Motionärsklass i roadracing!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ojojojoj, det här uttalandet ger en pallplats i kategorin DÅLIGA bortförklaringar!!!!

Haha.. Farbror måste ju mobilisera för allt det där du hade innan du ens började ju ;) Pengar är bara pengar och det är klart jag har råd om jag verkligen vill, det stora hindret är tiden med sådär 200% sysselsättning.


Kan grisar flyga? Är solen blå? Kan Agile köra ifrån Mozz, nu, imorgon, ever, någonsin?

Haha.. När jag går med käpp, men du får rullas ut på sjukhussäng till bandepån, DÅ! :fakta :7peta

Detta är iofs en intressant fråga! Om jag kommer på en HD Sportster -74, får jag vara med då?

Som det är idag, njaej. Syftet och formuleringen var just "instegsklass". Jag skulle personligen hellre se "budgetklass" med folkrace-känsla, men någonstans måste ju allt börja.

Poängen med ovan är att den potentialla startlistan inte bara består av noobs, utan även gamla rävar som vill tillbaka till depån men inte göra en ny satsning. Då är det kanske roligare att köra med silvertejp och tuggummi än att börja slåss i Rookie, om man nu faktiskt har potential att vinna där så är det förbannat svårt att "nöja sig" med att snålåka för de flesta.

Dock är det en bra början, och förhoppningsvis vågar sig tillräckligt många ut nu så att vi får lite mer nya ansikten i depåerna.

Önskar mig en RC390 i födelsedagspresent sen, bra hoj utan att slakta däck, bromsar osv.. = Bra billig racing. :banana
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Inte säkert, jag har inte lärt mig än. . . . . . :gnissla

Ekonomiskt är det ju i alla fall. Själv har jag motsatt problem och gör ibland av med ett par puckar på en helg. Tur att biltema finns och säljer för ca 60-70 spänn paret. Tror jag måste lära mig hålla UPP knäet istället. Vem vet, det kanske går fortare när man inte spjärnar emot? :confused:
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Verkligen jättekul att nya klassen verkar locka sån många deltagare.
Men känns som många bara anmäler sig till denna klass för det känns lite otäckt att ge sig in i "riktiga serien" direkt. Låt de riktiga nybörjarna ha denna serien för sig själv och på så sätt kan vi förhoppningsvis bygga en bra stomme för framtida SM.
Men att ställa upp direkt i en serie där ni vet att uppklassning kommer omgående anmäl er direkt till Rookie i stället och se till att fylla på denna serie.

Det här inlägget gör att jag, utan vinnarskalle, inte vill vara med...:(


Desto fler som inser att de är tillräckligt bra får gärna vara med i denna klass även om jag håller med dig! Jag hoppas verkligen att de som anmäler sig till denna klass blir glada över att de kommer 10a av 13. Denna klass är som sagt inte för prestige utan för att för att ha roligt. Så är man inte top 3 så har man ändå jävligt roligt på banan, ett race är alltid ett race. Om jag kommer tio minuter efter folk i mål så bryr jag mig inte, jag är där för att ha roligt. Och förresten vem som är snabb vill gå ner på gatdäck? På detta forum kan man ändå få uppfattningen att gatdäck är som köra på is.

Det här inlägget gör att jag, utan vinnarskalle, vill vara med...:tummenupp
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
1. Jonas Frid, Västerås, KTM RC8
2. Agile, Linköping, Valfri lånad skrothög (Gärna en ER5a eller nåt bara för att visa att det GÅR)
3. Håkan Rudenvik , Täby ,Yamaha R6 1999
4. Sandfållan, Degerfors, Endast för att köra om Agile på yttern i depåböj
5. Robin Lundberg, Huddinge, CBR600RR -08
6. Pelle Lundberg, Huddinge BMW S1000 RR -10
7. Hadez, Sollentuna, GSX-R 1000 K9
8. PeteR1, Karlstad, Yamaha R1 -05 eller Kawasaki ER-6n -08
9. Emil Bollö, Vallentuna, GSX-R 1000 K7
10. Juha Huhtanen, Mölndal ZX10R - 2011
11. Daniel Fahlgren R6 -07 (när möjlighet finns).
12. Reinhold "Ragge" Erzmoneit, Göteborg, CBR 1000RR -10
13. Dennis Lindholm, Fagersta, Cbr600rr-05
14. Benny Lindström, I garaget just nu ZX10, men söker en ER6
15. Thomas Hårdberg Eriksson, Sthlm/Globen CBR600RR-08
16. Johan Brunberg. Sthlm. Cbr1000rr-08 nr 222
17. Juan "7an" Apell, Karlskrona, RSV Mille -03

Ni som finns på ovanstående lista som vill (absolut frivilligt!), fyll i formuläret: http://morrismc.se/speedstercup

för att hamna här: http://speedstercup.se/tagged/rider
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Okej dags att bli lite seriös här då,

Vad kör ni för tider på Åsen där speedster cup skall avgöras?

