Nya Kawasaki H2.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
skulle inte tro att en 2T rad fyra skulle låta speciellt bra med kompressor, det blåser lixom rakt igenom en 2T motor med kompressor, med turbo därimot så du får samma motrycks ökning i expantionskamaren som du får i insuget.
då blir det fart på grejorna, kompressor är för 4T.
Jag behöver gå i tvåtaktskolan hör jag... :)
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Däremot så undrar jag varför Bike tror att det är en 600cc.Man har kanske lyckats lösa fördröjningen av turbo effekten denna gång...
Normalt är Supersport = 600, Superbike = 1000 när det gäller beteckningar i tävlingssammanhang. Tittar Du på videon används beteckningen "Supersport" i texten.

Bra val om man lyckas bevara flexibiliteten och hanterbarheten från 600-chassit, kan innebära problem vid korvmojsdiskussioner... :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med Turbo !!!.Trodde mc tillverkarna lagt turbon på hyllan för gott.Däremot så undrar jag varför Bike tror att det är en 600cc.Man har kanske lyckats lösa fördröjningen av turbo effekten denna gång.Hur som helst så verkar den ju gå som ett skållat troll. :crash

http://www.ninja-h2.com/video.html#bkXRk5JvnrA (0:50)
Bike tror att det blir en 600cc därför att Kawa kallar den för supersport, vilket är beteckingen på 600cc sportisar.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
kompressorn ser vi ju i senaste videon från kawasaki.
https://www.youtube.com/watch?v=QNlABzBpkP4

undrar om kawasaki kommer få racea med denna?

det läckte ju bildbevis på panigale 1299 idag också så antagligen kommer superbike regelementet skrivas upp ytterligare i ducatis favör, kanske detsamma kommer hända för kawasaki?

begreppet "super sport" kan betyda precis vad som helst från en 125a till +1000cc motorvägsjärn har jag märkt..
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om vi summerar ledtrådarna så verkar det klart att den har kompressor, det verkar även som att Kawasaki vill att den ska bli toppfartssnabbast med tanke på den historiska tillbakablicken. Om det då är en 600 så måste den leverera nära 200 hk, helst över. Med tanke på kompressorns effektförluster så tror jag det skulle kräva ett laddtryck ganska nära 1 bar.

Tja, kanske... Fast de kan ju även få för sig att fuska lite(vi minns ju 636) och kanske har den 650cc eller nåt det finns ju ändå inget reglemente som hojen måste uppfylla.

En literklubba med kompressor kan vi nog utesluta med tanke på vilka effekter det skulle handla om. Det vore politiskt självmord för motorcyklismen. Så en mindre motor måste det bli, frågan är nog bara hur liten? Minst 600cc lär det krävas för att med rimliga laddtryck och tillförlitlighet bli snabbast.

Intressant hoj tror jag det blir i alla fall.
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Nu blev jag lite orolig ... är det fejk alltihop eller Asphalt & Rubber är helt ute och seglar i det blå ... dom ger ju tydligen tecken efter en undersökning på att allt kan vara en enda stor bluff.Hoppas att så inte är fallet. :confused:

http://www.asphaltandrubber.com/oped/derringers/#more-70342

Jag tror inte du läste den artikeln tillräckligt noga, den handlar inte om utifall en H2 kommer eller inte utan mer om massa journalistsnack om källor, källkritik och informationsläckor. Inget snack om att det kommer en H2 då länken till sidan finns på Kawasakis egna hemsida.
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Hydraulisk kopplingsslav, knappast en 600, lär ju vara minst en 1000cc.

Vi vet ju att det blir en överladdad motor med hjälp av kompressor och en 600cc skulle ju då kunna ge både mer vrid och mer effekt än en 1000cc sugmaskin.

Jag tror att en överladdad 1000cc i ett ZX10-liknande chassi vore politiskt självmord och tillverkarna har ju redan tidigare kommit fram till att massa mer effekt inte är det som behövs i en litermaskin. Min gissning och förhoppning är att det blir en mindre motor i ett riktigt vasst chassi men jag är samtidigt rädd att det kan bli en ZZR1400-liknande skapelse med överladdad 1000cc även om jag egentligen hoppas på en sådan motor i det vassa chassit :banana
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nu kan ni sluta att fundera!
Jag har via kontakter fått reda på vad det rör sig om :tummenupp
Kawasaki har köpt AVA MC:s Turbo ER-6a och tagit patent på den :tummenupp
Mina damer och herrar...
Jag ger er den nya Kawasaki H2
products79_large.jpg
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det har ju Marklund och Mc-Xpress redan löst sedan ett decennium tillbaka eller så.
Mmm, däremot öppnar ju faktiskt detta en mer uthållig och potentiellt lönande marknad för Erik och hans kamrater när det gäller optimering och trimning av redan från fabrik överladdade maskiner. Idag granskas grenröret med viss noggrannhet vid besiktningen, i alla fall på mina breddgrader. Men skulle det finnas kompressor och/eller turbo från fabrikerna blir det ju naturligtvis betydligt mer komplicerat att påvisa effekthöjande åtgärder...
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top