MotoGP Silly season 2015

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Håller med dig att det är en helt annan disciplin på andra hojar och andra banor. Men se hur fort Simoncelli (visserligen bara ett race, eller var det två?) och Biaggi anpassade sig. Och de toppförare i WSBK som kommit till MotoGP har ju haft mycket svårt att hävda sig.

Jag hoppas och tror att Hayden blir den första att vara mästare i både MotoGP och WSBK. Kanske till och med första året.

:)

Första året blir nog rejält tufft. Men jag tycker att det hade varit så rätt för Hayden att få sitt namn inskrivet i historieböckerna. Vinna både WSBK och MotoGP. Stort. I MotoGP-sammanhang var ju hans titel annars bara en liten parantes i jämförelse med alla andra som tagit titlar de senaste 15 åren. Alltid gillat Hayden. Önskar honom allt gott i Wsbk!
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Enhetselektronik nästa år, innebär det färre parametrar att analysera eller färre elektroniska hjälpmedel, Alatalo?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Enhetselektronik nästa år, innebär det färre parametrar att analysera eller färre elektroniska hjälpmedel, Alatalo?

Som det ser ut just nu blir det ingen större skillnad jämfört med denna säsong, i alla fall inte när alla har fått köra in sig efter lite tester och några race.

Att tvinga de stora tillverkarna att frångå sina egna system till fördel för ett enhetssystem från Magneti Marelli passerar naturligtvis inte utan friktion. Därför har man sedan två år tillbaka bjudit in representanter från alla tillverkare som under ett antal möten har fått komma med förslag på vilka features man vill ta med sig från sitt eget system till enhetselektroniken.

I dessa diskussioner kan man naturligtvis inte komma överens. Honda vill ha sina features, Yamaha vill ha sina och Ducati vill ha sina. Den enda genomförbara utkomsten av denna diskussion är naturligtvis att alla får som alla vill. Så alla kommer att behålla sina egna features plus att de får tillgång till några nya från andra tillverkare. Då detta sker på en annan plattform än den man är van vid så kommer det naturligtvis att ta lite tid att köra in sig, men jag skulle tippa att efter inkörning så kommer bytet till enhetselektronik inte att orsaka någon större prestandaskillnad jämfört med denna säsong. Vad man sedan säger till pressen är naturligtvis en helt annan sak.

Honda och Yamaha har redan kommit ganska långt i detta inkörningsförlopp. Man har till exempel använt sig av dubbla dataloggningssystem under denna säsong, sitt eget och det som komma skall. Bara för att börja träna sin personal i god tid.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Hade varit kul, men visst känns det som att Haydens tid är förbi? Jag trodde mer på De Puniet, men han är ju chanslös...

Första året blir nog rejält tufft. Men jag tycker att det hade varit så rätt för Hayden att få sitt namn inskrivet i historieböckerna. Vinna både WSBK och MotoGP. Stort. I MotoGP-sammanhang var ju hans titel annars bara en liten parantes i jämförelse med alla andra som tagit titlar de senaste 15 åren. Alltid gillat Hayden. Önskar honom allt gott i Wsbk!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ytterligare en av säsongens minst överraskande tillkännagivande.... Jack Miller kör för Marc VDS 2016.

https://motomatters.com/news/2015/10/15/miller_moves_to_marc_vds_2016_motogp_gri.html

Men vad som är mer intressant i Davids artikel är väl listan över klara kontrakt för 2016. När man kollar igenom listan så står det rätt så klart att silly season nästa år kommer bil helt vanisnnigt...

En lista på förare vars kontrakt gåt ut efter 2016:
Marc Marquez, Dani Pedrosa, Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Andrea Dovizioso, Andrea Iannone, Alvaro Bautista, Aleix Espargaro, Pol Espargaro, Bradley Smith, Yonny Hernandez, Eugene Laverty, Danilo Petrucci, Hector Barbera, Loris Baz.

Och då följakteligen en lista på hojar som är "up for grabs" 2016:
Repsol Honda x2, Factory Yamaha x2, Factory Ducati x2, Factory Aprilia, Factory Suzuki, Tech3 Yamaha x2, Ducati Aspar x2, Avintia Ducati x2.

Det är ett gäng managers som kommer få kämpa för lönen under mitten och slutet på nästa säsong... hahaha
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det ska bli intressant att se hur Miller tar sig på en sattelithoj, och om han kommer sätta Crutchlow i skämshörnet. :hihi
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Det ska bli intressant att se hur Miller tar sig på en sattelithoj, och om han kommer sätta Crutchlow i skämshörnet. :hihi

Fast Miller kommer väl fortfarande köra openhonda? Rabat tar ju över satelithondan från Redding.

