MC-Mässa Älvsjö 2017! (26-27-28-29 jan)

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nästa höjdpunkt var Emmi Hansen - en riktigt trevlig och DUKTIG endurotjej (Kör italienska BETA) som blev 3:a i klassen "Damer" i GGN (totalt 7:a bland alla tjejer!). Håll ögonen öppna i resultatlistorna framöver :tummenupp

Jag vill inte vara den men damklasserna på GGN är sällan välfyllda med bra tider.
Varför man väljer att anmäla sig i damklasserna istället för "unisex" vette tusan.
Placering 3 låter väl bättre än 986.

Hur blött var ggn 2016?

http://gotland-grand-national.r.mik...h[nation]=%&search_sort=name&search_event=GGN
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ingen av oss var intresserade av köpa nytt så vi följde med kamrater runt. Vi såg därmed inte allt men det gjorde inget.
Många äldre herrar med grått hår, men det gjorde inget.
Ibland var det lite trångt och köer men det gjorde inget.
Det fanns lite kläder och utrustning så ett par sommarhandskar inhandlades. Fanns inte allt och några försäljare pratade inte svenska men det gjorde inget.
Många förstår inte hur dessa snurrdörrar fungerar så både på väg in och ut från mässan skulle någon mupp tjäna tid och trycka sig in när det inte fanns plats. Aktiverar förstås klämskyddet så dörren stannar och alla får vänta lite, men det gjorde inget.
Två hojar tillverkade av David Senning på samma mässa är inte vanligt. Den äldsta stod i en monter där vi har en känd herre här på SportHoj som gillar att köra långt och länge. Mycket folk varje gång vi passerade så det blev inte ens tillfälle att säga hej men det gjorde inget.
Vi kan säga hej här istället!:hej
Rossis hoj... :)
Triumph har många trevliga hojar men ingen som tilltalar mig men det gjorde inget.
Mina hojar är för gamla så Triumph skickade ingen gratisbiljett till mig men det gjorde inget.
För oss som inte går på en matodryckmässa utan en motorcykelmässa struntar i att äta och dricka där men det gjorde inget. Synd för de som kunde fått våra pengar men de flesta är tydligen nöjda med ljus lageröl.
Så vi åkte in till stan efter besöket och åt och drack där stället.

Nästa år ska vi återigen ta hissen upp och äta gott och dricka svindyr öl bryggt inom synhåll från restaurangen på mässan. Inte ljus, kolsyrerik lageröl med svag beska... :D
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag upplevde mässan som en av dom bättre på många år. Lagom mycket folk på torsdagen när jag var där. Inköp av två hojstövlar till jobbpendlingen, á 299 kr styck gjorde heller inte ont :)...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Provsuttit en hög med hojar, dreglat över motogp-showpieces och polarens tjej som håller på med körkortet hittade en hoj eller två som hon fastnade för, så en givande mässa in alles.
Kom fram till att jag trivs bäst i förargeometrin på gixxern och ninjan med lätt övervikt på gixxern. Sedan ska altl provköras nån gång med.

Har aldrig riktigt handlat utrustning på mässorna, men jag tyckte nog det var mindre sånt än tidigare.

Faktiskt, äntligen har sucka byggt en gixxer som går att sitta på, tidigare årsmodeller har ju alltid haft en gigantisk tunna till tank och känts ruggit feta (nej inte tuff, "fet" som i tjockis). Men nya kändes ju nästan som en 125:a. :)
Fast, jag gillar nog fortfarande aprilian bäst i förarmiljö, även om den börjar ha några år på nacken.

Lite besviken på att ingen T7 fanns (jag vet att det fortfarande är en prototyp). Samma med urban gs och Honda som varken hade någon africa twin att klämma på, eller någon crf rally. Ja, african är ju förra årets nyhet, men de hade ju gott om cbf:er och cbr 300 och annat hopplöst tråkigt.
Firebladen var så inringad av folk att det inte ville gå att få en värdig titt på den ens, de hade bra kunnat ha en basmodell med sig också. :/
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Honda hade väl i allafall två African Twin med sig?



