Norgeresa, önskar tips..

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Var i Norge förra helgen och resmålet var preikestolen. Tänkte bara tala om att det fortfarande är hur bra som helst att köra MC i Norge, hela landet är byggt för MC-körning!!! 167 mil blev det till slut->suveränt!
 

Bifogat

  • 100_5459.jpg
    100_5459.jpg
    231.4 KB · Visningar: 202
  • 100_5492.jpg
    100_5492.jpg
    232.5 KB · Visningar: 176
  • 100_5513.jpg
    100_5513.jpg
    258.7 KB · Visningar: 232
  • 2010_05_14 (35).jpg
    2010_05_14 (35).jpg
    238.1 KB · Visningar: 192

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
asså ärligt talat.
när du kommer till göteborg i början på resan.
så stanna där o skit i norge.
vi har ju byggt ett nytt pariserhjul ju. o vi har ju liseberg.
o bästa party stråket i hela sverige" avenyn yeah " .stockholm spy-bar släng dig i väggen.
´VI ÄR P G I GBG


:)
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Om ni var vid prekestolen och missade kärebulten längre upp i fjorden så har ni det bästa med den fjorden att se,, och från Lysebottn så kan du ta färjan ut till Forsand som ligger längst ut i Lysefjorden.
jag tycker Norge är helt underbart att åka hoj i,
på en skala 1 till 5 så får Norge och dess natur och vägar 7 poäng :tummenupp

Var i Norge förra helgen och resmålet var preikestolen. Tänkte bara tala om att det fortfarande är hur bra som helst att köra MC i Norge, hela landet är byggt för MC-körning!!! 167 mil blev det till slut->suveränt!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Var i Norge förra helgen och resmålet var preikestolen. Tänkte bara tala om att det fortfarande är hur bra som helst att köra MC i Norge, hela landet är byggt för MC-körning!!! 167 mil blev det till slut->suveränt!
Åhh blir så sugen när jag ser bilderna! Vi sticker till Norge kvällen 2/6 och kommer hem kvällen 6/6.

Förutom i morgon då... I morgon blir det Göteborg-Bullarebygden-Riksgränsen vid Vassbotten-öst om Idefjorden-Halden-Riksgränsen vid Nössemark-Ed-Brudfjället... å så hem igen. "Norge Light"! =)
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Omjag tycker Norge är helt underbart att åka hoj i,på en skala 1 till 5 så får Norge och dess natur och vägar 7 poäng :tummenupp

Om man bortser från att det alltid är kallt, regnar satan, är ultra-dyrt och att polisen står i varje böj och delar 5000 kr i böter minimum :lol
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Åk nära kusten på västisdan Upp mot Jondal & sommarskidåkningens paradis Folge Fonna...

Stryn och påväg mot Odda är också magiskt!:tummenupp

/D
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Lär ju ha varit uppe innan i tråden, men det tål att sägas igen: Bli för faan inte haffad av Farbror Lisen för "råköring" (som det tydligen heter om det råkar bli lite moms på mätaren). Spöstraff, stekt gröt, Enya på högsta volym samtidigt som alla artiklar om "The Bröllop" skrivna till dags dato reciteras av teckenspråkstolk med boxhandskar innan det hela ens är i närheten av att vara överstökat.


(Låter i övrigt som en grym hojsemester, ha så kul!) :tummenupp
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Att få vägar för sig själva utan större risk för att träffa på polis så kan man köra E10 längst ut på Moskenesöya (längst ut på lofoten). Även Senja, Rolla och Andörja (Öar norr om Lofoten) har fantastiska vägar med sanslös natur. Behöver man boende så finns det gott om fiskecamper med "hytter" och "rorbuer" man kan checka in på (c:a 1000:-/natt för 6 bäddsstuga, så är man några stycken blir det billigare än att tälta på camping åsså sover man bekvämare).
Problemet? Ja, bor man i södra/mellansverige så har man en bit att köra innan man är på plats.
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
I veckan var jag över i grannlandet och körde runt lite. Hardangervidda - Stalheimskleiva - Jotunheimen - Geiranger - Trollstigen. Mycket sevärt och kanonväder. Såg två polisbilar, men ingen kontroll. :tummenupp

dsc05401v.jpg


dsc05433j.jpg


dsc05441h.jpg


dsc05459h.jpg


dsc05515k.jpg


dsc05535.jpg


dsc05544fg.jpg


dsc05672n.jpg


dsc05796th.jpg


dsc05817f.jpg


dsc05818x.jpg


dsc05859h.jpg


dsc05877u.jpg
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Känner att det är dags att få liv i denna fantastiska tråd igen:)

Jag och en kompis kommer åka till Norge om ca en vecka. Någon som har bra tips på boende nära preikestolen? vill bo så nära att man inte behöver köra någonstans för att vandra upp. Vore så trevligt att kunna ställa hojjarna och packingen byta om och kunna gå direkt.

Är ju ett vanligt resemål så någon kanske har bra tips?:)
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Känner att det är dags att få liv i denna fantastiska tråd igen:)

Jag och en kompis kommer åka till Norge om ca en vecka. Någon som har bra tips på boende nära preikestolen? vill bo så nära att man inte behöver köra någonstans för att vandra upp. Vore så trevligt att kunna ställa hojjarna och packingen byta om och kunna gå direkt.

Är ju ett vanligt resemål så någon kanske har bra tips?:)

Är du rik bor du på hotellet som är precis vid starten av vandringen. Annars finns ett vandrarhem ca 100 m nedför hotellet som kan rekommenderas. Bilden är tagen från hotellet och ned mot sjön. Den bruna kåken är vandrarhemmet. Ni kan inte missa det.2010_05_14 (40).jpg
 
Last edited:

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Är du rik bor du på hotellet som är precis vid starten av vandringen. Annars finns ett vandrarhem ca 100 m nedför hotellet som kan rekommenderas. Bilden är tagen från hotellet och ned mot sjön. Den bruna kåken är vandrarhemmet. Ni kan inte missa det.View attachment 388453

Vandrarhem låter bra:) Behöver man boka det eller brukar det finnas platser?
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Nyss hemkommen från en liten roadtrip i det förlovade landet! Tips till alla "lone rangers" där ute:

http://hihostels.no/

Hur smidigt som helst, oftast ganska fräscht dessutom. Jag hittade övernattning med lakan och frukost inkluderat för 350NOK vilket inte är så illa. Dessutom har sajten en väldigt bra karta som visar alla vandrarhem som är anslutna. Bara att zooma runt och lägga upp en rutt.

Vad det gäller representanter för lag och ordning så såg jag inte mycket av polisen. Dock var jag med om en lurig variant... En Politi stod och tryckte i ett buskage ca 300m (!) från svenska gränsen (Kongsvinger överfarten). Med lätt värkande arsle och svettpärlorna droppandes i det 27 gradiga sommarvädret var det svårt att hålla 80 på en nervig gammal förgasarsporthoj men som tur var låg jag i en bilkö just där så jag klarade mig!

F.ö vill jag lägga till Hagafoss-Aurland (rv50) som ner mot Aurland avslutar med en härlig kurv- och tunnelorgie. Funkar förmodligen minst lika bra i bägge riktningar. Den gamla Bjorgavegen/Aurlandsvegen som går rakt upp över fjället är också värd att köra.
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Någon som vet var jag kan köpa en bra mc karta över Norge? Har hittat en som är i skala 1:1100000 vill helst ha en på 1:600000.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top