MC-däck för vintern

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Okej, men dessa K41 skulle nog kunna passa ganska bra på mitt framhjul då.
Har Diesel-experten någon åsikt om det mönstret?

Aldrig kört med K41 men dom ser inte ut att vara helt olika K67m (finns inte med vintergummi längre tydligen.

(svär över att jag inte lyckas ladda upp bild...)

K41 ser lite ut som ett Trail-däck (alltså trail där man hoppar mellan stubbar och stenar, inte trail som i stig) så det ska nog kunna fungera.


Angående M+S på hojdäck:
Att det skulle röra sig om rena endurodäck så fort däcken har den märkningen håller jag för osannolikt.
Det är möjligt att definitionen ser olika ut för MC och personbil men kikar du lite på vad den här däcktillverkaren anger på sina däck så ser du att även uppenbart "landsvägsmässiga" däck är märkta med M+S, men bara om dom har friktionsgummi. K66 är ett exempel, mönsterdjup obetydligt djupare än ett normalt landsvägsdäck.
http://www.reifenwerk-heidenau.de/documents/downloads/WYFRCXiJgy.pdf

Enligt den lilla texten på andra sidan, hänvisning till tyska vägtrafiklagstiftingen StVZO ska alla motorfordon vid vinterväglag ha däck märkta med M+S.
Om det innebär att alla måste ha endurodäck vintertid vet jag inte men oavsett vilket är det kul att köra hoj vintertid! :banana
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Skillnaden mellan Trailmönster och V mönster är att dom är lite bättre självrensande - framförallt vid tätare mönster.

Det har ingen jättebetydelse för ändamålet.
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Aldrig kört med K41 men dom ser inte ut att vara helt olika K67m (finns inte med vintergummi längre tydligen.

(svär över att jag inte lyckas ladda upp bild...)

K41 ser lite ut som ett Trail-däck (alltså trail där man hoppar mellan stubbar och stenar, inte trail som i stig) så det ska nog kunna fungera.


Angående M+S på hojdäck:
Att det skulle röra sig om rena endurodäck så fort däcken har den märkningen håller jag för osannolikt.
Det är möjligt att definitionen ser olika ut för MC och personbil men kikar du lite på vad den här däcktillverkaren anger på sina däck så ser du att även uppenbart "landsvägsmässiga" däck är märkta med M+S, men bara om dom har friktionsgummi. K66 är ett exempel, mönsterdjup obetydligt djupare än ett normalt landsvägsdäck.
http://www.reifenwerk-heidenau.de/documents/downloads/WYFRCXiJgy.pdf

Enligt den lilla texten på andra sidan, hänvisning till tyska vägtrafiklagstiftingen StVZO ska alla motorfordon vid vinterväglag ha däck märkta med M+S.
Om det innebär att alla måste ha endurodäck vintertid vet jag inte men oavsett vilket är det kul att köra hoj vintertid! :banana


Kolla denna länk punkt 23.

http://www.mcdackonline.com/Reifenbegriffe.html
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
PHP:

Bilaga 2:
KRAV PÅ DÄCK
.
.
.
2.2. vinterdäck: ett däck vars slitbanemönster och uppbyggnad i huvudsak är utformade för att ge bättre prestanda i modd och nysnö eller smältande snö än ett normalt däck. Mönstret hos ett vinterdäck består i allmänhet av spår och/eller mönsterblock, som ligger längre isär än på ett normalt däck,
.
.
.
3. MÄRKNINGSKRAV
.
.
.
3.1.5. på vinterdäck, inskriptionen "M+S" eller "M. S." eller "M & S",


Källa:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:31992L0023&from=EN
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Gissar att det är bortkastade pengar? Behåll orginaldäcken och anpassa ditt körsätt efter underlaget. Finns det en isfläck så är man ändå inte hjälpt av hur däcket är märkt. Gummi är gummi på is och dagen förändras vädermässigt från morgon till kväll(när du ska hem)

