MotoGP Silly season 2015

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad jag har hört så är de hyfsat färdiga med konstruktion såväl som bromsbänkstester av ett första utkast till motor och de har precis satt ihop ett internt testteam som kommer att börja testa direkt efter nyår. Jag skulle bli mycket överraskad om deras chassie är något annat än ett pinnstaket liknande det de använder i Moto3. Enkelt och logiskt och lätt att ändra väsentliga styvheter på tio minuter med rondell och svets. En bra startpunkt för att lära sig vad som behövs, helt enkelt.

De har börjat ragga folk till 2017 och de betalar bra, så de är nog hyfsat seriösa. Att bedöma deras prestanda utifrån detta är dock stört omöjligt. Det kan hända att introduktionen av Michelin och enhetselektronik spelar dem i händerna och gör deras introduktion i klassen lite lättare än vad som annars är brukligt.

Hoppas att det blir mer som Suzukis start än som Aprilias, även om Aprilia nu började ett år tidigare än planerat. Mer fabriker i toppen är ju kul, dessutom om de kan utmana om pallplatser så blir det lite fler sadlar för de duktiga förarna, nu när både Yamaha och Honda är uppbokade, och det inte direkt verkar vara någon av förarna som kommer flytta på sig.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Kallio och Italtrans ledsnade visst på varann. Är SpeedUp/QMMF bättre, eller kan det liksom inte bli sämre?
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Pramac har väl om jag minns rätt ett väl utarbetat avtal med Ducati vad och när under året Hernandez o Petrucci ska få nya uppfraderade delar/cyklar, alltså ett klassiskt satelitteam. Avantia kör väl idag bara i Open eller?

Du har helt rätt.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Kallio och Italtrans ledsnade visst på varann. Är SpeedUp/QMMF bättre, eller kan det liksom inte bli sämre?

Det verkar ju inte kunna bli mycket sämre och kanske ser SpeedUp Kallio, som en den erfarne förare han är som en utmärkt utvecklingsförare.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Moto2-delen av Forward Racing kommer med 99 procents säkerhet att tas över av Kiefer / Leopard. Vad som händer med MotoGP-delen är osäkert. Vad jag har hört så har Dorna förklarat dem önskvärda endast om Giovanni Cuzari inte är inblandad. Dorna vill helt enkelt inte att MotoGP ska förknippas med en person som utreds för pengatvätt.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nicky körde bättre än på länge sist o då med bruten tumme, så kanske Marquez kan hänga med trots allt! !?
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Hernandez til Aspar. Vem stryker på foten där?

Betyder det att Aspar kör med Ducati istället för Honda nästa år? Tänkte väl på att det varit snack om att de inte har råd med Honda samt att Hernandez är ju kontrakterad till Ducati? Kanske hört fel...
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ska bli spännande att se vad han kan hitta på där. Guintoli ska väl köra Yamaha om jag mins rätt så VDM & Hayden blir kompisar.

Honda har ju inte varit konkurrenskraftiga i WSBK på flera år och kliver Yamaha in nästa år med nya R1 kommer dom hamna ännu längre ner i listan. Spelar ingen roll att Hayden antagligen är bättre och mer erfaren än samtliga då hondan inte har tillräckligt med hk.

Edit:
Såg nu att han skall vara med första året som invänjning och sen prestera ordentligt 2017 med den nya firebladen http://www.sportrider.com/nicky-hayden-to-wsbkaprilia-or-honda
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Honda har ju inte varit konkurrenskraftiga i WSBK på flera år och kliver Yamaha in nästa år med nya R1 kommer dom hamna ännu längre ner i listan. Spelar ingen roll att Hayden antagligen är bättre och mer erfaren än samtliga då hondan inte har tillräckligt med hk.

Edit:
Såg nu att han skall vara med första året som invänjning och sen prestera ordentligt 2017 med den nya firebladen http://www.sportrider.com/nicky-hayden-to-wsbkaprilia-or-honda

Ja, bladen börjar ju vara riktigt gammal nu, snart dyker ju en ny gixxer upp med, och då blir det väl den äldsta hojmodellen på wsbkgridden, vilket lär svida lite.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kanske kan skaka lite liv i WSBK! Behövs fler toppnamn där!

Jag tror inte heller att Hayden kommer ha en chans första året iaf. Det går nog "apfort" i WSBK. Det är ju helt olika hojar och även banor och layouter på banor.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Kanske kan skaka lite liv i WSBK! Behövs fler toppnamn där!

Jag tror inte heller att Hayden kommer ha en chans första året iaf. Det går nog "apfort" i WSBK. Det är ju helt olika hojar och även banor och layouter på banor.
Håller med dig att det är en helt annan disciplin på andra hojar och andra banor. Men se hur fort Simoncelli (visserligen bara ett race, eller var det två?) och Biaggi anpassade sig. Och de toppförare i WSBK som kommit till MotoGP har ju haft mycket svårt att hävda sig.

Jag hoppas och tror att Hayden blir den första att vara mästare i både MotoGP och WSBK. Kanske till och med första året.

:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller med dig att det är en helt annan disciplin på andra hojar och andra banor. Men se hur fort Simoncelli (visserligen bara ett race, eller var det två?) och Biaggi anpassade sig. Och de toppförare i WSBK som kommit till MotoGP har ju haft mycket svårt att hävda sig.

Jag hoppas och tror att Hayden blir den första att vara mästare i både MotoGP och WSBK. Kanske till och med första året.

:)

Ska det bli första året måste nog honda sno på med att få ut sin nästa generation av Fireblade. Den räcker inte till mot en/två generationer nyare hojar helt enkelt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top