Modifieringar XT660 X/R

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Läste härom året här i tråden att 660:n hade stor aptit på ryckutjämnare, har för mig att runt tusen mil nämndes.
1. Vet någon varför? :va
2. Är det värre än på vilken stånka som helst, eller är det ett i-landsproblem? :va
3. Borde jag byta på min R som bara har gått 600 mil? :va

Funderar på sambeställning ihop med 660 Teneren, det är därför jag undrar.
1. Gummikuddarna i ryckutjämnaren är lite dumt utformade och ett glapp uppstår ganska snart. Glappet förvärras med tiden då gummikuddarna komprimeras av de stora krafter som ska överföras, tillslut smulas de sönder.
2. Typiskt XT-problem pga utformningen, tror jag. Andra fabrikat kanske har andra utformningar på sina ryckutjämnare.
3. Byt ut om de glappat sönder sig, annars sätt dit mellanlägg enligt nedan.

Lösningen är att limma dit mellanlägg av gummiduk, från gammal innerslang t ex, på medbringarna i navhubben för att få bort glapp. Bör kollas och göras om med tjockare mellanlägg med några hundra mils intervall så håller ryckutjämnarna betydligt längre.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
1. Gummikuddarna i ryckutjämnaren är lite dumt utformade och ett glapp uppstår ganska snart. Glappet förvärras med tiden då gummikuddarna komprimeras av de stora krafter som ska överföras, tillslut smulas de sönder.
2. Typiskt XT-problem pga utformningen, tror jag. Andra fabrikat kanske har andra utformningar på sina ryckutjämnare.
3. Byt ut om de glappat sönder sig, annars sätt dit mellanlägg enligt nedan.

Lösningen är att limma dit mellanlägg av gummiduk, från gammal innerslang t ex, på medbringarna i navhubben för att få bort glapp. Bör kollas och göras om med tjockare mellanlägg med några hundra mils intervall så håller ryckutjämnarna betydligt längre.
Bra svar, tackar! :)

1,2. Tänker att det måste vara mer 660-relaterat? Jag har haft både XT550 och 600, kan inte minnas att de hade nåt problem. Men åas upplevde jag på 600an inga vibrationer, utan mer som mjuka pulser. 660:n ska visst va värre?
Det är förresten samma art.nummer på gummina ända från 550:n och fram till 660X/R/Tenere.
3. Okej, så för att snåla får det nog bara bli nya till 3000-mila-Teneren.

Men om de ändå måste limmas på extra gummi så kanske det kvittar om det blir
1000-kronors orginal, eller Ebay för 5-600?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top