Vilken hoj tyckte ni var snyggast på mässan då?
Jag kunde inte bestämma mig för om det var Triumph Thruxton eller nya StreetCup som var snyggast. :kär
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Honda hade väl i allafall två African Twin med sig?



Vilken hoj tyckte ni var snyggast på mässan då?
Jag kunde inte bestämma mig för om det var Triumph Thruxton eller nya StreetCup som var snyggast. :kär

Hade dom? :va Nå, sade ju att där var för mycket göbbar ivägen. :hihi

Snyggast? Vitpilen eller scramblerkittade guzzin.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hade dom? :va Nå, sade ju att där var för mycket göbbar ivägen. :hihi

Snyggast? Vitpilen eller scramblerkittade guzzin.

Haha okej, på torsdan hade jag fri sikt. Bike har bilder: http://www.bike.se/nyheter/honda-pa-mc-massan-2017
Blev förvånad vilken skillnad det var på lackeringarna. :va Den röd-svarta såg en halv gång mindre ut än den vita, trodde först de fått tag på den där rally-hojen!


Och ang snyggfrågan finns det nu de två trenderna nakenhojar kontra caféracers. Alltså, jag förstår att det är två olika sorters design som ska tilltala olika kunder, men t.ex. en MT-10 kan väl fan inte ens en mor älska? Nästan lika illa tycker jag Kawas Z-hojar är.
Men åas är det tur att inte jag bestämmer utseendet på hojarna nuförtiden, då skulle alla se ut som de i hög fart var på väg till caféet! :hihi
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Inte konstigt att Rossihojen går fort med den minimala bakbromsen.
Vitpilen - i grunden snygg - innan designissarna sabbade den.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Haha okej, på torsdan hade jag fri sikt. Bike har bilder: http://www.bike.se/nyheter/honda-pa-mc-massan-2017
Blev förvånad vilken skillnad det var på lackeringarna. :va Den röd-svarta såg en halv gång mindre ut än den vita, trodde först de fått tag på den där rally-hojen!


Och ang snyggfrågan finns det nu de två trenderna nakenhojar kontra caféracers. Alltså, jag förstår att det är två olika sorters design som ska tilltala olika kunder, men t.ex. en MT-10 kan väl fan inte ens en mor älska? Nästan lika illa tycker jag Kawas Z-hojar är.
Men åas är det tur att inte jag bestämmer utseendet på hojarna nuförtiden, då skulle alla se ut som de i hög fart var på väg till caféet! :hihi

Synd det med nakenhojarna.
Skulle vilja prova en supernaken, har aldrig kört en hoj som har upprät körställning kombinerat med ett seriöst chassie. Alltid tyckt att de nakna hojar jag kört varit vingliga och äckliga jämfört med sporthojarna jag ägt, men sen har de varit rätt enkla billiga bashojar typ er-5, honda cb, och sånt. Vore kul att testa en naken hoj med upprät körställning och ett riktigt chassie helt enkelt.
Problemet är ju att de allihop är precis HUR FULA SOM HELST. :( XSR ser ok ut, och jag hade sett fram emot att testa en, ok, så helt "super" är den inte, men fortfarande en slaget modern och potent cykel, men tydligen hade de som mc-tillverkare allt för ofta gör gjort en förarmiljö för människor på 153cm, så där tappade ju jag intresset för den direkt. :gnissla
Skulle vara skoj om _någon_ gjorde en naken hoj att prova, för någon som inte kör bana hade det ju varit ett rimligt steg att ta, men när ingen tillverkar en naken hoj man vill ha?! :3freak
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Synd det med nakenhojarna.
Skulle vilja prova en supernaken, har aldrig kört en hoj som har upprät körställning kombinerat med ett seriöst chassie. Alltid tyckt att de nakna hojar jag kört varit vingliga och äckliga jämfört med sporthojarna jag ägt, men sen har de varit rätt enkla billiga bashojar typ er-5, honda cb, och sånt. Vore kul att testa en naken hoj med upprät körställning och ett riktigt chassie helt enkelt.
Problemet är ju att de allihop är precis HUR FULA SOM HELST. :( XSR ser ok ut, och jag hade sett fram emot att testa en, ok, så helt "super" är den inte, men fortfarande en slaget modern och potent cykel, men tydligen hade de som mc-tillverkare allt för ofta gör gjort en förarmiljö för människor på 153cm, så där tappade ju jag intresset för den direkt. :gnissla
Skulle vara skoj om _någon_ gjorde en naken hoj att prova, för någon som inte kör bana hade det ju varit ett rimligt steg att ta, men när ingen tillverkar en naken hoj man vill ha?! :3freak

