Nu är det helt vilt med popupannonser!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är alltid pill med att drifta saker, uppgraderingar, hantera knasigheter, uppdateringar. Eller migrera mellan olika hostingar och sånt.
Pill, ja. Hur många timmar skulle du säga att man behöver lägga per år för detta? Uppgraderingar och uppdateringar kan man ju skippa. 90% på forumet är gamla gubbar som inte kräver något spjutspetsinterface.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Pill, ja. Hur många timmar skulle du säga att man behöver lägga per år för detta? Uppgraderingar och uppdateringar kan man ju skippa. 90% på forumet är gamla gubbar som inte kräver något spjutspetsinterface.
Njae, uppdateringar gör man mest för att slippa säkerhetsbrister, och för att inte hamna på så gamla versioner att inget hostinghotell tar det.
Som sagt är inte drift min grej direkt, men åtminstone några timmar i månaden blir det nog. Säg 2, så har du en kostnad på 20-24000 om året bara för teknikern typ.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om tidningen Bike äger siten och vill ha besökare till den så är detta fel väg att gå.
Jag kommer nog att skjuta ut mig härifrån om det inte blir bättre.
@ Bike, använd siten för att promota tidningen och sälj bannerreklam här när er reklamsäljare i tidningen ändå säljer reklamplats. Det kan inte vara många minuters jobb för en kompetent säljare att säga till en annonsköpare att för en tusenlapp till så får du webbreklam på en relevant site en månad. Och någon praktikant lägger in bannern. Givet att ett standardformat används och grafik från tidningens annons används.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Njae, uppdateringar gör man mest för att slippa säkerhetsbrister, och för att inte hamna på so gamla versioner att inget hostinghotell tar det.
Som sagt är inte drift min grej direkt, men åtminstone några timmar i månaden blir det nog. Säg 2, så har du en kostnad på 20-24000 om året bara för teknikern typ.
Låter rimligt. Så gissningsvis hamnar vi på 30-40k per år I totalkostnad?

Då är ju frågan hur det ser ut på intäktssidan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låter rimligt. Så gissningsvis hamnar vi på 30-40k per år I totalkostnad?

Då är ju frågan hur det ser ut på intäktssidan.
Kan inte tänka mig det blir många clickthroughs på reklamen vi får nu, den är ju bara skräp. Och det är väl inte särskilt mång aaktiva användare på forumet, så tveksamt med intäkter från den. Men jag har aldrig försökt reklamfinansiera något alls.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu kör jag Tapatalk igen. Annonserna var så jävla irriterande.

På det får ni en bild som inte har med skräp-banners att göra.

Irrelevant var ordet sa Bill.



5bd95c72e83822a771c0276aa7191ea6.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nu kör jag Tapatalk igen. Annonserna var så jävla irriterande.

På det får ni en bild som inte har med skräp-banners att göra.

Irrelevant var ordet sa Bill.



5bd95c72e83822a771c0276aa7191ea6.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fel tråd, denna ska det vara i
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Tror att själva annonsförsäljningen är en sak och att någon har aktiverat Google AdSense är en annan? Lite som att influencer tjänar kosing på klick, så tänker måhända ägaren av siten att här finns det intäkter att inhämta?

Skulle gissa att det ser ut så här;
Annonser från "gamla sporthoj.com" där annonsörer med MC-anknytning tar kontakt med säljare enligt nedan pdf;
Detta leder till ett skräddarsytt forum med relevanta annonser där sporthoj.com är tidningen bikes andra digitala forum..

Nya sporthoj = "gamla sporthoj.com" + "Adsense" = högre intäkter men arga besökare = färre besökare vilket leder till lägre intäkter (men kanske högre än "gamla sporthoj.com" därav att eländet får fortsätta)

Jag är besökare, läser närapå dagligen. Jag är värd en del för Adsense.
Ni som skriver och framförallt ni som är superusers med många kloka och roliga inlägg är inte mycket värda mer än mig för Adsense, besökare som besökare liksom.
I min värld är det ni som tillsammans med ramverket som är motorn i denna nya svajjiga ram.

Men om ni loggar ur = mindre content =mindre besökare = mindre värt för Adsense

Förstår att man vill överge manuell försäljning och gå på automatiserad annonsintäkt- låter bra i mötesrummet - men det lär bli följdeffekter.

Har tidigare avvaktiverat adblock för sporthoj.com, men nu är det, i min värld- nästan omöjligt...

mvh - Från en aktiv/inaktiv medlem
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Här kan man skriva av sig om man vill.
Någon dialog är det inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Sidan är dessutom superseg.
Sedan alla annonser kom har jag ofta problem med sidan, både på dator och telefon.
Jag skiter i detta nu. Givetvis kvittar det för Bike, och er andra men jag orkar inte logga in och kämpa för att få läsa innehåll.

Kör lagom försiktigt!

Hej @Gerry, du kan behålla din översatta Motorrad också. Jag köper den inte.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Sidan är dessutom superseg.
Sedan alla annonser kom har jag ofta problem med sidan, både på dator och telefon.
Jag skiter i detta nu. Givetvis kvittar det för Bike, och er andra men jag orkar inte logga in och kämpa för att få läsa innehåll.

