Nedlägg i 299 km/h

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
För er som inte förstår riktigt tar jag det en gång till: hastigheten ändras INTE på hastighetsmätaren vid nedlägg då hastgheten mäts på rotationen på utgående drevaxel och inte beror på hjulets omkrets.
 

MikkE

Guest
Och som vanligt børjar diskussionerna sætta igång på liv och død... næstan.

Jag tror inte att han knæskrapar ens!! :4skrika
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ok, jag var också lite dryg...:pannkyss
Men alltså:
Med förutsättningen är att mätningen görs på utgående axel, vilket jag tror den görs på zx10. En MC gör 100km/h vid ett visst varvtal med ett 17"hjul. Samma MC visar 100km/h på hastighetsmätaren vid samma förutsättningar.
Om jag mot förmodan byter ut 17"hjulet mot ett 10"hjul så menar du att vid samma varvtal så kommer samma MC visa en högre hastighet på mätaren, men fortfarande bara göra 100km/h i verklig fart?
Förstår jag fortfarande fel?:va

Varvräknaren och hastighetsmätaren är statiska i förhållande till varran (i princip), den verkliga farten varrierar beroende på hjulets omkrets...
 
Last edited:

-Freddy-

Guest
Förlåt att jag dödar denna diskussion, men med tanke på hastigheten på tex 2:ans växel så verkar hastigheterna stämma, dessutom gör den 285km/h på femman så 14km/h "för fort" på mätaren är inget underligt, snarare tvärtom, i nedläg så kan den procentuella skillnaden bli relativt stor, pga däckets diameter, 3% av 299 är 10km/h, räkna bort felvisningen (285 till 299) så är det sannolikt att hojen bränner i 270+ km/h på femman i ärlig fart, inte otroligt alls...med PC och avgassystem så är det allt annat än otroligt...

Sen att föraren kör som en maniac är en helt annan sak...

Nedlägg? en lång kurva & bred väg som han driver från en kant till en annan och hojen lutar knappt.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
För er som inte förstår riktigt tar jag det en gång till: hastigheten ändras INTE på hastighetsmätaren vid nedlägg då hastgheten mäts på rotationen på utgående drevaxel och inte beror på hjulets omkrets.
Bakhjulet har en mindre diameter längst ut på kanten jämfört med i mitten, därför snurrar hjulet fortare vid max nerlägg, det innebär att det blir som en annan utväxling.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
För er som inte förstår riktigt tar jag det en gång till: hastigheten ändras INTE på hastighetsmätaren vid nedlägg då hastgheten mäts på rotationen på utgående drevaxel och inte beror på hjulets omkrets.

Verkar som det är du som inte förstår riktigt...
:rolleyes:

Om du kör rakt fram låt säga i en verklig fart av 200km/h. Omkretsen på hjulet, vi skiter i drevning nu, är X meter. Ut mot däckets kant är omkretsen mindre, eller hur? Låt säga 5% mindre. För att bibehålla samma fart vid nedlägg måste ju hjulet snurra 5% fortare för att det inte ska gå åt helvete, dvs rotationen på utgående drevaxel ÖKAR med 5%, med andra ord snurrar hastighetsgivaren 5% fortare. I det här fallet visar hastigetsmätaren 210 km/h

Det är därför motorvarvet stiger när man lägger ner, utan att farten ökar.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Verkar som det är du som inte förstår riktigt...
:rolleyes:

Om du kör rakt fram låt säga i en verklig fart av 200km/h. Omkretsen på hjulet, vi skiter i drevning nu, är X meter. Ut mot däckets kant är omkretsen mindre, eller hur? Låt säga 5% mindre. För att bibehålla samma fart vid nedlägg måste ju hjulet snurra 5% fortare för att det inte ska gå åt helvete, dvs rotationen på utgående drevaxel ÖKAR med 5%, med andra ord snurrar hastighetsgivaren 5% fortare. I det här fallet visar hastigetsmätaren 210 km/h

Det är därför motorvarvet stiger när man lägger ner, utan att farten ökar.

Amen!
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
För er som inte förstår riktigt tar jag det en gång till: hastigheten ändras INTE på hastighetsmätaren vid nedlägg då hastgheten mäts på rotationen på utgående drevaxel och inte beror på hjulets omkrets.

Hur tänker du då?
Om han håller samma hastighet (verklig hastighet) när han lägger ner hojen i kurvan så kommer hastighetsmätaren högre hastighet (än vad den brukar fela i vanliga fall)
Spelar ingen roll om den mäter på axel, kedjan eller bakdrevet.. den har ju redan en inprogramerad siffra = omkretsen på hjulet = längden hojen tar sig på ett varv (på axel eller vad fan du vill)
Och fiffalr man med omkretsen utan att programera in i dator så blir de ju fel.. funkar som med vilken bil som hellst eller vilken cykeldator som hellst..
 

Lactox

LactoX
Gick med
14 Nov 2006
Ort
Örebro
Hoj
Såld MC = ingen MC
Kan det inte vara att hastighetsmätaren visar fel eftersom han ligger i nedlägg och då längre ut på däckens kant som har mindre diameter i förhållande till mitten på däcket och på så sätt lurar hastighetsmätarn?

Lite kul teori, men snurrar inte ett däck lika många varv oavsätt var på däcken man kör? :va
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Nej

testa själv. gå ut med ett måttband. mät precis i mitten på toppen av däcket, ett vrv... sen mäter du längst ut i högerkanten, ett varv.. svar? längre på mitten av däcket..
Om diametern ökar måste ju också omkretsen öka....eller hur,?
 

splfredde

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
hade 748r sen rs250r och brutet lårben....jagar nu gammal cbr900
Snälla

Tydligen så är detta svårt att fatta...

Enklare:
En hoj gör exakt 250 km/h på fullgas utvarvad fullt.
Om du(teoretiskt)lägger hojen ner och kör på kanten
så kommer hojen att gå saktare!!!!

/Fredde
 

MinnieF1Mouse

Vem behöver en hel liter för att ha kul
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Ullared
Hoj
Mv Agusta F4 750. Ducati 750F1.
Lite kul teori, men snurrar inte ett däck lika många varv oavsätt var på däcken man kör? :va

Håller med. Mätarn registrerar väl hur många varv hjulet snurrar, och hela hjulet snurrar ju lika fort. Det har väl ingen betydelse var på hjulet du kör. Man kan väl lika gärna räkna asfaltsmetrar från däckets mitt/spets om man vill? Men ett mindre hjul ger ju förstås en snabbare mätare.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top