Nån som följer utvecklingen i Ukraina?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Var tar vi den kostnaden ur?

NATO-medlemskap kostar oss minst 11 miljarder per år, ända upp till 40 miljarder (om man ska följa regeln om 2% av landets BNP, men knappt inga länder som följer den regeln utan de ligger ofta omkring 1,3-1,4%).

Att INTE gå med i NATO men ändå har ett försvar som håller för något i mer än några få dagar, kostar nog minst det dubbla, 60-80 miljarder per år. Ensam är inte stark helt enkelt.


Oavsett om vi är med i NATO eller inte så lär ju Ryssland se oss som NATO-allierade. Och i ärlighetens namn, har vi någonsin tänkt oss alternativet Ryssland framför västvärlden?...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
NATO-medlemskap kostar oss minst 11 miljarder per år, ända upp till 40 miljarder (om man ska följa regeln om 2% av landets BNP, men knappt inga länder som följer den regeln utan de ligger ofta omkring 1,3-1,4%).

Att INTE gå med i NATO men ändå har ett försvar som håller för något i mer än några få dagar, kostar nog minst det dubbla, 60-80 miljarder per år. Ensam är inte stark helt enkelt.


Oavsett om vi är med i NATO eller inte så lär ju Ryssland se oss som NATO-allierade. Och i ärlighetens namn, har vi någonsin tänkt oss alternativet Ryssland framför västvärlden?...

Fast är vi med får vi ju även accepteras att dras med i deras påhitt, det kan vara värt en del att slippa den kostnaden.

Det är ju inte bara kostnader för försvar det handlar om i Nato, krigsföring tär rätt bra på kassan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fast är vi med får vi ju även accepteras att dras med i deras påhitt, det kan vara värt en del att slippa den kostnaden.

Det är ju inte bara kostnader för försvar det handlar om i Nato, krigsföring tär rätt bra på kassan.
Vad tycker du är alternativet för Sverige, att rusta upp kraftigt? Egna atomvapen?

Jag tycker att USA och England och några till stormakter/demokratier verkar vara bra att få hjälp av, för att inte tala om närområdet med Baltikum, Norge, Danmark.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Idag ligger vi på siffror runt 1.15% av BNP till försvar.
En realistisk summa för att vara med i Nato, vore runt 50mdr gissar jag på, i BNP mätt i motsvarande nivå som ex. Norge.
Och Sverige likt Norge är ju ur Natoperspektiv strategiskt bra områden.
Sverige skulle sannolikt även kunna släppa vissa arenor eller förmågor till förmån för Natomedlemsksp.
Eventuellt skulle exempelvis marina arenan kunna tillgodoses av andra natonationer. Svenska försvaret skulle istället då kunna lägga ökade resurser på sådant vi har större internationell erfarenhet av och goda omdömen från övriga länder, markarenan. (behöver inte vara just dessa, ett exempel bara)

Det hade anser jag varit bättre att helt kunna stå på egna ben med förmågan i alla arenor. Men det kräver sannolikt runt 4% av BNP. Med ökande spänningar i europa tror jag mer på ett Nato medlemskap än alternativet alliansfritt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vad tycker du är alternativet för Sverige, att rusta upp kraftigt? Egna atomvapen?

Jag tycker att USA och England och några till stormakter/demokratier verkar vara bra att få hjälp av, för att inte tala om närområdet med Baltikum, Norge, Danmark.

Jag tror på att ha ett större hemvärn, gärna att alla nuvarande vapenägare blir det per automatik.

Risken att vi blir indragna i något av våra allierade i ett evt. nato är bra mycket större än att vi blir invaderade.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Risken att vi blir indragna i något av våra allierade i ett evt. nato är bra mycket större än att vi blir invaderade.

Där är vi och har varit ett bra tag kan jag tycka, att delta i Natoledda insatser.
Bosnien
Kosovo
Afghanistan


Sen har vi även bidragit vid Eu-ledda insatser

Libyen var om jag minns rätt också en Natoledd verksamhet med FN resolution i botten.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Där är vi och har varit ett bra tag kan jag tycka, att delta i Natoledda insatser.
Bosnien
Kosovo
Afghanistan


Sen har vi även bidragit vid Eu-ledda insatser

Libyen var om jag minns rätt också en Natoledd verksamhet med FN resolution i botten.

Fast nu har vi valet, stor skillnad.

Sen kan man fråga sig varför vi skall vara med och leka världspolis innan vi har ordning på hemmaplan.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kanske kan va ett medel för att få ordning på hemmaplan...

Edit; läsvärt i debatten
http://mobil.dn.se/debatt/fem-myter-om-svenskt-medlemskap-i-nato/

Knappast, är det något det visat är det att vi flyttar problemet till hemmaplan. Men man skall aldrig underlätta för staten att kunna ingå i väpnade konflikter, det måste stanna som ett beslut av det breda folket.

Man bör välja sina strider väl, att t.ex som nu ingå i strid mot människor med religiös övertygelse utan ett fast land är dömt att misslyckas.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror på att ha ett större hemvärn, gärna att alla nuvarande vapenägare blir det per automatik.

Risken att vi blir indragna i något av våra allierade i ett evt. nato är bra mycket större än att vi blir invaderade.
Så hemvärnet med älgstudsare är ett trovärdigt alternativ att försvara Sverige? Jag är inte övertygad. Men visst borde vi som passerat nålsögat få införskaffa vilka vapen vi vill och starta milis, det var kanske det du menade?

Jag tror fördelarna med NATO överväger nackdelarna. Ser inget problem att bli indragen i något heller, kul för folk att få åka på tjänsteresa.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Menar du att det är vår angelägenhet?

Det är knappast så att länderna runt sitter utan stridande enheter, långt ifrån.

- - - Updated - - -



Varför är du emot ett fungerande hemvärn?

Om det är något som fungerar mot främmande makt är det bönder med handeldvapen.

Så länge de kör sin egen grej, fine.
Men att kasta in "bönder" med vapen i hemvärnets organisation och i konflikt strida tillsammans, nej.

Låt de fungera som la resistance!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...
Oavsett om vi är med i NATO eller inte så lär ju Ryssland se oss som NATO-allierade. Och i ärlighetens namn, har vi någonsin tänkt oss alternativet Ryssland framför västvärlden?...

Jag hoppas du har rätt i det påståendet för om du har fel så ser dom oss som ett av få länder där de utan problem kan utöka sitt territorium.
För nej jag vill verkligen inte leva i Ryssland.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Så hemvärnet med älgstudsare är ett trovärdigt alternativ att försvara Sverige? Jag är inte övertygad. Men visst borde vi som passerat nålsögat få införskaffa vilka vapen vi vill och starta milis, det var kanske det du menade?

Jag tror fördelarna med NATO överväger nackdelarna. Ser inget problem att bli indragen i något heller, kul för folk att få åka på tjänsteresa.

Naturligtvis måste de få ut beväpning och erforderlig utrustning, typ som hemvärnsmän.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Så länge de kör sin egen grej, fine.
Men att kasta in "bönder" med vapen i hemvärnets organisation och i konflikt strida tillsammans, nej.

Låt de fungera som la resistance!

Nu är ju redan många bönder hemvärnsmän, eller trodde du hemvärnet var en yrkesarme på standby?
 
Nyheter
Ole Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top