MotoGP - Commercial Bank Grand Prix of Qatar

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som jag förstått det har depån kontakt med hojen ja, för att managera soppan över loppet.

Nej, den enda tillåtna kontakten mellan depån och hojen är depåtavlan. Det är därför man ibland kan se instruktioner till föraren om att byta mapp. Depån kan inte ändra motorstyrningen på elektronisk väg.

Däremot har alla fabrikers motorstyrsystem ett inbyggt "navigerinssystem" som gör att hojen vet var på banan den befinner sig. Dessa system navigerar grovt med hjälp av transpondern, varvtiden och sektortiderna och lite mer i detalj med trottelposition, bromstryck och fjädringsrörelser (full gas betyder oftast början av en raka, full broms betyder slutet av en raka, fullt bottnad gaffel likaså och kombinationen 85 mm framgaffelposition, 30 mm stötdämparposition, ingen gas och ingen broms betyder att man är precis mitt i en sväng). Dessa "navigeringssystem" används för att göra en motormappning, motorbromskontroll med mera som ändrar sig för varje raka och varje kurva.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nej, den enda tillåtna kontakten mellan depån och hojen är depåtavlan. Det är därför man ibland kan se instruktioner till föraren om att byta mapp. Depån kan inte ändra motorstyrningen på elektronisk väg.

Däremot har alla fabrikers motorstyrsystem ett inbyggt "navigerinssystem" som gör att hojen vet var på banan den befinner sig. Dessa system navigerar grovt med hjälp av transpondern, varvtiden och sektortiderna och lite mer i detalj med trottelposition, bromstryck och fjädringsrörelser (full gas betyder oftast början av en raka, full broms betyder slutet av en raka, fullt bottnad gaffel likaså och kombinationen 85 mm framgaffelposition, 30 mm stötdämparposition, ingen gas och ingen broms betyder att man är precis mitt i en sväng). Dessa "navigeringssystem" används för att göra en motormappning, motorbromskontroll med mera som ändrar sig för varje raka och varje kurva.

Lite same-same, men olika. Det är aktiv managering av mappningen...inte från depån då. :) Inte desto mindre piss för det... ;) Visst driver motorsporten utvecklingen framåt, men att se Crutchlow hoppa fram duccen för att nå mållinjen...njä, fail på det.
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Nej, den enda tillåtna kontakten mellan depån och hojen är depåtavlan. Det är därför man ibland kan se instruktioner till föraren om att byta mapp. Depån kan inte ändra motorstyrningen på elektronisk väg.

Däremot har alla fabrikers motorstyrsystem ett inbyggt "navigerinssystem" som gör att hojen vet var på banan den befinner sig. Dessa system navigerar grovt med hjälp av transpondern, varvtiden och sektortiderna och lite mer i detalj med trottelposition, bromstryck och fjädringsrörelser (full gas betyder oftast början av en raka, full broms betyder slutet av en raka, fullt bottnad gaffel likaså och kombinationen 85 mm framgaffelposition, 30 mm stötdämparposition, ingen gas och ingen broms betyder att man är precis mitt i en sväng). Dessa "navigeringssystem" används för att göra en motormappning, motorbromskontroll med mera som ändrar sig för varje raka och varje kurva.

Bra info. Var har du hittat den - vore intressant att läsa in sig lite mer för att förstå varför det ser ut som det gör.

BTW - mycket enklare att se live hur hojarna beter sig med chatter, chassiinstabilitet, sladd mm. Ser helt enkelt inte det på TV.

Grymt kul att Rossi är hungrig. Han såg väldigt stabil ut hela racet - hade han haft några kusar till på rakan hade han klippt 1a placering.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Bra info. Var har du hittat den - vore intressant att läsa in sig lite mer för att förstå varför det ser ut som det gör.

Jag har spenderat nästan halva min livstid med att konstruera delar av dessa system. Om du vill läsa på om sådant och även annan MotoGP-teknik så kan jag rekommendera de böcker som Neil Spalding har skrivit. Han är en enormt kunnig och påläst journalist / fotograf och det han skriver om tekniken stämmer verkligen, till skillnad från diverse bloggare och mer sensationslystna journalister.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Alatalo - vad är din analys av det här racet? Skulle vara kul att höra en professionell bedömning på varför utgången blivit som den blev.

Kommer till exempel Rossi kunna fightas om pallen eller beror det bara på att det var "speciella" omständigheter på Qatar som gjorde det möjligt (halt)?

Körde Lorenzo mer på gränsen än vad han gjorde i fjol för att ens kunna hänga på topp 3?

Är väldigt intresserad av dina spekulationer!