Vi som är lite snabbare får väl ta vårt ansvar och ge fan i att ställa upp i denna klass och låta den vara en nybörjare klass som sådana som Agile platsar i.

Själv körde jag höga 1.11 låga 1.12 or i höstas på Åsen och inser själv att Speedster är inte för mig om nu inte Agile ställer upp på en vettig hoj då.

Nu är det ju lite tokigt att R-1000 ska köra ihop med PSBK men ligger man SUB 1.13 på en literklubba så tar det ju ändå 10 varv innan dom snabbaste i PSBK ska om en och det är väl ok?

Hade denna klass funnits ifjol så hade jag börjat tävla redan då men om nu vi som utvecklats och haft förra året som träningsår inför premiären 2014 går in och bombar sönder Speedster så skapar vi samma problem för nybörjarna som vi hade när vi inte vågade oss in med dom "snabba" grabbarna.

Edit: Hade dom dragit in R-600 så hade jag hellre kört sst600 än Speedster för min egen utvecklingsskull då man lär sig och blir själv mycket snabbare om man har snabba ryggar att följa!
 
Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Bra sandfållan! Jag blev lite ledsen när jag insåg att denna nya klass - som startades i syfte att värva nya deltagare, som tycker att rookie-klasserna är på en lite för hög nivå - snabbt skulle förstöras, för att snabba bandagskillar är för fega för att köra i rookie, och ser sin chans att kunna stå på pallen i Speedster. Detta skulle bara bli en ny rookieklass, på lite andra villkor. Det skulle skrämma bort dom som inte vågar/vill/kan/får köra i rookie, och Speedster skulle snabbt dö ut, då dom flesta blir tvångsuppklassade. Ungefär som att alla banor i Sverige snart stängs ner, för att alla envisas med att köra med eftermarknadsljuddämpare. Gräv inte vår egen grav ännu djupare nu snälla.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Och många ser det som en nackdel att köra ihop med PSBK, men varför? Det är väl hur bra som helst att få lära av dom bättre/snabbare. Man blir inte snabbare av att köra om alla. Dom flesta vet ju att man sätter sina snabbaste varv, när man hänger på någon som är snäppet snabbare.
 

anatoli

carte blanche
Gick med
5 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Blade-09
Var ju tvungen att välja färg.. "Tog rött" så nu blir premiären i Rookie! :)

Aldrig kört under 1.13 på Gelleråsen men de passar nog bra i rookie.

20140223_112007.jpg
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
jag med!!
när kör vi?

JAg tre!
Jag skulle också vara grymt på en MSX125-cup på gocartbana. :hihi

Frågan är om vi kan få Svemo att dra igång en Scooter Cup i år, eller om vi tre skall hyra några olika gokartbanor och köra mot varandra. Sedan kan vi skriva racerapporter här och lägga upp filmer på YouTube. Jag gissar att vi får minst en till deltagare så vi inte kan vara säkra på pallplats innan säsongen är slut. :lol
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Var ju tvungen att välja färg.. "Tog rött" så nu blir premiären i Rookie! :)

Aldrig kört under 1.13 på Gelleråsen men de passar nog bra i rookie.

View attachment 400159

1,13... Över, under, potato, potatoe ;)

Är du i närheten så är du snart under. Dels kapar du lite på race, framförallt blir förmodligen träningarna betydligt mer målinriktade när det finns kommande race att träna för och inte bara ytterligare en bandag att harva igenom.
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
Frågan är om vi kan få Svemo att dra igång en Scooter Cup i år, eller om vi tre skall hyra några olika gokartbanor och köra mot varandra. Sedan kan vi skriva racerapporter här och lägga upp filmer på YouTube. Jag gissar att vi får minst en till deltagare så vi inte kan vara säkra på pallplats innan säsongen är slut. :lol
ja, hur svårt kan det vara:rolleyes:. är lite förvånad att det inte redan finns. såg nått om ett 24h race på aragon när jag var där. verkar ju finnas lite cuper ute i europa. vi kan ju köra på go cart banan på gelleråsen när dom andra kör speedster:tungan
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top