Norgeresa, önskar tips..

mattsen

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R
Norge resan

Rutten ni planerat ser trevlig ut. Har åkt i Norge flera gånger- Min erfarenhet är att ha bra regn kläder med er. Passa er också för de norska bilisterna. Inte världens bästa, och sakta kör dom. Polisen är också alerta. Det är lätt och dyrt att åka fast för förtkörning. Passa er.

Själv tycker jag att Lofoten är den vackraste platsen på jorden. Dit måste alla hojåkare någon gång i livet. Ett slags Mecca för hojåkare, tycker jag.
 

jompa54

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki GSX750F
Vilken passande tråd!

Tänkte också kanska sticka över till Norge v.27 med tjejen, men hade väl kanske inte tänkt bli borta hela veckan utan åka på lör och vara hemma ons,tors. Vad för tur kan man tänka sig hinna med utan att behöva stressa järnet,utgår från Norrköping. Tänkte åka Örebro, Karlstad och vidare in i Norge.

Funderar på tält och sovsäck, får man slå upp tält som i Sverige? Eller bör man kanske överväga att ta in på vandrarhem istället?:gnissla
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag skulle skippa tält, två sovsäckar och två liggunderlag.
Det finns hyttor överallt som inte kostar skjortan. Där finns det dessutom möjlighet att laga lite mat etc.

Vilken passande tråd!

Tänkte också kanska sticka över till Norge v.27 med tjejen, men hade väl kanske inte tänkt bli borta hela veckan utan åka på lör och vara hemma ons,tors. Vad för tur kan man tänka sig hinna med utan att behöva stressa järnet,utgår från Norrköping. Tänkte åka Örebro, Karlstad och vidare in i Norge.

Funderar på tält och sovsäck, får man slå upp tält som i Sverige? Eller bör man kanske överväga att ta in på vandrarhem istället?:gnissla
 

jompa54

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki GSX750F
Vad tror ni är lämpligt att hinna med på ca. 5 dar, är en sådan resa som "Iron mike" ritade i på första sidan i denna tråd lämlig eller blir det för tufft att hinna med på resa lör - ons eller torsdag. Vill helst kunna gå efter resan med:tungan
 

IronMike

Guest
Vad tror ni är lämpligt att hinna med på ca. 5 dar, är en sådan resa som "Iron mike" ritade i på första sidan i denna tråd lämlig eller blir det för tufft att hinna med på resa lör - ons eller torsdag. Vill helst kunna gå efter resan med:tungan
På 5 dagar så hinner du klämma in en hel del... Mina tripps har legat på 2-3 dagar, men då hade jag tillgång till landställe intill norska gränsen.

Men några upplevelser som du bara måste klämma in på en sån typ av runda, och sen sätta ihop sträckan efter highlightsen;

-Lysebotn
-Hardangervidda/Folgefonna/Jondal
-Geinranger, och vägarna där omkring
-Stryn, och vägar omkring där
-Trollstigen

Förslagsvis åker du över gränsen i Dalsland/värmlands skogar, för att sedan passera Halden, mot Oslo, sen tunnel under oslofjorden, mot stavanger, via Lysebotn.. Sen åker ni till Odda kanske en repa runt Jondal och glaciären folgefonna på hardangervidda, vidare norrut, mot Geiranger, via stryn (omkring där, finns massor alternativ).. Sen vidare mot trollstigen, själva trollstigen är mer en sevärdighet, men vägarna innan och efter tycker jag är guld. Sen raka spåret mot Lillehammer, mcdonalds där är dyrt, men värt mödan. Tror jag fick pynta 100 norska för big mac & co för ngt år sedan. Uppe på glaciären folgefonna kostade en 50cl coca cola 45 norska.... Men de va cool, för vi parka hojjarna, och hyrde skidutrustning (gratis om man köpte ett endags liftkort..) Klockren upplevelse iaf, åka hoj upp bland isblock, byta till skidor, blicka ut över atlanten i t-shirt i snön. Nere i dalarna ser man de tropiskt färgade fjordarna :tummenupp


http://www.youtube.com/watch?v=IqLO4BO-Q2c
http://travel.zerogdesigns.com/images/96/map_intro.gif
http://www.folgefonna.net
 

Panda

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skånes paradis
Hoj
929-00
Vilken grym film!!!! De gubbarna kör verkligen på fina vägar. Jag är så taggad inför min norgeresa men får vänta 1,5 månad.
Tack IronMike för alla fina inlägg!!!
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Hur svårt är det att hitta boende i Norge?
Måste man boka i förväg eller är det lätt att hitta ställen på plats?
Vi tänkte dra iväg under juli månad på en liten roadtrip. När vi bilade ner genom Italien så stannade vi där vi hade lust och hittade boende allt eftersom. Är det möjligt att göra så i Norge också?
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Hur svårt är det att hitta boende i Norge?
Måste man boka i förväg eller är det lätt att hitta ställen på plats?
Vi tänkte dra iväg under juli månad på en liten roadtrip. När vi bilade ner genom Italien så stannade vi där vi hade lust och hittade boende allt eftersom. Är det möjligt att göra så i Norge också?

