Modifieringar XT660 X/R

13th.Marine

Det var inte jag! Förlåt.
Gick med
28 Feb 2014
Ort
Lund
Hoj
Yamaha XT660X -04
k1322: Varför kör du både och? Jag kan iofs tänka mig att mobiltelefonen inte syns jättebra när det är ljust?
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Tjena tråden, nybliven XT660X ägare så sent som idag!:banana Jag har orginalblåsen kvar på min hoj, och jag undrar givetvis vilket slipon som fungerar (LÅTER) bäst. Har sett att det finns finna GPR blås på Ebay för dryga 2900:-.
Någon som har ett par sådana möjligen?
 

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
H
Hoj
XT660R 2010
Tjena tråden, nybliven XT660X ägare så sent som idag!:banana Jag har orginalblåsen kvar på min hoj, och jag undrar givetvis vilket slipon som fungerar (LÅTER) bäst. Har sett att det finns finna GPR blås på Ebay för dryga 2900:-.
Någon som har ett par sådana möjligen?

Grattis och välkommen!
Jag är ingen ägare än men förhoppningsvis nästa helg blir jag det :-D
Men då till en XTR ;)

Så dom andra får svara på vilken dämpare låter bra och som är prisvärd :)

//GG
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu är fälgbytet testat, XTX hoj med XTR hjul.

View attachment 405288

Och det är egentligen bara en sak som orsakar lite problem, bromsoket!

View attachment 405289

Pga av att XTXen har fyrkolvs ok så bygger den på baksida lite för mycket så att det är just så ekrarna smeker i oket. 0,5mm tunnare ok så hade den gått fritt.

Men samtidigt så hade ett tunnare ok inte heller löst problemet heller.
På samma sätt som ett XTX hjul i en XTR gaffel inte blir centrerad så blir det inte heller det tvärt om.
Skillnaden är dock den att man på en XTX inte kan centrera XTR hjulet med XTX bromsskiva monterad utan att den tar i gaffelbenet.


Så nu behöver jag hjälp från er XTR ägare som samtidigt också äger en tumstock, måttband, linjal eller skjutmått! :tummenupp

För att installationen ska vara möjlig så behöver jag också byta till XTR bromsok och därmed också veta om det passa på min XTX gaffel.

Om någon XTR ägare hade kunnat vara så vänlig att springa ut och mäta lite på sitt bromsok så hade det varit guld värt! :)

Följande mått behöver jag (se bild):

View attachment 405290

1. Mått från gaffelmitt till övre bultcentrum.
2. Centrummått mellan bulthålen.
3. Mått från gaffelmitt till undre bultcentrum.
4. Mått från undre bultcentrum till ungefär mitt av bromsok.

Måste inte vara exakt på micrometern men iallafall på ett ungefär.

Om du kan vänta tills imorgon så kan jag mäta på vännens XTR som står i mitt garage nu, ska ner och meka med min imorgon.
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Jag har ytterröret med ok fästet till R som du kan få för nån hundring,har den till andra sidan med men den behöver svetsas vid fästet till axeln.Båda behöver en träff med blästerskåpet och en ny lack,vet dock inte om innerören har samma diameter på X och R,vet bara att dom skiljer i längd.Tänkte om du ville behålla dina ytterrör i samma skick så kan du laborera med dom här ist?
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Nu är fälgbytet testat, XTX hoj med XTR hjul.

View attachment 405288

Och det är egentligen bara en sak som orsakar lite problem, bromsoket!

View attachment 405289

Pga av att XTXen har fyrkolvs ok så bygger den på baksida lite för mycket så att det är just så ekrarna smeker i oket. 0,5mm tunnare ok så hade den gått fritt.

Men samtidigt så hade ett tunnare ok inte heller löst problemet heller.
På samma sätt som ett XTX hjul i en XTR gaffel inte blir centrerad så blir det inte heller det tvärt om.
Skillnaden är dock den att man på en XTX inte kan centrera XTR hjulet med XTX bromsskiva monterad utan att den tar i gaffelbenet.


Så nu behöver jag hjälp från er XTR ägare som samtidigt också äger en tumstock, måttband, linjal eller skjutmått! :tummenupp

För att installationen ska vara möjlig så behöver jag också byta till XTR bromsok och därmed också veta om det passa på min XTX gaffel.

