Ninja H2 was designed, and a desire for a compact overall package resulted in a riding position similar to that of a supersport without being quite as aggressive. The rider triangle is similar to that of the Ninja ZX-10R, but more relaxed. As enjoyment of the intense acceleration and high speed capabilities was the first priority, a solo seat for the rider is the only seating provided."

H2 och H2R verkar ha olika geometri med. Vikten för H2R har någon fumlta till på kawasaki.se däremot. Det enda jag var riktigt intresserad på att jämföra mellan modellerna.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
238kg kändes ju lite 1985....

Däremot så är nog 210 hästarssiffran mest en pappersprodukt. Jag kan ge mig den på att det kommer att komma ett "trimkit" för den som önskar. Antingen så är den strypt med mjukvara eller så får man byta ett drivhjul till kompressorn. Jag kan också tänka mig att Kawan kommer att ha en effekt- och vridkurva som är magnifik ur ett körbarhetsperspektiv. Lite grann som de värsta hybridbilarna som stöttar med starka elmotorer där vridkurvan på förbränningsmotorn sviktar...
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Vad har ni att säga om H2an? R1an fick igår blandad kritik av folket här. Nu när H2an presenterats känner jag en gnutta besvikelse. Både R1an och H2an ger liknande toppeffekt. Mycket möjligt att vridmomentet är betydligt högre än vad sugmotorerna brukar prestera och detta borde innebära mer användbar kraft i alla lägen. Hojen väger dock 238 fulltankade kilo. Det är rätt mycket för en motorcykel i den klassen. Men det kanske maskeras väl på något sätt.

Edit: Priset som Bike skriver om 300 000kr är väldigt mycket. Värt pengarna, trots top notch konstruktion?

Sorry, men en del av charmen med motorcyklar har alltid varit pris vs prestanda jämfört med bilar. Men med hojpriser uppåt 3-500.000 nu så (hypotetiskt om jag hade den hobbybudgeten) så köper jag hellre en säg beggad Supra med 500-800 hästar plus en billigare sporthoj).

En hoj för de slantarna är helt enkelt omotiverat dyr för att idiotklota med.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
238kg kändes ju lite 1985....

1985 vägde hojarna förhållandevis lite... Iallafall GSXR750.
Det var väl snarare på 90-talet, innan R1 föddes som vikten var lite mer åt busshållet.
Men nu ska vi inte klyva hår. 238 kilo fulltankad är en hel, om än aningen smäckert byggd, kvinna mer än vad min hoj väger, och då känns 15-20 hästar mer effekt inte så intressant. Är det bara Ducati och möjligen Yamaha som faktiskt jobbar för att göra lätta maskiner?
 
Nyheter
ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

Top