Andreas70
Ny medlem
För er som inte förstår riktigt tar jag det en gång till: hastigheten ändras INTE på hastighetsmätaren vid nedlägg då hastgheten mäts på rotationen på utgående drevaxel och inte beror på hjulets omkrets.
Ok, visste inte att hastighetsgivaren satt på sidan av däcket.
Ok, jag var också lite dryg...
Men alltså:
Med förutsättningen är att mätningen görs på utgående axel, vilket jag tror den görs på zx10. En MC gör 100km/h vid ett visst varvtal med ett 17"hjul. Samma MC visar 100km/h på hastighetsmätaren vid samma förutsättningar.
Om jag mot förmodan byter ut 17"hjulet mot ett 10"hjul så menar du att vid samma varvtal så kommer samma MC visa en högre hastighet på mätaren, men fortfarande bara göra 100km/h i verklig fart?
Förstår jag fortfarande fel?
Förlåt att jag dödar denna diskussion, men med tanke på hastigheten på tex 2:ans växel så verkar hastigheterna stämma, dessutom gör den 285km/h på femman så 14km/h "för fort" på mätaren är inget underligt, snarare tvärtom, i nedläg så kan den procentuella skillnaden bli relativt stor, pga däckets diameter, 3% av 299 är 10km/h, räkna bort felvisningen (285 till 299) så är det sannolikt att hojen bränner i 270+ km/h på femman i ärlig fart, inte otroligt alls...med PC och avgassystem så är det allt annat än otroligt...
Sen att föraren kör som en maniac är en helt annan sak...
Bakhjulet har en mindre diameter längst ut på kanten jämfört med i mitten, därför snurrar hjulet fortare vid max nerlägg, det innebär att det blir som en annan utväxling.För er som inte förstår riktigt tar jag det en gång till: hastigheten ändras INTE på hastighetsmätaren vid nedlägg då hastgheten mäts på rotationen på utgående drevaxel och inte beror på hjulets omkrets.
För er som inte förstår riktigt tar jag det en gång till: hastigheten ändras INTE på hastighetsmätaren vid nedlägg då hastgheten mäts på rotationen på utgående drevaxel och inte beror på hjulets omkrets.
Verkar som det är du som inte förstår riktigt...
Om du kör rakt fram låt säga i en verklig fart av 200km/h. Omkretsen på hjulet, vi skiter i drevning nu, är X meter. Ut mot däckets kant är omkretsen mindre, eller hur? Låt säga 5% mindre. För att bibehålla samma fart vid nedlägg måste ju hjulet snurra 5% fortare för att det inte ska gå åt helvete, dvs rotationen på utgående drevaxel ÖKAR med 5%, med andra ord snurrar hastighetsgivaren 5% fortare. I det här fallet visar hastigetsmätaren 210 km/h
Det är därför motorvarvet stiger när man lägger ner, utan att farten ökar.
Hade t.o.m tänkt o göra ett enkelt räkneexempel men orkade inte. Därför står det 200 km/h o omkrets o skit...
För er som inte förstår riktigt tar jag det en gång till: hastigheten ändras INTE på hastighetsmätaren vid nedlägg då hastgheten mäts på rotationen på utgående drevaxel och inte beror på hjulets omkrets.
Kan det inte vara att hastighetsmätaren visar fel eftersom han ligger i nedlägg och då längre ut på däckens kant som har mindre diameter i förhållande till mitten på däcket och på så sätt lurar hastighetsmätarn?
Lite kul teori, men snurrar inte ett däck lika många varv oavsätt var på däcken man kör?
Tydligen så är detta svårt att fatta...
Enklare:
En hoj gör exakt 250 km/h på fullgas utvarvad fullt.
Om du(teoretiskt)lägger hojen ner och kör på kanten
så kommer hojen att gå saktare!!!!
/Fredde
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Biljettförsäl... |
|
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024
Nu är ägare av Husqvarna No... |
|
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |