Motionärsklass i roadracing!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
ja, hur svårt kan det vara:rolleyes:. är lite förvånad att det inte redan finns. såg nått om ett 24h race på aragon när jag var där. verkar ju finnas lite cuper ute i europa. vi kan ju köra på go cart banan på gelleråsen när dom andra kör speedster:tungan

Varför inte minimoto eller Honda100 som redan finns då :7peta
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Tycker jag med! Tvekar inte att hoppa upp i Rookie om jag börjar närma mig 1.13 som är målet med året. Eller ja, då får jag ju inte köra Speedster så det löser sig ju av sig själv... :hihi

Tyvärr har du inget Rookie att hoppa upp i om du inte byter hoj.

Edit: jo det har du visst dock får du dela bana med PSBK vilket ska vara helt ok med 1.13 tid!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Frågan är om vi kan få Svemo att dra igång en Scooter Cup i år, eller om vi tre skall hyra några olika gokartbanor och köra mot varandra. Sedan kan vi skriva racerapporter här och lägga upp filmer på YouTube. Jag gissar att vi får minst en till deltagare så vi inte kan vara säkra på pallplats innan säsongen är slut. :lol

Haha, jaoh. :) Försöka få med några tillverkare som kan tillhandahålla fordonen, så får man hyra valfritt fordon på räjset. :hihi
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Okej dags att bli lite seriös här då,

Vad kör ni för tider på Åsen där speedster cup skall avgöras?

Vi som är lite snabbare får väl ta vårt ansvar och ge fan i att ställa upp i denna klass och låta den vara en nybörjare klass som sådana som Agile platsar i.

Själv körde jag höga 1.11 låga 1.12 or i höstas på Åsen och inser själv att Speedster är inte för mig om nu inte Agile ställer upp på en vettig hoj då.

Nu är det ju lite tokigt att R-1000 ska köra ihop med PSBK men ligger man SUB 1.13 på en literklubba så tar det ju ändå 10 varv innan dom snabbaste i PSBK ska om en och det är väl ok?

Hade denna klass funnits ifjol så hade jag börjat tävla redan då men om nu vi som utvecklats och haft förra året som träningsår inför premiären 2014 går in och bombar sönder Speedster så skapar vi samma problem för nybörjarna som vi hade när vi inte vågade oss in med dom "snabba" grabbarna.

Edit: Hade dom dragit in R-600 så hade jag hellre kört sst600 än Speedster för min egen utvecklingsskull då man lär sig och blir själv mycket snabbare om man har snabba ryggar att följa!

Jag har ingen aning om vad jag kan rulla runt Gelleråsen på. Jag har kört SMC Steg 1-4, enligt instruktörernas anvisningar, i medelsnabb grupp med långsammare trafik med omkörning enbart på rakorna. Då har det tagit 1:30, men fokus har varit på att köra snyggt, säkert och utan att skrämmas.

Med fri fart, fria omkörningar och med andra förare på banan som vill äta upp mig? Vem vet... :3freak
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Och många ser det som en nackdel att köra ihop med PSBK, men varför? Det är väl hur bra som helst att få lära av dom bättre/snabbare. Man blir inte snabbare av att köra om alla. Dom flesta vet ju att man sätter sina snabbaste varv, när man hänger på någon som är snäppet snabbare.

Med den logiken skulle det inta vara nåt problem att köra sin racingdebut genom att ställa upp på MotoGP-gridden? Man kanske lär sig massor när man får se Lorenzos (eller Mårtenssons i vårat fall) rygg i ett par sekunder...

Det är väl bra att det finns motstånd, men när skillnaderna drar iväg till 10-12 sekunder (kom ihåg 110%-regeln) så är man ju bara i vägen. Och det är ju det man är absolut mest rädd för, att vara i vägen och sabba för elitförare som en glad amatör.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Okej dags att bli lite seriös här då,
Vad kör ni för tider på Åsen där speedster cup skall avgöras?
!

Jag har inga visioner att bli snabb öht... kanske kommer jag i slutet av säsongen ner till 1:13-1:14, men kommer nog börja på 1:18-1:22 tider... detta OM jag behåller zx-10, kör jag ER6... har jag ingen aning, men körde 1:25 på en lånad sådan gunghäst för 2 år sedan :hihi

Men jag vill trycka på fördelen med att köra med lite mer erfarna "gamla rävarna"
Vi kommer köra ganska konstanta varvtider, med bra spårval... händer nått runtom oss, har vi erfarenheten att agera på "rätt" sätt, beroende på situation.

