Nürburgring och mc åkning verkar inte fungera längre.

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Inte fan är det ju bara förarfel. När 3 på rad vurpar är ju ngt galet, ser ut att att vara jävligt halt!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Risken att samma sak händer på vanlig väg varje gång man kör är långt ifrån obefintligt :skrämd Oddsen att klara sig är betydligt sämre då.
 

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
FAGERSTA
Hoj
BMW R nine T/5 2020
Kört 50 varv i sommar på Nordslingan,fungerade alldeles utmärkt.
Mc + bil tycker jag går bra,bara att släppa om bilarna innan kurvan.
kör med marginaler ,käns OK.
Men va fan ska man med en 1liters klubba på en Gokartbana å göra:confused::dummer
 

Lillmark

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2013
Ort
Norrköping
Hoj
-07 Aprilia sxv
Jag ser vanligaste mc olyckorna när de ska gå fort. Går ganska sakta ändå lyckas folket köra av. Har blicken fel och vågar inte lägga ner.
Ser mer lr mindre ut som dom kör av med flit. Att inte vuxna förare kan ta de lugnt och arbeta upp farten sakta.

Sen ser de helt klart ut att släppa konstigt för de snabbare förarna som ändå verka har koll på läget.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Många exempel på att de tittar på hojen framför och inte på vart de själva ska ta vägen.
Lätt hänt när man jagar någon men slutar oftast tråkigt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vetefasen om jag är så himla sugen på att köra där under en öppen körning. Framför allt med tanke på risken att utsättas för andra som kör med betydligt mindre marginaler än de har förmåga till eller som i några exempel i filmen där man stjäl spår eller rent av prejar andra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det sprutar nog både den ena och den andra vätskan ur Gunters hårdplågade fordon på ringen, standardfordon utan uppsamlingskärl som plågas hårdare än någonsin, många med överfyllda vätskor...
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Vetefasen om jag är så himla sugen på att köra där under en öppen körning. Framför allt med tanke på risken att utsättas för andra som kör med betydligt mindre marginaler än de har förmåga till eller som i några exempel i filmen där man stjäl spår eller rent av prejar andra.

2014 körde jag två varv, när jag hade kört första så tvekade jag om jag verkligen skulle kör det andra, alltså det går väldigt fort där och banan biter tillbaka när man försöker köra offensivt och inte vet vad som finns bakom nästa krök. Höll på att räta på ett ställe men redde ut det till alla fotografers stora besvikelse på närliggande gräskulle utanför staketet.
Till slut körde jag andra varvet också eftersom jag ändå redan hade betalt det.
Som glad amatör utan banerfarenhet så lyckades jag inte ens hänga på en lokal förmåga med en Golf Caddy med ett älska Nurburgring märke på bakdörren, visserligen hade jag tre packväskor på Tigern men det hade nog inte spelat någon roll om jag varit utan.
Alltså när man kör det man vågar i en kurva och så swishar det förbi en mc med hjälmen i ens knähöjd med en MCLaren 5 meter efter tätt följt av en golf 1a och en porsche, det känns som att det föreligger en viss risk här.
 

Raderad medlem 51742

Guest
2014 körde jag två varv, när jag hade kört första så tvekade jag om jag verkligen skulle kör det andra, alltså det går väldigt fort där och banan biter tillbaka när man försöker köra offensivt och inte vet vad som finns bakom nästa krök. Höll på att räta på ett ställe men redde ut det till alla fotografers stora besvikelse på närliggande gräskulle utanför staketet.
Till slut körde jag andra varvet också eftersom jag ändå redan hade betalt det.
Som glad amatör utan banerfarenhet så lyckades jag inte ens hänga på en lokal förmåga med en Golf Caddy med ett älska Nurburgring märke på bakdörren, visserligen hade jag tre packväskor på Tigern men det hade nog inte spelat någon roll om jag varit utan.
Alltså när man kör det man vågar i en kurva och så swishar det förbi en mc med hjälmen i ens knähöjd med en MCLaren 5 meter efter tätt följt av en golf 1a och en porsche, det känns som att det föreligger en viss risk här.

Ja, det blir väl knepigt när diverse olika kategorier förare med olika förmåga befinner sig på banan samtidigt. Vet inte hur uppstyrt det är - läggs det någon större vikt vid att gå igenom hur man bör bete sig på banan eller är det enbart informationsskyltar, att man får skriva under att man kör på egen risk och liknande?

Visst skulle det vara kul att köra på ringen nån gång, men jag håller mig nog till "vanliga" racingbanor där det är lite mer uppstyrt.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag har kört ca 120 varv på Ringen och hittar fortfarande inte riktigt runt...Första gångerna var i början av 2000-talet och då körde vi på vanliga öppna körningar. Det var klart mindre trafik då än det är idag, speciellt under högsäsong.
Den är fortfarande läskig och oförutsägbar, men med en lockelse som är svår att förklara.