Det finns väldigt gott om stugor/hytter och en del privatrum, att hyra överallt från 400,500 kr natten och uppåt, dom finns både privat och på campingar, väldigt varierande standard men oftast mycket prisvärt.

Ett tips kan vara att ha ett boende bokat före kl 15.00 på eftermiddagen annars brukar det börja bli svårt att hitta något.

Men det är ju inte fel att komma fram i tid, fixa sitt boende och sedan sticka ut på upptäcksfärd utan packning.

God tur!
 

jompa54

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki GSX750F
Tänkte nog sticka på Måndag och lagt upp rutten mycket efter dina highlights förutom trollstigen som vi får se om vi hinner med, ser ut att vara för lång bit att åka upp ditt från Jondal men får se, beror lite på hur länge man vill stanna kring stavanger området. Skulle gärna vilja klämma in d med men vet i fan om det kanske blir för streesigt.
Vad är mest värt, köra rakt upp till Trollstigen för att sedan åka längs kusten ner där och sedan dra sig hemmåt när veckan börjar se sitt slut o chansa att kanske missa Hardangervidda,jondal,lysebotn eller bör man göra som vi tänkt. Börja där nere o åka upp om tiden finns? Tips....

En fråga, bör man ta färjan längst upp från lysebotn ner mot Stavanger eller är det mer värt att försöka hitta nån fin väg ner längs fjorden? Är färjor dyra sisådär om man skulle vilja ta några utmed kusten?

Hardangervidda/jondals området ser bara ut att vara stora naturområden men antar att man hittar lite fina vägar i närheten eller finns det vägar i området man inte bör missa?

Åker lör/sön o måste vara tebax till nästa lördag i Norrköping....första natten tänkte vi ta i Oslo området, tror det blir en lagom första dags etapp.
 

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
Minnesvärda Norgevägar.

Här är mina bidrag till kategorin helsköna vägar i Norge som man absolut vill köra. Hade min bästa hojresa efter dessa sträckor för två somrar sedan.

Börjar söderifrån o går norrut på kartan:
Laerdal (vid den jättelånga tunneln)-Tyinkrysset har två alternativ E16 eller nr53. Båda e helsköna men E16 är läskigt när det kommer feta långtradare bakom kurvan. :tungan

Väg nr55 över fjället Sogndalfjöra-Lom är hel underbar speciellt över Jotunheimenpartiet. Den har verkligen det mesta man kan önska sig som aktiv hojåkare.

Väg nr13 mellan Dragsvik-Moskog (den börjar väster om Sogndalfjöra vid färjeläget från 55:an) bjuder på en dunderskön serpentinväg plus rent allmänt kurvig väg över ett fjäll o jordbrukstrakter.

Därifrån rullar man vidare E39 och väg nr60 mot Stryn där vi hittar en helt otroligt krokig "racingsträcka" väg nr15, med bred väg o supersköna kurvor upp till korsningen vid Langevatn som är ett "stenkast" från Geiranger.

Efter den klassikern så blir det svindelvarning vid trollstigen varpå man kan rulla vidare via Åndalsnes till Molde, där man svänger in på väg nr64 "Atlanterhavsvägen till Kristiansund.

Därifrån rekommenderar jag starkt "kurvigvägen" nr70 som går till Sunndalsöra, men åk inte ända fram. Ta istället färjan över mellan Rykkjem-Kvanne o kör den lilla väg nr670 till Skei och där väljer man sedan höger eller vänster upp till Trondheim! :)

Om du inte vill köra Atlanterhavsvägen så finns det en hejdlöst skön liten väg istället.
Då kör du nr64 från Åndalsnes till Åfarnes färjeläge, men ta inte färjan utan sväng in på nr660.

Där väntar en lite mindre väg med lite trafik och ett helskönt serpentinparti med krön över ett litet fjäll.
Efter det så är du framme i Eidsvåg o därifrån till Sunndalsöra.