Vi är vana i depån och vet hur det funkar och delar GÄRNA med oss av vår erfarenhet.

Jag får ofta höra hur ballt det är att ligga nära under race.. DET är en av de saker vi tar med oss, på ett kul & säkert sätt. (Kan annars bli lite kaotiskt om det bara är totalt nybörjare på banan)

Jag tror på fullaste allvar att riktiga rookies som kör Speedster Cup kommer att lära sig av oss, lika mycket som dem som klassar upp sig kommer lära sig av nästa klass... vilken klass det nu än blir.

Jag har INGA visioner att åka hem med en buckla... utan vill att detta ska ge mig en möjlighet att dela med mig av min erfarenhet & samtidigt få köra Roadracing, utan prestige... enkelt & skapligt billigt.

Visar det sig att jag har fel, och min närvaro stör eller skrämmer bort folk, eller att jag kör för fort...
Står jag givetvis över & fortsätter köra bandagar eller liknande... Värre än så är det väl inte...
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Okej dags att bli lite seriös här då,

Vad kör ni för tider på Åsen där speedster cup skall avgöras?

Vi som är lite snabbare får väl ta vårt ansvar och ge fan i att ställa upp i denna klass och låta den vara en nybörjare klass som sådana som Agile platsar i.

Själv körde jag höga 1.11 låga 1.12 or i höstas på Åsen och inser själv att Speedster är inte för mig om nu inte Agile ställer upp på en vettig hoj då.

Nu är det ju lite tokigt att R-1000 ska köra ihop med PSBK men ligger man SUB 1.13 på en literklubba så tar det ju ändå 10 varv innan dom snabbaste i PSBK ska om en och det är väl ok?

Hade denna klass funnits ifjol så hade jag börjat tävla redan då men om nu vi som utvecklats och haft förra året som träningsår inför premiären 2014 går in och bombar sönder Speedster så skapar vi samma problem för nybörjarna som vi hade när vi inte vågade oss in med dom "snabba" grabbarna.

Edit: Hade dom dragit in R-600 så hade jag hellre kört sst600 än Speedster för min egen utvecklingsskull då man lär sig och blir själv mycket snabbare om man har snabba ryggar att följa!

Det är väldigt enkelt att sitta på höga hästar när man själv inte drabbas av samma problematik...

Jag tycker att Speedster Cup är ett strålande tillfälle att prova på racing oberoende av vilka tider man sätter på en bandag, jag ställer absolut inte upp för att plocka enkla pokaler. Om jag skulle vinna första racet ger jag gladeligen upp vinsten till någon långsammare förare. Den enda anledningen till att jag ställer upp där i första racet är för att, prestigelöst, prova på racing och få lite känsla för det.
Vet att det är många som tänker lika som jag i det fallet och steget upp till R1000/PSBK blir ganska stort då man plötsligen kör ihop med dom bästa i landet (även om man tävlar i olika klasser). Att bli varvad efter 10 varv tycker inte jag är okej, det betyder att du i princip kan bli varvad två gånger på ett race. Då är det för stor hastighetsskillnad.

Jag tror knappast att vi dödar en klass för att några få snabba förare ställer upp i ett eller två race. Jag tror att det större problem är att fylla griden på första racen. Även om många har skrivit upp sig på en lista så är steget därifrån till att faktiskt köra ganska stort.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Att bli varvad efter 10 varv tycker inte jag är okej, det betyder att du i princip kan bli varvad två gånger på ett race. Då är det för stor hastighetsskillnad.

Men om du kör säg 1.12 i Speedster Cup så lär det ju vara du som varvar folk efter 10 varv, då blir det ju exakt samma sits där. Är det mer OK om det är du som varvar än om det är du som blir varvad?
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Om man VET att man är snabbare än 110%-regeln, i Speedster, och kommer att bli uppklassad, så förstår jag inte anledningen med att ställa upp där. Är det inte bättre att fylla på startfältet i Rookie istället, så att PSBK för köra för sig själva?
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Med den logiken skulle det inta vara nåt problem att köra sin racingdebut genom att ställa upp på MotoGP-gridden? Man kanske lär sig massor när man får se Lorenzos (eller Mårtenssons i vårat fall) rygg i ett par sekunder...

