Musiker på SH!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En gång i tiden var jag också alldeles anti både plektrum och femsträngare men jag har lärt mig med tiden. ;)

Plektrum är grymt bra om man vill ha ett kallare, lite råare ljud i basen medan femsträngaren är bra när man vill lägga ett lågt A eller tillochmed G beroende på hur långt man vill stämma ner. Inte ens med mina monstersträngar (.045 - .110) kunde man spela mer än ner till möjligen ett lågt B utan att det blev för rörigt och för mycket strängsvaj.

Det har, helt enkelt, med att göra vilken typ av ljud man är ute efter.
Jag har aldrig kommit överens med plektrum. Trots att jag testat lite gott och blandat från små och hårda saker till större och fladdrigare så har jag inte hittat något som jag fastnat för.

Ett tag hade jag en femsträngad som jag inte riktigt vande mig vid. Jag vande mig aldrig vid halsens bredd eller tyngd. Det var som att spela på en klassisk akustisk gitarr som saknade axelrem så man hela tiden fick stå och hålla upp den med bara vänsterhanden. Akustiska basar har jag inte heller fastnat för när jag har provat att spela.

Bäst trivs jag nog med någon vanlig enkel jazz-modell.


Det sägs att basister är eftertraktade...inte fan har jag märkt av det iaf.
Det är väl inte så konstigt? Kolla bara på den här tråden. Det verkar ju nästan som att 90% av de som svarat i den spelar bas. :tungan



Något som jag varit sugen på en längre tid har varit att skaffa ett jägarhorn. Bara för att kunna tuta fram en liten revelj någon gång vid åttatiden på morgonen de dagar som någon granne har festat till klockan 06 och man ska upp och jobba. :mad:
 

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 600 FS *såld* XR650R sm
Är det fler än jag som använder guitar pro 6? Mycket kompetent program :)
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Nah,i vårt fall e det i första hand Cubase-när det då e aktuellt.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=246577

Hade inte sett denna tråden så stort tack till imaster! :tummenupp

Lirar som sagt gitarr,å e i likhet med många andra såndäringa patetisk återfallskille. Många gitarrer blir e...eftersom jag inte kan göra nåt lagom.
:D

Ett sidospår har blivit att jag bygger om samt designar helt egna rörstärkare. Iofs inte så konstigt kanske iom vad jag arbetar med. Hur som...vi e nog hyggligt aktiva får man säga. Bandet kallar vi VanDamp. :D
Repar iaf 2ggr i veckan å har precis hur roligt som helst med det.
Fokus för oss e utan tvivel live. Har inga som helst ambitioner kring "rock n roll" drömmen mer. Vi e ju lite äldre hele gänget så att lira handlar bara om att det e förbannat roligt-inget annat. Å kan andra uppskatta att vi gör det så e det ännu roligare.:Bugar

Som det ser ut för tiden gigas det när vi hinner med.

En lite kul grej e att vi gjort så att en gång om året släpar vi ihop till en större fest ute vid verkstan å klappar upp en livescen utomhus. Därefter blir det ett antal band som lirar rock till hårdrock,eget å covers blandat,samt en jävla massa mat å öl. Kör det hela halvproffsigt med hyggligt med PA (12-16 000W)å våran krankille bakom bordet.

Fö har det utvecklats så att jag i första hand använder olika varianter av halvackar pga deras fantastiska förmåga till kontrollerbar feedback.
Effekter använder jag i princip inga alls. Det som e sitter i gitarren,stärken,lådan som ev mina fingrar då.
 
Last edited:

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 600 FS *såld* XR650R sm
Har nyss inhandlat mig en ESP Eclipse och tänkte kränga bort min ESP ltd kh-602 ifall nån är intresserad av den :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Någon som vill komma med en gissning på vad det här är?
gissa.jpg

Eller behövs en ledtråd? :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En akustisk gitarr i byggsats. Vart fick du tag på den? :)
Ne, ingen ackegura i byggsats. :D
(Men vill man ha en sån kan man kolla på t.ex. Stewmac.com eller Thomann eller något)

Nästa ledtråd:
oljad.jpg



Edit: Nej. Det är inte en nyckelharpa heller. :tungan
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Just det, min setup.

DW punkset i blue sparkle.

