MC-batteri - YUASA eller BILTEMA. Mest kvalitet för pengarna?

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Det blev ett YUASA batteri från Tyskland via Ebay. Beställde det i tisdags förmiddag o det ankom min bostad igår fredag via DHL men eftersom jag inte var hemma vid ankomsten så får jag hämta ut paketet på Posten på måndag. Klart godkänd leveranstid... 3 dygn från södra Tyskland till Öland. :)

Här är en länk till Ebay

En länk till företagets hemsida: Zweirad Sausenthaler

En av anledningarna varför jag valde Tyskland före BILTEMA var väl för att batterierna från Tyskland levereras "torrladdade" medans batterierna på Biltema har man ju noll koll på om batterierna stått på hyllan 1 vecka eller 1 år. Som bekant är det inte bra för ett syrabatteri att stå med syra o bli kraftigt urladdade. Visserligen sa kundtjänst i Linköping att jag kunde ta batteriet från hyllan o gå till kundtjänst i Kalmarbutiken o få batteriet uppmätt INNAN jag fick till kassan o betalade det. Men med tanke på att YUASA-batterier har något bättre rykte än vad BILTEMA-batterier har så blev det ett YUASA batteri. :)
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Orginalbatteriet (YUASA)i min Bandit 1200 gav upp efter två säsonger trots underhållsladdning under vintern.
Ersatte det med ett SMF batteri från Biltema för mindre än halva kostnaden för ett nytt YUASA batteri och det har nu fungerat utan problem under åtta säsonger.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Orginalbatteriet (YUASA)i min Bandit 1200 gav upp efter två säsonger trots underhållsladdning under vintern.
Ersatte det med ett SMF batteri från Biltema för mindre än halva kostnaden för ett nytt YUASA batteri och det har nu fungerat utan problem under åtta säsonger.
Det var ju dåliga nyheter en lördagsmorgon. :(

Jag beklagar. :confused:
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag fick mitt batteri från Tyskland i måndags. Leveranstiden kan jag definitivt INTE anmärka på. Det tog bara 2 dagar. MEN - jag fick ett helt annat batteri än vad jag beställt. Jag beställde ett YUASA syrabatteri o fick ett TECHNO GEL batteri.

Länk till det mottagna >>> TECHNO GEL

Eftersom jag beställde ett vanligt syrabatteri så beställde jag även 1 liter batterisyra. Vilket även var medskickat i paketet - helt meningslöst eftersom det är ett plomberat slutet GEL batteri. :(

Satte omgående batteriet på laddning med hjälp av en BILTEMA Batteriladdare som fick stå på ca 12 timmar.

Monterade batteriet i hojen igår o det funkar i vart fall. :)

Någon som har hört talas om TECHNO batterier?

Jag vet inte om jag ska höra av mig till företaget o reklamera batteriet då jag blir klart irriterad över att de skickar en annan produkt än den jag beställt... även o det skulle vara så att TECHNO batteriet är bättre än det beställda YUASA batteriet!??? :mad:

Vad tycker du?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det är som vanligt; den som är troende betalar överpris och blir lycklig av det. De som är skeptiker handlar där kvoten kvalitet/pris är god och kundbemötandet fint.
Jag har min syn på vilka som blir grundlurade...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mitt originalbatteri, Yuasa, höll 14 år. För 2 år sedan fick vi nytt batteri i vår Street Triple när det gamla dog. Det var ett Globalbatteri, http://www.global.se/sv-se/Product/Details/45410 som nu är dött. Turligt nog startade den inte i garaget och inte som våren för 2 år sedan då den startade men var helt dött efter ett stopp en bra bit hemifrån. Efter lite felsökning och urdragen säkring till lyset så tändes instrumenten men djä..lar vad jobbigt det är att springa igång en lite trecylindrig 675-kubikare.

Nu blir det 2 Yuasa från https://www.mdsbattery.co.uk till samma pris som 2 från Biltema...
 

NiclasHH

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2017 BMW R1200R. Tidigare: 2013 Aprilia Caponord 1200, 2007 BMW F800S, 2009 BMW HP2 Sport
Jag skall aldrig mer köpa ett Biltema :smasha batteri, hade ett som höll en vinter medans det Excide som satt i från starten hade hållt i 5 år utan några problem. Köpte sedan ett Yuasa :rock som bara suttit i ett år nu, men klarat exakt samma behanling som Biltemas och utan försvagnings symptom. Sedan var Biltema piss-dåliga att hantera reklamationen! No More Biltema (NMB) :arsele

www.mdsbattery.co.uk har bra priser och service!
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
YUASA YTX accarna är är kung bland batterierna och det man skall köpa om man skall ha livslängd och CCA.
Bättre och jobba lite övertid och köpa rätt än att offra 300 timmars research,psykisk ohälsa,läkemedelsmissbruk, rundor in på funnyfarmen vid osäkra lägen.

Man vet vad man får.

Ang dom här andra batterierna som säljs under massa olika märken men som Yuasa ersättare så är dom sämre.
Jag har provat sådana accar under ganska svåra förhållanden, stark kyla som -20 och tungstartade stora äventyrshojar - går inte och jämföra.

Sen att dom fungerar fint på en rad4 sommartid,startmotorlösa mcen osv - då räcker det ju för dig - bara och köpa om priset är det rätta Biltema priser.

Är hojen startmotorlös så kan man desutom istället köpa ett Ups/telekom batteri - dom säljs ju tex på Biltema.
Dom har lång livslängd och scysst kvalite men saknar CCA kapacitet helt
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
har haft ett par biltemabatteri i hojar och dom har alltid dött men då har det varit dom billiga bly/syra, har ingen erfarenhet alls av gel batterierna.
yuasa som sitter original blir ju också utbytt för att det dör... köper aldrig yuasa igen när jag byter, mitt favoritmärke bland vanliga batteri är banner agm batteri både i bil och hoj, inte för dyra och jäkligt bra.
Köpte biltemas agm batteri till förra dieselbilen (bmw 6a) och det snurrade på bra och krånglade inte.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det finns naturligtvis mängder med batterimärken men är det någon som hört talas om TECHNO GEL

Det kan vara ett lågpris Kina-batteri till scoters som de har satt ett "lämpligt" namn på. Be den tyska firman om uppgift på ursprungstillverkare. Det är ju illa att de skickar ett sådant batteri i.s.f. ett premiumbatteri som du har beställt.

Jag har kört med Biltema GEL batteri på flera hojar och har aldrig haft problem med dem. Jag har ett nu också som fungerar bra.
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Köpte ett Biltema 12v 9Ah gelbatteri idag, hade med mig multimeter och mätte tills jag hittade den som visade högst volt.

Har en polare som haft sitt biltema gelbatteri nu i 3 säsonger utan att ens underhållsladda det under vintern, min hoj som står i samma garage som polarns, hade ett Yuasa i hojen som inte vill vara med längre. Laddat det med en bra laddare nu i flera omgångar under sammanlagt 24-30timmar, det har blivit lite bättre men står den nån dag så går den under 12v.

Jula har ett 12v 12Ah underhållsfritt mc batteri för 299kr, så är priset viktigast så testa dessa http://www.jula.se/search-result/?q=mc batteri
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top