MC-däck för vintern

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
400 var alltså totalt fram och bak. Brukar då ha mer dubb bak än fram. CBR:en på film har 185 fram och 270 dubb bak. 270 är kanske lite overkill för landsvägsbruk, men haft dom på en tyngre hoj en säsong. Nuförtiden är den väl mer eller mindre rensad med dubb i mitten.
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Ett oväntat problem..
Framhjulet har skåror i de yttre klackarna (se bild).
Vetefan om det går att sätta dubb i dem..

ImageUploadedByTapatalk1417637451.146807.jpg
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Där ser man - en sajpning som ser ut som ett W i ytterklacken.
Skapar möjligen fler ingrepskanter när man kör dubblöst, men omöjliggör vettig dubbning - tyvärr.
Vad är det för däck?


Jag ser en annan brist i din dubbning:
Det sitter för många dubbar centrerade i mittenklacken.
För att karva i så stor yta som möjligt av underlaget brukar man försöka undvika att "dubb 2 följer i spåret av dubb 1".

Några millimeters sidoförskjutning inom respektive klack gör stor skillnad i grepp - pröva att sätta resten i zig zag-mönster: Höger-mitten-vänster-mitten-höger om det är breda klackar, men i sådana som dina troligen bara väva mellan höger-vänster.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tänkte på en sak som skrivits tidigare i tråden - att man inte behöver dubba speciellt långt ut på sidorna eftersom man inte lägger ner så mycket på vintern.
Det är förvisso sant, men det finns en annan anledning att ha dubbar på sidorna som sällan eller aldrig nuddar marken;

Det är om man råkar ut för långsgående isvallar eller frusna och packade snövallar.
Händer förvisso sällan vid vardagspendling i storstadsområden :rolleyes: men det förtjänar att nämnas om någon senare läsare någon gång får syn på tråden.

Brukar uppstå vid väderväxlingar, och hyvlas i vart fall i Norrland ner lite då och då, medans andra delar av landet brukar förlita sig på massor av salt medans dom hoppas på ny väderväxling...

Dubb i sidoklackarna hjälper otroligt mycket när man skall klättra över en sådan längsgående isvalk eller snösträng, och det är fan inte kul att bli hängandes på ena eller andra sidan.
...eller skrådda en isvalk där framhjulet kliver över medans bakhjulet blir kvar.

Som sagt - knappast något du behöver fundera över i din körning, Bata 1206 - men det förtjänar att nämnas om vi nu skall samla kunskap i tråden.


"Frostskadeträffen" i helgen, gott folk!
Övernattning i eget tält - eller i vindskydd för dom som gasar grushoj och vill minimera sin packning.
Mobil bastu vid sjökanten, lägereld, storysar som bara blir bättre och bättre år från år.
Ses vi där?
 
Last edited:

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Jag tog en tång och kände efter hur bra dubbet i sajpningen satt.. Kunde inte rycka ur den. Så jag drog i dubbar runt om i sajpningen på vinst och förlust.
Efter morgonens körning 2,5 mil (Max 100 km/h), så sitter de kvar.
Jag återkommer med rapport efter ytterligare någon vecka :)

Mitten-raden: Jag försökte faktiskt sätta i ett zig-zag-mönster och detta fungerade bra på bakhjulet med bredare klackar. På framhjulet kändes det dock som att dubbelt hamnade för nära kanten och satt för mjukt om jag försökte med detta (man kunde se hur deformerad sidan på klacken blev).

Framdäcket är ett Heidenau K41 SiO2 (som jag diskuterat tidigare i tråden).

Frostskadeträffen verkar ju trevlig. Dock uppbokad denna helg för julfirande med delar av släkten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tänkte på en sak som skrivits tidigare i tråden - att man inte behöver dubba speciellt långt ut på sidorna eftersom man inte lägger ner så mycket på vintern.
Det är förvisso sant, men det finns en annan anledning att ha dubbar på sidorna som sällan eller aldrig nuddar marken;

Det är om man råkar ut för långsgående isvallar eller frusna och packade snövallar.
Händer förvisso sällan vid vardagspendling i storstadsområden :rolleyes: men det förtjänar att nämnas om någon senare läsare någon gång får syn på tråden.

Brukar uppstå vid väderväxlingar, och hyvlas i vart fall i Norrland ner lite då och då, medans andra delar av landet brukar förlita sig på massor av salt medans dom hoppas på ny väderväxling...

