Nästa Yamaha R1 – hur kommer den se ut?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Man kan ju alltid hoppas att de återgår till 04-06-designen men med uppdaterade "finesser".
Skulle även önska att den blev mindre och mer kompakt rent fysiskt.

Nu när jag tänker efter så vill jag bara ha 1000cc motorn i ett 600-chassi och med R6 06 och framåt-designen :tungan
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Den behöver se lite mindre ut som en gravid guppy...som någon stukat ryggraden på.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Behöver de egentligen göra så mycket mer än att hårdbanta den (runt 200kg tankad vore ju nice), bättre fjädringskomponenter som gör sig bättre än nuvarande konfiguration på bana, en uppsättning Brembo bromsar (inte nödvändigtvis monobloc, samma som S1000RR räcker gott), en lite kompaktare körställning, quickshifter och slirkoppling (om den inte redan har det vill säga). Jag tror en lättare hoj och kompaktare chassi vore intressant med den där motorn.

Sedan släpper de naturligtvis en SP-version med gaffel, stötdämpare och styrdämpare från Öhlins, lite aggressivare chassigeometri, justerbara fotpinnar som originalutrustning, några kg lättare tack vare smidda fälgar och enkelsits, Brembo monoblocs...

Vore inte det en bra line-up?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Behöver de egentligen göra så mycket mer än att hårdbanta den (runt 200kg tankad vore ju nice), bättre fjädringskomponenter som gör sig bättre än nuvarande konfiguration på bana, en uppsättning Brembo bromsar (inte nödvändigtvis monobloc, samma som S1000RR räcker gott), en lite kompaktare körställning, quickshifter och slirkoppling (om den inte redan har det vill säga). Jag tror en lättare hoj och kompaktare chassi vore intressant med den där motorn.

Sedan släpper de naturligtvis en SP-version med gaffel, stötdämpare och styrdämpare från Öhlins, lite aggressivare chassigeometri, justerbara fotpinnar som originalutrustning, några kg lättare tack vare smidda fälgar och enkelsits, Brembo monoblocs...

Vore inte det en bra line-up?

Den väger 208 och har slirkopplig sedan 2009 om de inte har tjockat på den på senare år,,,, ABS kanske väger nått kilo. Jag tycker de skulle sätta kraft på ett lite bredare bottendrag än den redan har nu då skulle den hänga på både BMW och Kawa.
Mattsvart bakdel är snyggt om man frågar mig.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag gissar på mycket M1 i specifikationen, bland annat kommer motorn gissningsvis att få inverterad rotationsriktning för att minska gyrokrafterna. Det skulle bli en stor snackis bland oss i kundgruppen, och dessutom utgöra ett naturligt nästa steg i f t dagens crossplane-design. Dessutom kan vi nog förlåta ett visst underläge i hästkraftsraseriet på grund av en sådan djärv konfiguration.

Yamaha fick ju bästa betyg för sitt antispinn när 2012 års modeller testades så det funkar bra även 2014, ABS är ju ett absolut måste.

Elektronisk eller mekanisk slirkoppling, något kommer i alla fall att finnas med. Förmodligen kommer R1 inte att säljas fullkittad för att kunna hålla ett attraktivt ingångspris, men har vi riktigt tur erbjuds en SP-modell med QS, launch-control, speed limiter och guldfärgade chassikomponenter direkt vid försäljningsstarten!

Designmässigt tror jag inte Yamaha vågar sig på att göra en Honda -08, vi lär se en klassisk, symmetrisk och snygg maskin med underliggande ljuddämpare och sidopipa, kort och smäckert designad bakram samt ganska heltäckande sidokåpor.

Sittställning lär följa trenden från t ex Kawasaki, alltså mindre , mer kompakt och smalare. Däremot är det inte otroligt att Yamaha offrar något litet av sportigt extremt på komfortens altare, i alla fall om 35+ blir den tilltänkta målgruppen.