Det är väl bra att det finns motstånd, men när skillnaderna drar iväg till 10-12 sekunder (kom ihåg 110%-regeln) så är man ju bara i vägen. Och det är ju det man är absolut mest rädd för, att vara i vägen och sabba för elitförare som en glad amatör.

Du kommer ju kanske att vara 10-12 sekunder snabbare än dom långsammaste i Speedster, och dom kommer säkert vara mer oerfarna och rädda för att bli omkörda, än vad du skulle vara i Rookie.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Håller med.
Det är lite som "hönan eller ägget". Om fler skulle våga köra R1000, skulle det förmodligen inte köras ihop med PSBK (dessutom, om R1000 var mer av en Rookieklass så kanske fler skulle kört PSBK - uppklassade). Om vi ska få fler att köra över huvud taget, måste vi skapa minsta möjliga känsla av att "vara ivägen" för proffsiga förare. Det var någon som skrev tidigare, men jag skriver det igen. Den värsta känslan är den att vara ivägen.
De som kör 1.12 på Gåsen är mer lämpade att bli varvade, än de som kör 1.24 enligt mig. En förare som kör 1.12 har betydligt jämnare och finare spår...

Men. Jag var skeptisk när jag började läsa om den här klassen. Nu, efter att ha läst lite mer så fick jag hopp när Sandfållan skrev att han börjar i R-klassen istället. Där han hör hemma. Kan fler tänka så så kan det funka. Om det ses som en tävling tror jag det blir en ny Rookie-klass med de problem de har.

Utan att ha läst på så noggrant: Kanske skulle det vara en bra ide att hoppa över prisutdelning och poängräkning?

Men om du kör säg 1.12 i Speedster Cup så lär det ju vara du som varvar folk efter 10 varv, då blir det ju exakt samma sits där. Är det mer OK om det är du som varvar än om det är du som blir varvad?
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Utan att ha läst på så noggrant: Kanske skulle det vara en bra ide att hoppa över prisutdelning och poängräkning?
Om man verkligen vill vinna serien och är tillräckligt snabb för rookie, betyder inte det isf att du måste köra långsammare än vad du kan (i vissa fall kanske 5sek långsammare). Att betala dessa stora summor för att ligga och segköra känns väl inte så troligt?

Men iom tvångsuppklassning så känns det också rätt onödigt med poängräkning för att det är ju inte den snabbaste som kommer ha högst poäng i slutet av säsongen då han nog inte fått köra de senaste tävlingarna.

Jag tycker dock vi ska sluta klaga och se hur det fungerar efter några tävlingar. Oavsett vad så kommer detta bli skoj! :banana
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Det är väldigt enkelt att sitta på höga hästar när man själv inte drabbas av samma problematik...

Jag tycker att Speedster Cup är ett strålande tillfälle att prova på racing oberoende av vilka tider man sätter på en bandag, jag ställer absolut inte upp för att plocka enkla pokaler. Om jag skulle vinna första racet ger jag gladeligen upp vinsten till någon långsammare förare. Den enda anledningen till att jag ställer upp där i första racet är för att, prestigelöst, prova på racing och få lite känsla för det.
Vet att det är många som tänker lika som jag i det fallet och steget upp till R1000/PSBK blir ganska stort då man plötsligen kör ihop med dom bästa i landet (även om man tävlar i olika klasser). Att bli varvad efter 10 varv tycker inte jag är okej, det betyder att du i princip kan bli varvad två gånger på ett race. Då är det för stor hastighetsskillnad.

Jag tror knappast att vi dödar en klass för att några få snabba förare ställer upp i ett eller två race. Jag tror att det större problem är att fylla griden på första racen. Även om många har skrivit upp sig på en lista så är steget därifrån till att faktiskt köra ganska stort.

Dom bästa i landet har inget problem med att ta sig om 6 sekunder långsammare förare, Och vi som kör 1.12 har bättre rutin på att bli omkörda av kamikaze piloterna än vad Speedster folket kommer ha av att bli omkörda av oss.