Hur tror du Aleix Espargaro kommer hänga med i race? Kval verkar ju fungera väldigt bra för honom iallafall!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
han säger själv att det inte va soppatorsk. "Technical issue from lap 5"

Det gick ju faktiskt att se att hans transponder fick seperyck med, när han helt plötsligt började frifalla ner genom fältet till position 21 för att på ingen tid alls studsa tillbaka till position 8, och den mindre vändan senare där han föll ner till 16 och studsade magiskt upp till 6 igen.
Lär ju vara ganska onödigt spännande att köra med full effekt på fel ställen när man inte tror att man har det. Tycker det är skapligt imponerande att lyckas ratta runt hojen i 16 varv med det problemet och fortfarande komma på en någorlunda respektabel position. Oförutsägbar mängd effekt vid hårda nerlägg med en hoj som är dålig på just nerlägg känns alldeles för spännande.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kul jävla race.
Noterade att Pedrosa har samma kolfiberförstärkning på svingen som MM,
det är väl nytt för honom/i år?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Samma sak hände Haydens Ducce på Aragorn för något år sen. Minns jag inte helt galet så drabbades även Melandri.

Trist att inte Bautista fick börja säsongen med en pallplats. Ser honom som det starkare kortet framför Bradl & Smith. Han skulle behöva ett kanonresultat nu i början för att boosta självförtroendet lite. När han väl tar en pallplats tror jag mycket av hans hets kommer försvinna & han därefter regelbundet kan börja utmana om pallen.

Pedrosa.. Tyckte han såg ovanligt taggad ut på presskonferensen i torsdags & sen är det precis samma visa igen. Jag har länge tyckt att han "förtjänar" en titel men om han ska vara lika ovillig i år att bjuda upp till kamp så hoppas jag HRC väljer att plocka in nån ny istället.

Trist för Yamaha att Lorenzo förstörde sin M1a, dock kul för VM då kampen börjar redan från start! Att döma av försäsongstesterna & denna helg så ser GP ut att kunna bli riktigt kul 2014.

Nakagami.. Kan inte undgå att tänka på om han skulle tagit sin första seger istället, usch & bli diskad för något man inte ens rår över. Nån i Idemitsu-teamet lär få löneavdrag kommande månad. Straffet var onödigt hårt även om regler är regler. Kunde man inte mätt upp luftflödet & sen gett tidstillägg + kraftiga böter till teamet?

Hondas nya Moto3-maskin kommer bli giftig! Lagom till Mugello/Catalunya kommer Hondan vara den nya KTM!
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Alatalo, tack till dig för att du skriver här. Värt mycket och är betydligt mer intressant än mycket annat när man vet att det finns en insyn som är helt unik.

Jag hoppas du orkar fortsätta leverera intressanta små inlägg då och då!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alatalo - vad är din analys av det här racet? Skulle vara kul att höra en professionell bedömning på varför utgången blivit som den blev.

Kommer till exempel Rossi kunna fightas om pallen eller beror det bara på att det var "speciella" omständigheter på Qatar som gjorde det möjligt (halt)?

Körde Lorenzo mer på gränsen än vad han gjorde i fjol för att ens kunna hänga på topp 3?

Är väldigt intresserad av dina spekulationer!

Hur tror du Aleix Espargaro kommer hänga med i race? Kval verkar ju fungera väldigt bra för honom iallafall!

Jag tror att andra redan har satt fingret på varför det blev som det blev. Då det väl blev race handlade det ju bara om fabrikscyklar och deras förare. Fabrikerna är inte dumma och de som sitter på dessa cyklar gör det av en orsak. Även om man inte är där rent resultatmässigt på fredag morgon så har man ändå på något sätt läget under kontroll och vet hela tiden vad som behövs för att prestera på söndag.

De många frontkrascherna är utan tvekan relaterade till banans tveksamma och föränderliga grepp. Jag ser ingen annan förklaring då två ledare samt några till kraschar på exakt samma sätt.

Jag tror att VR är en pallkandidat i betydligt fler race än detta. Dels för att han verkar ha klarat omställningen till den senaste generationen däck bättre än sin teamkollega. Dels för att han verkar ha tagit sig samman på ett mentalt plan. Att hans byte av chefsmekaniker påverkat resultatet ser jag dock som rent nonsens. Både Jeremy Burgess och Silvano Galbusera är otroligt kompetenta i den rollen, men inget av förra årets problem eller årets uppryckning går att relatera till just chefsmekanikerns jobb.

Lorenzo gick utan tvekan på hörntänderna och lite till. Att dra redan på första varvet är ju hans mer eller mindre patenterade sätt att vinna race. Detta sätt kräver dock en helt perfekt setup, koncentration och även ganska stora kulor. Storleken på kulorna var det nog inget fel på, men setupen och koncentrationen kanske inte riktigt var där och detta i kombination med banans tveksamma och föränderliga grepp gjorde att det slutade i gruset.

Espargaro har gjort en delvis imponerande försäsong, men jag kommer inte att ansluta mig till hyllningskören förrän han faktiskt vinner race. Jag tycker inte att han är en ny alien och mycket av det baserar jag på att han redan haft bra styrningar i MotoGP utan att blomma ut. De som är riktiga aliens levererar från första sekund, annars är de inga aliens. Han kan mycket väl ta pallplaceringar i race där däckreglementet spelar de andra ett spratt, men om jag måste rangordna förare just nu så tycker jag att Bradley Smith såväl som Alvaro Bautista visar minst lika mycket potential.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nej, den enda tillåtna kontakten mellan depån och hojen är depåtavlan. Det är därför man ibland kan se instruktioner till föraren om att byta mapp. Depån kan inte ändra motorstyrningen på elektronisk väg.

