Motogp Tyskland, Sachsenring 10-12e Juli

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Rätta mig GÄRNA om jag har fel…. men det känns som att det är lättare med bil!?!? Såååå mycket färre variabler, sååååå mycket lättare att ligga "på gränsen" av vad materialet tåler… helt enkelt lättare! Eller?
Med hoj kommer asåekten MOD sååååååå mycket tydligare in i bilden!!!:gnissla:fakta:crash

Nej, jag skulle inte påstå att det är färre variabler involverade i bilracing. Var glad att du slipper hjulinställningar i koordinatsystemets samtliga dimensioner (inte nödvändigtvis samma inställningar på alla hjul), omfödelande av ballastvikt och fjädring som beter sig olika beroende på om bilen pitchar, rollar eller heavar...Möjligtvis att riktigt avancerade beräkningar - sådana datorsimuleringar som F1 sysslar med för att testa olika inställningar i en virtuell miljö - är lättare att applicera på bilar. Bl.a. för att föraren är en död vikt fastspänd med sexpunktsbälte, inte en idrottsman som med mer eller mindre precision kränger och klänger upp till en meter i sidled...

Eftersom bilindustrin och bilracingen är mångdubbelt större än det vi sysslar med så finns mycket mer material för den som vill studera. Det var mest det jag syftade på.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vi var hemskt snabba ut från racet till parkeringen i vanlig ordning.
Lyckats ta oss från Jerez utan probbs med den taktiken också :)

Efter att ha spenderat lördagen på en lokal SM-deltävling i rallycross så undrar jag om detta är ett typiskt svenskt beteende....? Mitt i A-finalen i största klassen (det som rimligtvis är tävlingens höjdpunkt) reser sig helt plötsligt halva publiken upp och springer mot parkeringen. Är det så viktigt att vara först ut från parkeringen att man låter det gå ut över upplevelsen man betalat för att se...?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Efter att ha spenderat lördagen på en lokal SM-deltävling i rallycross så undrar jag om detta är ett typiskt svenskt beteende....? Mitt i A-finalen i största klassen (det som rimligtvis är tävlingens höjdpunkt) reser sig helt plötsligt halva publiken upp och springer mot parkeringen. Är det så viktigt att vara först ut från parkeringen att man låter det gå ut över upplevelsen man betalat för att se...?

Samma grej kunde observeras på AC/DC-konserten på Friends Arena i söndags...reagerade starkt på't. Fuckon var min personliga analys.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Efter att ha spenderat lördagen på en lokal SM-deltävling i rallycross så undrar jag om detta är ett typiskt svenskt beteende....? Mitt i A-finalen i största klassen (det som rimligtvis är tävlingens höjdpunkt) reser sig helt plötsligt halva publiken upp och springer mot parkeringen. Är det så viktigt att vara först ut från parkeringen att man låter det gå ut över upplevelsen man betalat för att se...?

Ser alltid klart målgången, sedan pronto. Skulle aldrig lämna innan målgång.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Efter att ha spenderat lördagen på en lokal SM-deltävling i rallycross så undrar jag om detta är ett typiskt svenskt beteende....? Mitt i A-finalen i största klassen (det som rimligtvis är tävlingens höjdpunkt) reser sig helt plötsligt halva publiken upp och springer mot parkeringen. Är det så viktigt att vara först ut från parkeringen att man låter det gå ut över upplevelsen man betalat för att se...?

Jaoh, alla muppar vill slippa stå i kö, så de ser till att köerna blir innan rejset slutat. Det är väl iofs en rätt trevlig social service de tillhandahåller, för då kan ju de riktiga fansen se hela rejset, hänga kvar en stund och snacka med några idoler och andra riktiga fans och sedan lämna parkeringen lugnt och sansat med alla stressmiffon några mil framför. :fakta
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Efter att ha spenderat lördagen på en lokal SM-deltävling i rallycross så undrar jag om detta är ett typiskt svenskt beteende....? ...Är det så viktigt att vara först ut från parkeringen att man låter det gå ut över upplevelsen man betalat för att se...?
Javisst är det så, dock kan jag glädja Dig med att det inte rör sig om särbehandling inom motorrelaterade sporter:tummenupp Precis samma beteende kan observeras under t ex elitseriematcher i ishockey där man packar ihop och drar fem minuter innan Hesa Fredrik ljuder för sista gången, oftast när hemmalaget leder eller ligger under med två mål eller fler. Det blir genast intressant om laget i underläge precis reducerar när lämmeltåget börjat röra på sig, då stannar det hela upp och människorna slits mellan alternativet att se färdigt spektaklet i trängseln i läktargångarna eller svälja förtreten och återvända till sina platser.

Nåväl - inte stör det mig men jag saknar fortfarande svar på vad som är så viktigt att ombesörja de där tio minuterna man möjligen vinner under resterande del av dagen/kvällen..." :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nej, jag skulle inte påstå att det är färre variabler involverade i bilracing. Var glad att du slipper hjulinställningar i koordinatsystemets samtliga dimensioner (inte nödvändigtvis samma inställningar på alla hjul), omfödelande av ballastvikt och fjädring som beter sig olika beroende på om bilen pitchar, rollar eller heavar...Möjligtvis att riktigt avancerade beräkningar - sådana datorsimuleringar som F1 sysslar med för att testa olika inställningar i en virtuell miljö - är lättare att applicera på bilar. Bl.a. för att föraren är en död vikt fastspänd med sexpunktsbälte, inte en idrottsman som med mer eller mindre precision kränger och klänger upp till en meter i sidled...

Eftersom bilindustrin och bilracingen är mångdubbelt större än det vi sysslar med så finns mycket mer material för den som vill studera. Det var mest det jag syftade på.

Hmmmm…. tänkte inte på det….
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad görs i teamen under uppehållet?

Gissar att förarna får lite spelrum "under eget ansvar", men slickar teamen såren och laddar för USA, inventerar de bakdreven, eller vad görs?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top