Jag ska göra ett inlägg till för att förtydliga mig..efter att ha läst lite vad ni skriver och undrar så ska jag förklara vad vi gjorde.
Vi sög luften ur däcken för att det inte skulle vara någon luft i däcken innan det fylldes med nitrogen.
Alla däckstester görs i blindo dvs föraren vet inte vad det är för däck som sitter på bilen under testen. Vi var sponsrade av en Däckstillverkare och de var de som sa till oss att använda nitrogen. Vi testade ca 60-80 mil inför varje vinter, varje körning dokumenteras eftersom variablarna är stora "dubbutstick, mönster, däckstryck, gummiblandning mm" detta görs för att man ska VETA vilket däck som är snabbast på vilket underlag. Det är inte Placebo.
Anledningen till att tidsvinsten blir så stor beror på dubbarna, när däcket blir tillräckligt varmt så viker sig dubben, detta kallas inom rally för att däcken fejdar ur och man kan inte attackera i kurvorna. Innan det går så långt som att däcken fejdar så gör högt däckstryckt att mindre dubbar är i kontakt med vägen därav sämre tider ...
Vi har aldrig mätt tidsskillnader själva med sommardäck beroende på om det var luft eller nitrogen i däcken.
Därför tror jag att för en MC är det ingen eller alt mkt liten skillnad
Jag har inte tillräckligt med fysikkunskaper för att förklara detta fenomenet men 4 års vintertester med Däckstillverkare visar samma saker. Om någon undrar om något mer så kan ni pm mig och jag ska göra vad jag kan för att svara..men som jag skrev, för MC tror jag inte att det blir någon märkbar skillnad.