Av de jag kört är det nog MV Agustas och Aprilias nakenhojar som är vassa. Inte lyckats provköra Ducatis Streetfightermodell iofs, den lär vara i samma klass.
Z1000, CB1000R, GSX-S1000, MT-09 och en hel drös andra nakna hojar är ganska mjuka och gungiga när man börjar pressa dem i jämförelse med riktiga sporthojar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Av de jag kört är det nog MV Agustas och Aprilias nakenhojar som är vassa. Inte lyckats provköra Ducatis Streetfightermodell iofs, den lär vara i samma klass.
Z1000, CB1000R, GSX-S1000, MT-09 och en hel drös andra nakna hojar är ganska mjuka och gungiga när man börjar pressa dem i jämförelse med riktiga sporthojar.

Nå, det är nog min '94 också. :hihi
Har WP fjädringskit påplockat, och det är mumma jämfört med orginalprylarna, men 235kg gör sitt, även de "mjukare" moderna hojarna lär ha något att säga till om. :hihi

Problemet är väl att ingen instillar något habegär. Visst Ducce och MV kanske är undantagen, men duccen finns inte mer, och MV är åt helvite för dyr, och till och med importören är så rädd om dem att de inte ens hade med en till mässan man kunde klämma på. :(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nå, det är nog min '94 också. :hihi
Har WP fjädringskit påplockat, och det är mumma jämfört med orginalprylarna, men 235kg gör sitt, även de "mjukare" moderna hojarna lär ha något att säga till om. :hihi

Problemet är väl att ingen instillar något habegär. Visst Ducce och MV kanske är undantagen, men duccen finns inte mer, och MV är åt helvite för dyr, och till och med importören är så rädd om dem att de inte ens hade med en till mässan man kunde klämma på. :(

Vilken modell tänkte du på från MV då?
När jag var förbi hade de en Lewis Hamilton och en Brutale, och några F3/F4 (tittade inte så noga på dem).
Den MVn jag är sugen på är en Brutale 800RR. Den gjorde skäl för namnet, maken till ettrig hoj. :hihi
Men som sagt, lite dyra. Har ju precis gjort mig av med de flesta lånen nu, så vill inte fixa nya på direkten. :gnissla
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vilken modell tänkte du på från MV då?
När jag var förbi hade de en Lewis Hamilton och en Brutale, och några F3/F4 (tittade inte så noga på dem).
Den MVn jag är sugen på är en Brutale 800RR. Den gjorde skäl för namnet, maken till ettrig hoj. :hihi
Men som sagt, lite dyra. Har ju precis gjort mig av med de flesta lånen nu, så vill inte fixa nya på direkten. :gnissla

Ja, det är väl brutalen som är relevant, en dragster hade de ju faktiskt med sig, dock gott om arga lappen, "rör ej!" på allting i mv's monter, lite trist kan jag tycka då. Å andra sidan har de väl rätt i att jag inte kommer köpa någon sproilans mv ändå, men någon som kunde gjort det kanske tänker samma? :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det är väl brutalen som är relevant, en dragster hade de ju faktiskt med sig, dock gott om arga lappen, "rör ej!" på allting i mv's monter, lite trist kan jag tycka då. Å andra sidan har de väl rätt i att jag inte kommer köpa någon sproilans mv ändå, men någon som kunde gjort det kanske tänker samma? :va

Jo... Fast på Start2Ride hade de ju med sig ganska mycket skoj att provåka på, och det var nog där jag blev slutgiltigt kär i just en Brutale 800RR. :hihi
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det verkar som att Älvsjömässans prislapp skrämt iväg en del företag. Lelles MC, Nilssons MC t ex gick inte att finna alls (missade jag dom?).

Lite småbesviken blev jag allt, Göteborg -16 kändes större...