Edit: På motomatterslänken står de iofs RC213V på Miller. Ska Honda köra 5 fabrikare alltså?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast Miller kommer väl fortfarande köra openhonda? Rabat tar ju över satelithondan från Redding.

Edit: På motomatterslänken står de iofs RC213V på Miller. Ska Honda köra 5 fabrikare alltså?

Ingen egentlig aning... Dålig koll på vilka som kör satellithojar överlag.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Fast Miller kommer väl fortfarande köra openhonda? Rabat tar ju över satelithondan från Redding.

Edit: På motomatterslänken står de iofs RC213V på Miller. Ska Honda köra 5 fabrikare alltså?

Cruchlow på lcr hondan oxå
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Fast Miller kommer väl fortfarande köra openhonda? Rabat tar ju över satelithondan från Redding.

Edit: På motomatterslänken står de iofs RC213V på Miller. Ska Honda köra 5 fabrikare alltså?

SOm jag fattar det så kommer dom köra 2 fabrikare (Repsol), och 3 satellit hojar (LCR och Marc VDS). Som det ser ut nu så ser jag inget team som kommer köra med Open Hondor? Jag vet inte ens om Open reglementet är kvar nästa år förresten...
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
SOm jag fattar det så kommer dom köra 2 fabrikare (Repsol), och 3 satellit hojar (LCR och Marc VDS). Som det ser ut nu så ser jag inget team som kommer köra med Open Hondor? Jag vet inte ens om Open reglementet är kvar nästa år förresten...
Vad jag förstått tävlar alla från och med 2016 i samma klass igen.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
kollade på dagens fp1&2 och såg ut som miller kör med en satellithoj redan nu, dvs ingen OpenHonda. å han va ju å nosa rätt mycket i täten redan nu.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
kollade på dagens fp1&2 och såg ut som miller kör med en satellithoj redan nu, dvs ingen OpenHonda. å han va ju å nosa rätt mycket i täten redan nu.

Det hade ju varit lite sneaky att sätta honom på en satellithoj nu, men man får väl klassa upp till factory från open lite när man vill under säsongen, så det är väl inte omöjligt? (Inte för jag läst reglerna om det. :hihi)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
kollade på dagens fp1&2 och såg ut som miller kör med en satellithoj redan nu, dvs ingen OpenHonda. å han va ju å nosa rätt mycket i täten redan nu.

Det har nog mkt mer att göra med att han kör på hemmaplan än att han har annan hoj. Skiljer ganska mkt deg mellan open och factory för att bara byta.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Lade märke till att han körde med det stora luftintaget som redding/crutchlow å repsol kör med istället för den uppdelade men verkar som att alla hondor kör med den fronten nu. hmm inte så säker längre. försökte kolla in bakpartiet på hojarna för att se om det e någon skillnad som förr men även där verkar de som att alla hondor kör med samma kåpor runt avgasdragningen. så med andra ord, vette fan eller så kör alla med satelithondor fast med openmotorer nu. aja..... faaaaail från min sida :D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kallio ska bli testförare för KTM.
http://www.motogp.com/en/news/2015/10/22/mika-kallio-to-be-ktm-s-motogp-test-rider/187882

Innebär det att vi inte kommer få se honom i cirkusen mer sedan då?
Har hört det ryktet viskas i mitt öra från vanligtvis välunderrättad källa, skoj att det blev så :tummenupp

Ptjaa, gör Kallio bra ifrån sig finns det väl ingen anledning till att han inte kör en hoj under debutsäsongen? Han skriver själv att han kommer att sakna racingen "kommande säsong" och att han ändå tror att "the best is yet to come", det låter inte precis som en som pensionerat sig från cirkusen fullständigt...

Så vem vet, skoj i alla fall att han får en riktig utmaning - denna säsong har ju inte varit allt för munter när det gäller prestationerna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har hört det ryktet viskas i mitt öra från vanligtvis välunderrättad källa, skoj att det blev så :tummenupp

Ptjaa, gör Kallio bra ifrån sig finns det väl ingen anledning till att han inte kör en hoj under debutsäsongen? Han skriver själv att han kommer att sakna racingen "kommande säsong" och att han ändå tror att "the best is yet to come", det låter inte precis som en som pensionerat sig från cirkusen fullständigt...

Så vem vet, skoj i alla fall att han får en riktig utmaning - denna säsong har ju inte varit allt för munter när det gäller prestationerna.

Randy de Puniet gjorde ju en sorti from MotoGP på det sättet. Hade ju varit kul om Kallio dök upp i MotoGP på en KTM som dessutom kan fajtas i övre halvan av fältet.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top