Motogp Tyskland, Sachsenring 10-12e Juli

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fy fan va surt för Rabat!
Efter den körningen så var han värd ett bättre slut, såg ut att göra rätt ont i axeln med....
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Va kul att Marquez kunde hålla sig på hjulen och vinna, äntligen! :banana
Mest förvånande att Pedrosa körde så snabbt, det var ett tag sedan nu. Dock ytterst välkommet!
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Honda har alltså sabbat titeln för en framgaffels skull?
Varför bytte dom inte innan :rodnar Pinsamt....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja vad jag har förstått så bytte dom den till förra racet och resultaten förbättrades omedelbart. bytte till 2014 års.

Var inte det ramen? Har jag uppfattat det som iaf., kan ju missuppfattat de med. :)

Pedrosa kör på den nya iaf. och det går ju tydligen att använda den med......bara "någon" (som varit borta i början av denna säsongen.....) utvecklar och ställer in den. ;)
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Du har rätt jag som fattat fel....:rodna
Dom har pratat för mycket om frontproblemen så jag...
Men onödigt av ett så bra team!
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Motorad hade rätt: Sachenring är Hondabana. 1a MM, 2a DP och den "sopslute" 3a.
Rossi går starkt 2015. :tummenupp för vad jag kan se leder VR med 163 P, sedan JL med 153p
och sedan AI på 107 och MM på 4e plats med 89.
Rossi har varit på pallen i vartenda Race 2015 vad jag kan se. VR Mästare 2015 är mitt tips.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Motorad hade rätt: Sachenring är Hondabana. 1a MM, 2a DP och den "sopslute" 3a.
Rossi går starkt 2015. :tummenupp för vad jag kan se leder VR med 163 P, sedan JL med 153p
och sedan AI på 107 och MM på 4e plats med 89.
Rossi har varit på pallen i vartenda Race 2015 vad jag kan se. VR Mästare 2015 är mitt tips.
Eller rättare sagt såhär, efter dagens race:
1Valentino ROSSIYamahaITA179
2Jorge LORENZOYamahaSPA166
3Andrea IANNONEDucatiITA118
4Marc MARQUEZHondaSPA114
5Andrea DOVIZIOSODucatiITA87
6Bradley SMITHYamahaGBR87
7Dani PEDROSAHondaSPA67
8Cal CRUTCHLOWHondaGBR66
9Pol ESPARGAROYamahaSPA64
10Maverick VIÑALESSuzukiSPA57
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Honda har alltså sabbat titeln för en framgaffels skull?
Varför bytte dom inte innan :rodnar Pinsamt....
Du har rätt jag som fattat fel....:rodna
Dom har pratat för mycket om frontproblemen så jag...
Men onödigt av ett så bra team!

Jag håller definitivt inte med om ordet "pinsamt" då det inte är så lätt som det låter när dåligt pålästa journalister orerar om att de skulle ha bytt för länge sedan. Skillnaderna mellan de olika chassiena är små och den ena varianten ger fördelar som den andra inte har och vice versa. Dessutom verkar alla ha glömt att det faktiskt går att vinna race på det chassie man bytte bort, så det är knappast okörbart.

Min åsikt är att den största vinsten med chassiebytet är att föraren fått en teknisk ursäkt till sitt idiotiska beteende under ett antal race. Triggad av årets hårdare konkurrens har föraren helt enkelt överkört hojen och satt sig i situationer han inte borde varit i. Hade han inte kraschat bort tre givna pallplatser, alltså 48-60 poäng, hade han ju dessutom varit hack i häl på Rossi. En teknisk pysventil som innebär att man inte behöver ta hela ansvaret själv kan medvetet såväl som omedvetet ha en gigantisk inverkan. En del stora idrottsmän verkar fungera på det sättet.

Motorad hade rätt: Sachenring är Hondabana.

MotoGP's förbluffelse över detta ställe fortsätter. Den andel av varvtiden man spenderar med stora nedlägg och delgas är tillsammans med Jerez de största under säsongen. På Jerez dominerar normalt Yamaha. På Sachsenring dominerar Honda. Skumt är bara förnamnet...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ville bara påkalla din uppmärksamhet, så jag citerar därför ett inlägg som inte alls har med saken att göra.

