Nästa Yamaha R1 – hur kommer den se ut?

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Är det inte dags för Yamaha att lägga ner R1:an och hitta på en helt ny motorcykel med nytt namn istället?? :yoparty

R1 är för starkt varumärke på sporthojsidan för att det ska ändras, samma sak som för GSXR, CBR osv..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min känsla är att ökningen av Streetfighters och andra "allround" hojar har tagit andelar från sporthojarna. Men det är min egna subjektiva bedömning.

Din bedömning backas upp mycket väl av försäljningssiffror. De segment som säljer bra just nu är mindre streetfighters (därav MT-09) och alukoffer-segmentet (BMW och Ducati Multistrada). Sporthojar har tappat 4/5 av marknaden de hade för bara fem år sedan.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Din bedömning backas upp mycket väl av försäljningssiffror. De segment som säljer bra just nu är mindre streetfighters (därav MT-09) och alukoffer-segmentet (BMW och Ducati Multistrada). Sporthojar har tappat 4/5 av marknaden de hade för bara fem år sedan.

För fem år sedan upplevde jag att det var ganska enkelt att få tag på bandagar.
Numera får man ligga i lite.

Å andra sidan vinglar många omkring på millenieskiftsmaskiner i bra fart (vilket iofs talar för att Marknaden måste komma med något nytt som förpassar en k5:a till Honda Bol'dor-klass)
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Första röd-vita R1:an är min absoluta drömhoj och det var den som fick upp mitt öga för tvåhjulingar. Nu äger jag den och drömmen uppfylldes. Efter att ha ägt den i snart ett år kan jag fortfarande inte sluta smita ut i garaget och bara titta på den ibland, och den går som en dröm. Hur som helst så lekte jag i Photoshop lite och det kanske är nåt sånt här nya R1 borde se ut? Eller inte... enda syftet med bilden var egentligen att göra en hoj som jag tyckte var snygg :) Hoppas att Yamaha får till det och att den nya R1:an får fler ungdomar att få upp ögonen för hojar, precis som det var för mig :tummenupp

b31d.jpg
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Första röd-vita R1:an är min absoluta drömhoj och det var den som fick upp mitt öga för tvåhjulingar. Nu äger jag den och drömmen uppfylldes. Efter att ha ägt den i snart ett år kan jag fortfarande inte sluta smita ut i garaget och bara titta på den ibland, och den går som en dröm. Hur som helst så lekte jag i Photoshop lite och det kanske är nåt sånt här nya R1 borde se ut? Eller inte... enda syftet med bilden var egentligen att göra en hoj som jag tyckte var snygg :) Hoppas att Yamaha får till det och att den nya R1:an får fler ungdomar att få upp ögonen för hojar, precis som det var för mig :tummenupp

b31d.jpg

Gör den orange och du har uppfunnit en RC-8

(Snyggt jobbat btw)
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Ojdå, du har visst hunnit ändra dig på 5 månader, kanske för att de inte har uppdaterat R1an tills i år?
Håll ut, jag tror som du i ditt första inlägg att snart så får den sig ett rejält lyft :tummenupp

Håller även med om teorin angående prishöjningen 2008, riktigt tråkigt...
Förr kunde man skryta med den snabba utvecklingen inom sporthojar, en rejäl uppdatering i stort sett varje år, tyvärr ser det inte ut så längre.
Nu hoppas jag att de rycker upp sig, börjar uppdatera hojarna i samma takt som förr + att kawa och sukka ger sig in i MotoGP igen :)
Enda anledningen till att jag har ändrat mig efter 5 månader är att jag trodde verkligen innerligt att Yamaha skulle släppa en helt ny R1 till 2014.
Som en R1 fanatiker så är jag väldigt besviken på Yamaha.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Vad jag har hört så ska nästa generation av R1 presenterars hösten 2014.
Källa på det?

”...maybe 2015 will have some surprises in the sport bike category from the tuning fork brand.”
http://www.asphaltandrubber.com/bikes/2014-yamaha-yzf-r1-r6-race-blu/

”Before you read any farther, here’s the bad news. First, it does not appear as though either the R1 or the R6 received any other updates for 2014. Nothing in Yamaha’s announcement mentions any changes besides the color.”
http://blog.motorcycle.com/2013/08/...4-yamaha-yzf-r1-and-yzf-r6-race-blu-unveiled/

http://www.yamahamotorsports.com/sport/products/modelhome/6/0/home.aspx
http://www.yamaha-motor.ca/products/details.php?model=4425&group=MC&catId=79
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Yamahacenter i Helsingborg?

Frågan är om de får information som vi inte kan leta upp med Google.

Hur det är med just Yamaha vet jag inte men hos KTM har jag tillgång till ÅF material och där presenteras nya modeller och info om vad som är på väg innan det dyker upp på google.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Hur det är med just Yamaha vet jag inte men hos KTM har jag tillgång till ÅF material och där presenteras nya modeller och info om vad som är på väg innan det dyker upp på google.

oooo tell meee! Kommer det någon uppdaterad RC8 snart? Kom igeeeen, ingen behöver veta att det var du som sa det. :tungan
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
oooo tell meee! Kommer det någon uppdaterad RC8 snart? Kom igeeeen, ingen behöver veta att det var du som sa det. :tungan

Inte den blekaste faktiskt. Är ju bara intresserad av SX/EXC modellerna...

Är dock väldigt tveksam till att så skulle vara fallet. De släpper ju nya 1290 superduke nu och en ny LC8 motor ligger en bit bort gissningsvis när den befintliga behöver typas om för avgaskraven dvs 2016.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Kommentatorerna till ett race pratade om att Yamaha ville veta hur stor motorvolym de skulle få ha med sin trecylindriga motor i WSBK (kan tänka mig att de inte var nöjda med nuvarande regler om motorvolym) och det kan ju tänkas att de fortfarande inte är nöjda eller att de inväntar de nya reglerna som ska gälla inom WSBK.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur det är med just Yamaha vet jag inte men hos KTM har jag tillgång till ÅF material och där presenteras nya modeller och info om vad som är på väg innan det dyker upp på google.
Från "vanligen välunderrättad källa" har jag förstått att vi kan vänta oss stora ting först 2015, gäller inte endast Yamaha. Personligen hoppas jag att Suzuki väljer att fira sin återkomst till MotoGP på lämpligt vis!

Yamaha låter spännande, kanske får jag äntligen min Daytona 1100 till slut? En R med fina chassiprylar, tack? :)
 
Last edited:
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top