Du missade inte dom..dom var inte där.
Lelles svarade mig när jag skrev till dom att dom har "egen mässa med bra priser" under den helgen i butik/nätet. Om man inte orkar/vill ta sig knappt 1 timme till Mässan för att ställa ut ...det säger en hel del.
Göteborg 2016 var mycket bättre..inget snack där fanns mycket tillbehör att glo på och rota runt i.

:tummenupp för Triumph och Ducati iaf.
Aprillia hade 3 st hojar (?) och MV Augusta 2-3 st med ???
HD inga alls ?? Inte för jag bryr mig om det HD men ändå :confused:

Lelles fanns inte med i Göteborg 2016, istället utökade Nilssons en redan stor monter ändå mer när det stod klart att Lelles avstod.

Nilssons gjorde en verklig kalasmässa 2016, så man kan fundera över anledningen att man inte följer upp succén? Att det är dyrt att vara på själva mässan är inte enda faktorn - det är även slitigt utan dess like med flera dagars uppbyggnad av monter, organisera kläder och artiklar så att det är rimligt lättjobbat under pågående mässa.

Man skall ha priser och uppgifter på allt så att även tillfällig personal kan göra ett bra jobb, man skall veta vad man har liggande i bil eller externlager för att snabbt kunna fylla på när man går slut på något, man skall ha koll, koll, koll - även på tjyvarna, som bara blir fler och fler.

Mässans öppettider är exvis på lördagen 9-20 = 11 timmar med minimal chans till vila. Lägg en timmes förarbete och en timmas efterarbete till det och man har en helvetescentrifug för personalen.
Kostnaderna runt omkring är inte att leka med heller: transport av varor och monter, logistiken kring det man inte kan köra själv och administrationen av allt det man beställer direkt till mässan är tung.
Personalen skall tas omhand och ha mat samt logi - kostnaderna skenar lätt väg.

Nej, jag agerar inte gråterska för handlarna - men jag kan lätt se hur dom tänker:
vad blir det över på sista raden? Vad kostar det att tjäna pengar under mässdagar...?

Det är knappast dyrare att ställa ut i Stockholm än i Göteborg - räknat på ren monteryta.
Även om kringkostnaderna är högre i Stockholm, så borde det inte skrämma bort försäljare som säljer utrustning på plats.

Så varför var det så glest med saker att köpa?

Handelsboden gjorde bra affärer, och många som tidigare absolut inte ens funderat på att handla hos Flying Eagle gick in i deras avsevärt utökade monter - och hittade kanske något.

Men klart är att vi lärt oss att fynda på mässan, vi verkar koncentrera mycket av våra inköp till dessa dagar - och kanske, kanske har de nya importörerna som agerar i Sverige stört sig på en utveckling där försäljningen på mässan är hysterisk, till nackdel för vardagshandeln i butikerna under stor del av årets övriga dagar...?

Jag vet inte, jag bara spekulerar - men OM det är på det viset är man inne på en farlig väg:
det fanns gott om folk som traskade runt på mässan med glödheta kontokort och en inköpslista lång som Metusalems skägg. ...men inget av det dom ville ha fanns att köpa.

Vad säger att dom istället går till sin lokala handlare och köper istället? ...till fullt järntaxepris?
Kanske är det mer troligt att folk söker sig till nätet, eller handlar på plats när de stora varuhusen i Tyskland istället?
Vad har man vunnit då? Hur mycket har man förlorat?
Hur mycket finns kvar av "MC-mässan" på sikt om det enda man kan göra där är att klättra på hojar...?

Om - jag bara säger om bortfallet av handlare på mässan grundar sig i exempelvis en njuggare inställning från importörerna att lämna ut artiklar på konsignation, eller rent av något ändå mer, så tror jag man tänt implosionsstubinen.

....ja, eller också så är det bara de naturliga svängningarna: det går bättre och bättre år efter år för handlarna, som ökar sin yta, bygger flashigare montrar, allt fler kommer till för att karva sin slice ut Guldkalven - tills det blir för mycket och ingen tjänar en spänn längre.
Kanske var MC-mässan i Stockholm 2015 ett sådant bakslag att ingen tjänade några pengar, och alla backade undan och satte sig att lurpassa på varandra?
Vem vet? Vi hoppas på fler handlare för 2018 i Göteborg, eller hur?