Däremot har alla fabrikers motorstyrsystem ett inbyggt "navigerinssystem" som gör att hojen vet var på banan den befinner sig. Dessa system navigerar grovt med hjälp av transpondern, varvtiden och sektortiderna och lite mer i detalj med trottelposition, bromstryck och fjädringsrörelser (full gas betyder oftast början av en raka, full broms betyder slutet av en raka, fullt bottnad gaffel likaså och kombinationen 85 mm framgaffelposition, 30 mm stötdämparposition, ingen gas och ingen broms betyder att man är precis mitt i en sväng). Dessa "navigeringssystem" används för att göra en motormappning, motorbromskontroll med mera som ändrar sig för varje raka och varje kurva.

kör man inte liknande transpondersystem som i svensk rr eller mx, dvs att den enbart sänder och slingan/dekodern gör jobbet? Har någonstans sett en blå amb-liknande transponder.
att man har exvis gps för att räkna ut banposition kan jag förstå men inte att transpondern kan hjälpa till där.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
kör man inte liknande transpondersystem som i svensk rr eller mx, dvs att den enbart sänder och slingan/dekodern gör jobbet? Har någonstans sett en blå amb-liknande transponder.
att man har exvis gps för att räkna ut banposition kan jag förstå men inte att transpondern kan hjälpa till där.

Hojarna mäter hela tiden varvtider såväl som sektionstider med hjälp av transpondersystemet och detta sparas i dataloggningen och / eller presenteras för föraren. Detta kan också användas för positionsbestämning. Som någon ovan skrev, att åka av banan så att man missar en av mellantiderna kan få konsekvenser för denna positionsbestämning...

Positionsbestämning med GPS är inte tillåtet sedan några år tillbaka. Man har en GPS som visar blå / röda / orange prickar på TV-produktionens karta, men denna får inte loggas.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hojarna mäter hela tiden varvtider såväl som sektionstider med hjälp av transpondersystemet och detta sparas i dataloggningen och / eller presenteras för föraren. Detta kan också användas för positionsbestämning. Som någon ovan skrev, att åka av banan så att man missar en av mellantiderna kan få konsekvenser för denna positionsbestämning...

Positionsbestämning med GPS är inte tillåtet sedan några år tillbaka. Man har en GPS som visar blå / röda / orange prickar på TV-produktionens karta, men denna får inte loggas.

intressant, är det banans transpondersystem som sänder tillbaka uppgifterna till hojen då tro?
extremt nyfikenhetsväckande detta.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
intressant, är det banans transpondersystem som sänder tillbaka uppgifterna till hojen då tro?
extremt nyfikenhetsväckande detta.

Ja det har även används på prov vid vissa pro superbike tävlingar i sverige. Man kan se tider samt placering på kval osv.

edit: nu hittar jag inget om det på mylaps eller amb. Märkligt, känns som att det var en bra produkt som gjorde gps laptimers överflödiga.

Hur som helst, jävligt gött att MotoGP säsongen är igång igen!
 
Last edited:

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Tänkte på en grej.. hur gick det med lorenzos motor.. har han bara 4st kvar nu? Eller får de laga en krashad motor?
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Är de konstaterat att motorn är förbrukad, visst hojen gick åt skogen men är väl inte samma sak som att motorn är kass eller ?
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Såg inte racet i realtid utan reprisen. Kan säga att det var en jävla tur att jag visste resultatet i förväg. :brinnerup

Härligt att se Rossi kriga lite som i gamla tider. Den där jävla knäcken från åren på Ducati tog hårt. Men kanske att han nu skakat av sig det sista tvivlet.

Klart att rejset va lite oväntat med diverse kracher som gjorde att restulatet blev som det blev. Men. Det är ju lika varje gång. En trillar här. Å en trillar där. Tillhör cirkusen.

Därför är det väl oxå för tidigt att säga någonting redan nu. Om vem som kommer vara bäst/sämst/medioker.

Längtar redan till nästa rejs. Med förhoppning om att:

Rossi står sig, och behåller sin hunger.
Pedrosa får lite tagg och visar glädje när han kör och faktiskt tar en pallplats. Vaffan ska han vara så jävla sur för.!?
MM kan väl låta dom andra små tjurarna få en chans i alla fall.
Lorenzo blir intressant att se om han behåller sin stabilitet om konkurensen ökar. Eller ska han plocka fram tröstklubban igen. :rolleyes:

Nää. Äääntligen. Är det igång. :tummenupp
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Har kollat runt lite men hittar ingen bild på MM's värsta stoppie under sista tredjedelen av racet,
den när han lyfte bakhjulet så grovt innan högern, efter att han återtog ledningen igen från Rossi.
Det var grymt.

Skulle vara kul att se en bra bild på det igen.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top