Nu körde ju MM på det extrahårda framdäcket, men hur hårt är det? Alltså om man jämför t.ex. med Metzeler Racetec K1 el K2, ett bandäck som många av oss vanliga kan relatera till? Hur mjuka /hårda är deras däck?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Vi borde gå tillbaka till första racet när det var en "ren tur" och de kommer vända snart bla bla. ROSSI leder fortfarande VM, kanske inte med den marginalen jag hoppades på idag med väl före Lorenzo som jag ser som största hotet. Även om mm äntligen skulle få fart på Hondan och pedrosa är de långt efter, om än inte omöjligt. Men ROSSI är väl kanske inte den som fuckat up race i onödan. Men lite nära idag;) Kul för Honda att äntligen få kläm påt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för uppdateringen Hozic, Jag kollade tabellen ca 14:50....
En liten fundering.
Om MM börjar vinna nu och VR lyckas fortsätta med att nå pallen i varje race. Så plussar VR på med (minst) 16 P i varje race och MM plussar på med 25 P i varje race. Dvs MM tar in 9P i varje race. Då har MM tagit in 63 P efter 7 race och det blir det 8e racet han kan hoppas på att gå förbi VR.
Men jag tror det är lättare för VR att komma på pallen.
Än det är för MM att vinna de följande 8 racen. Med VR aldrig bättre än 3a.
Så som jag ser det kommer mästerskapet gå till Yamaha 2015. VR eller JL. För JL har fortfarande chansen...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Alatalto har ju pratat varmt om Tito men jag har svårt för hans flängande. Han slänger sig över hela banbredden som ingen annan... Idag prejjade han ute nån som jag glömt vem det va som sedan mejjade ner honom i sista böj.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu körde ju MM på det extrahårda framdäcket, men hur hårt är det? Alltså om man jämför t.ex. med Metzeler Racetec K1 el K2, ett bandäck som många av oss vanliga kan relatera till? Hur mjuka /hårda är deras däck?

Bridgestones framdäck såväl som bakdäck i MotoGP har mycket styvare stomme jämfört med alla andra motorcykeldäck jag sett. Jag vet inte exakt hur styva stommarna är för Bridgestone delar inte ut den informationen ens till fabrikerna och att ta hem ett däck för att mäta själv kommer inte på fråga. Det går dock att räkna baklänges ur vissa vibrationsfrekvenser man ser på dataloggningen och dessa beräkningar antyder att stommen är betydligt styvare än alla andra däck. Alltså inte särskilt stor "däckfjädring" jämfört med andra däck. Detta avspeglar sig i fjädrings- och chassieinställningar där en MotoGP-hoj till exempel har enormt mycket försprång jämfört med vilken gathoj som helst.

Gummits "hårdhet" är däremot svår att relatera till andra däck (särskilt de du nämner för de har jag ingen som helst aning om). Mitt personliga intryck är att alla Bridgestone MotoGP däck ligger i samma härad som Pirelli SC0, SC1 och SC2 som används i Superbike och Supersport. Detta betyder dock inte särskilt mycket i slutändan då däckets grepp, livslängd och allmänna beteende påverkas minst lika mycket av stommens styvhet, massan gummi och den förspänning och därigenom kontaktyta man ger däcket med hjälp av lufttryck.

Det som är viktigt att komma ihåg är att TV-benämningarna hård, medium och mjuk mest är ett spel för galleriet. Det finns runt trettio olika däck som inte bara går att dela in i hård, medium och mjuk då de (förutom gummits Shore-hårdhet) även har skillnader i stomstyvhet, geometri och framförallt symmetri. Bridgestone väljer ut de däck som anses lämpliga för varje tävling och dessa kallas sedan hård, medium och mjuk. Dessa kan dock vara helt olika däck från tävling till tävling.

Skillnaderna mellan varje hård, medium och mjuk är inte heller dramatiskt stora. Den normala orsaken till att välja hårt eller extra hårt framdäck är att detta ger mindre däckrörelser under instyrning jämfört med de mjukare alternativen. Detta val har inget att göra med att man försöker vara smart och välja ett framdäck som håller längre.
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top