Nitrogen i däcken

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
ulf_lundin skrev:
2611745 Nere på %-nivå efter en gång låter väl optimistiskt. Men gör man det ett par ggr i rad
ner till atmosfärtryck så är man snart där. Sen är frågan hur lite 'gammal luft' det ska vara
för att uppnå önskat resultat. (Vad det nu är...:) )
/u

Jo men vi är väl alla ganska överens om att det mest verkar va ett pr trick, tydligen är väl inte vinsten för däckbranchen i sveige lönsam nog så dom försöker väl lura på folk prylar dom inte behöver..
Precis som inom alla andra områden. Vem bryr sig om % gammal luft när det mest är placebon man är ute efter!
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Det var då ingen dum idé som däckkrängarna kommit på och det är inte ren lögn heller så de kan inte fällas i marknadsdomstolen:tummenupp

Som flera redan skrivit så gäller den allmänna gaslagen och då är det ju bara eventuellt vatteninnehåll i "vanlig" luft som kan påverka att vanlig luft har (i min mening obetydligt) större tryckvariationer under körning. Att vanlig luft sedan innehåller andra gaser som lättare letar sig ut genom ett däck eller fälgs inneslutning leder med tiden till att bara de största molekylerna finns kvar i däcken.. Genom vanlig körning och påfyllning av luft så kommer mängden Kväve i däcken att öka med tiden :)

Lite kul är det att inse att folk blir blåsta både bokstavligt och..:D

Ang bildäcks uppvärmning vid aktiv körning så brukade då fälgarna på min busbil bli så pass varma att de inte gick att hålla handen mot dem (dvs ca 55 grader eller mer) redan då jag gasat på några få gånger med efterföljande kraftiga inbromsningar, det brukade då även hoppa gnistor från beläggen och även bolma rök ur hjulhusen så nog bör det gå att få bromsarna på en rallybil varma.
 

Hillclimb

Member
Gick med
20 May 2005
Ort
Västmanland
Hoj
Sidovagnsracer
Jag ska göra ett inlägg till för att förtydliga mig..efter att ha läst lite vad ni skriver och undrar så ska jag förklara vad vi gjorde.

Vi sög luften ur däcken för att det inte skulle vara någon luft i däcken innan det fylldes med nitrogen.

Alla däckstester görs i blindo dvs föraren vet inte vad det är för däck som sitter på bilen under testen. Vi var sponsrade av en Däckstillverkare och de var de som sa till oss att använda nitrogen. Vi testade ca 60-80 mil inför varje vinter, varje körning dokumenteras eftersom variablarna är stora "dubbutstick, mönster, däckstryck, gummiblandning mm" detta görs för att man ska VETA vilket däck som är snabbast på vilket underlag. Det är inte Placebo.

Anledningen till att tidsvinsten blir så stor beror på dubbarna, när däcket blir tillräckligt varmt så viker sig dubben, detta kallas inom rally för att däcken fejdar ur och man kan inte attackera i kurvorna. Innan det går så långt som att däcken fejdar så gör högt däckstryckt att mindre dubbar är i kontakt med vägen därav sämre tider ...

Vi har aldrig mätt tidsskillnader själva med sommardäck beroende på om det var luft eller nitrogen i däcken.

Därför tror jag att för en MC är det ingen eller alt mkt liten skillnad

Jag har inte tillräckligt med fysikkunskaper för att förklara detta fenomenet men 4 års vintertester med Däckstillverkare visar samma saker. Om någon undrar om något mer så kan ni pm mig och jag ska göra vad jag kan för att svara..men som jag skrev, för MC tror jag inte att det blir någon märkbar skillnad.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top