Det var några år sedan senast, och de flesta varven Har avverkats på 2 av Motorrads kurser, då det bara är deltagare i denna kursen på banan, då man hyr hela banan. Därav priset.
Kommer förmodligen inte att köra på en öppen körning mer, var förbi Ringen förrförra sommaren och även för fyra år sedan, men hängde bara i depån och kollade alla balla ekipage. Senast jag var där var det också avstängt för motorcyklar den dagen.

Har dessutom kraschat på Ringen... En ganska mild lowsider i Bruenschen när jag kom ut på blöta curbs. Ett litet aber var att hojen var en lånad Gixxer 750. Ångestfylld så dränkte jag mina sorger den kvällen och körde dagen efter med mörbultad kropp 92 mil i hällregn och mörker till huset i Skåne. Mörkt visir gjorde inte upplevelsen så mycket bättre. Fick köra på kompisens bakljus.
Får väl skylla på ungdomligt oförstånd.
Slutsatser:
Åk på Motorrads kurs, även om det kostar en del.
Om du bara vill ta ett turistvarv gör det under lågsäsong.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Kört av på Ringen men höll mig på hjulen.
Fantastiskt landskap, god öl och härliga människor som hyr ut rum och serverar äkta Bayersk frukost, love it.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ja, det blir väl knepigt när diverse olika kategorier förare med olika förmåga befinner sig på banan samtidigt. Vet inte hur uppstyrt det är - läggs det någon större vikt vid att gå igenom hur man bör bete sig på banan eller är det enbart informationsskyltar, att man får skriva under att man kör på egen risk och liknande?

Visst skulle det vara kul att köra på ringen nån gång, men jag håller mig nog till "vanliga" racingbanor där det är lite mer uppstyrt.
Det enda man gjorde var en säkerhetskontroll på mig, den bestod i att jag fick ta bort hjälmkameran eftersom min hjälm inte är godkänd med den på och så knackade man på mina knän för att känna att jag hade CE godkända skydd...sen var det bara att åka, ingen som helst info om hur man ska bete sig på banan.
min kompis hade ingen kamera på sig och därför gjordes inte heller någon kontroll på honom.
Kan möjligen funnits informationsskyltar på plats men det är inget jag kommer ihåg att jag läst.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har bara kört bil där och det är den enda bana som lockar mig överhuvudtaget. Alla andra jag har kört är för korta och platta. Det blir mest bara upprepning och inte så mycket nya erfarenheter. På Ringen kan banan var regnig nästa varv eller så står det nån Porsche i ett räcke till skillnad från varvet innan.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Har kört på ringen några gånger, första gången 1991 och senaste(sista?)gången för fem år sedan, och ett par gånger däremellan. Har aldrig fastnat och hittat det där fantastiska som man ska säga om man är en cool sporhojsåkare.

Banan är häftig, men man behöver så ruskigt med varv för att kunna hitta den riktiga njutningen där man i alla fall tror sig ha koll på läget och kan ladda fullt ut.

Tillägas bör att jag aldrig gått någon ringenkurs eller fått ha banan för mig själv ett par dagar, då kanske jag resonerat annorlunda:va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns det något MC-spel / Bil-spel med Nürburgring alternativr Mountain Coarse Isle of Man
bara för kul och testa nu under lågsäsong.....
Eller några MotoGP banor.
Förslag ?
Gärna för PC.
Eller är det betydligt bättre köpa en X-Box , Playstation ?
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Finns det något MC-spel / Bil-spel med Nürburgring alternativr Mountain Coarse Isle of Man
bara för kul och testa nu under lågsäsong.....
Eller några MotoGP banor.
Förslag ?
Gärna för PC.
Eller är det betydligt bättre köpa en X-Box , Playstation ?

Jag körde hundratals varv i ett gammalt spel till PS2 för en herrans massa år sen där Nordslingan finns med, det hette Project Gotham Racing vill jag minnas.
Sen finns banan även med i bilsimulatorn rFactor(PC).
Skulle förvåna mig om den inte finns med i tex Asetto Corsa(PC)(också mer åt simulatorhållet)

På Steam har jag sett att det finns ett spel som heter Isle of man TT(PC), har inte provat det än.
https://steamcommunity.com/app/626610
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Finns det något MC-spel / Bil-spel med Nürburgring alternativr Mountain Coarse Isle of Man
bara för kul och testa nu under lågsäsong.....
Eller några MotoGP banor.
Förslag ?
Gärna för PC.
Eller är det betydligt bättre köpa en X-Box , Playstation ?

Jag har aldrig spelat tv-spel i hela mitt liv men då jag fick rosfeber precis före älgjakten och inte kunde gå med hunden första älgjaktsveckan köpte jag Ride on the edge 2 till ungarnas PS4 för att ha nåt att göra. Går väl inte så bra hittils, har inte tagit min runt ett helt varv på the mouintain course utan att krasha.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top