Där finns en fin camping med stugor och vandrarhem o bra utsikt över byn och fjorden med aluminiumfabriken. (ölburksplåtfabriken) :D

Citat:
Inskickat av Alicia
Hur svårt är det att hitta boende i Norge?
Måste man boka i förväg eller är det lätt att hitta ställen på plats?
Vi tänkte dra iväg under juli månad på en liten roadtrip. När vi bilade ner genom Italien så stannade vi där vi hade lust och hittade boende allt eftersom. Är det möjligt att göra så i Norge också?

Svar:
Efter de mindre trafikerade vägarna så går det även bra att hitta boende mellan kl 18-19, men då ska man förbereda sig o kolla upp några telefonr o sånt via internet, efter den i grova drag planerade färdvägen, men alla ggr som jag kört i Norge så har jag slarvat med sånt o ändå hittat boende till schyssta priser. :tummenupp Det finns så gott om stugor o campingar m.m, även mitt ut i skogen eller på ett fjäll. hehe

Förresten vill jag bara tipsa om maten. Strunta i pitza o burgare.
Kör in på en vägkrog eller liknande o svulla husmanskost istället.
Du får en komplett måltid med massa goa grejjer för samma pengar som en sunkig pitza.
Kinakrogarna e bra o billiga med suverän service.
Budgetalternativet e att handla mat i butiken som man sedan fixar till i stugan. Det är ungefär som hemma i Svedala...
 
Last edited:

Qwert

snabbast
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
ZX-6R och KX450F
Någon som vet om man kan få tag i någon riktigt bra Norge karta på nätet å skriva ut?
 

André Ruuth

Repsol
Gick med
25 May 2007
Ort
Umeå
Hoj
CBR 954 rr
Norge

Missa inte vägen från E6 till Geiranger den var grym. Snövallarna var 6 meter :yoparty .

Vi körde även atlanthavsvägen rätt häftigt att köra mitt i havet.

Kolla in bilderna. Killen som ligger framför mig sitter i rullstol och är förlamad från bröstet. Han körde ändå 250 mil på fem dagar :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_1242.jpg
    IMG_1242.jpg
    18.8 KB · Visningar: 494
  • IMG_1263.jpg
    IMG_1263.jpg
    20.3 KB · Visningar: 374
  • IMG_1266.jpg
    IMG_1266.jpg
    17.6 KB · Visningar: 459

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Missa inte vägen från E6 till Geiranger den var grym. Snövallarna var 6 meter :yoparty .
Vi brukar ta en Norge tur redan i Maj, det brukar vara en fantastisk upplevelse med helt otroligt härliga vägar och fantastiska vyer, men allt hänger på vädret, oftast har vi haft tur och fått solsken hela veckan men inte nu senast.

Sommaren 2007 så möttes vi upp utanför ett regning och kallt uddevalla, vi simmade mot strömstad där min koppling slutade att fungera.

Vi bet ihop och rullade liket på färjan mot sandefjord, kopplingens huvudcylinder kärvade ibland när den blev fuktig?

Väl framme i sandefjord så fortsatte det att regna, dessutom hade campingen stängt, vi körde vidare med obefintlig koppling i ösregnet och letade hytte i timtal innan vi gav upp och tog in på ett svindyrt hotell.

Nästa dag så duggregnade det, men vi tog oss upp på haukkiligrend och frös över en kopp kaffe i snön.

Kopplingen funkade sådär och trots fulmekning så kinkade den när det började regna igen, framme i kinsarvik så tog vi in på en hyte, det blåste storm och kändes inget vidare.

Nästa dag var det torrt så vi fortsatte dumt nog upp på nästa fjäll norrut, regnet piskade snart ner och vi gav upp innan stryn, dyngsura tog vi in på en hytte och drog på elementen så att dom glödde.

Nästa dag kämpade vi oss genom snön mot gol, behöver jag säga att det inte var torrt i gol.

Sista dagen så körde vi från gol mot oslo, det var översvämmning och fredag med rusningstrafik, bitvis var vägen översmämmad så att det kom in vatten i förgasarna, kopplingen kinkade och allt liknade mest en kall och våt mardröm.

Många timmar senare så tar vi in hos Jorpes mek & camping i göteborg, det blir en kall natt i en råfuktig husvagn utan värme.

Nästa morgon är semesten slut och solen skiner från en blå himmel....
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Fantastiskt bra tråd med mycket bra tips! Ni som åkte i krokarna, när på året har ni kört era trippar i Norge? Är sugen att köra trollstigen med omnejd!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Väg 63, den som går genom Geiranger till Trollstigen/Åndalsnäs. Geiranger är verkligen sevärt när man kommer ner slingervägarna.

Och då kan med fördel åka upp på Dalsnibban och titta på utsikt eller ha snöbollskrig:tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top