MotoGP - Commercial Bank Grand Prix of Qatar

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Däcken vet vi ställer till det i tidslistorna.

Och EsA förstås. Men han sitter alltså på cykeln som vann fjolårsracet på samma bana, han var på banan för två veckor sen och han har tillgång till mjukare däck. Men ändå...


Det sägs att han visserligen gjorde det allra snabbaste varvet på de mjukare däcken, men att även tiderna han gjorde på de hårdare däcken var snabbare än de andra.

motomatters.com skrev:
Aleix set his fastest time on the super-soft tires he has at his disposal, but he was still the fastest man on track on the medium tires (hard for the Open class, soft for the Factory Option class) which everyone will be racing on.

http://www.motomatters.com/analysis/2014/03/22/2014_qatar_motogp_friday_round_up_the_my.html
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag vetifan om fabriksförarna tryckt på ordentligt ännu. Det kändes ju som att när det väl behövdes så klarade Lorenzo sig väl inom tidsramarna. De kanske bara tycker att det är onödigt att ligga på gränsen till vad de klarar av så här tidigt på säsongen, med risk för skador och annat?
Sen har vi ju tidigare sett att träning och kval är en sak, att vinna ett race något helt annat. Men det ska bli spännande att se fortsättningen :fyllisar
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Jlo är nog lite purken nu när de mediokra råkar vara före honom.
Känns som VR kommer få en tuffare säsong än han väntat.

Roligt med lite nytt i toppen även om reglementet smakar getarsle.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
vad betyder "electrical problems"?

Någon gång långt tillbaka i tiden var det tabu att skylla på mekaniska problem men helt OK att skylla på elektronikproblem (eftersom elektronik var ett nytt och outforskat område...?). Alla skurna kolvar, vevaxlar och andra effektfulla haverier hette alltid "electrical problems". Det finns någon berömd incident där alla Honda's fabrikscyklar spränger motorn i ett och samma race, effektfullt och synligt ungefär som i videon ovan. I den efterföljande pressreleasen hette det att alla "had to withdraw because of electrical problems...".
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Aes visade redan förra säsongen vad han kunde ta ur materialet på kval så om han kommer stå övers ikväll på förra årets vinnarhoj med ett mjukare däck blir inte jag förvånad iaf., blir mer förvånad/impad om han faktiskt tar och vinner.

Ok, här kommer min kvaltipp.

1. MM
2. Aes
3. Lor
4. Ped
5. Ian

Racet vinner Lorenzo med Pedrosa på andra och Rossi 3:a.
MM faller tillbaka pga. skadan på racedistans och Aleix gör för många småmisstag.

Typ så.... :)
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Aes visade redan förra säsongen vad han kunde ta ur materialet på kval så om han kommer stå övers ikväll på förra årets vinnarhoj med ett mjukare däck blir inte jag förvånad iaf., blir mer förvånad/impad om han faktiskt tar och vinner.

Ok, här kommer min kvaltipp.

1. MM
2. Aes
3. Lor
4. Ped
5. Ian

Racet vinner Lorenzo med Pedrosa på andra och Rossi 3:a.
MM faller tillbaka pga. skadan på racedistans och Aleix gör för många småmisstag.

Typ så.... :)

Aningens motsägelsefullt om man tittar på din 1-5-lista och läser din summering undertill :va :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra och insiktsfull artikel m h t gårdagens träningar: http://m.motomatters.com/analysis/2014/03/22/2014_qatar_motogp_friday_round_up_the_my.html

Utan att dra några större växlar - inte sjutton mörkar t ex Yamaha när bägge förarna inte säkrar Q2-plats förrän i slutet och, som Alatalo skriver, kämpar med korta korta stints för att samla på sig så mycket data från olika setup som möjligt. Det blev nog en sen kväll för många analytiker i går kväll...

Inte förrän på rejsdagen kommer vi att se utfallet, både Iannone och Bautista är i mina ögon "pannbensförare" och klarar enskilda varv bättre än rejstempo. Klart är väl dock att en viss AEsp redan har ett tempo som placerar honom som en given pallkandidat. Karln har inte precis åkt på en räkmacka fram till dagens styrning i Forward, det kanske äntligen betalar sig när han nu hamnat på hyfsat (jmf Edwards) material...?
 
Last edited:

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Fäller en tår när jag ser Colin's statistik, 186 race nu i högsta klassen, och
första vinsten gäckar honom än. Jag har sett alla 186, och de senaste hundratjugo racen åtminstone
har jag alltid tänkt innan säsongen drar igång 'undra om Edwards äntligen tar en vinst i år'.

De senaste åren har väl inte chanserna varit stora, men jag hoppas ändå på ett fullkomligt kaosartat race någon gång under 2014, och att Colin står högst upp när dammet har lagt sig. Det förtjänar han.
Gubben.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Aryey skrev:
Dovvi klockade 348km/h...

Det är f*n respekt!
Ingen var i närheten av 348 ens på Mugello, under träningar/kval förra året.
Och Mugello's raka trodde jag var snabbast. :3freak

Losail Circuit Longest straight: 1.068 m / 0.664 miles
Mugello Circuit Longest straight: 1.141 m / 0.709 miles

Jag tittade så långt bakåt som det gick på motogp.com, och ingen har
hållt 348.3 Km/h (som Dovi nu) på Mugello under det senaste decenniet eller så.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Fäller en tår när jag ser Colin's statistik, 186 race nu i högsta klassen, och
första vinsten gäckar honom än. Jag har sett alla 186, och de senaste hundratjugo racen åtminstone
har jag alltid tänkt innan säsongen drar igång 'undra om Edwards äntligen tar en vinst i år'.

De senaste åren har väl inte chanserna varit stora, men jag hoppas ändå på ett fullkomligt kaosartat race någon gång under 2014, och att Colin står högst upp när dammet har lagt sig. Det förtjänar han.
Gubben.

Känsla var väl att killen nu (gubben) Edwards var/blev alldeles för nära vän privat med Rossi hos fabriks Yamaha. Tyckte det gick att utläsa i intervjuer att så var fallet. Jag fick ibland känslan att han man mot man med Rossi alltid kunde gett lite till. Min högst personliga uppfattning och det finns säkert andra som inte håller med.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag är beredd att hålla med Lorenzo.

“As I said one or two months ago, I think that the Open class has too much of an advantage," - Jorge Lorenzo

Åtminstone nu till kvalet!

Kvaltipset:

1. Aleix Espargaro

2. Andrea Dovizioso

3. Alvaro Bautista

Kuriosa att:
Lorenzo asked to test his bike with 24L or Aleix Espargaro Forward bike and they said NO. Considering their new sponsors they have this year....to not go after the best option or even test it with your factory pilots is completely stupid and arrogant.
 
Last edited:

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Fler än jag som har problem med videopasset? Interneterror?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Kollar via hemsidan nu istället för appen o fick det att funka.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Iof bara FP4 fast märkligt att se Rossi ta i och ändå oförmögen att ta sig förbi Iannone på Pramac Racing Duce någonstans på banan! För guds skull vi talar om PRAMAC Ducati!! Snälla väck mig ur mardrömmen någon!!! Yamaha har onekligen en del att jobba på!
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top