Nu kan vi få en bana i Göteborg!

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Förstår inte vad du skackar om? göteborgarna har ju själva röstat på "alla ska sitta på fik och dricka kaffe latte"-partierna som styr, hur kan man då sen bli förvånad? Och att de skulle skita i vad trängselskattomröstningen sa de ju redan innan valet, endå fick de majoritet.
Jag antar att du var ironisk nu :).
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Nej, inte alls faktiskt.
Okej det var ju intressant. Du slår huvudet på spiken med din kommentar men samtidigt så tillför den inte ett smack till vad jag skrev. En internationell flygplats lägger man inte ner utan att politiker på hög nivå varit involverade och samtyckt. I samma veva läggs reparationsmöjligheterna för fartyg ner i Göteborg p.g.a bristande lönsamhet. Innan dockorna ens hunnit bjudas ut sitter det intressenter på andra sidan östersjön och budar för att ta över dem... Vilken tillfällighet att både varvet och flygplatsen råkade ligga i ett område man vill "förtäta". Det luktar politikerstyre lång väg av detta.

Men som du skriver, vi har de politiker vi förtjänar.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Okej det var ju intressant. Du slår huvudet på spiken med din kommentar men samtidigt så tillför den inte ett smack till vad jag skrev. En internationell flygplats lägger man inte ner utan att politiker på hög nivå varit involverade och samtyckt. I samma veva läggs reparationsmöjligheterna för fartyg ner i Göteborg p.g.a bristande lönsamhet. Innan dockorna ens hunnit bjudas ut sitter det intressenter på andra sidan östersjön och budar för att ta över dem... Vilken tillfällighet att både varvet och flygplatsen råkade ligga i ett område man vill "förtäta". Det luktar politikerstyre lång väg av detta.

Men som du skriver, vi har de politiker vi förtjänar.

Då är vi helt överens, Damen som ägde cityvarvet det sista ville ju sälja p.g.a dålig lönsamhet, och det fanns flera köpare men då helt plötsligt fick politikerna för sig att analysera bottenslammet utanför varvet, och hittade då farliga kemikalier som släpptes ut på 60-talet och krävde att eventuell köpare skulle bekosta sanering av hela göteborgs hamn vilket stoppade alla möjligheter till försäljning. Väldigt samanträffande detdär.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det är väll bara det "tunga" flyget som slutar... småplanen lär väll vara kvar ?!

Själv har jag ju kört dragracing på SÄVE, men den delen är ju död med pga nya ägare.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Då är vi helt överens, Damen som ägde cityvarvet det sista ville ju sälja p.g.a dålig lönsamhet, och det fanns flera köpare men då helt plötsligt fick politikerna för sig att analysera bottenslammet utanför varvet, och hittade då farliga kemikalier som släpptes ut på 60-talet och krävde att eventuell köpare skulle bekosta sanering av hela göteborgs hamn vilket stoppade alla möjligheter till försäljning. Väldigt samanträffande detdär.
Jävligt tragiskt. Bara gotenius kvar nu.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Kanske flytta Göteborg City Raceway från bananpiren till Säve då..

Verkligen hårdkörs där så det borde inte vara några större problem att varva med en flygplats för småkärror och brand/polisflyg..

Även om det finns en hel del bostäder ute i Säve så är det ju landet, typ spenaten tre trappor :7peta

Bra dock om man gillar att grilla och :fyllisar
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Då är vi helt överens, Damen som ägde cityvarvet det sista ville ju sälja p.g.a dålig lönsamhet, och det fanns flera köpare men då helt plötsligt fick politikerna för sig att analysera bottenslammet utanför varvet, och hittade då farliga kemikalier som släpptes ut på 60-talet och krävde att eventuell köpare skulle bekosta sanering av hela göteborgs hamn vilket stoppade alla möjligheter till försäljning. Väldigt samanträffande detdär.

Även om jag håller med dig i stort så måste jag lägga in en besserwisserdetalj. Det följer miljöbalken och gör ägaren av näringsverksamheten ansvarig även för marken. Det innebär att nuvarande ägare och eventuell köpare äger det ansvaret. Kan jämföras med miljardhärvan ABB drog på sig när det köpte ett amerikanskt företag som sysslat med asbestprodukter.

å andra sidan har många politiker varit välvilliga att dra ett streck över detta när det gynnat deras egna intressen så du är nog ganska rätt ute.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tänk att dom verksamheterna sysselsatte några hundra personer sammanlagt. Startar vi nya verksamheter på områderna kommer tusentals personer att bli sysselsatta med byggnationen och sedan i verksamheten.

En fördel med flytten till landvetter är att trafiken ökar på väg 40 och det skapar ett motiv tidigarelägga byggstarten av en riktig snabbjärnväg mellan Göteborg och Borås via Landvetter flpl. Då kan två av västsveriges största städer få en restid pä 30 min istället för 60 min i dagsläget. Då ligger plötsligt flygplatsen en dryg kvarts restid från Göteborg.

Jag vill nog påstå att området har en god potential att hysa nya verksamheter med anknytning till fordonsindustrin eftersom närheten till Volvo s huvudfabrik och utveckling. Verksamheter som lätt kan hamna utanför Sverige om den inte ligger granne med fabriken.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vi har ju Arlanda test track 2 hånger om året! Det är minst en halv bana! :fakta pch den är faktiskt riktigt rolig sålänge man håller sig på hjulen :)

De flesta banor jag testat är roligare på hjulen än alla andra alternativ.....men smaken är ju olika:fakta:D
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Kanske det finns större hopp nu. Jag är själv på väg att kontakta arrangörerna till STCC I Göteborg. I går säger man på radion att STCC inte kan fortsätta köra på Bananpiren på grund av Volvo Ocean Race i år. Nästa går deras tillstånd ut. Borde det inte vara en stark anledning till att ta ett tag ute på Säve?
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är någon intresserad av att dra i det och inleda de första stpplande stegen iaf så vore ju ett lämpligt första steg vara att ta kontakt med Viking motorpark-folket. De har ju gått igenom en hel del de senaste 15 åren och kan nog bidra med en himla massa kunskap om vad som krävs, hur det funkar, vad som är realistiskt och vad man kan/bör förvänta sig osv.

Kanske är det MYCKET lättare här när flyget redan har ljudmätningar för området, kemikaliehantering redan har sina mallar och området i stort är planerat för knepig verksamhet.

Kanske är det samma uppförsbacke som VMP gått uppför. Det finns bara ett sätt att ta reda på det!
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Flyget har ett miljötillstånd som skiljer sig lite från vår verksamhet. De har bland annat tillstånd till högre decibelvärden bland annat för att de räknas som intermittenta. En hoj har dock inte lika mycket effekt på ljudet som en 737'a vid start så det känns rimligt vad gäller ljudfrågan. Det blir intressant att få höra vad de som driver STCC i Göteborg har för handlingsplan nu.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Själv kan man stolt spatsera med att man har kört hoj hela banan runt på Bananpiren :yoparty:rodnar
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top