Nedlägg i 299 km/h

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Prova att lägga ner en hoj i 299 blås så får ni se hur lätt det är... Jag sätter ett paket mjölk på att han inte är i närheten av 300km/h!
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Spelar ingen roll om den så är drevad 50kugg upp bak och 5ner fram. Den visar ändå inte mer på mätaren i förhållande till varvtalet. = fel på växelvisaren.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Spelar ingen roll om den så är drevad 50kugg upp bak och 5ner fram. Den visar ändå inte mer på mätaren i förhållande till varvtalet. = fel på växelvisaren.

Men alltså. Varvtalet följer med hastigheten på mätarna, det är helt rätt. Om den är nerdrevad visar den fortfarande t.ex. 285 km/h vid 12600 varv på 5:an som FZ1 sa. Men den verkliga hastigheten kan vara 150, beroende på hur mycket den är nerdrevad. Eftersom hastighetsmätaren är kalibrerad till att visa t.ex285 på ett visst varvtal på den utgående axeln, med en viss utväxling på dreven och en viss omkrets på bakhjulet, spelar det ingen roll viken växel man har i osv. Däremot så når axeln det varvtalet vid en mycket lägre hastighet när den drevas ner. Ändringen i utväxlingen sitter ju, så att säga, efter utgående axel där hastigheten mäts. Däremot om man ändrar på dreven i växellådan blir det ju annorlunda.

Förklara gärna varför nerlägget gör att hastighetsmätaren visar 299 på motorcykeln i filmen istället för att vara dryg. Jag vill lära mig.
Läs ovan, förlåt om jag var dryg, det var inte min mening :pannkyss

Likadant blir det om du sätter på ett mycket mindre bakhjul, den snurrar fortare än originalet och hastighetsmätaren visar för mycket. Eftersom radien på ett mc-bakdäck är mycket mindre på sidan än i mitten blir rotationsomkretsen mycket kortare.

Om du snurrar ett skottkärrehjul bredvid ett bildäck så snurrar det mindre hjulet fler varv, och snabbare givetvis, för att färdas samma sträcka. Hastighetsmätare mäter varvtal inte längden på sträckan hjulet färdats under en given tid.

Hoppas jag har förklarat det på ett tydligt sätt så det inte missförstås...

EDIT: Skrev så länge så att jag inte märkte att Somehow redan hade sagt samma sak
 
Last edited:

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Jag kollade noga på just den sekvensen ett par gånger och det ser ut som han växlar upp från 4'an till 5'an och sen ger han fullt en stund innan mätaren visar 299km/h men det låter inte och ser inte ut som han någonsin lägger i 6'an. Dock ser det ut som det är ganska mycket övervarv, ni som har zx10'or kan man nå 299km/h på femman innan regulatorn slår ifrån? Jag har inte ens provkört min ännu så jag har ingen koll själv :D
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jag kollade noga på just den sekvensen ett par gånger och det ser ut som han växlar upp från 4'an till 5'an och sen ger han fullt en stund innan mätaren visar 299km/h men det låter inte och ser inte ut som han någonsin lägger i 6'an. Dock ser det ut som det är ganska mycket övervarv, ni som har zx10'or kan man nå 299km/h på femman innan regulatorn slår ifrån? Jag har inte ens provkört min ännu så jag har ingen koll själv :D


Jovisst, har du typ 15 kuggar fram och 50 bak så visar mätaren 299 på 5:an
(Mer om inte dagens hastighetsmätare varit spärrade att visa mer än 299)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Prova att lägga ner en hoj i 299 blås så får ni se hur lätt det är... Jag sätter ett paket mjölk på att han inte är i närheten av 300km/h!
Precis. Det är ett mycket bättre skäl att ifrågasätta farten än att drevning skulle vara ändrad. Gyrokraften i hjulen vid närmare 300 km/h är så stor att det troligen inte är fysiskt möjligt att lägga ned och svänga som i filmen.

Den snabbaste kurvan på Nürburgring tas i ca 220 km/h och där krävs verkligen en del kraft för att ändra riktning.

Den snabbaste kurvan i MotoGP är "Turn Eleven" på Istanbul Park Circuit och inte ens där är farten i närheten av 299 km/h.