Annars så är det förmodligen lätt lastbilsdubbat som gäller. Tänk på att grovmönstrade däck i tumstorlek har alltid en 100% höjd i sin profil.
Framdäcket skall då vara ett bakdäck. Bakdäcket torde ligga på cirka 5,30 i tum(motsvarar cirka 135/100-17). Innerslang monteras. Vet inte om det finns bredare däck?(förutom då tkc). Jag kör då i alla fall med dubbade 5,30 med innerslang i min CBR600 och den bredden funkar fint för mig.
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Vet inte hur man skall förklara, har hört lite olikafråm polis, besiktningsman och vägverket.
Idag står tydligen M+S (som för övrigt är en amerikansk märkning?) för Mud+Sand, för att det skall få vara ett godkänt vinterdäck i Sverige skall det efter M+S finnas en snöflinga/iskristall-märke enligt vad jag blivit informerad om.
Samtidigt som det tidigare gått ut information om vinterdäck på vägverkets sida så som DieselSverige beskrivit det.
2 av mina uppsättningar sommardäck till bilen har märkningen M+S, men är ej godkända för vinterväglag vad jag fått förklarat av polis, besiktningsman och däckverkstad. Vägverket är dom enda som vill godkänna dom däcken som vinterdäck, allt enligt M+S märkningen.

Enklast och bäst, hör med er lokala däckhandlare, dom har inte alltid så blodiga priser som man tror heller för den delen.

Enligt Transportstyrelsen:

Vinterdäck ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M+S (M.S, M-S, M&S eller Mud and Snow). Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Dubbdäck får användas från och med 1 oktober till och med 15 april.


Källa:
http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack


Men det finns viss förvirring... :3freak
Vad är vinterdäck?
Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara

särskilt framtagna för vinterkörning och
märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.
OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.

Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning, har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.

Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.


Listan över vad som av branschorganisationen klassas som vinterdäck finns här:
http://stro.se/wp-content/uploads/2014/04/Winter141009-Swedish.pdf

Glasklart?
Nää... :confused:


Men nog med lagar och regler nu;
Saarela har rätt.
Faktum är att det är något helt annat att köra hoj i halka oavsett vad du har för däck.

Du har två val;
Friktionsdäck. Typ Heidenau.
Ger dig troligen något bättre förutsättningar att hålla dig på hjulen även om det är kalla och fuktiga vägbanor.

Dubbdäck.
Ger visst grepp även på isigt underlag.

"Troligen" och "visst grepp" är nyckelord.
Två hjul + halka är en svårbemästrad kombination.
Inte omöjlig, bara svår.
Dom däck som ger dig sommar-grepp i vinterväglag, ja dom är inte uppfunna ännu.

Hoja lugnt!
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Gissar att det är bortkastade pengar? Behåll orginaldäcken och anpassa ditt körsätt efter underlaget. Finns det en isfläck så är man ändå inte hjälpt av hur däcket är märkt. Gummi är gummi på is och dagen förändras vädermässigt från morgon till kväll(när du ska hem)


Allt handlar inte om isfläckar. Vanliga sommardäck blir stenhårda på vintern och livsfarliga även på torr väg.

Tänk på att grovmönstrade däck i tumstorlek har alltid en 100% höjd i sin profil.
Framdäcket skall då vara ett bakdäck. Bakdäcket torde ligga på cirka 5,30 i tum(motsvarar cirka 135/100-17). Innerslang monteras. Vet inte om det finns bredare däck?(förutom då tkc). Jag kör då i alla fall med dubbade 5,30 med innerslang i min CBR600 och den bredden funkar fint för mig.

Vad menar du med att framdäcket ska vara bakdäck?
Bredare bakdäck får för övrigt inte plats i svingen.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Allt handlar inte om isfläckar. Vanliga sommardäck blir stenhårda på vintern och livsfarliga även på torr väg.

Nej, men det räcker med en. Du får väl prova sen med den hårda vägen :)



Vad menar du med att framdäcket ska vara bakdäck?
Bredare bakdäck får för övrigt inte plats i svingen.

135 är ju inte bredare än det du har orginal.

I "Framdäck ska vara bakdäck" som du citerat så glömde du ordet "ett" (offroaddäck brukar inte finnas 17 tum fram så därför brukar man använda ett bakdäck)

Förmodar att vi pratar nu om en GSX750 från typ 1998....
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det mesta har väl redan sagts i tråden, och du har fått råd från två verkligt erfarna vintermotorcyklister.
Men, det gungar lite i det som hittills nämnts på bilsidan!

