Min crash igår

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Inte mailat nån ska försöka göra det imorgon, bara skicka en vänlig förfrågan i alla fall.

inte ens gjort en skadeanmälan än :/ har inte haft lust att ta tag i nåt just nu, fixar senast i helgen
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan mycket väl ha varit saltdamm, det är förrädiskt som fan, och kan vara fullgott fäste ena ögonblicket för att nästa ögonblick ha noll fäste. Ett av de där extra äventyrliga sakerna med tidiga vårturer.
Efter det första riktigt ordentliga skyfallet på våren brukar det vara borta sedan, men fram tills dess kan det vara bra att ta det lite lugnt.
I våra storstäder roade de sig ju med att skvätta på bindmedel på våren för att dammet inte skulle flyga runt och sabba partikelvärdena i luften. Blev som att köra på ren såpa.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om jag inte fattar dig helt fel så hämtade du hojen på en lackfirma och klotade prexis efter?

Om det är så, kan inte lackfirman ha putsat till hela hojen innan hämtning, och även dom svarta?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Om jag inte fattar dig helt fel så hämtade du hojen på en lackfirma och klotade prexis efter?

Om det är så, kan inte lackfirman ha putsat till hela hojen innan hämtning, och även dom svarta?

nej jag klotade precis utanför en lackerfirma så de tog hand om hojen så jag slapp ringa bärgare, sen hämtade jag den crashade hojen där imorse
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
grus- några enstaka korn som det alltid är på asfaltsvägar inte mer
damm -möjligt
olja/dieselspill -möjligt
underkyld vägbana - inte varit under 0 på 1½ vecka så troligen inte
svartis - se ovan
frostbelagda delar av vägbanan -se ovan
dåligt uppvärmt bakdäck -garanterat var det dålig värme i däcket, kom bara 200 meter ju
relativt nytt bakdäck? - inte så nytt, och kört på nya däck förr utan att märka nåt speciellt e nog hälften myt detdär
för mycket luft i bakdäcket? -2.5, brukar köra det på gata, manualen säger 2.8 eller nåt sånt så troligen inte

Med en underkyld vägbana spelar det ingen roll att det är 5 graders vårluft och solsken under några veckor, vägbanan kyls underifrån vilket påverkar beläggningens "uppförande" och kan då bli hal som tusan. Vanligt fenomen i backar och på broar. Ibland kan du se fina vägavsnitt utan grus och allt med skylten varning för hal körbana, det är oftast underkylning som påverkar dessa vägavsnitt.
 

flippy84

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2009
Ort
Borås
Hoj
CBR1000RR -05
+5 hemma eller som det står på tv ... kan ju vara mycket mindre på vissa ställen .Låter som det är ett känt ställe med dålig beläggning eller ett ställe som är lite kallar på och kanske kräver lite högre ute temp innan den är säker

Så kan det vara, jag har inte märkt att det har varit dåligt fäste där när det är varmare ute iaf och då brukar jag ändå dra på lite extra uppför den backen :crash
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Två kommentarer:
-Saltdamm på vägen? Mja... det har varit plusgrader i västsverige i över en månad. Och regnat en hel del. Dessutom regnar det extra mycket runt Borås!;) *Sorry för den halvtaskiga kommentaren...* Så allt salt borde ha regnat bort för länge sedan. (Eller vad säger Klubba som bor där?)

-Dammbindning? Har Trafikverket varit ute och hällt ut dammbindningsmedel? De brukar göra det på vårkanten för att minska damm och partiklar i luften. Och detta kan bli j*kligt halt. Fast de påstår motsatsen själva... Se den här tråden: http://forum.svmc.se/showthread.php?7526-Hala-gator-p-g-a-dammbindning-n%E5got-f%F6r-SMC Jag var vittne till vurpan och kan intyga att det var halt. Trots +10, torra gator i övrigt och strålande sol. Nämn den möjligheten för Maria på SMC. Hon är påläst!
 
Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
du har två saker som e bra för dig.... polisen har sagt att vägen är lömsk (borde varit tidigare olyckor där som finns registrerade)

kolla med polisen om moppen som vart påkörd 4 timmar efter dig kanske okså vurpat för att sedan bli påkörd. då har du världens bästa "rätts-sak" ju !
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Tråkigt att du körde omkull,var själv ute provkörde en yamaha mt 09 i tisdags i veckan, som tur var tog jag inte den vägen som du körde omkull på men jag funderade på det, men har oxå hört att den är väldigt hal provkörde en honda offroad förra året på Mobilen dom varnade mig för att den vägen var glashal innan jag åkte iväg, för vi pratar väll om den vägen man kan ta till Dalsjöfors men en väldigt lång backe ?
 