Dubb i sidoklackarna hjälper otroligt mycket när man skall klättra över en sådan längsgående isvalk eller snösträng, och det är fan inte kul att bli hängandes på ena eller andra sidan.
...eller skrådda en isvalk där framhjulet kliver över medans bakhjulet blir kvar.

Som sagt - knappast något du behöver fundera över i din körning, Bata 1206 - men det förtjänar att nämnas om vi nu skall samla kunskap i tråden.


"Frostskadeträffen" i helgen, gott folk!
Övernattning i eget tält - eller i vindskydd för dom som gasar grushoj och vill minimera sin packning.
Mobil bastu vid sjökanten, lägereld, storysar som bara blir bättre och bättre år från år.
Ses vi där?

När man kör enduro i snöspår brukar man vilja ha däcken dubbade så att de inte ska peka utåt så mycket utan maximalt i radiell riktning just för att däcket inte ska vilja klättra ur spår.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När man kör enduro i snöspår brukar man vilja ha däcken dubbade så att de inte ska peka utåt så mycket utan maximalt i radiell riktning just för att däcket inte ska vilja klättra ur spår.


I know the feeling...:gnissla

När man kör landsväg är det likadant - fast tvärtom. Man vill att hojen skall gå så sömlöst som möjligt över valkar och kanter: hålla den kurs man riktar in den på.
Däremot funkar det likadant att man försöker "resa" dubbarna i ytterklackarna så dom pekar ner mot marken i största möjliga mån, hellre än att spreta ut åt sidorna som på en igelkott.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tog en tång och kände efter hur bra dubbet i sajpningen satt.. Kunde inte rycka ur den. Så jag drog i dubbar runt om i sajpningen på vinst och förlust.
Efter morgonens körning 2,5 mil (Max 100 km/h), så sitter de kvar.
Jag återkommer med rapport efter ytterligare någon vecka :)

Mitten-raden: Jag försökte faktiskt sätta i ett zig-zag-mönster och detta fungerade bra på bakhjulet med bredare klackar. På framhjulet kändes det dock som att dubbelt hamnade för nära kanten och satt för mjukt om jag försökte med detta (man kunde se hur deformerad sidan på klacken blev).

Framdäcket är ett Heidenau K41 SiO2 (som jag diskuterat tidigare i tråden).

Frostskadeträffen verkar ju trevlig. Dock uppbokad denna helg för julfirande med delar av släkten.

Ja det är en balansgång mellan fäste och hållbarhet i det där hur man sätter dubben i klacken.
Om det funkar med dubb även ute i de sajpade klackarna så är det ju kalas; Keep on truckin'!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
"Frostskadeträffen" i helgen, gott folk!
Övernattning i eget tält - eller i vindskydd för dom som gasar grushoj och vill minimera sin packning.
Mobil bastu vid sjökanten, lägereld, storysar som bara blir bättre och bättre år från år.
Ses vi där?

Den är riktigt kul men bara det är snö och lite kyla - har kört den några gånger men då har det varit
vinter och lite frostskada , lär inte bli så i år p.g.a vädret.

Dom har en mobil bastu,nått militärtält och lite så plus en stor eld - en ganska lite träff med lite offroaders från Sverige.
Sen lite tyskar och danskar med sidovagn som även kör andra vinterträffar.
Många tältar där bredvid en älg i snödrivan och hojen bredvid - helskön träff:D

Tyskarna och danskarna var värst för dom hade typ med sig värsta partygrillvagnen efter mcen och grilla korvar och drack öl och jägermeister och lyssna på nån jävla alphumpa musik.

På en träff när det var snö och is så hittade en polisbil dit...dom kom dit rakt in i skogen och undra va fan..massa bågar,tält och folk flummade omkring(ingen har under 4 promille) - dom här tyskarna bjöd dom på kaffe och korv:rofl.Tror dom finnarna kommer ihåg det.

Så den ska ni dra på om ni kan , i år lär det inte behövas dubbdäck iaf - vilket medför att ni spontant kan dra dit
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
De enda dubb du INTE får ha på hoj är så kallade rördubb, allt annat som står om dubb står under bil varför vi på hoj kan strunta i det.

Jag har fram till i fredags kört på Michelin Pilot Road 4 som ska ha fungerande gummi ner till minus fem. De har fungerat utmärkt på kalla och våta vägbanor, gick till och med att bromsa upp i en stoppie när det var tre plus och blött/upptorkande.

