Monstra LX450E / LX450S(M) / LX450C

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jo, fast det är ganska dyrt. Tänkte testa med munstycke först. Då får vi även mer info om hur de skall bestyckas. Bra för andra som undrar.

På min Defenda 250 lade jag ner ett rätt stort jobb på förgasarinställningar. Det gjorde att den hojen blev väldigt trevlig i karaktären! Är inte mer än runt 26-27hkr i en sådan men registret blev väldigt trevligt efter att inställningarna på förgasaren blev helt rätt. Var toklätt att "traila" runt i skogen med den. Jag pendlade även fram och tillbaka till jobbet med den och det funkade jättebra det med.
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Grejen är att jag mitt huvudmunstycke är 160 nu. Det va största som jag fick med. Men det känns som att det är för litet. Ligger jag på lite högre varv så "hackar" den till som att den inte får soppa. Skall testa att borra upp originalmunstycket som är 140 för det kommer jag aldrig använda igen.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Grejen är att jag mitt huvudmunstycke är 160 nu. Det va största som jag fick med. Men det känns som att det är för litet. Ligger jag på lite högre varv så "hackar" den till som att den inte får soppa. Skall testa att borra upp originalmunstycket som är 140 för det kommer jag aldrig använda igen.

Ja, det kan ju vara lite knepigt ibland att få till justeringarna. Här är en liten förklaring om man är osäker http://www.iwt.com.au/mikunicarb.htm

Ang munstycken skall du ta kontakt med denna killen http://www.braigasen.com/ . Han har nog i stort set allt till förgasare! Och hans firma ligger ju dessutom i GBG.
 

Kjella

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2013
Ort
Linköping
Hoj
2012 Monstra 450 Lx E
Är det någon som vet vilken förgasare de har kopierat? Var inne på C&E companiet och han hade aldrig sett den typen av munstycken innan. Jag har 160 nu men behöver förmodligen större.

Hos någon av dessa kan du väl beställa delar,när jag köpte min kollade vi lite på delar,o allt var ungefär 50% av Hondas priser.Komplett Fram o Bakhjul,tror det var 4500 kr

http://www.monstra.se/monstra_af.aspx
 
Last edited:

450SM

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2013
Ort
Örebro
Hoj
Monstra 450 SM
Drar era monstra 450 mkt olja?

Kollade oljan när ja köpte den, nivån såg bra ut.
Körde 25 mil med den.
Kollade oljan igår, den va längst ner på stickan. Fick fylla på 2dl för att den skulle ligga en bit över mitten på stickan. drog ut och åkte 8-10mil.
Kollade oljan imorse, då låg den på "låg" igen. Fyllde på flera ggr, totalt 2,5dl och då låg den strax under max.

Startade den o lät den gå någon minut. Kollade oljan 3-4h senare och då var den nere på "låg". Wtf?

Förklaring?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Drar era monstra 450 mkt olja?

Kollade oljan när ja köpte den, nivån såg bra ut.
Körde 25 mil med den.
Kollade oljan igår, den va längst ner på stickan. Fick fylla på 2dl för att den skulle ligga en bit över mitten på stickan. drog ut och åkte 8-10mil.
Kollade oljan imorse, då låg den på "låg" igen. Fyllde på flera ggr, totalt 2,5dl och då låg den strax under max.

Startade den o lät den gå någon minut. Kollade oljan 3-4h senare och då var den nere på "låg". Wtf?

Förklaring?

Med sådan förbrukning borde den ryka!
 

450SM

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2013
Ort
Örebro
Hoj
Monstra 450 SM
Och det är något den inte gör. Kört den 15 mil till och verkar ha dragit minimalt med olja under dessa mil. Fortsätter ha koll o hojtar till om nått verkar knas. :)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har du kört bakhjul?

I så fall kanske den spottar ut oljan när du håller den högt. Hade det problemet på min gammla XR600 för många år sedan.
 

osnabb

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2008
Ort
på landet
Hoj
yamaha fazer1000,ktm exc 450,suzuki or 50
hittade just den här tråden då jag sökte info om monstra 450,blev erbjuden en sprillans lx45ox för 20k men kan ju inte bestämma mej :gnissla min fundering är helt enkelt ÄR DET VÄRT DET???
 

osnabb

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2008
Ort
på landet
Hoj
yamaha fazer1000,ktm exc 450,suzuki or 50
Jag har faktiskt köpt en efter moget övervägande och efter att ha läst era inlägg typ 1000 gånger :) har en fundering om bestyckning bara,hur har ni gjort?var era lite knäppa i början innan bestyckning?Underbar hoj annars :tummenupp
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Hallå!

Ganska död tråd men jag provar!

Vad tycker ni som kört cyklarna i ett år nu? Är ni nöjda? Vad har varit problem och vad är ni nöjda med?

Jag undrar också om det är någon som vill släppa en enduro modell till rätt kurs?