Vinterdäck definieras av Transportstyrelsen
(TSFS 2009:19,3§) som: "Däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S,
M-S, MS eller 'Mud and Snow”

Men, det räcker inte med det - för att klassas som "vinterdäck" i Sverige måste däcket även finnas med på den lista som STROs sammanställer. Säsongens nyuppdaterade förteckning finns här:
http://stro.se/wp-content/uploads/2014/04/Winter141009-Swedish.pdf


OBS! STRO har inget eget ansvar. Dom i sin tur har bara bollat vidare ner till importören av respektive däck.
Påstår denne att däcket är ett vinterdäck så är det så. Weird.

Detta innebär att det finns okay vinterdäck på bilar i Sverige som inte är godkända att köra med på vintern, och å andra sidan finns det en hiskelig massa skitdäck i cirkulation(!) som är lämpliga enligt importören och därmed STRO och därför lagliga. Trots att dom är värdelösa.

Den absolut enda norm för vinterdäck som finns, används inte i Sverige.
Det handlar om den amerikansk/kanadensiska (RMA+RAC) normen "Severe Snow Service Standard".

För att godkännas enligt denna norm krävs att däcket klarar av att leverera ett resultat på packad snö som är minst 10% bättre än ett fastställt referensdäck. (Sommardäck...?)

Det är alltså inga direkt stora krav som ställs för att bli godkänd enligt denna enda norm som finns, och som identifieras på däckssidan med symbolen "snöflingan på berget"

http://blog.kaltire.com/what-is-the-winter-tire-symbol/

Symbolen är självfallet skyddad, och det är så den skall se ut. Har dock ingen relevans i Sverige - här vet vi redan bäst.


Men, detta gäller för bilar och lätta lastbilar i Sverige.
För motorcyklar gäller ingenting. Du skall ha 1 mm mönsterdjup som minst, sedan är det bara att gasa. Lycka till!

För motorcyklar gäller som så ofta annars - eget ansvar, eget förnuft och att ta konsekvensen av risiga val.


Ett vanligt MC-däck som är hur trevligt som helst på sommaren blir opålitligt vid ungefär 15 graders yttertemperatur, och direkt obehagligt under 10 grader - speciellt i väta.

Skall du köra i sådana temperaturer så skall söka däck med kiseldioxidinblandning, som ibland kallas "silica" och på Glennings tid hette "silkon". Undvik det sista, förövrigt.

Heidenau K60 märkt Si02 är det ENDA MC-däcket så håller emot och erbjuder ett acceptabelt grepp ner under + 5 grader yttertemperatur, och vidare förbi nollan tack vara sin gummiblandning.

Men, bara på blött eller torrt underlag. På packad snö har man en mycket begränsad hjälp av däcket, och på ren is är det exaCt lika halt som vad som helst annars. Trust me.

För scooters finns det mer odubbat att välja på: förutom Heidenau så gör Metzeler, Sava och någon asiat däck som mer eller mindre grad funkar i kyla. De flesta av dessa uppnår grepp med en mix av gummiblandning och mikrosajpning som på ett dubbfritt bildäck. Mikrosajpning på MC-däck är det dock inte någon som fått att funka ännu.

Om det kan vara strid om vilka däck man skall köra med på sommaren, så är det ett intet mot diskussionerna kring däck för vinterbruk. Dels så är vi som kör på vintern redigt konstiga kufar redan från start, och vi har lätt att totalt döma ut något som en annan hissar och trivs med.

Det är bara att pröva sig fram på egen hand och kolla vad man trivs med, men mina små tips till dig ser ut så här:

Under 10 grader: däck med kiseldioxidinblandning.

Under 5 grader: Heidenau K60 i Si02-utförande

Under 5 grader med risk för frosthalka: Dubbat.

Lycka till!
Se till att checka in här och dela med dig av erfarenheter och intryck.
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Mycket intressant inlägg. Som sagt så kollar jag på K60 SiO2 baktill.
Framtill finns ju K41 med SiO2-gummi. Det ser även ut att ha snarlikt mönster.

Sen kommer ju då ofrånkomligen frågan, ni som kör med dubbat; när drar ni på dessa? Väntar ni på första snön, eller drar ni på däcken redan när temperaturen kryper neråt 5°C?
Hur är det att köra med dubbat alla dessa snöfria dagar?
Vem dubbar ett par Heidenau i Stockholm? Dexon ville inte göra det åt mig.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Mycket intressant inlägg. Som sagt så kollar jag på K60 SiO2 baktill.
Framtill finns ju K41 med SiO2-gummi. Det ser även ut att ha snarlikt mönster.