Tjita1

Guest
Med en underkyld vägbana spelar det ingen roll att det är 5 graders vårluft och solsken under några veckor, vägbanan kyls underifrån vilket påverkar beläggningens "uppförande" och kan då bli hal som tusan. Vanligt fenomen i backar och på broar. Ibland kan du se fina vägavsnitt utan grus och allt med skylten varning för hal körbana, det är oftast underkylning som påverkar dessa vägavsnitt.

Fast det där är inte underkylning. Underkylning är när en vätska inte är frusen fast den är under sin fryspunkt. Det du pratar om är bara en kall vägbana.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Underkylning
 

AlanGreen

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
RÖD SVART BMW S1000R 2017
Usch så jobbigt det är med sånt här, precis innan säsongen. Att du är oskadd och står på ben är ju bra.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Insåg nu vilken dålig framförhållning jag hade när jag skrev rubriken :huvet

Kontaktat maria på smc som tyckte jag skulle göra en skadeståndsanmälan, så får vi se vad det leder till. Snubblade över denhär med när jag letade information om vägen http://www.bt.se/nyheter/boras/(4108232).gm

så nåt lurt är det nog allt med denna ökänt hala backe
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jävligt trist men tur att du klarade dig så bra som du gjorde!:tummenupp

Yes shit happens, fick svar från ortopeden idag ska ha denhär jobbiga jävla selen på ryggen som drar bak axlarna (känner mig som en t-rex) i 6 veckor! fan en hel evighet ju.

Även skickat skadeståndsanmälan till trafikverket, inte för jag tror jag kommer få nåt men hade vart glad om de i.a.f. besvärar sig med att göra en friktionsmätning på den vägen då beläggningen verkar seriöst märklig
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Jag hoppas det blir ordning på den där vägsträckan, nått är inte okej, och innan någon fatalt händer måste nått göras, se för guds skull till att ta detta till nästa steg, en anmälan måste göras!

Men detta med undermåliga vägar är knappast något nytt, jag betalar nästan 8 papp per år i fordonsskatt för min bil, ja det är en diesel som tar alldeles för lite diesel så hela jävla riksdagen straffar mig för det (dom skyller på ett partikel-filter som inte kommit till den årsmodellen men en 30 år gammal sur-diesel-merca har billigare skatt och den lägger ut en lutzen-dimma i uppförsbackarna)
Men jag gissar att ni andra också betalar ett gäng tusenlappar för alla fordon ni äger? :gråta

Jag tror inte mer än 25:- per inbetalad tusenlapp till vägarna? Sverige känns i mångt och mycket som ett u-land vad gäller infrastruktur, vilket land i Europa har sämre vägar än vad vi har idag?

Men vi kanske ska hålla med den alltmer ljusskygge och lika förhatliga Claes Tingvall (säkerhets direktör på trafikverket sedan ett gäng år tillbaka, för er som inte redan vet vem han är), han vision har från första början har alltid varit -> sänka hastigheterna.

Detta har han lyckats med på många platser i Sverige, allt från rena hastighetssänkningar, eller så konvertera till 2+1, både ger samma resultat.
Det enda raka hade varit att ta kostnaden och bygga 2+2 på en gång, då hade Sverige haft ett bättre flöde och mer harmoni i trafiken långt in i framtiden.
Men snabel-lagnings-bilar :)zpy), och billigare beläggning är vad som den mannen går igång på, och igen, sänka hastigheten.

ps. skönt att jag klimat-kompenserar varje gång jag kör hoj -> kattfan i sjön och full sula mest hela tiden :hihi och GÖTT att det går fint att köra om på 2+1 när man sitter på hoj :D
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är inte så enkelt att en lastbil eller buss har spillt ut lite diesel på några fläckar.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Insåg nu vilken dålig framförhållning jag hade när jag skrev rubriken :huvet

Kontaktat maria på smc som tyckte jag skulle göra en skadeståndsanmälan, så får vi se vad det leder till. Snubblade över denhär med när jag letade information om vägen http://www.bt.se/nyheter/boras/(4108232).gm

så nåt lurt är det nog allt med denna ökänt hala backe

Hm. Om nu Maria Persson på Trafikverket erkänner att det är något fel så borde väl varningsskyltar vara uppsatta? Man kanske inte kan fixa beläggningen så här års, men skyltar kan man sätta upp... Speciellt om man (Maria Persson) på Trafikverket vet om att vägen inte är som den ska.

Bara en tanke...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hm. Om nu Maria Persson på Trafikverket erkänner att det är något fel så borde väl varningsskyltar vara uppsatta? Man kanske inte kan fixa beläggningen så här års, men skyltar kan man sätta upp... Speciellt om man (Maria Persson) på Trafikverket vet om att vägen inte är som den ska.

Bara en tanke...

Skaffa bildbevis snabbt som fan att det inte sitter några varningsskyltar. Finns nog risk att dom sitter där snart.

Får inte TS skadestånd för detta så vetefan när man skulle få det annars?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Inte så att det är skugga på stället så det kan ligga kvar lite nattfrost ?
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top