Men det stora numret tror jag blir motorkonfigurationen.

Mina 2p:)

Allt hänger på vilken väg MotoGP och WSBK tar. Kommer WSBK finnas kvar och Yamaha ger sig in i leken igen så kommer det bli något likt det vi sett hitills. Annars så kan det nog mycket väl bli att design och konfiguration går åt M1 hållet än mer. Men någon riktig big-bang motor med inverterad rotationsriktning tror jag inte det blir, redan när crossplane-motorn lanserades 2009 så gjordes det klart att det skulle bli för dyrt att tillverka en sådan motor för gatbruk.
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Förmodligen ingen större förändring rent utseendemässigt möjligtvis ett facelift typ.
Kan bli svårt att slå RSV4&PANIGALE på fingrarna där dom är "Top of the line"

Vad dom behöver göra är att skjuta till lite fler hingstar, så den börjar närma sig S1000r effektmässigt.
Då lär den börja sälja ordentligt för idag hoppar många av den pga av just den orsaken att den känns svag.
Precis som jänkarna Over there så spelar effekten större roll än alla hjälpmedel typ. Prexis som här hemma :hihi
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Förutom att motorn saknar toppeffekt jämfört med konkurrenterna så är det väl inget större fel på den nuvarande R1:an...? De som sågar R1:an är ju mest sådana som väljer hoj utifrån broschyren, inte utifrån körupplevelsen eller genom att tänka efter på vad man verkligen får.

Motorn har en helt underbar V4-liknande karaktär. Toppeffekt och toppfart drar som sagt inte till sig fjortisarna vid korvkiosken, men jag kan sätta en bra slant på att en duktig förare blir snabbare "corner to corner" jämfört med mer effektstinna konkurrenter.
Vikten får ofta kritik i press såväl som på forum, men den som har vägt hojen vet att den är lättare än MV:n och bara något enstaka kilo tyngre än BMW:n och Hondan.
ABS och quickshifter saknas uppenbarligen, men de flesta glömmer att man faktiskt har en traction control som fungerar bättre än Kawasaki och BMW, fullt i nivå med Aprilias APRC.
Sedan det alla glömmer - chassiet. Yamaha har en kultur av att bygga chassien som maximerar grepp och kontaktkänsla. Detta handlar inte bara om att förse hojen med en viss geometri, utan även om chassiets styvhet och styvhetsfördelning. Saker man lärt sig och hela tiden lär sig mer om inom MotoGP. Gaffelkronan har redan avhandlats i en annan tråd, men det finns mer. Det är till exempel ingen som har reagerat över att R1:an är den enda gathoj med samma svingarmskoncept som samtliga inom MotoGP använder (och alla framgångsrika inom WSB...).

Så med tjugo hästar till, ABS och quickshifter borde detta vara hojen som regerar, eller...?
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Jag hoppas att de tittar på M1:an, och att R1 åter igen blir spänstig och smäcker. Ljuddämpare på sidan är snyggt, så jag hoppas på en förljuddämpare under motorn och en mindre slutljuddämpare på sidan.

http://www.bike.se/nyheter/nya-yamaha-r1-fangad-pa-bild

Gamla nyheter, men är nöjd att det verkar bli som jag ville, angående ljuddämparen. Ska bli spännande att se om den blir trecylindrig, och vilken motorstorlek det i så fall blir. Någon som har nyare info?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Är det inte dags för Yamaha att lägga ner R1:an och hitta på en helt ny motorcykel med nytt namn istället?? :yoparty
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
Den ser oerhört liten och kompakt ut för att vara en literhoj eller så kanske föraren är en jätte!:rolleyes: Personligen har jag svårt att tro att detta är nya R1, ny R6a eller en ny mellanklasshoj kanske 750cc, 800cc med nya trippel motorn är troligare!?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Den ser onekligen spinkig ut från sidan; mer som ett svar på Kawa 300. Men på bilden snett framifrån ser bakdäcket ut att vara för fläskigt för att sitta på en så liten hoj. Kanske föraren är en snubbe på 195 cm.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Så länge det är toppmodellen på ca en liter är väl R1 ett fantastiskt bra namn?
Väldigt inarbetat.