Är det någon som vet om det skiljer i försäkrigspremie på enduro vs supermotard modellen?

Har kollat runt lite men det verkar som om supermotarden är dyrare att försäkra?


//k
 
Last edited:

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Jag är absolut nöjd. Jag har inte haft några direkt stora problem. Färddatorn eller vad man ska kalla det funkar inte som den ska. Fick problem när jag satte på slipon. Fick inte till bestyckningen på den så den gick inte rent så blev tvungen att montera på original samt byta tändstift. Sen dess har den funkat. Men jag tror att det funkar bättre om man byter förgasare. Är svårt att hitta munstycken till den som sitter på då det är kinagrejer.

Är efter det lite svårstartad men ska kolla på det idag. Dock funkar elstarten lite när den vill. Har för mig att Berthelsen också har fått det problemet. Men att kicka funkar bra. Men överlag är jag jävligt nöjd. Jag hade inga förväntningar alls på hojen men den har förvånat på mig varje gång. Är väldigt trevlig i skogen.

Inte jättebekväm att köra länge på väg men jag har varit ute 10,5 timmar en dag och jag hade förvisso ont som fan i röven men det var kul ändå. Dock så är ju transportfart med den 90-100 km/h så man får ju inte vara stressad. Jag har somsagt inte haft några motorproblem utan för mig har det varit elstart/färddator. Ingen aning om försäkringen skiljer sig.
 
Last edited:

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Sverige
Hoj
Monstra LX450E -11, Husqvarna WR250 -07
Hallå!

Ganska död tråd men jag provar!

Vad tycker ni som kört cyklarna i ett år nu? Är ni nöjda? Vad har varit problem och vad är ni nöjda med?

Jag undrar också om det är någon som vill släppa en enduro modell till rätt kurs?

Är det någon som vet om det skiljer i försäkrigspremie på enduro vs supermotard modellen?

Har kollat runt lite men det verkar som om supermotarden är dyrare att försäkra?


//k

Tjena! Jag är mycket nöjd med min cykel. Jag har dock fått be ÅF åtgärda lite saker på garanti, men det har inte varit några problem. Det allvarligaste var väl att de fick byta bakhjulet åt mig då ett par ekrar gett sig. Man får väl vara bra på att efterdra allting på cykeln helt enkelt.

Sen så är all plast på cykeln väldigt skör verkar det som. Både jag och Axel12K har haft sönder skänkskärm/regskyltshållare minst en gång var nu. Min framskärm har gått.

Men ja, för pengarna så är det en fantastisk cykel. Fungerar verkligen kanonbra vid körning, framförallt i skogen. Den klarar även mindre hopp utan problem, även om jag väger ~90kg (kör på originalinställningar, orkar inte jiddra med det).

Bakhjulskörning: Går att rycka/gasa upp på 3an utan minsta problem. Har även fått upp den på 4an (den är 5växlad), men då med hjälp av kopplingen. Känns ganska lättbalanserad, även för mig som är en ganska dålig bakhjulsförare.

Frambromsen är klen och det är i princip omöjligt att göra bra stoppies.

Utväxlingen är helt ok, men 1an känns lite tung i skogen ibland, i de lite mer kniviga situationerna.

Kopplingen frikopplade inte helt hundra vid leverans (när den väl var uppe i temp), men det är i princip helt åtgärdat genom att spänna kopplingsvajern på båda ställena.

Vad gäller försäkring så vet jag inte om det skiljer sig. Jag är 27, bor på landet, är olycksfri sen 2008, och har min enduro helförsäkrad hos LF Halland på ca 2900kr/år.
 

Norberg91

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
skogen
Hoj
monstra 450 sm
Tjenare längesedan tråden var igång så försöker väl få igång den igen..
Jag avslutar väl där axel lämnade då jag nu köpt ett powercore 4 jag ska försöka få att fungera och mest troligt måste jag borr munstycket då det inte finns större att få tag på såklart.. ska bli intressant att se vad som händer :p
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Tjenare längesedan tråden var igång så försöker väl få igång den igen..
Jag avslutar väl där axel lämnade då jag nu köpt ett powercore 4 jag ska försöka få att fungera och mest troligt måste jag borr munstycket då det inte finns större att få tag på såklart.. ska bli intressant att se vad som händer :p

Tjena,
Hur gick det? Monterat allt? Hur fungerar det?
Funderar på köpa mig Monstra.
 

Norberg91

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
skogen
Hoj
monstra 450 sm
Jodå min monstra går och har inte haft några större problem med den.. blev van effekten så nu har jag bytt till en keihin fcr 41, powercore 4 slipon och ett kn filter och jävlar nu blev de fart i grejerna!! Provkörde igår för och de bara small till så va jag uppe i 130 med en växel kvar :p
Finns lite små saker man bör efterdra och hålla koll på men vet man det så kan jag rekomendera en iaf.. billigt och verkar fungera ganska bra :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top