Kör lagom försiktigt!

Hej @Gerry, du kan behålla din översatta Motorrad också. Jag köper den inte.
Bye! ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Näe, vi kanske kan använda tråden till att diskutera ett ersättningsforum?

Eller köpa loss förlustprojektet för en symbolisk krona?

Jag menar, är man beredd att kasta ut barnet med badvattnet för att få rätsida på ekonomin antar jag att det måste gått väldigt dåligt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Eller köpa loss förlustprojektet för en symbolisk krona?

Så som man gör med båthamnar inte långt från oss…?

Jag har provat att surfa SH samt ett snöskoterforum via Tapatalk. Kan nog funka. Några få annonser dyker upp mellan några få inlägg. Annonser via Tapatalk, alltså, som kan undvikas helt och hållet om man betalar för sig. Men man slipper i alla fall de sinnessjukt irriterande annonserna som verkar dyka upp lite random här och där. Och man slipper annonser som täcker inlägg och bilder. Kort och gott - forumet fungerar utan att man får psykbryt och funderingar på att logga ut för gott.

Utkomsten av detta blir alltså ännu mindre pengar till den som tänkte tjäna mer pengar…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja det är ju bara att titta på hur många inlägg som handlar om motorcyklar sista åren… är det ens 5%? I övrigt samma nättrollstjafs om politiker/miljömuppar/samhällsproblem/andra forumister/etc etc som på andra håll.

Tveksam till hur stort intresset egentligen är för motorcyklar, ofta verkar det vara ett svepskäl till att få ut sin frustration över ett i övrigt trist liv.

Annars är ju ett bra recept att sticka ut och köra hoj, det brukar lätta upp och det blir trevligare för omvärlden.

Lägger man till den här reklamsörjan så finns det ju exakt noll anledning att skriva på SH, oavsett hur många låtsasfrågor à la Bullen som slängs in för att försöka öka intresset.

Däremot har forumet gett ett antal intressanta bekantskaper som kanske annars inte uppstått. Men det var pre-reklamkaos och pre-gnällinlägg om allt utom MC.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det finns en annan väg.... Fast jag har inte velat dra upp den då jag inte riktigt tror den fungerar i Sverige och jag har en känsla att man från ägarnas sida skulle sakna finkänsligheten över vad rätt belopp vore. Det sistnämnda är inte en kritik mot Bike/Motorrad i sig, bara ett konstaterande över att Sverige har en annan mentalitet än säg t.ex. USA på den fronten och att hitta den balanspunkten är svår.

Vad snackar jag om nu... Jo, samma som ADVrider.com kör.
Betalt medlemskap för att slippa annonser.
-Betalar du inte så är forumet gratis men du ser annonser. (deras annonser är inte i närheten av lika irriterande som här)
-Betalar du för ett medlemskap så slipper du annonserna och sen får du en massa merch.

Nu är ju inte ADV varianten helt problemfri heller. Du är t.ex. tvungen att ha medlemskap för att få tillgång till vissa funktioner.
Sånt går bort och påminner bara om KTMs sätt att ta betalt för funktioner på hojen.
Skulle man få betala för vissa funktioner här så skulle SH dö ut snabbt. Så det är inte en väg att gå.

Sen är ju frågan om det skulle fungera här? Det är här som jag inte riktigt tror på det, med det aktiva medlemsantalet vi har.
ADV har 420 000 medlemmar. SH har inte det.
ADVs kostnad för medlemskap är högt. Beloppet skulle aldrig fungera här. Summan skulle tvingas vara mycket lägre och då måste ju antalet betalande vara högre. Det är här jag tror man inte får ihop det.

Man kanske skulle knyta ihop det med en prenumerations på BIKE?
Är du prenumerant så slipper du annonser på forumet?
Kanske prenumerera på digitaltidningen och få SH reklamfritt för lägre pris än papperstidningsprenumeranten har?
 

Solo-Åke

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2021
Ort
Västervik
Hoj
R1200RT
Ja, fy f-n för denna reklam!! Forumet är ju helt värdelöst som det är nu. Jag avslutar inte mitt medlemskap än, men jag tar paus och får se när/om jag återkommer. Vi kanske ses på något annat forum?!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tja, kanske är det en bra anledning att gå vidare i livet och lägga tiden på annat, då forumet ändå gått på tomgång ett tag och börjat stagnera. Allt mindre hojrelaterat och även om jag kunnat uppskatta även de övriga diskussionerna ibland känns det mer och mer likriktat och allt färre som deltar, så det blir mest samma åsikter på repeat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är såna här gånger man skulle vilja ha en felanmälningsfunktion så att man kunde regga ärenden när något går snett, och sen maniskt felanmäla varje störande reklamruta. Men gissningsvis skulle ingen bry sig i det heller.

Och nej, jag kommer inte hyra in en rörmokare från Norrköping idag heller.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top