22" kagge
12"x9" hängpuka monterad i fäste som är borrat i kaggen (inget gay float här inte)
16"x14" kolvpuka på ben
14"x5" aluvirvel som låter helt löjligt bra.
Tama Speedcobra dubbelpedal.
Zildjiancymbaler:
14", 16" Crash
20" Ride
14" hats.

Sen har jag en Les Paul -75 och en Dean som jag pulat i EMG 81-85 i.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Ne, ingen ackegura i byggsats. :D
(Men vill man ha en sån kan man kolla på t.ex. Stewmac.com eller Thomann eller något)

Nästa ledtråd:
oljad.jpg



Edit: Nej. Det är inte en nyckelharpa heller. :tungan

Hmm. Jag gissar på en allparts jazzbaskropp i ask/al alternativt en
bit drivved du hittat på stranden som råkar likna en dito..:confused:
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En bas i miljoner delar? :)
Ungefär det ja. :)


Hmm. Jag gissar på en allparts jazzbaskropp i ask/al alternativt en bit drivved du hittat på stranden som råkar likna en dito..:confused:
Tyvärr ingen sån lyx som Allparts. Byggsatsen som skymtas på första bilden kostade mindre än en kropp från Allparts. Till och med inräknat slippaper och vax och lite annat småplock. :gnissla

När det gäller träslaget så var väl "en bit drivved" en ganska så bra gissning. Det ska tydligen vara lind. Och kroppen är sammansatt av fyra eller fem ihoplimmade träbitar. Som grädde på moset så har även den gudsförgätna fabriken någonstans i sydostasien som tillverkade den spacklat lite småsaker. Något som inte syntes förrän jag hade färgbehandlat den. För spacklet var samma färg som den obehandlade kroppen och tog inte till sig färgen. Jippie.

Men varför köpte jag en låda med småplock av tvivelaktig kvalitet? Det började klia i fingrarna på grund av en brist på bas något alldeles obarmkusligt häromsistens. Så jag började kolla runt vad det gick att få tag på för basar billigt. Då råkade jag snubbla över en byggsats och undersökte ämnet lite närmare.

Någon gång i framtiden så blir det nog att bygga något lite mer genomtänkt och med lite bättre prylar. När det inträffar kan det ju vara bra att ha tränat lite och gjort de stora misstagen på något billigt junk. För de delar man skulle vilja bygga på kostar ju som en ganska anständig fabriksbyggd bas bara de. :näsblod

Förhoppningsvis så kanske jag får ihop den här imorgon (har ägnat min energi åt slipning och ytbehandling av halsen idag). Då återkommer jag med en bild på det färdiga resultatet.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Just ja, skulle ju lägga in en bild på det färdiga resultatet också.
klar.jpg

Eller hyfsat färdigt iaf. Ska justera halsen en liten aning och sedan lägga lite mer energi på intoneringen.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Esquire,

Snyggt, vad kostade satsen och låter den bra?

Satte ut instrument på Blocket men fick aldrig sålt dom så jag funderar på att ha kvar dom ett tag till och ta upp spelandet igen.
Ibanez och Peavey Tracer.

dscf6297y.jpg
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Gamla metalyxor ska man inte sälja. Oftast fantastiskt välbyggda och skönt inspelade men tingar fisigt värde hos
pretentiösa fusionmusiker.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
vad kostade satsen och låter den bra?
Den kostade 1195kr på Gitarrdelar. Då ingick alla delar man behövde för att sätta ihop en fungerande bas och det mesta var borrat och klart. Till och med en liten stump lödtenn för att löda fast mickar och stalljord medföljde. Men jag tror den har varit slut i lager hela tiden sedan jag köpte min.

Hur den låter vet jag inte riktigt än eftersom jag inte har någon stärkare nu (finkammar blocket med jämna mellanrum, hittills utan framgång). Jag ska ju justera halsen lite och intonera den lite mer noggrant också, fast jag funderar på om jag ska köpa en uppsättning trevligare strängar än de som följde med innan dess.
 

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 600 FS *såld* XR650R sm
Esquire,

Snyggt, vad kostade satsen och låter den bra?

Satte ut instrument på Blocket men fick aldrig sålt dom så jag funderar på att ha kvar dom ett tag till och ta upp spelandet igen.
Ibanez och Peavey Tracer.

dscf6297y.jpg

Vad skulle du ta för elguran?
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top