Nostalgi, ungdomens pärla tillbakaköpt, GSXR 750 1996. Dags att få fason på den.

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Jag har precis monterat kinaskivor(Arashi) på min hoj. Först fick jag kraftigt våldsamma vibrationer! Vi snackar liknande känsla som att hålla i en bergsborr! Så jag fick nya skivor skickade till mig och efter att ha monterat dessa så blev det mycket bättre. Har nu jättesmå pulseringar från 50kmh till 20kmh men vibrationerna har avtagit med milen så jag tror att det som är som Onedreamer säger, att kanterna till kylhålen behöver slipas ned något. Så om några dagar funkar nog bromsarna kalas. Dagens tips är alltså att köpa något bättre på direkten för att undvika liknande problem.
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Tack Onedreamer och Kricke, skönt med lite feedback :)

Har läst en del på stora forum och det verkar som att det är bra grejor, finns dock säkert undantag. Men det finns uppenbarligen de som testat dessa skivor väl på både gata och bana utan problem.

Hur ser ni märke på skivorna?
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Last edited:

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Bromsar bytta fram och bak nu och allt fungerar som det ska. Vilken skillnad med riktiga bromsar!

Har beställt nya avgaspackningar och bultar till grenröret, dags att blästra och lacka. De bultar som sitter där är ganska rostiga, tror ni jag får väck dom eller är det dömt att misslyckas?

avgas.jpg
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Min såg likadana ut och gick utmärkt att lossa. För att slippa svettiga stunder så använd rostlösare och låt stå en stund innan du skruvar av. Kan ju passa på att byta ut skruvarna mot rostfria eller liknande.

MVH
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Bromsar bytta fram och bak nu och allt fungerar som det ska. Vilken skillnad med riktiga bromsar!

Har beställt nya avgaspackningar och bultar till grenröret, dags att blästra och lacka. De bultar som sitter där är ganska rostiga, tror ni jag får väck dom eller är det dömt att misslyckas?

View attachment 405395

testa med slagskruvmejsel eller vad den nu kallas. Ahr räddat mig.
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Skivorna fungerar som de ska, inga problem än så länge.

Har rivit förgasarna och rengjort dem enligt konstens alla regler. Blandningsskruvarna stod 3,5-4 varv ut så ställde in dom på 2 varv. Flottörhöjden var alldeles för låg på en men nu står de rätt.

Nu går den som den ska verkar det som, dock en liten svacka runt 6-7000 varv, ska testa att höja nålarna ett steg om ingen har ett bättre förslag.
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Efter ett besök i Ebos rullande landsväg kan vi konstatera att alla hästarna är kvar men de behöver får mer mat i övre registret och mindre i de lägre.

Rådet jag fick var två upp i huvudmunstycke och ner med nålarna ett hack.


CAM00763.jpg
CAM00768.jpg
CAM00769.jpg
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Min såg likadana ut och gick utmärkt att lossa. För att slippa svettiga stunder så använd rostlösare och låt stå en stund innan du skruvar av. Kan ju passa på att byta ut skruvarna mot rostfria eller liknande.

MVH

Inte rostfria skruv in i en alu-topp...aja baja.
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Vi som fyllt gubbe kommer nog alla ihåg anal magnetism. ;)

Ingen som har något att säga om bromskurvorna, hade varit lite skönt med feedback innan jag river skiten igen...
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vi som fyllt gubbe kommer nog alla ihåg anal magnetism. ;)

Ingen som har något att säga om bromskurvorna, hade varit lite skönt med feedback innan jag river skiten igen...

Bra med mos för en 750 av den årgången,:tummenupp Fin hoj det där. men vilka varvtal. Vad varvar/ger 600an av samma årsmodell?

Har du nån vy med 5ans växel och bakhjulets hastighet=toppfart på den växeln? kul å se...
 
Last edited:

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Inget jag känner igen, lite svartrök vid gaspådrag är ändå inget jag hade brytt mig om.

Min är troligen på upphällningen i tätningarna, ryker bra när jag motorbromsar, känns manligt! :D
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top