Modifieringar XT660 X/R

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
Fick modda om nrskyltshållare från biltema men gick sönder efter ett tag. Nå blötjärns aluminium lr vad man kan kalla det. Så tog ett aluminium plattjärn typ 30x3mm å bocka 2 "öron" som jag borra hål i å fäste blinkers å nrplåt. Hitta inge bilder på det nu. Bakljus från 24mx.se
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Så, då stod det en 660 bredvid 400an i garaget :)
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1365627834996.jpg
    uploadfromtaptalk1365627834996.jpg
    58.7 KB · Visningar: 117

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Så, då stod det en 660 bredvid 400an i garaget :)
Jippiii!!
Ska du jobba idag? Annars tänkte jag komma förbi och låna vattenslangen när jag vaknar. 660n ser ut att behöva en liten tvätt den också :)
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Nja ritningar hade han dåligt med så det blir att jobba efter eget huvud. Han är dålig på att uppdatera men han svarar alltid på mail efter någon dag.

Jag tänkte uteslutande använda stål då Colebatch & co har dåliga erfarenheter av aluminium ute på vischan. Aluminium tenderar att vibrera sönder om man kör mycket grus. Har polare som laserskär.

Jag tänkte jag skulle göra som de här grabbarna:

http://fraggel.se/forum/viewtopic.php?f=13&t=1294

Jag hittar på eget då deras kåpa är OTR kåpan så måtten skiljer sig lite.image.jpg
image.jpg
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ok konstigt då flertalet av de jag körde med på Tuareg rally & som hade rallykåpa hade sina i alu & grusvägarna i marocco var bland det värsta jag kört på, konstigt att inget lossnade på min KTM 690R. Oki ska titta på fraggel om någon har ritning kvar.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Ok konstigt då flertalet av de jag körde med på Tuareg rally & som hade rallykåpa hade sina i alu & grusvägarna i marocco var bland det värsta jag kört på, konstigt att inget lossnade på min KTM 690R. Oki ska titta på fraggel om någon har ritning kvar.

Jo det håller men det finns samtidigt en minimal chans att det spricker bevisligen och står man då ute på den ryska tundran som planen är så är man rökt. Det finns en svets i varje by men det finns ingen som kan svetsa aluminium och då får man laska ihop det. Jag lägger ihop 3 st 1 mm plattor istället per stag, alltså 6 st och är på så vis helgarderad.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jo det håller men det finns samtidigt en minimal chans att det spricker bevisligen och står man då ute på den ryska tundran som planen är så är man rökt. Det finns en svets i varje by men det finns ingen som kan svetsa aluminium och då får man laska ihop det. Jag lägger ihop 3 st 1 mm plattor istället per stag, alltså 6 st och är på så vis helgarderad.

Ok vad pratar vi om för vikt med en i stål kontra alu, kommer du köra lättviktsstål? Vad ska du ha för dina kylarvingkåpor inkl frakt till Stockholm?

Kanske man skulle kunna få en ritning senare på ställningen också! :)
Jag funderar på att göra som Raid design här hemma i sverige att borra 2-3 hål i styrhuvudet & försänka istället för att svetsa.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Ok vad pratar vi om för vikt med en i stål kontra alu, kommer du köra lättviktsstål? Vad ska du ha för dina kylarvingkåpor inkl frakt till Stockholm?

Kanske man skulle kunna få en ritning senare på ställningen också! :)
Jag funderar på att göra som Raid design här hemma i sverige att borra 2-3 hål i styrhuvudet & försänka istället för att svetsa.

Just nu inte en susning vad gäller stålkvalitén och ev vikt men ge mig någon dag så ska jag höra med polaren som skär dem.
OTR har ju annars någon infästning har jag för mig var man slipper svetsa?

http://www.off-the-road.de/en/Other-bikes/Fairing-Light/Support-for-aluminium-stay.html

image.jpg

500 plus frakt för vingarna? (Kostar 175:- med bussgods till Estocholmo mot efterkrav dvs du betalar när du hämtar.) svarta och vita.
 
Last edited:

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
ljungby
Hoj
grussprättare
Imorgon ska XTRen testas ! Första långturen för året , förväntningarna är höga o snoret rinner , vägarna spås vara trevligt leriga o tjällossningen börjat :tummenupp20130412_194646.jpg
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Imorgon ska XTRen testas ! Första långturen för året , förväntningarna är höga o snoret rinner , vägarna spås vara trevligt leriga o tjällossningen börjat :tummenupp

Hur upplevde du att passformen var på ditt Metal Mule-system? Har googlat runt lite och en del verkar ha
haft problem med passformen.. Passade ditt "rakt" av eller fick du modda nåt?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Urk. Lagom tills man fixat klart med allt inför säsongen så märker jag att vänstra packboxen i framgaffeln läcker lite. Inte mycket, men tillräckligt för att det måste fixas.

När man river packbox/dammskydd så är det väl lika bra att stoppa i ett par nya Willbergs-fjädrar och sätta på neoprenskydd för gaffelbenen.

Hur jävligt är det att packa om gaffeln själv för en halvdan amatörmek? Har Haynes-manualen i garaget, men vill minnas att det kräver specialverktyg för att öppna upp gaffeln osv. :huvet
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top