Jag har Continental TKC80 med 240 dubb fram och 240 dubb bak, fungerar utmärkt på asfalt även om det är lite svajigt. Körde med 140 fram och 160 bak förra året och tyckte inte att det räckte när det var som allra jävligast. Men då körde jag varje dag hela vintern, oavsett väder.

Till vänster är mitt TKC80 bak från förra året, till höger det nya. Det gamla har gått cirka 500 mil så kör man på rätt sätt håller de bra mycket längre på vintern än på sommaren.

IMG_2490.JPG
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
100-mil:
Alla dubb sitter kvar. Eftersom jag strikt pendlar med hojen så har det inte blivit någon "rolig" körning, bara transport.
Har dock haft ren isgata sista kilometrarna fram till huset, och har kört å sladdat där lite i låg hastighet några gånger för att försöka förstå hur den betet sig.
Känns väldigt stabilt, bakhjulet sladdar väldigt kontrollerat och får grepp direkt när man släpper på gasen.
I morse var det dock slask, och i en slaskdriva började framhjulet vandra hejdlöst sidled. Mycket läskigt, dock i låg hastighet. Jag gasade till instinktivt och situationen redde ut sig..
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
De enda dubb du INTE får ha på hoj är så kallade rördubb, allt annat som står om dubb står under bil varför vi på hoj kan strunta i det.

Jag har fram till i fredags kört på Michelin Pilot Road 4 som ska ha fungerande gummi ner till minus fem. De har fungerat utmärkt på kalla och våta vägbanor, gick till och med att bromsa upp i en stoppie när det var tre plus och blött/upptorkande.

Jag har Continental TKC80 med 240 dubb fram och 240 dubb bak, fungerar utmärkt på asfalt även om det är lite svajigt. Körde med 140 fram och 160 bak förra året och tyckte inte att det räckte när det var som allra jävligast. Men då körde jag varje dag hela vintern, oavsett väder.

Till vänster är mitt TKC80 bak från förra året, till höger det nya. Det gamla har gått cirka 500 mil så kör man på rätt sätt håller de bra mycket längre på vintern än på sommaren.

View attachment 413952

Har ännu färre dubb (en /klack) och inte tyckt det varit för slirigt, kört alla dagar jag med. Beror kanske på vad man har för moppe, kört DR tidigare, nu KTM 690 Enduro. Lätt och smidig ;-)

däck.jpg
 
Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Mina däck till CBR600 -95

Best-Grip i olika storlekar i mitten & Gold Ice Screws på sidorna som säkerhet
 

Bifogat

  • 10371949_10153364195054080_994461633379817911_n.jpg
    10371949_10153364195054080_994461633379817911_n.jpg
    68.5 KB · Visningar: 154

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Tråden är ju nu rätt aktuell, med vintern kommen och allting. Dock inte uppdaterad på hyfsat länge. Senaste tipsen om däck-val är från 2014.
Hur ser det ut nuförtiden? Vilka däck ska man välja till en gathoj (t.ex KTM 690 Duke) om man vill pendla till jobbet även vintertid. Inte när det är is och snö alltså, men övriga dagar.
Här på västkusten är det oftast relativt kallt och blött på vintern.
Vilka däck skulle rekommenderas under sådana omständigheter?
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag kör med dubbat fram(tkc80) och michelin ac10 offroad däck i bak för tillfället. Kör en KTM 625sxc

Eftersom jag kör i Stockholm så väntar jag med dubbat bak då det slits så jävligt nu när vi inte har så mycket snö/is. Plus de stora vägarna även när det ligger mer snö och is på vägen så är de flesta vägarna snö och is fria.
Sätter dit dubbat bak när det blir stabilt med minus grader samt ordentligt vinter väder.

Just nu blir det isigt då och då men det är ingen problem även utan dubb bak. Funkar även i värre väder men bättre att sätta dit dubbat bak när vädret blir värre.
Efter några års körning på vintern så har man lärt sig ganska bra gaskontroll och klarar av låg grepp väldigt bra!

Förra året var det ju roligast när på morgonen slog det till med oerhört mycket snö som fall på redan dålig väglag.
På e4:an körde jag förbi två lastbilar och 3 bilar som var i diket. Där kommer jag i föll ös på min motorcykel och har inga problem med grepp! Börjar det spåra ur lite så gasar man bara och allting är löst! :hihi
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top