Monstra LX450E / LX450S(M) / LX450C

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Ja, det blev en jävla förändring! Den är inte direkt tyst dock men det skiter jag i! :D
 

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Sverige
Hoj
Monstra LX450E -11, Husqvarna WR250 -07
Ett förtydligande angående effekten: Dessa siffror givetvis bara uppgifter vi baserat på det Dealy har angett i specifikationerna. Under "effekt" står det "30hk (43.5hk)", och cyklarna är inreggade med 30hk, så då antar vi att motorns ostrypta effekt är 43.5hk.
 

mangemannen

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2013
Ort
Östersund
Hoj
Monstra 450LX SM
Vart köpte du FMF Powercore 4 och vad fick du ge för det? Har du bytt nå munstycken efter bytet förresten?
 

mangemannen

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2013
Ort
Östersund
Hoj
Monstra 450LX SM
Vart köpte du FMF Powercore 4 och vad fick du ge för det? Har du bytt nå munstycken efter bytet förresten?
Frågan är till dig Alex12k
 

Krilish

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2013
Ort
Älvjö
Hoj
Gsxr1000-09 monstra 450-11 husaberg 450-07 gsx250-88
Kan dela med mig utav min erfarenhet utav denna hoj, köpte en motard för 29000 plus enduro fälgar för 4000(endast fälg). För jag ville ha en lv reggad enduro men dom var slut så de fick bli en motard(köpte sista enligt säljaren)

Jag kan säga att jag vart väldigt förvånad utav hojen då jag inte hade några förväntningar alls trodde den skulle vara sjukt slö ect... Men de går att gasa upp den på bakhjulet på 2ans växel trotts att den är strypt för tillfället. Långa bakhjuls körningar är inga problem bara man ligger på balansen. Att tänka på det sitter en fjäder på bakbromsen som är stenhård vilket gör att känslan i bakbromsen blir väldigt ohärlig, det känns ungefär som att man bromsar fast man inte gör det. Tog bort fjädern och då vart bakbromsen riktigt skön. Till och med bättre än den som jag har på min husa. Har kört enduro hela dagen utan några somnhelst bekymmer förutom några skruvar som gänga upp sig.

Posetivt:

Chassit är riktigt bra. Mkt följsam och dämparna funkar hur bra som helst i skogen och mindre hopp.

Motorn har bra botten vrid

Bakbroms

Lätt att köra på bakhjulet

Trevlig i kurvor trotts extremt smala däck(motard)

Negativt:

Frambromsen lämpar sig inte för motard åkning. Stoppies är nästan omöjligt men man lär sig hur den funkar efter ett tag.

Manuell decomp saknas. Nästintill omöjlig att få igång med kicken. Men man lär sig Vilket läge motorn ska vara för att det ska gå.

Baklyset hänger väldigt långt ner. Stagen som håller i anordingen böjer sig(men ska bytas till annan modell snart)

Utväxlingen är mongo. Motorn tjuvstannar lätt när man ska slira iväg på kopplingen i skogen tex inte så kul att svarva koppling... Och den varvar sönder i 110km/h en transport växel hade inte skadat. Har fått upp min i 140 enligt mätaren om den nu är att lita på. Men man får skaffa en utväxling för enduro körning och en för gata.

Vacumförgasaren suger, seg respons vrider man full gas så har man typ 1sekunds fördröjning tills att de blir fullt(på låga varv) funkar bättre med lite varv på motorn.

Svårt att hänga på vanliga hojar på gata(rakt fram och i snabba kurvor), men man hänger på i skogen utan problem. Den är riktigt bra i skogen om man bortser ifrån utväxlingen. Men jag antar att man försökt skappa ett "mellanting"

Det var det jag kommer på nu har endast ägt hojen i 2dagar. Det som väntar är att byta avgas och sätta på en riktig förgasare. Sen tror jag att denna hoj kan bli rikigt trevlig
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Vart köpte du FMF Powercore 4 och vad fick du ge för det? Har du bytt nå munstycken efter bytet förresten?

Jag köpte det på dirtbikebitz.com och betalade Total: £274.99.

Jag satte på de största munstyckena man fick med. 160/52 eller vad det är.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
.... Det som väntar är att byta avgas och sätta på en riktig förgasare. Sen tror jag att denna hoj kan bli rikigt trevlig
Som jag har skrivit tidigare i tråden så har jag en Mikuni TM40 med både accpump och dial-a-jet på, som du kan få köpa för vettiga pengar.

Den och lite annat smått och gott hamnar på Blocket idag eller imorgon.
 

Kjella

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2013
Ort
Linköping
Hoj
2012 Monstra 450 Lx E
Hej,jag är en 60+are som oxå ramlat på en Monstra,kört den nu ca 15 timmar utan större problem,vad som hänt är att Hastighetsmätaren la av efter ca 50 mil,o att den "Drar" på kopplingen,
ec2bme,jag kan va intresserad av förgasaren,pm,a eller maila mig gärna.
Tack för en bra tråd,letat info länge :)
 
Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Jag va ute och körde enduro några timmar och jag måste säga att hojen är riktigt trevlig där! Låg på 1-3:an och bara körde. Flöt hur bra somhelst. Dock så när det blev tung enduro så dog den flera gånger men det kan vara fel på bestyckningen så jag skall kolla över det. Jag filmade med min gopro så om jag fick några schyssta klipp så kommer jag editera dem under morgondagen och länka hit.

Edit. Vi har märkt att bögläppen inte är så hållbar då den har en tendens att gå av om den svajar för mycket. Det hände mig idag.
 
Last edited:

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Bytta idag olja och filter. Köpte ett Honda originalfilter från Cross & Enduro Companiet och det passade rakt i. Så nu vet ni det :)
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Nu vet jag inte hur mycket sanning det ligger i detta, men när jag traverserade dethära Blocket.Se, så dök en Monstra-motard upp.
Ägaren hävdade i annonsen att han hade lämnat in den på en Honda-verkstad och att de hade servat den åt honom. Man kan ju kolla om de kan ta in era cyklar och serva dem?
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Är det någon som vet vilken förgasare de har kopierat? Var inne på C&E companiet och han hade aldrig sett den typen av munstycken innan. Jag har 160 nu men behöver förmodligen större.
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Är det någon som vet vilken förgasare de har kopierat? Var inne på C&E companiet och han hade aldrig sett den typen av munstycken innan. Jag har 160 nu men behöver förmodligen större.

Det var en dude som sålde en Mikuni-förgasare här i tråden. Köp den.
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Jo, fast det är ganska dyrt. Tänkte testa med munstycke först. Då får vi även mer info om hur de skall bestyckas. Bra för andra som undrar.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top