Vilken grupp kör du i på bandagar/ Race antar jag?
Där finns det oftast några elitförare som är med och tränar/kör, Själv tycker jag det är en fröjd att bli omkörd av Gull,Backman,duerlund och dom andra hårda grabbarna,

Men visst vill du köra speedster på din fullkittade fullblodshingst och stångas med föl be my guest :tummenupp

Vill du ha lite racevana/startträning kan jag rekommendera steg6 i April där blir det en blandad kompott med förare som presterar allt ifrån 1.07 och uppåt i två grupper.

Tanken är väl att den långsammare gruppen denna helg även är klientelet som ska ställa upp i Speedster cup i framtiden och jag tror inte du kommer platsa i den gruppen.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Du kommer ju kanske att vara 10-12 sekunder snabbare än dom långsammaste i Speedster, och dom kommer säkert vara mer oerfarna och rädda för att bli omkörda, än vad du skulle vara i Rookie.

Jag kommer inte att köra speedster, har inte tänkt den tanken ens. Jag vill köra Rookie. Det jag vänder mig emot är att ni viftar bort det här med att köra med PSBK som _Rookie_ i ordets rätta bemärkelse, med några klyschor.

Alternativet är inte speedster för min del, alternativet är ingen start alls...
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag kommer inte att köra speedster, har inte tänkt den tanken ens. Jag vill köra Rookie. Det jag vänder mig emot är att ni viftar bort det här med att köra med PSBK som _Rookie_ i ordets rätta bemärkelse, med några klyschor.

Alternativet är inte speedster för min del, alternativet är ingen start alls...

Ska sanningen fram så är förra årets rookie inga rookie förare, Och hade man en tanke på att ge sig in och stångas med dessa iår så är steget upp till PSBK inte stort.

Alla killar som körde Rookie 1000 i fjol som fortsätter köra iår kommer ju även dom ställa upp i samma race skillnaden är att Elit förarna kommer köra samtidigt dock med separata poängsystem!

Och du ska ju självklar vara med och stångas!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag kommer inte att köra speedster, har inte tänkt den tanken ens. Jag vill köra Rookie. Det jag vänder mig emot är att ni viftar bort det här med att köra med PSBK som _Rookie_ i ordets rätta bemärkelse, med några klyschor.

Alternativet är inte speedster för min del, alternativet är ingen start alls...

Klyschor eller inte, det som inte går ihop är att säga att "det är för stor hastighetsskillnad att köra som rookie med psbk-förare" och sen själv hoppa in i en klass där sitsen isåfall kommer att bli exakt den samma, förutom att man själv tillhör de snabbare och de som blir varvade förmodligen är mindre erfarna och tycker att det är läskigare än de som skulle blivit varvade i rookie/psbk.

Sen ska jag tillägga att jag tror kanske inte att eventuella tidsskillnader kommer att vara det som avgör om Speedster lyckas eller ej, utan snarare hurvida man lyckas hålla det som en motionärsklass.

"Motionär" för mig är när det inte finns någon egentlig "satsning" bakom det hela. Utan kanske mer att man råkar ha en hoj, och råkar tycka att det är kul att köra bana.. och så kör man när man råkar få tid över.
Det kanske inte är sååå viktigt hur fort man kör eller på vilken plats man kommer, man kanske låter bli att chansa på de där do-or-die-omkörningarna som man skulle gjort i ett "riktigt" race. Det är på skoj helt enkelt, alla är välkomna.

Vet man med sig att man vill "satsa" på racing, TÄVLA, och köra en serie, så känns inte Speedster (i mina ögon) som det rätta stället att göra det på.

Det är inte riktat mot dig, utan mer generellt.
Både du och Sandfållan verkar ha någon sorts avsikt att faktiskt tävla, i ordets rätta bemärkelse, och båda verkar känna att Speedster inte är rätt för er. Det tycker jag att ni ska ha cred för, och sen är det såklart olyckligt att Rookie-klasserna i dag verkar hålla en för hög nivå för att vara "rookie".

Om Speedster lyckas hållas på motionärsnivå (typ korpen) så tror jag att det kan bli en succé!

edit: reserverar mig för att jag kan ju ha missuppfattat hela tanken med speedster cup :)
 
Last edited:
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top