M1 Stradale :yoparty

För mig är det ett mysterium varför de inte kallade MotoGP-hojen R1RR eller något liknande med R1 i namnet, snacka om att missa chansen till varumärkesbyggnad.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
M1 Stradale :yoparty

För mig är det ett mysterium varför de inte kallade MotoGP-hojen R1RR eller något liknande med R1 i namnet, snacka om att missa chansen till varumärkesbyggnad.

Håller nog med även om jag gillar parallellen R1 --> WSBK och M1 --> MotoGP.
M1 lär ha betytt Mission One: Att vinna VM?

Fast vad fasen är RCV då förresten? Rimmar inte alls på CBR ju?
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Är det inte dags för Yamaha att lägga ner R1:an och hitta på en helt ny motorcykel med nytt namn istället?? :yoparty
Yamaha R1 och Suzuki Hayabusa är världens mest kända motorcyklar, Till och med min mamma vet vad en R1:a är. Visst är den lite gammal och förgången, men det finns något som heter Comeback!
Och oftast så brukar comeback vara något jävligt positivt! (inte om man heter Whitney Houston) :(RIP:(
Hursomhelst så vet jag att R1:an kommer återigen att stå på tronen en dag och erövra världen igen som den gjorde år 1998!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Håller nog med även om jag gillar parallellen R1 --> WSBK och M1 --> MotoGP.
M1 lär ha betytt Mission One: Att vinna VM?

Fast vad fasen är RCV då förresten? Rimmar inte alls på CBR ju?

Japp, M1 betyder Mission 1 men jag hade för mig att det var uppdraget att bygga den smidigaste MotoGP-hojen. Hur som helst, det är inte så viktigt :)

Hondas racehojar (från HRC) har ju av lång tradition haft namnet RC, t.ex. RC30, RC45, RC51, redan innan första Firebladen (CBR). Jag tror att numret kommer från vilket nummer i ordningen hojen var. RC211V var alltså modell nummer 211 och den hade V-motor så den fick heta V, vilket är lite underligt eftersom alla andra fyrtakts RC-hojar i produktion också hade V-motor. Det kanske var för att Yamaha hade radfyra i sin M1 och de andra prototyperna man provade hade radmotorer så man ville göra skillnaden tydlig med namnet.

Jag har ingen koll på om HRCs tvåtaktare också haft RC i modellnamnet. De flesta har väl hetat NSR? Å andra sidan hette ju både RC30 och RC45 RVF750 och RC51 hette VTR1000 SP1.

Sedan kom som bekant RC212V (800cc) och RC213V (1000cc).

Fireblade hade redan så många R i namnet (CBR1000RR) att det inte fick plats mer så de kunde inte bygga vidare på det namnet :)

Kawwa kallade ju sin ZX-RR i alla fall.

R1GP hade nog varit det coolaste namnet för M1:an :)
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Ska bli spännande att se om den blir trecylindrig, och vilken motorstorlek det i så fall blir. Någon som har nyare info?
Jag blev uppriktigt förvånad (positivt) när Yamaha visade upp en radtrea på mässan förra året. Deras sporthojar är ju sedan länge så förknippade med radfyror: YZF (F = four).

Räknar med att väntan på besked är över i sommar/höst.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag blev uppriktigt förvånad (positivt) när Yamaha visade upp en radtrea på mässan förra året. Deras sporthojar är ju sedan länge så förknippade med radfyror: YZF (F = four).

Räknar med att väntan på besked är över i sommar/höst.

Skulle nog gissa på att YZF står för four stroke? :p
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top