Sen kommer ju då ofrånkomligen frågan, ni som kör med dubbat; när drar ni på dessa? Väntar ni på första snön, eller drar ni på däcken redan när temperaturen kryper neråt 5°C?
Hur är det att köra med dubbat alla dessa snöfria dagar?
Vem dubbar ett par Heidenau i Stockholm? Dexon ville inte göra det åt mig.

Dubbar gör du själv när det är dags.
http://www.best-grip.se

Överdriv det inte, du kommer inte att behöva dom där dubben låååångt ut på sidorna ändå, har du så mycket nerlägg har du garanterat andra problem än fästet... :näsblod
Satsa på tre rader dubb, det räcker långt!
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Hur gör ni andra, har ni två uppsättningar fälgar också, eller byter ni däck på existerande fälg varje år?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Två uppsättningar fälgar underlättar något otroligt. Det har jag till flera av mina hojar. Passar utmärkt om man sommarpendlar i veckorna och vill grusbusa på helgerna.

Men för vardagspendling på vintern håller det inte att behöva byta mellan exvis dubbat och odubbat på morgonen beroende på väder just den dagen. Det blir för meckigt, och man ledsnar - oavsett hur höga ambitionerna var från början.

Skulle jag börja MC-pendla till jobbet igen så skulle jag överväga att ha två hojar istället. Västkustens växlande vintrar innebär att det för det mesta är onödigt att kasa runt på dubb, men å andra sidan är det verkligen ett krav för att komma fram helskinnad när ishalkan sätter in.

Det finns gamla sura hojar som går att köpa och försäkra riktigt billigt. Nosar man runt lite och kollar däcksdimensioner på objekten så hittar man snart något som funkar att pendla året runt på.

...och inte vill man trasha en alldeles utmärkt hoj genom att dra den genom saltlaken fram och tillbaka till jobbet en hel vinter. Det är inte bara att "rust never sleeps" utan du få på sikt även tradiga elproblem, ihopärgad aluminium, stickaxlar och svingaxel samt en massa annat som sätter sig fast så man kan spy på det om man inte mycket noga har isär allting och fettar in, tätar till och ser över i god tid innan första saltet.

Skall du bara skifta däck på vad som verkar vara "halvårsbasis" så behöver du knappast ha två uppsättningar fälgar. I praktiken lär man behöva skifta hjul oftare under en riktigt vinterpendlingssäsong.
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Mmm.. ska börja leta reda på ny fälg till gammel-GSX:en också då.
Hur kinkigt är det med bredd på däck och fälg? Original-fälg är ju gjord för 100 cm breda däck. K41:eek:rnat är 83 cm breda.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
100 CM breda är nog alldeles för brett även på en dragracinghoj ;-)
Även 83 cm låter åt skogen för brett .....

Är det en skogsmaskin du har? :D:D:D:D:D:D:D:D


Mmm.. ska börja leta reda på ny fälg till gammel-GSX:en också då.
Hur kinkigt är det med bredd på däck och fälg? Original-fälg är ju gjord för 100 cm breda däck. K41:eek:rnat är 83 cm breda.
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Det var ju himla lägligt att den här tråden dök upp, tänkte göra en liknande själv och fråga om temperaturer, osv. :D Ska hämta ut min nya hoj om en vecka, och som ny förare är man då så klart nyfiken på hur länge man kan köra innan man behöver kasta in handduken för vintern. Antar att man får se ca 10 grader som smärtgränsen då? Sitter Bridgestone Battlax S20 på den, och enligt tillverkarens hemsida ska de ha förbättrat grepp vid låga temperaturer... Så då kan man fräsa runt lugnt och fint ett tag till. Gött! :banana
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jo, jag bor ju uppe i Boden och som jag tidigare skrev....att man anpassar körningen efter väglaget.

Vi får ju kallt här uppe ibland innan snön kommer ens. Pendlat veckovis(4 mil enkelväg) med minusgrader med orginaldäcken som sitter på. Ibland har det varit minus 10 grader. Inga problem bara man fattar att man inte kan köra i samma tempo i kurvorna som på sommaren.

Det man fått vara beredd på är att....man får lämna hojen om det kommer vatten eller snö från himlen.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top