Om någon XTR ägare hade kunnat vara så vänlig att springa ut och mäta lite på sitt bromsok så hade det varit guld värt! :)

Följande mått behöver jag (se bild):

View attachment 405290

1. Mått från gaffelmitt till övre bultcentrum.
2. Centrummått mellan bulthålen.
3. Mått från gaffelmitt till undre bultcentrum.
4. Mått från undre bultcentrum till ungefär mitt av bromsok.

Måste inte vara exakt på micrometern men iallafall på ett ungefär.

1 ca 50mm
2 ca 55mm
3 ca 47mm
4 ca 40mm
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Funderar på att fixa stålombundna slangar fram till min XT660R -08
Är det nån som vet vilka kopplingar och dimension/längd på slangarna som behövs?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Funderar på att fixa stålombundna slangar fram till min XT660R -08
Är det nån som vet vilka kopplingar och dimension/längd på slangarna som behövs?

Köp ifrån Ebay alt åk till hydroscand så fixar de direkt, ta med den gamla så mäter de och fixar rätta vinklar. Hjälpte vännens XT med att byta hans, om jag kom ihåg så använde vi orig banjobultarna då de som följde med var lite för korta
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
k1322: Varför kör du både och? Jag kan iofs tänka mig att mobiltelefonen inte syns jättebra när det är ljust?

Hade bara mobilen innan jag köpte en Garmin Montana. Ljusstyrkan i mobilen är inte optimal, blir dessutom väldigt varm. Använder nu mobilen för att ha översiktsbild med satellitkarta, medan GPSen har mer inzoomad karta som visar spår att följa.
 

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Ort
08
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
Vet inte om detta är rätt tråd men, vart har alla blåa xt660x med guldfälgar tagit vägen? Jag tycker att det alltid funnits en massa av dom på blocket men nu finns det en? :va
 

Yamalube

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2012
Ort
Fyrkanten
Hoj
XT660R
Hade bara mobilen innan jag köpte en Garmin Montana. Ljusstyrkan i mobilen är inte optimal, blir dessutom väldigt varm. Använder nu mobilen för att ha översiktsbild med satellitkarta, medan GPSen har mer inzoomad karta som visar spår att följa.

Vilken satelitkarta app kör du på mobilen ? jag har också garmin montana men saknar ibland en översikt utan att behöva stanna och zooma ut.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vilken satelitkarta app kör du på mobilen ? jag har också garmin montana men saknar ibland en översikt utan att behöva stanna och zooma ut.

Det är en Android-lur.

Dual Sport Maps, som tyvärr inte är tillgängligt längre pga att utvecklaren fryst applikationen samt plockat bort den från Play. Se http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=691537&page=136.

Viewranger är ett annat ok alternativ. Det är en fullfjädrad lösning för navigation, men man skalas ner för att anpassas och användas bara för överblicksnavigering via satellitbild.

Sedan jag börjat använda Montanan med Friluftskartan så är behovet av navigering på Smartphone ganska decimerat, den gör sig bäst för diverse interaktiva syften samt ge överblicksbild med satellitkarta.

Google Maps lär fungera helt ok det med.
 

Yamalube

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2012
Ort
Fyrkanten
Hoj
XT660R
Det är en Android-lur.

Dual Sport Maps, som tyvärr inte är tillgängligt längre pga att utvecklaren fryst applikationen samt plockat bort den från Play. Se http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=691537&page=136.

Viewranger är ett annat ok alternativ. Det är en fullfjädrad lösning för navigation, men man skalas ner för att anpassas och användas bara för överblicksnavigering via satellitbild.

Sedan jag börjat använda Montanan med Friluftskartan så är behovet av navigering på Smartphone ganska decimerat, den gör sig bäst för diverse interaktiva syften samt ge överblicksbild med satellitkarta.

Google Maps lär fungera helt ok det med.

Tack för tipsen , ska prova mig fram lite
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Efter några dagars körning med Öhlinare i framgaffeln kan jag bara säga: uppgradera. Gaffeln är fortfarande medioker, men det blir skillnad helt klart.

Samma gäller Kevs O2/Fuel-mod. Mycket jämnare på lägre varvtal. Ny ryckutjämnare gjorde såklart sitt också.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ser kanon ut. Bak ska det vara bolt on det var det för mig med X baksving på min R
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Körde m mitas c03 tror ja det var m stooooora nabbar. Det var 90 profil på det. Dock 18" hjul så den sväljer en del. Hade 150 brett på landsvägshjulen i R svingen.

Hittade tråden ang däcket.

Sidan 221 och inlägg #6619

150/70-17 var det och pirelli trail var däcket!. Titta på bilderna så ser du hur mkt plats det är över m R svingen

/Tony
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top