Att en gatknutte på en Kawasaki Z1 kör avsevärt snabbare än Rossi och i en skarpare landsvägskurva är...ja, inte troligt.
 

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Speed Triple
Hoj
Sörmland


Läs ovan, förlåt om jag var dryg, det var inte min mening :pannkyss

Likadant blir det om du sätter på ett mycket mindre bakhjul, den snurrar fortare än originalet och hastighetsmätaren visar för mycket. Eftersom radien på ett mc-bakdäck är mycket mindre på sidan än i mitten blir rotationsomkretsen mycket kortare.

Om du snurrar ett skottkärrehjul bredvid ett bildäck så snurrar det mindre hjulet fler varv, och snabbare givetvis, för att färdas samma sträcka. Hastighetsmätare mäter varvtal inte längden på sträckan hjulet färdats

Ok, jag var också lite dryg...:pannkyss
Men alltså:
Med förutsättningen är att mätningen görs på utgående axel, vilket jag tror den görs på zx10. En MC gör 100km/h vid ett visst varvtal med ett 17"hjul. Samma MC visar 100km/h på hastighetsmätaren vid samma förutsättningar.
Om jag mot förmodan byter ut 17"hjulet mot ett 10"hjul så menar du att vid samma varvtal så kommer samma MC visa en högre hastighet på mätaren, men fortfarande bara göra 100km/h i verklig fart?
Förstår jag fortfarande fel?:va
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ok, jag var också lite dryg...:pannkyss
Men alltså:
Med förutsättningen är att mätningen görs på utgående axel, vilket jag tror den görs på zx10. En MC gör 100km/h vid ett visst varvtal med ett 17"hjul. Samma MC visar 100km/h på hastighetsmätaren vid samma förutsättningar.
Om jag mot förmodan byter ut 17"hjulet mot ett 10"hjul så menar du att vid samma varvtal så kommer samma MC visa en högre hastighet på mätaren, men fortfarande bara göra 100km/h i verklig fart?
Förstår jag fortfarande fel?:va
http://www.sct.nu/traning/traningslara/vaxel.htm
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Ok, jag var också lite dryg...:pannkyss
Men alltså:
Med förutsättningen är att mätningen görs på utgående axel, vilket jag tror den görs på zx10. En MC gör 100km/h vid ett visst varvtal med ett 17"hjul. Samma MC visar 100km/h på hastighetsmätaren vid samma förutsättningar.
Om jag mot förmodan byter ut 17"hjulet mot ett 10"hjul så menar du att vid samma varvtal så kommer samma MC visa en högre hastighet på mätaren, men fortfarande bara göra 100km/h i verklig fart?
Förstår jag fortfarande fel?:va

Nej den kommer visa samma hastighet, men den verkliga blir mindre!
 

PAJSEN

pajsen
Gick med
17 May 2006
Ort
i ett hus
Hoj
R1 -07.crf450-09
Det e bara att innse att han e bäst i världen på att köra hoj
och det går bara att göra med en kawasaakiiiii......känn på den:D
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Förlåt att jag dödar denna diskussion, men med tanke på hastigheten på tex 2:ans växel så verkar hastigheterna stämma, dessutom gör den 285km/h på femman så 14km/h "för fort" på mätaren är inget underligt, snarare tvärtom, i nedläg så kan den procentuella skillnaden bli relativt stor, pga däckets diameter, 3% av 299 är 10km/h, räkna bort felvisningen (285 till 299) så är det sannolikt att hojen bränner i 270+ km/h på femman i ärlig fart, inte otroligt alls...med PC och avgassystem så är det allt annat än otroligt...

Sen att föraren kör som en maniac är en helt annan sak...
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Att ZX10R skulle göra 299 km/h på femmans växel. Antagligen beror den fina hastigheten på att han dels kör fort men även att hojen är omdrevad så den visar fel hastighet.


min gamla zx10:a hade en (teoetiskt uppmätt) toppfart 311km/h, inget luftmotstånd eller andra faktorer inräknat.. klart den kan visa 299 på 5:an.. sen som ala säger vid nedlägg osv...

fort kör han iaf. :tummenupp
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top