Söndag brukar vara en bra dag att verkligen kolla på det som finns i montrarna.

Mässan som den upplevs av en utställare hittills:

Torsdag - mer besökare än normalt. Riktigt bra, faktiskt.

Fredag - samma sak; mer att göra, jämnt fördelat över dagen, bra blandning av besökare.

Lördag - inte riktigt det där överhysteriska trycket där paniken lurar under yta. Bra!
...däremot dog det av mycket tidigare än vad jag kommer ihåg från förr om åren. Den som hade tålamod att dröja kvar kunde ha meningsfulla snack med säljare och dessutom fritt fotoutrymme flera timmar på slutet.
I Göteborg är det änna fullt tryck till stängning - and beyond, ibland.
Vakterna får försöka med lämpor och vädjanden för att locka ut de sista goingarna.
Så icke här.
Ändå: BRA om folk lärt sig att gå de andra dagarna, och göra annat på lördagen.

Söndag - ?

Söndag, ja: mer folk än vanligt. Tydligt omviktning under denna mässa från en overcrowded lördag till jämnare beläggning över alla mässdagarna. Tacksamt för alla, både utställare och besökare.

Bahh! Inte ens orginalstöden pallar med.
Nä, när man börjar Touratäcka hojarna så brakar vikten iväg. :crash

Två hojar tillverkade av David Senning på samma mässa är inte vanligt. Den äldsta stod i en monter där vi har en känd herre här på SportHoj som gillar att köra långt och länge. Mycket folk varje gång vi passerade så det blev inte ens tillfälle att säga hej men det gjorde inget.
Vi kan säga hej här istället!:hej

:hej:hej:hej
Missade vi varandra? Trist!
Det var hysteriskt bitvis, och lätt hänt att man fastar i tunnelseendet.

Hade dom? :va Nå, sade ju att där var för mycket göbbar ivägen. :hihi

Haha okej, på torsdan hade jag fri sikt. Bike har bilder: http://www.bike.se/nyheter/honda-pa-mc-massan-2017
Blev förvånad vilken skillnad det var på lackeringarna. :va Den röd-svarta såg en halv gång mindre ut än den vita, trodde först de fått tag på den där rally-hojen!

Ja, det där har ni ju rett ut redan, men här kommer en gruppbild:
xkKVXoo.jpg


...och en fullsmetad Touratech CRF

YvB2V15.jpg


Bra så? :smasha


Edit:

MC-konsult Lidköping fanns på plats med en stor monter.
Fasen vet vad som fanns på insidan - jag fastnade för exposén utanför, som omfattade mycket av de gamla jippoprojekten:

4hQc31m.jpg


...och en segelbåt av mjölkkartonger är ju alltid kul.

kDosFvU.jpg


Thomas fantastiska WCT-dress var dock inte "kul". Då, när bilden togs var det "fashion" med sådana färger. Vad är det nu? Beyond ghey?


Här en ögonblicksbild från den stökiga lördagen:

wF0FFkg.jpg


Nej, det är söndag och tidig utflyttning. En skyltdocka är det som däckat.
Det må vara hänt. Mindre fylla i år, upplever jag.

Apropå däckat:
6k0ZKgA.jpg


Inte ens i BMWs egen monter får man vara ifred från bobbers med felmonterade framdäck.
Det blir så pajjigt när man stolt visar upp att man inte ens vet åt vilket håll hjulen skall rulla. All show no go - är det just det man vill visa upp?
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
*bra analys, fina bilder*

Lelles, Nilssons MC och MotoAction skickade mail till mig med erbjudanden om "mässpriser" i deras respektive webbutik. Lelles hade märkt om hela hemsidan, Nilssons MC och MotoAction hade ordinarie priser på hemsidan med koder som skulle knappas in i kassan.

Det är kanske det här vi får ställa in oss på, med hänvisning till notrightriders analys. Dels slipper handlarna allt arbete och alla kostnader (direkta och indirekta) som mässan innebär, dels når de ut till alla köpsugna som är med på deras maillistor oavsett om de kan ta sig till mässan eller sitter fast hemma.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top